"Бісерне рукоділля як вид декоративно-ужиткового мистецтва."

Про матеріал
Розробка уроку з предмету "Технології", на тему "Бісерне рукоділля як вид декоративно-ужиткового мистецтва."
Перегляд файлу

 

Тема уроку: Бісерне рукоділля як вид декоративно-ужиткового мистецтва.

Мета уроку:

  •             Навчальна – ознайомити з історичними відомостями про походження, виробництво й застосування бісеру; ознайомити матеріалами та інструментами, необхідними для бісерного плетіння; дати короткі відомості про техніки виготовлення бісерних виробів;
  •             Розвивальна – розвивати вміння аналізувати, пояснювати, порівнювати; розвивати художній смак; розвивати пізнавальний інтерес до навчального предмету;
  •             Виховна – виховувати повагу до традицій українського народу; виховувати вміння відчувати і розуміти прекрасне; формувати свідоме дотримання правил безпечної праці та санітарно гігієнічних вимог .

Тип уроку: вивчення нових знань.

 Обладнання:

  •             Зразки виробів з бісеру;
  •             Ілюстрації з журналів, книжок;
  •             Роздатковий матеріал для груп;
  •             Картки самооцінки роботи на уроці;
  •             Таблички з кольоровими позначками;
  •             Бісер, січений бісер, стеклярус, голки, нитки, ножиці   .

 Орієнтовний план і методи уроку:

1. Мотивація навчальної діяльності учнів (ознайомлення з епіграфом та висловами до уроку) – 3 хв.

2. Оголошення теми та очікуваних результатів (бесіда) – 3 хв.

3. Вивчення нового матеріалу (інтерактивна технологія «Ажурна пилка») – 25 хв.

4. Закріплення нових знань (гра «Додатковий бал») – 5 хв.

5. Підбиття підсумків уроку (бесіда) – 5 хв.

6. Оцінювання результатів уроку (заповнення картки самооцінки роботи на уроці) – 3 хв.

7. Домашнє завдання – 1 хв.

 

                                                        Хід уроку

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Пропоную учням епіграфи та вислови до уроку, які записані на дошці:

 

Бісер – це світ, у якому поєднуються найрізноманітніші сторони людського обдарування: майстерність виробника скла, вміння вишивальниці, фантазія художника.

 

 

      Зараз ми переживаємо «бісерний бум», який зв’язаний з тим, що відомі кутюр’є стали активно використовувати вишивку бісером у своїх моделях, а як аксесуари до них пропонують вишукані прикраси з бісеру.

 

За словами Коко Шанель, мода рано чи пізно виходить із моди, а стиль – ніколи. А що може бути стильніше за ексклюзивний, ручної роботи аксесуар?

 

  Протягом століть створювалось народне мистецтво, розмаїте й багатогранне. Виникло воно з любові до рідного краю, всього навколишнього світу і з потреби на тільки бачити і відчувати красу, а й творити її власними руками.

       Бісероплетіння міцно займає своє місце поряд з іншими видами декоративно-ужиткового мистецтва.

 

  1. Представлення теми уроку та очікуваних результатів.

 

      Оголошую записану на дошці тему уроку. Залучаю учнів до спільного визначення очікуваних результатів уроку.

       Очікувані результати.  Після цього уроку учні зможуть:

  •             Розповідати про походження, виробництво та застосування бісеру;
  •             Характеризувати техніки виготовлення виробів з бісеру;
  •             Визначати види бісеру та добирати необхідні інструменти і матеріали;
  •             Відчувати і розуміти прекрасне.

Нагадую учням, що наприкінці уроку буду перевіряти наскільки вони досягли цих результатів.

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

 

Інтерактивна вправа «Ажурна пилка» виконується в кілька етапів, тому спочатку пояснюю учням порядок роботи (додаток 1).

    Сьогодні на уроці ми будемо вивчати новий матеріал за допомогою технології «Ажурна пилка». Під час роботи методом «Ажурної пилки» ви повинні бути готовими працювати в  різних групах.

1. Спочатку ви працюєте в «домашній» групі.

2. Потім в іншій групі ви будете виступати в ролі «експертів» з питання , над яким працювали в «домашній» групі та отримаєте інформацію від представниць інших груп.

3. Потім знову повернетеся в свою «домашню» групу для того, щоб поділитися тією ново. Інформацією, яку вам надали учасники інших груп.

 

1-й етап (7 хв.):

Об’єдную учнів у 3-и групи («домашніх») і пропоную кожній учениці табличку з кольоровою позначкою (червоною, жовтою, зеленою, синьою) так, щоб кількість позначок різного кольору в кожній групі була приблизно однаковою. Роздаю завдання групам (додаток 2: завдання групі 1, завдання групі 2, завдання групі 3).

 

2-й етап (8 хв.):

Пропоную учням об’єднатися у 4 «експертних» групи так, щоб у першу увійшли учениці, що мають таблички з червоною позначкою і працювали у «домашніх» групах 1, 2, 3. друга «експертна група складається з учениць, що працювали в цих самих «домашніх» групах і мають таблички з жовтою позначкою, третя «експертна» група – мають таблички з зеленою позначкою, четверта – мають таблички з синьою позначкою.

Кожна з учасниць ознайомлює інших зі змістом опрацьованої нею інформації. «Експертна» група аналізує матеріал в цілому.

 

3-й етап (5 хв.):

Учням пропонується повернутися «додому», щоб поділитися знаннями, отриманими в «експертній» групі. Причому треба намагатися донести інформацію якісно і в повному обсязі. Завдання «домашніх» груп на даному етапі – корекція та остаточне узагальнення всієї інформації.

Кожній групі даю картку «Схема обговорення» (додаток 3). Прошу висловитися представників кожної «домашньої» групи за даною схемою.

Коли учні висловляться, коротко розтлумачую питання , які здалися їм найскладнішими, якщо виникає потреба.

 

4. Закріплення нових знань учнів.

 

Гра «Додатковий бал»

Гра проводиться в усній формі. Учням пропонується закінчити речення. За правильну відповідь додається один бал до оцінки.

1. «Фальшиві перли» по-арабські називали …  («бусер»).

2. Маленькі, злегка сплющені намистинки діаметром не більше 2 мм з отвором для нитки, називають … (бісером).

3.  На скляних заводах бісер виробляють способами … (витягування та видування).

4. Короткі трубочки довжиною 2-3 мм, називають … (січеним бісером).

5. Для виготовлення бісеру використовують скло … (емальоване або пофарбоване прозоре).

  1. Трубочки довжиною 5-10 мм, називають … (стеклярусом).

7. За способом низання розрізняють техніки низання … (в одну нитку, в дві нитки).

8. Простими називають вироби з бісеру, які … (виконані тільки однією технікою).

  1. За виглядом бісерні вироби бувають … (щільні й ажурні).

  10. Складними називають такі вироби, які … (виконані двома й більше техніками).

 

 

 

5.  Підведення підсумків уроку.

 

При підбитті підсумків звертаю увагу учнів на очікувані результати.

Бесіда.

Запитання до учнів:

  1. Як ви вважаєте, чи виконали ми ті завдання, що поставили на початку уроку? Чому ви так вважаєте?
  2. Що сподобалося вам при роботі в технології «Ажурна пилка»?
  3. Які труднощі виникали у вас протягом уроку?
  4. Що ви порадите однокласникам для подолання таких труднощів?

 

6. Оцінювання результатів уроку.

Пропоную учням оцінити свою роботу на кроці , виставивши собі від 0 до 2 балів за кожним з критеріїв, а також врахувати додатковий бал, отриманий під час гри, заповнивши картку самооцінки роботи на уроці (додаток 4).

 

7.  Заключне слово вчителя.

 

   Виготовлення виробів з бісеру завжди було одним із поширеніших і улюблених різновидів народної творчості. Ці витвори – це піднесений світ краси й фантазії, поетичного осмислення природи.

 Бісероплетіння – захоплююче заняття, що має не тільки практичну користь.

 

8.  Домашнє завдання.

Підготувати інструменти та матеріали для роботи з бісером.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

                                                            Ажурна пилка

«Домашні» групи

1. Кожна група отримує завдання, вивчає його та обговорює свій матеріал.

2. Вам бажано обирати в групі головуючого, тайм-кіпера (той, хто стежить за часом) та особу, яка ставить запитання, аби переконатися, що кожна розуміє зміст матеріалу.

 

«Експертні» групи

1. Після того, як вчитель об’єднав вас у нові групи, ви стаєте експертами з тієї теми, що вивчалася в вашій «домашній» групі.

2. По черзі кожна має за визначений вчителем час якісно і в повному обсязі донести інформацію до членів інших груп та сприйняти нову інформацію від представників інших груп.

 

«Домашні» групи

1. Ви повертаєтесь «додому», де маєте поділитися інформацією, яку ви отримали від представників інших груп.

2. Виробляєте спільні висновки та рішення.

 

Додаток 2

 

Завдання групі 1

 

                                    Історичні відомості про походження бісеру

Колись, в дуже далекі часи, фінські купці везли по Середземному морю здобуту в Африці природну соду. Зупинившись на ночівлю, вони стали готувати собі їжу на вогнищі, яке обклали шматками соди. Вранці купці виявили чудовий злиток. Який був твердим як камінь – це було скло. Саме так виникло скляне виробництво та почалося виготовлення штучних перлів. По-арабські «фальшиві» перли називали «бусером».

 Завдяки удосконаленню технологій скляні намистинки з часом ставали все дрібніше і їх стали називати бісером.

 Бісер знаходять у всіх країнах і в усіх культурах. Були часи, коли його використовували не тільки для виготовлення прикрас, а й як засіб платежу, бо ціна бісеру була майже однакова з ціною на перли.

Розкопки доводять, що на території колишньої держави, ще в 8-9 ст. майстри виготовляли скляне намисто, але протягом декількох століть бісер ввозили з Венеції, Чехії та використовували нарівні з дорогим камінням.

На початку 19 ст. бісероплетіння було популярним в аристократичному колі, як музика, танці. Вишивали бісером все: картини, скатертини, сумочки, пояса, різноманітні сохли, шкатулки та інші речі.

Види народних прикрас з бісеру – це намисто, браслети, комірці, ґердани, ланцюжки.

      В 19 ст., крім майстерень в селах, почали готувати бісерниць в Петербурзькій школі народного мистецтва та в школах художнього рукоділля. З тих часів популярність бісеру тільки зростає.

 

Завдання групі 2

                                                      Виробництво бісеру

      На скляних заводах бісер виробляють способом витягування та видування з пофарбованого або емальованого скла товстостінних трубочок невеликого діаметра. Їх нарізають на маленькі шматочки так отримують січений бісер. Щоб округлити ці шматочки, їх поміщають в залізний розжарений циліндр, у якому міститься суміш піску та вугільного порошку. Циліндр швидко обертається, а кусочки округляються. Так отримують бісер. Нарізаючи скляні трубочки на більш довші шматочки, одержують стеклярус.

 

Завдання групі 3

 

                               Матеріали та інструменти для роботи з бісером

Бісер – маленькі, злегка сплющені або круглі намистинки діаметром не більше 2 мм з отвором для нитки.

Січений бісер – короткі трубочки (довжиною 2-3 мм), круглі або багатогранні.

Стеклярус – довгі трубочки (довжиною 5 10 мм), круглі або багатогранні.

Голки. Для бісеру використовують дуже тонкі голки №1 та №0 або японські голки №10, №11, №12. Для втягування нитки в голку користуються нитковтягувачем.

Нитки. Для бісеру використовують будь-які міцні нитки: шовкові, нейлонові, капронові, за потребою резинові.

 Ножиці використовують малі, схожі на манікюрні.

                      Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги

                                      під час виготовлення виробів з бісеру:

  1.          Перед початком роботи підготувати робоче місце.
  2.          Сидіти прямо, не нахиляючи низько голову.
  3.          Роботу виконувати при достатньому освітленні.
  4.          Через кожні 40-50 хв роботи робити перерву на 5-10 хв.
  5.          голки зберігати в гольнику.
  6.          Не можна вколювати голку в одяг.
  7.          Не користуватися іржавими голками.
  8.          Не брати голку до рота.
  9.          Ножиці класти зімкнутими лезами на стіл.
  10.     передавати кільцями вперед, тримаючи за зімкнуті леза.
  11.     Роботу тримати на відстані 25-30 см від очей.

 

 

 

 

 

Додаток 3

                                                         Схема обговорення

 

  1.          Над яким завданням працювала група?
  2.          Що здалося найскладнішим під час його виконання?
  3.          Яку інформацію отримали після роботи в «експертних» групах?
  4.          Чи все з почутого від однокласників зрозуміло?

 

Додаток 4

                                    Картка самооцінки роботи на уроці

 

                    Прізвище, ім’я ___________________________________

Оцінить свою роботу на кроці, виставивши собі від 0 до 2 балів за кожним з критеріїв, а також врахуйте додатковий бал, триманий під час гри.

 

№ з/п

 

Критерії

 

Бал

1.

Я брала активну участь у роботі групи

 

2.

Я надавала підтримку іншим учасницям групи, заохочувала їх

 

3.

Я ретельно працювала над завданням

 

4.

Я доповідала класу про результати роботи групи

 

5

Я вдало узагальнювала думки і просувала групу вперед

 

6.

Додатковий бал (1 бал)

 

                                                                                                                 Всього балів ______

doc
Додано
13 березня 2019
Переглядів
1887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку