Тема Бісероплетіння як вид декоративно – прикладного мистецтва
Практична робота Виготовлення заколки для волосся
Мета:
навчальна формувати вміння узагальнювати та систематизувати знання про бісероплетіння;
відпрацьовувати навички виготовлення заколки для волосся різними техніками
розвиваюча розвивати вміння аналізувати, порівнювати та узагальнювати здобуті знання про
бісероплетіння та розвивати моторні навички
виховна виховувати повагу до традицій українського народу, вміння відчувати і розуміти
прекрасне, працювати в колективі; формувати ціннісне ставлення до праці
Ключові слова: бісер, бісероплетіння, дріт
Наочність: інструкційні картки, малюнки виробів з бісеру
Інструменти і матеріали: бісер, дріт, ножиці, заколки для волосся
Тип уроку Комбінований
Структурні елементи уроку
I Організаційний момент
I I Виявлення знань і вмінь учнів
I I I Актуалізація опорних знань
IY Мотивація навчальної діяльності
Y Повідомлення теми уроку
YI Визначення мети для учнів на урок
YII Вивчення нового матеріалу
YIII Осмислення учнями вивченого матеріалу
IХ Формування умінь та навичок учнів
Х Рефлексія
ХI Завдання додому
ХII Прибирання робочих місць
I Організаційний момент
Діти, мені хотілося б почути, з яким настроєм ви сьогодні підготувалися до уроку (метод мікрофона):
* Рішучість до нас на урок завітала
* Та й енергійність її наздогнала.
* Завзяття з умінням до класу прийшлий
* Й любов до навчання з собою взяли.
* І творчість, звичайно, до класу з’явилась.
* Якщо об’єднати все це в одне ціле,
* Якщо ж вони стануть усі в один ряд,
* То вийде відмінний у нас результат.
I I Виявлення знань і вмінь учнів
Звичайно, діти, вийде відмінний результат, якщо ми пригадаємо з вами знання та вміння, які ви здобули в попередніх класах з бісероплетіння та добре засвоїте матеріал сьогоднішнього уроку. Пригадайте, де ми використовували з вами технологію виготовлення виробів з бісеру. (Учень: у 5 класі виготовляли ялинкову прикрасу, а в 6 класі виготовляли прикраси з бісеру)
I I I Актуалізація опорних знань
Отже, ви вже знаєте, що з бісеру можна виготовляти чудові речі і вмієте робити їх своїми руками
IY Мотивація навчальної діяльності
Ці вироби з бісеру, палаючи різними вогнями, дарують не тільки вам, а й вашим рідним відчуття особливої радості, чарівності, загадковості.
Зараз ми переживаємо «бісерний бум», який пов'язаний з тим, що відомі кутюр’є стали активно використовувати вишивку бісером у своїх моделях, а як аксесуари до них, пропонують вишукані прикраси з бісеру. За словами Коко Шанель «Мода рано чи пізно виходить із моди, а стиль залишається». А що може бути стильніше за ексклюзивний ручної роботи аксесуар?
Протягом століть створювалося народне мистецтво розмаїте й багатогранне. Виникло воно з любові до рідного краю, всього навколишнього світу і з потреби не тільки бачити й відчувати красу, а й творити її власними руками. Бісероплетіння міцно займає своє місце поряд з іншими видами декоративно-ужиткового мистецтва.
Y Повідомлення теми уроку
Бісероплетіння як вид декоративно-прикладного мистецтва
YI Визначення мети для учнів на урок
Знати: Короткі відомості про технологію виготовлення виробів з бісеру
Вміти: Виготовляти заколки для волосся з бісеру
YII Вивчення нового матеріал
Діти, на сьогодні вам було завдання підготувати кілька повідомлень. Хотілось би розпочати із повідомлення про історію виникнення і розвитку бісероплетіння.
Історія виникнення та розвитку бісероплетіння
Одного разу, під час мандрівки морем, фінікійські купці висадилися на берег Сирії і вирішили приготувати собі їжу на багатті. Камені, на яких стояв горщик з їжею, виявилися великими шматками селітри. Від сильного жару вони розплавилися і, з’єднавшись із піском, утворили рідке скло. Тому саме фінікійські купці продавали скло й вироби з нього. А назва «бісер» походить від арабського слова «бусра» або «бусер», що означає – «фальшиві перли».
Батьківщиною бісеру вважають Стародавній Єгипет. Тут бісер і намистинки були не тільки прикрасою, а й засобом обміну на інші товари. Бісер за своєю цінністю переважав золото й срібло. Потім бісер швидко поширився в Римі та помандрував у Візантію, а звідтіля - до ще молодої Венеції. Венеціанський бісер заполонив увесь світ, приносячи колосальні прибутки своїй республіці.
Властивості бісеру та його магічне значення
Ми вже знаємо, що бісер виготовляють зі скла, а скло часто використовується магами й віщунами як засіб для ясновидіння. Тому найпростіші вироби, фенечки, володіють властивістю «відганяти» лихе око і заздрість. Відомі випадки, що за допомогою виробів з бісеру можна зняти головний біль і справитися зі стресом. Оскільки бісерні вироби, особливо прикраси, легко вбирають негативну енергію, то їх часто носять як обереги та амулети.
Кожен майстер вкладає частину своєї душі у виріб, який виготовляє, а це залежить від того, з яким настроєм і бажанням майстер робить свою роботу. А вироби ручної роботи володіють енергетикою, властивою тільки їм. От чому деякі речі нам здаються «теплими», а інші не викликають ніяких емоцій.
Роль кольору у бісероплетінні
Вважається, що червоний колір – колір любові. Але в бісерних виробах це не так. Червоні та оранжеві відтінки бісеру дуже добре захищають свого господаря від лихого «ока». Однак велика кількість бісеру цих кольорів може викликати сильні кишкові та шлункові розлади.
Жовтий колір також добре захищає. А жовтий бісер з металевим блиском має властивість притягувати прибуток до господаря.
Якщо є проблеми, пов’язані із самотністю, то найкраще підійде голубий або зелений колір без металевого блиску.
Чорний та білий бісер без металевого блиску добре очищає біополе людини від негативних емоцій, робить його розум твердим, а волю – непохитною.
Бузковий бісер з металевим блиском наближає людину до нових романтичних стосунків.
Все про бісер
Бісер (від арабського бусра – «штучні перли») – дрібні різнобарвні круглі або багатогранні скляні чи металеві зерна з наскрізним каналом, який виробляють на скляних заводах витягуванням та видуванням. Для виготовлення бісеру використовують емальоване або пофарбоване прозоре скло. Залежно від форми й розміру матеріали для виготовлення бісерних прикрас поділяють на:
- бісер – дрібні, злегка приплюснуті або круглі намистинки діаметром не більше 2 мм
- січений бісер – скляні палички, довжина яких рівна діаметру ( 2- 3 мм )
- намистинки – круглий бісер діаметром більше 2 мм
- стеклярус – довгі скляні палички (довжина більша ніж діаметр 5-10 мм ) круглі або багатогранні
- блискітки – маленькі плоскі пластинки, які посередині мають дірочку для кріплення
Розмір круглого бісеру позначають номером. Що більший номер – то дрібніший бісер. Найчастіше використовують бісер 6 – 11 розмірів.
Техніки виконання бісерних прикрас
Паралельне плетіння. Саме з цієї техніки, зазвичай, починається знайомство з бісероплетінням. Техніка паралельного плетіння – протягування кінчиків дроту крізь набрані бісерини нового ряду назустріч один одному. Зовні готові вироби складаються з паралельних рядочків, кожен з яких складається з набраних послідовно бісеринок.
Дугове або кругове плетіння (французьке плетіння). За допомогою цієї техніки плетуть різноманітні листочки, пелюстки та квіточки. Плетіння ведеться навколо центральної осі.
Плетіння петлями. Елементи, зроблені за допомогою цієї техніки, зовні нагадують петельки. Петельне плетіння застосовують як додатковий вид техніки. Однак, зустрічаються готові вироби, які виконані повністю в цій техніці.
Мозаїчна техніка. На дріт нанизується потрібна кількість бісеринок, а потім у зворотному напрямку, нанизані на дріт бісеринки, пропускаються через непарні бісеринки.
Вироби з бісеру
Бісерні промисли існували на початку ХYIII століття в Чернігівській губернії, у Галичині. Особливо були розвинені художні ремесла на Поділлі, Гуцульщині, у Тернополі, Чорткові, Борщі, Городенці, Коломиї, Косові, Чернівцях. Продавали вироби на місцевих ярмарках або їх пересилали в Москву, Петербург, Київ, Полтаву.
Намистом прикрашали одяг, шию, руки, ноги та й, зрештою, все, на що їх можна одягти, пришити, прив’язати. В Індії такі вироби називали хар, в Ефіопії – чале, в Болгарії, Румунії, Молдові – гардан, у Білорусії – горлячки, в Литві – каролінес, у Росії – ожерелки, цепочки та фенечки, в Україні – гердан, сиплячки.
Ні для кого з вас не секрет, що раніше, як то кажуть в сиву давнину, наші бабусі прикрашали свою голову стрічками та віночками. А от ваші матусі носили на волоссі лише бантики та шпильки. Та зараз все дуже змінилося. Сьогодні дуже модно прикрашати своє волосся різноманітними прикрасами – це резиночки, обідки, бантики, стрічки і, звичайно, заколки. У світі існують цілі торгівельні марки (бренди), які спеціалізуються на випуску таких товарів. Та як правило, вони коштують надзвичайно дорого. Тому рукодільниці всього світу намагаються зробити ці прикраси своїми руками. Сьогодні ви будете виготовляти заколки для волосся з бісеру. Дівчатка виготовлять ці прикраси для себе, а хлопчики для своїх сестричок або на подарунок.
Перед тим як перейти до практичної частини уроку, мені хотілось погратися з вами в гру «Додатковий бал».
YIII Осмислення учнями вивченого матеріал
Гра «Додатковий бал»
* Фальшиві перли по- арабськи називали… («бусер»)
* Маленькі, злегка сплющені намистинки діаметром не більше 2мм з отвором для нитки називають…
(бісером)
* На скляних заводах бісер виробляють способами… (витягування та видування)
* Короткі трубочки довжиною 2-3 мм називають… (січеним бісером)
* Трубочки довжиною 5-10 мм називають… (стеклярусом)
* Яке скло використовують для виготовлення бісеру .. (емальоване або пофарбоване прозоре)
* Простими називають вироби з бісеру, які виконані тільки… (однією технікою)
* Складними називають такі вироби, які виконані… (двома й більше техніками)
А тепер, діти, перейдемо до практичної частини уроку, бо як говорить корейське прислів’я: «Що користі в бісері, коли він ненанизаний».
Якщо ви будете наполегливо працювати, проявляти активність і старанність, то успіх обов’язково буде вашим супутником. «Успіх – це 1% везіння та 99% потіння» - казав Едісон. А «Талант – крапля здібностей і море праці» мовив Григір Тютюнник. Тож, діти, до праці!
IХ Формування умінь та навичок учнів
Вимоги до практичної роботи
* Аналіз завдань практичної роботи
* Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами
* Дотримання правил безпечної праці, організації робочого місця та санітарно – гігієнічних вимог під час виконання практичної роботи
* Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи за інструкційними картками
* Контроль учителя з метою виявлення знань та вмінь учнів
* Здійснення вчителем поточного інструктажу (індивідуального, групового)
* Організація самоконтролю та взаємоконтролю учнів
Практична робота
Інструкційна картка №1
Виготовлення заколки для волосся у вигляді сови з бісеру
Інструменти та матеріали: бісер, дріт, ножиці, заколка для волосся
Інструкційна картка №2
Виготовлення заколки для волосся у вигляді жучка-сонечка з бісеру
Інструменти та матеріали: бісер, дріт, ножиці, заколка для волосся
Інструкційна картка №3
Виготовлення заколки для волосся у вигляді пінгвіна з бісеру
Інструменти та матеріали: бісер, дріт, ножиці, заколка для волосся
Інструкційна картка №4
Виготовлення заколки для волосся у вигляді ангела з бісеру
Інструменти та матеріали: бісер, дріт, ножиці, заколка для волосся
Інструкційна картка №5
Виготовлення заколки для волосся у вигляді бджілки
Інструменти та матеріали: бісер,дріт, ножиці, заколка для волосся
Інструкційна картка №6
Виготовлення шпильок, прикрашених бісером
Інструменти та матеріали: бісер,дріт, ножиці, заколка для волосся
* Підбиття підсумків практичної роботи
Демонстрація робіт
Х Рефлексія
Учитель: Що нового ви дізналися на уроці? (Метод мікрофона)
* Все про бісероплетіння як про один із видів декоративно – прикладного мистецтва
* Про історію виникнення та розвитку бісероплетіння
* Про бісерні промисли та художні ремесла на Україні
* Властивості бісеру та його магічне значення
* Роль кольору у бісероплетінні
* Все про бісер та техніки виконання бісерних прикрас
Учитель: Чого навчилися? (Метод мікрофона)
* Виготовляти заколки для волосся у вигляді сови з бісеру
* Виготовляти заколки для волосся у вигляді божої корівки з бісеру
* Виготовляти заколки для волосся у вигляді пінгвіна з бісеру
* Виготовляти заколки для волосся у вигляді ангела з бісеру
* Виготовляти шпильки, прикрашені бісером
Діти, я вдячна всім вам за співпрацю і розуміння. Ви були старанними і відповідальними в оволодінні новими знаннями і практичними вміннями під час виготовлення заколки для волосся з бісеру. Молодці!
ХI Завдання додому
На наступному уроці ми продовжимо з вами виготовляти заколки для волосся.
Принесіть бісер, дріт, ножиці, заколки для волосся
ХII Прибирання робочих місць