Тема: Борис Грінченко «Украла». Динамічність оповіді. Психологія вчинку Олександри. Ідея розуміння людської душі, співчуття, прощення
Мета: продовжити роботу над оповідання Б. Грінченка «Украла», викликати глибоке співчуття до знедолених дітей, розкрити майстерність письменника в зображенні головних героїв, розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння висловлювати думки, аргументувати їх; виховувати почуття добра, милосердя, співпереживання.
Обладнання: текст, телефони для електронного словника
Тип уроку: Урок узагальнення і систематизації знань
Форма роботи: індивідуальна, колективна
Методи і прийоми: використання елетроного словника, бесіда, літературні ігри
Хід заняття
Від дня народження і до останньої хвилини
Є мить прекрасна – це життя людини.
По різному йдемо життєвим шляхом:
Хтось пролітає непомітним сірим птахом,
Комусь доводиться пливти за течією,
А хтось горить яскравою зорею…
Для того, аби знайти своє місце під сонцем, людина ніколи не повинна зупинятися, ні перед якими труднощами. Вона повинна знаходити вихід із будь-якого становища, не забувати про інших.
.Сьогодні поговоримо про людські чесноти, які повинна мати кожна людина, продовжимо відшукувати їх в оповіданні Б. Грінченка «Украла». Тема нашого заняття звучить так: «Утвердження милосердя, доброти в оповіданні Б. Грінченка «Украла». Давайте на занятті сьогодні ви будете не прості учні, а юні дослідники. Не бійтеся висловлювати свою думку, аналізуйте, робіть висновки.
VІ. Застосування знань і умінь учнів
Завдання 1. «Доміно». Пригадаймо бігрофію Бориса Грінченка.
Борис Грінченко – поет (вже 6-річним хлопчиком складав вірші)→ письменник (спадщина письменника досить велика: поеми, байки, оповідання, повісті, драми)→ учитель (з 18ти років працював вчителем)→ громадський діяч (організатор спілки «Просвіта»)→ обдарована людина (автор першого «Словника української мови»).
Завдання 2. Літературна гра «Так чи ні». Якщо так - плескають у долоні, якщо ні - махають руками.
Завдання 3. Робота з електронним словником . За допомогою телефону, відшукати значенння слів.
Прощення – звільнення людини від осуду оточуючих.
Милосердя – допомога кожному, хто потребує.
Клептоманія – сильне бажання вкрасти що-небудь.
Завдання 4. Робота з змістом твору та текстом
Що таке епітети? (художні означення предмета або дії. Підкреслюють характерну рису, якість явища).
Доберіть до слова «дитинство» епітети. (Дитинство – щасливе, прекрасне, веселе, омріяне, світле, незабутнє, радісне, цікаве, безтурботне, безхмарне, чудове…)
Як ви розумієте слово «красти»? (красти – узяти чуже, погана звичка, поганий вчинок, це гріх)
Підберіть синоніми до слова «вкрасти» ( «потягти», «поцупити» )
З якими поняттями у вас асоціюється слово «дитинство»? (життя, мама і тато, сім’я, радість, щастя, мир, спокій, безтурботність, мрія, тепло)
Якою постає головна героїня при першому знайомстві? Знайдіть, що про це сказано у творі.
Яку характеристику дає автор Прісьці? Зачитайте.
Як відреагував учитель на звістку, що Олександра вкрала хліб? Знайдіть у тексті.
Як діти віднеслися до крадіжки? Давайте прочитаємо уривок тексту за ролями.
Хто допоміг дітям по-іншому поглянути на вчинок Олександри? (Василь Митрович зумів викликати в дітей жаль і співчуття до дівчинки, бо як виявилося, крала вона хліб тому, що була голодною. Незважаючи на злидні, в яких тоді жили діти, учитель пробудив у них почуття доброти, здатність завжди підтримувати одне одного)
Чи зізналася дівчинка у крадіжці?
Чому Олександра вкрала хліб? Знайдіть у тексті і зачитайте.
Яке ж дитинство було в Олександри? Чи таке ж радісне, щасливе, безтурботне, як у вас? (жила з батьком-п'яницею, сім'я не мала статків, не було їсти, життя було убоге)
Як ви уявляєте майбутнє Олександри? (буде щасливою, доброю, чесною людиною)
Завдання 5.Робота з прислів’ями
Прочитайте прислів’я та приказки. Розкрийте їх зміст і скажіть для характеристики кого з героїв їх можна використати.
«Не бери чужого нічого – не будеш боятися нікого» (Олександра)
«Ситий, голодному не товариш» (Пріська)
«Багач їсть калач, а бідний і хліба не має» (Пріська)
«Не радій чужому горю» (однокласники)
«В лиху годину узнаєш вірну людину» (учитель)
VІІ. Підсумок уроку
Отже, іноді в житті бувають моменти, коли без допомоги та милосердя не обійтися. Під милосердям треба розуміти не тільки допомогу чимось матеріальним, а й духовним – побажанням, увагою, порадою.
Яким буде життя: чи кришталевочистим, як джерельна вода, чи сірим, як осінній туман, - залежить від вас діти. Ви, п'ятикласники, тільки-но стоїте на порозі дорослого життя. Воно здається вам таким довгим. Але пам’ятайте, насправді воно коротке. Дуже швидко пролітають роки. Тож намагайтеся залишити після себе якнайбільше щирих слів і добрих справ, щоб оточуючі відгукнулися про вас, як про чуйних, добрих, щирих людей.
VІІІ. Домашнє завдання
Намалювати ілюстацію до твору «Образ Олександри, якою ви її уявляєте»