Брошура Уроки-проекти з фізики

Про матеріал

Брошура призначена для молодих вчителів фізики, для підготовки до уроків. В даній брошурі містяться розробки уроків фізики з використанням проектних технологій

Перегляд файлу

В І Д Д І Л    О С В І Т И

СОКАЛЬСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

Двірцівський НВК «ЗШ І – ІІІ ступенів – дитячий садок»

 

 

Уроки-проекти

(на допомогу молодому вчителю фізики)

 

 

 

 

 

 

 

 

Уроки-проекти. З досвіду роботи вчителя фізики Луцко Оксани Петрівни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Брошура призначена для молодих вчителів фізики, для підготовки до уроків. В даній брошурі містяться розробки уроків фізики  з використанням проектних технологій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проект – це результативна дія, яка

допомагає учню включитися в

активну дію, побачити результат

 своєї праці, реалізувати творчі

 можливості. Це – активна, творча,

послідовна навчально-дослідна діяльність,

яку виконують учні для

досягнення реальної мети.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок фізики 7клас

Умови плавання тіл

 

 

 

                                                                            Істина – це те,

                                                                  що   витримує перевірку  дослідом.

                                                                                                                                                                                        Альберт Ейнштейн

 

 

 

 

 

Архімед(287-212 до н.е) давньо-грецький учений, інженер-винахідник. Зробив важливі висновки щодо плавання тіл. Про його геніаль­ні здогадки складено легенди. Наприк­лад, про викриття шахраїв, що виго­товляли корону сиракузького царя Гієрона.

 

 

 

 

 

 

Тема.    Умови плавання тіл

 

 Цілі:  -  ознайомити учнів з умовами плавання тіл на основі поняття про   архімедову силу використовуючи експеримент, розкрити практичне використання умов плавання тіл.

 - виховувати вміння працювати в колективі, толерантність, прагнення до  поповнення знань.

         -  розвивати творче й аналітичне мислення; вміння аналізувати, порівнювати, робити самостійно висновки,  кмітливість.

 

Тип уроку.       Урок-проект

Обладнання:  6 мензурок з водою , 6 тіл відомої маси,  ватман паперу, маркери, лінійка, листочки з завданням для груп.

 

План

  1. Актуалізація опорних знань.
  2. Оголошення теми. Мотивація.
  3. Оголошення очікувальних результатів
  4.  Вивчення нової теми.
  5. Створення та презентація проекту експертами.
  6. Підсумки та оцінювання результату уроку.
  7. Домашнє завдання. Це цікаво…

 

Хід уроку

  1. Активізація опорних знань. ( 5 хв.)
  1. Як називається сила, яку ми недавно вивчили? (Архімедова)
  2. Коли вона виникає?(
  3. Від чого залежить ця сила?
  4. Від чого не залежить Fа?
  5. Як її обчислити?
  6. Чи залежить виштовхувальна сила від густини твердого тіла?
  7. Перетворити в основні одиниці 20кН, 3 см3, 2 л,  10 г.

Задача.  Обчислити виштовхувальну силу, що діє на алюмінієве тіло масою 2 кг,  занурене у воду.

( Діти працюють в парах, потім об’єднуються в четвірки і вияснюють незрозумілі питання)

  1. Оголошення теми. Мотивація. (5 хв.)

Гаслом нашого уроку будуть слова відомого фізика Альберта Ейнштейна

«Істина – це те, що витримує перевірку дослідом».

Отож, перейдемо до досліду.

У склянку з водою опустимо залізний циліндр – він тоне, одночасно опускаємо дерев’яний брусок , приблизно такого ж об’єму  - він плаває на поверхні.  У чому ж справа? Чи достатньо ми маємо знань, щоб пояснити це явище?

Щоб дати відповідь на ці запитання запишемо тему сьогоднішнього уроку : Умови плавання тіл.

  1. Оголошення очікувальних результатів.(5 хв.)

Яких результатів я очікую від вас після сьогоднішнього уроку?

Очікувані результати.

Після уроку учні зможуть:

  •       знати умови плавання тіл;
  •       розуміти їх фізичний зміст;
  • застосовувати одержані знання до розв’язування задач та знання теорії для проведення дослідів;
  • аналізувати та співставляти знання теорії сил з результатами досліджень;
  • синтезувати результати досліджень та робити висновки про умови плавання тіл;
  • оцінювати і аргументувати результати експериментів.

Перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу давайте з’ясуємо:

  1. Які сили діють на тіло, коли воно знаходиться у рідині?
  2. Як напрямлені ці сили?
  3. Які формули для їх обчислення ви знаєте?

Fa =ppgVт ,  Fт =mg.

  1. Вивчення нової теми. (15 хв)

Перед нами стоїть завдання з’ясувати , зясувати умови плавання тіл. Для цього об’єднаємося в групи по 3- 4 учні – 6 груп. Кожна з груп отримає завдання, яке повинна розв’язати на протязі 15 хв. Зробити свої висновки. Але перш ніж перейти до роботи в групі, потрібно виробити правила, яких повинен дотримуватись кожен учень.

 

Правила роботи в групах

  1.  Не перебивай товариша.
  2. Якщо не зрозумів, запитай ще раз.
  3. Якщо не згоден з думкою товариша, доведи чому?
  4. Говори відверто.
  5. Не перебивай того, хто говорить.
  6. Не змінюй теми обговорення. Якщо довели неправильність твоїх думок, признай помилку.
  7. Запам’ятай! Вирішення проблеми залежить від кожного члена групи.

В групі вам потрібно вибрати експерта, секретаря, експериментатора, керівника. В групі обговорюємо хід виконання завдання, проводимо дослід, записуємо спостереження так, щоб експерт потім зміг об’єднатися з експертами інших груп для вироблення спільного проекту.

  • Прошу зайняти свої місця і ознайомитися із завданням.

Завдання групам.

  1. Визначте об’єм тіла за допомогою мензурки, зануривши повністю його у воду.
  2.  Обчисліть архімедову силу, що діє у воді.
  3. Скориставшись даними маси тіла, обчисліть силу тяжіння, що діє на тіло.
  4. Порівняйте Fa та Fт.
  5. Опустіть тіло у воду і зробіть висновок про розміщення тіла ( плаває в середині рідини, або тоне, або спливає на поверхню.)
  6. Зробіть загальний висновок.
  7. Обчисліть густину тіла, використовуючи формулу р=m/V, та порівняйте її з густиною води.
  8. Зробіть висновок.
  1.    Створення та презентація проекту експертами. (5 – 7 хв)

 -  А зараз я попрошу всіх експертів взяти свої записи і об’єднатися  разом в одну групу для створення проекту «Умови плавання тіл». Виберіть доповідача.

           - Поки експерти створюють проект  я пропоную всім учням заповнити листочки з пропусками.

Зразок.

Прізвище, ім’я учня___________________________________________________

 

Виштовхувальна сила обчислюється за формулою________________,а сила тяжіння за формулою____________________. Виштовхувальна сила напрямлена ______________, а їй протидіє сила тяжіння, напрямлена ____________.

Висновок із своїх спостережень:

Якщо Fa  Fт.(вставити значок <,>,=) , то тіло _________________( плаває в середині рідини, або тоне, або спливає на поверхню.)

 ( Листочки залишаємо на партах, обертаємо другою стороною.)

А зараз слово експертам. (3 – 5 хв.)

Зразок відповіді.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Умови плавання тіл

 

 

Якщо густина тіла менша за густину рідини,

то тіло спливає

Якщо густина тіла дорівнює густині  рідини,

то тіло плаває у рідині

 

 

Якщо густина тіла більша за густину рідини,

то тіло тоне

 

 

6.Підсумки та оцінювання результату уроку.(5 хв).

 Щоб дізнатися чи досягли ви очікувальних результатів я попрошу вас кожен у своєму листочку, де заповнював пропуски закінчити речення.

Сьогодні на уроці я дізнався ( навчився) ……….. 

Здаємо  мені свої листочки і записуємо домашнє завдання.

 

7.Домашнє завдання. П. 39 вивчити, № _____.

А зараз послухайте невеличкі цікаві повідомлення.

 

 

 

Це цікаво…

 

  •      Надзвичайно досконало пристосовано для життя у воді тіло найбільшої тварини на Землі – кита. Найбільш великі представники цього виду ссавців – блакитні кити. Він здатний розвивати у воді швидкість до 20 вузлів, тобто до 37 км/год.
  •      Кит кашалот має масу 60 тонн, вискакуючи з води, піднімається над її поверхнею на кілька метрів.
  •      Довжина блакитного кита досягає 33 метрів, він майже на 10 метрів довший від пасажирського вагона!
  •      Найбільший з добутих китів мав масу 150000кг, а найбільша наземна тварина – слон – має масу від 3000 до 6000кг (стільки важить язик деяких китів)
  •      Архімедова сила, що підтримує у воді тіло кита, обчислюється мільйонами ньютонів.
  •      Кит не може знаходитися на суші. Величезна сила тяжіння притискує тварину до землі. Кістяк кита не пристосований до того, щоб витримати цю вагу, тож кит на землі навіть дихати не може, тому що для дихання він повинен розширити легені, підняти м’язи, що оточують грудну клітку, а в повітрі ці м’язи важать кілька десятків тисяч ньютонів.

Тема.    Архімедова сила.

Мета:   - Сформувати знання про Архімедові силу. Зясувати від чого    залежить ця сила;

  • розвивати цікавість до експерименту, вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, пояснювати явища; розвивати творче мислення учнів на уроці;
  • виховувати переконаність у необхідності поглиблювати знання, працьовитість, кмітливість.

Тип уроку. Урок формування нових знань з використанням інтерактивних

                    технологій.

Обладнання: металева фольга, посудина з водою, важіль, два тіла однакової маси, динамометри – 3 шт., тіла різного об’єму, заготовки листків з пропусками.

План

  1. Оголошення результатів попередньої тематичної атестації.

2.   Оголошення очікувальних результатів.

3    Оголошення теми. Мотивація.

4.   Вивчення нової теми.

  1. Розв’язування задач.
  1. Підсумки та оцінювання результату уроку.
  2. Домашнє завдання.

 

Хід уроку

  1. Оголошення результатів попередньої тематичної атестації.

– На попередньому уроці ми писали т/а по темі «Тиск твердих тіл, рідин і газів». Я роздам вам зошити і попрошу об’єднатися в групи за варіантами І, ІІ, ІІІ, ІV, обговорити в групі розв’язки задач свого варіанту, при потребі учні пояснюють один одному як вони розв’язували ту чи іншу задачу і роблять відповідні записи у робочому зошиті. (Вчитель слідкує за роботою учнів, допомагає їм.)

Після виконаної роботи учні повертаються на свої місця.

  1. А зараз перейдемо до вивчення нової теми

         АРХІМЕДОВА СИЛА.

  1. Оголошення очікувальних результатів.

Яких результатів я очікую від вас після сьогоднішнього уроку?

Після уроку учні зможуть:

  • знати формулу обчислення виштовхувальної сили;
  • розуміти фізичний зміст та природу її виникнення;
  • пояснювати, чому виштовхувальну силу називають архімедовою;
  • застосовувати формулу обчислення виштовхувальної сили для розв’язування задач та знання теорії для проведення дослідів;
  • аналізувати та співставляти знання теорії сил з результатами досліджень;
  • синтезувати результати досліджень та робити висновки про природу та дію архімедової сили.
  • оцінювати і аргументувати результати експериментів.
  1. Оголошення теми. Мотивація.

Гаслом нашого уроку будуть слова відомого фізика Альберта Ейнштейна

«Істина – це те, що витримує перевірку дослідом».

Отож, перейдемо до досліду.

  • Ви бачили, як по річці чи морю плавають судна різного типу. З чого вони виготовлені? ( з металу).
  • Але ж кусок металу не може плавати? (вчитель проводить дослід)

Дослід : Кусок металічної фольги скласти кілька разів і кинути в посудину з водою. Він потоне.

  • Чому не тонуть кораблі? Який же метал може плавати?

Дослід: З куска фольги, що у попередньому досліді потонув, зробити човник і покласти на воду.

  • Чому човник плаває?
  • Метод «Мікрофон». ( Учні пропонують варіанти відповіді).
  • Щоб з’ясувати чия думка правильна, запишемо тему сьогоднішнього уроку.
  1. Вивчення нової теми.

Перед нами стоїть завдання з’ясувати , що таке виштовхувальна сила і від яких величини вона залежить. Для цього об’єднаємося в групи по 4 учні – 5 груп. Кожна з груп отримає завдання, яке повинна розв’язати на протязі 15 хв. Зробити свої висновки. Але перш ніж перейти до роботи в групі, потрібно виробити правила, яких повинен дотримуватись кожен учень.

 

В групі вам потрібно вибрати доповідача, секретаря, експериментатора.

  • Прошу зайняти свої місця і ознайомитися із завданням.

Завдання І групі.

 Підвісити до гачка динамометра тягарець вагою 1Н. Чи зміняться покази динамометра, якщо тягарець опустити у воду?  Зробити висновок про напрям дії сили та записати формулу для її обчислення.

 

Завдання ІІ групі.

До важеля з обох сторін підвісимо однакові тягарці і опустимо їх у воду, зрівноваживши. Чи порушиться рівновага, якщо одну посудину з водою замінити посудиною з розчином солі, олією? Чому?

Тож від чого залежить виштовхувальна сила? Де більша виштовхувальна сила*

 

Завдання ІІІ групі.

У спеціальну посудину з патрубком наллємо воду так, щоб їх рівень води збігався з відривним патрубком. Опустимо тіло, а воду, що вилилася в іншу посудину. Визначимо об’єм води, що вилилася  і об’єм тіла за допомогою мензурки. Якими будуть дані об’єми?

(Доповнення вчителя. Виштовхувальна сила дорівнює вазі рідини, витісненої тілом.    Р=трg,   mp=Vp pp,  тому ___________________________________

 

Завдання ІV групі.

 Підвісити тіло до динамометра. Опустити у посудину з водою. Визначити покази динамометра.  Збільшуючи рівень води, перевірити на досліді чи залежить виштовхувальна сила від висоти рідини в посудині.

 

 

 

 

Завдання V групі.

Два тіла різного об’єму підвісити до динамометрів і опустити у воду. У якого динамометра пружина стиснеться більше і чому? Від чого залежить виштовхувальна сила? Зробити висновок.

 

- Тож давайте зараз всі разом зробимо загальний висновок. Метод «Мозковий штурм».

 

Cкориставшись записом на дошці та враховуючи ваші дослідження  і висновки заповніть пропуски на листочках, які я вам роздам.

Зразок.

Прізвище, ім’я учня___________________________________________________

  Виштовхувальна сила залежить від :

1- ________________________________,             2-__________________________

 не залежить  від _______________________________.

Є такі формули для обчислення виштовхувальної сили 1) ________________

2) __________________. Виштовхувальна сила напрямлена ______________, а їй протидіє сила _________, напрямлена ____________.

 ( Листочки залишаємо на партах, обертаємо другою стороною.)

 

Дуже часто виштовхувальну силу називають архімедовою. Чому?  Щоб дати відповідь на це запитання відкрийте підручники п.23 ст.113 і прочитайте 1, 2, абзаци.

Метод «Мікрофон». Що дізналися з про читаного?

     Узагальнюючи результати дослідів і спостережень можна сформулювати закон Архімеда, який читається так:

На тіло занурене в рідину або газ, діє виштовхувальна сила, яка дорівнює вазі рідини або газу в об’ємі цього тіла.

Запамятайте!  Закон Архімеда діє тільки в умовах земного тяжіння. У невагомості закон Архімеда не діє.

 

5. Розв’язування задач.

  • Подивимося, як же застосувати ваші знання до розв’язування задач .

Усно 515. В якій воді і чому легше плавати: морській чи річковій?

 519. У посудину налито три рідини, які не змішуються між собою: вода, гас, ртуть. В якій послідовності вони розміщені? Чому?

 521. Користуючись таблицею густин, зазначте метали, що можуть плавати у ртуті, і метали, що в ній тонуть.  ( зб. Лукашик)

Письмово. 523. Обчислити виштовхувальну силу, яка діє на гранітну плиту, якщо вона при повному занурені виштовхує 0,8м3 води.

Вправа 23(3,6) ст..117 підр. Божинова Ф.Я.

 

6.Підсумки та оцінювання результату уроку.

 Щоб дізнатися чи досягли ви очікувальних результатів я попрошу вас кожен у своєму листочку, де заповнював пропуски закінчити речення.

Сьогодні на уроці я дізнався ( навчився) ……….. 

Здаємо  мені свої листочки і записуємо домашнє завдання.

 

7.Домашнє завдання

Оскільки наступний урок буде присвячений причинам дії архімедової сили, а також розв’язуванню задач, то добре вивчіть п. 23., № 540.

 

 

 

 

Урок фізики

11 клас

 

 

                                                                                     Нема більшого гонору для чоловіка,

                                                                                як берегти свою   національну честь

                                                                                  та без нагороди вірно працювати

                                                                                   для   добра свого народу,

                                                                                   щоб забезпечити йому кращу долю

                                                                                                                                                                                        Іван Пулюй

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІВАН ПУЛЮЙ

(2.02.1845-31.01.1918)

Життєвий  шлях Івана Пулюя.

Як  могло так статися, що ім ‘я одного з найяскравіших вчених – фізиків  XІX – початку XX  ст. десятиліттями залишалося в тіні?

Яким же був життєвий і творчий шлях  вченого?

 

2 лютого 1845р. Народився Іван Пулюй в сім’ї Оксани Бургитинської і Павла Пульгуя  м. Гримайлів, Тернопільщина.

1881р. прізвище  Пульгуй було замінено на  Пулюй.

1864р. Іван Пулюй з відзнакою закінчив Тернопільську класичну гімназію і вступив на теологічний факультет Віденського університету. Одночасно відвідує лекції  з математики , фізики , астрономії .

1869р. всупереч волі батьків вступає  на філософський факультет  Віденського  університету.

1872р. завершує навчання на філософському факультеті Віденського університету – асистент кафедри екстримальної  фізики.

1873-1875рр. асистент-викладач кафедри фізики, механіки та математики Військово-морської академії у м. Фіуме.

1875р. виїздить до Стамбурга, щоб в університеті вивчити нову галузь науки – електортехніку.

1877р. захищає з відзнакою дисертацію і дістає ступінь доктора філософії Стамбурзького універитету (спеціалізація з фізики) . Повертається до Відня, здобуває звання приват – доцента.

Подальша доля пов’язана з Прагою.

1869-1871рр. пише українською мовою Молитовник, який задумав ще у 1865р.

1870-1903рр. готує переклад Старого і Нового Заповіту Біблії.

1903р. українська Біблія вперше побачила світ у Відні.

1882р. вперше зацікавився електротехнікою.

2 жовтня 1884р. одружився Іван Пулюй. Дружина Катерина Стозітська була його студенткою.

Восени 1884р. його запрошують на посаду професора експериментальної і технічної фізики Німецької вищої технічної школи у м. Празі.

1885р. вийшла грунтовна стаття з глибоким висвітленням проблем енергетики, шляхи розвитку.

1902р. засновує кафедру електротехніки, і керує нею до виходу на пенсію 1916р.

1888-1889рр. був ректором політехніки.

     Помер у Празі 31 січня 1918р., де і похований.    

 

 

Тема.        Іван Пулюй – український фізик світового рівня.

Мета  -  ознайомити учнів з біографією українського вченого Івана Пулюя, його внеском у молекулярну фізику і електротехніку, в дослідження Х-променів; показати вагомий внесок вченого-українця як перекладача, публіциста, патріота, філософа; показати практичне застосування «рентгенівського проміння»; формувати інтерес до історії відкриттів 

 українських вчених-фізиків.

  •                виховувати любов до рідного краю, вміння працювати в колективі, толерантність, прагнення до поповнення знань.
  •  розвивати творче й аналітичне мислення; вміння аналізувати, порівнювати, робити самостійно висновки,  працювати з додатковою літературою, кмітливість.

Тип уроку.       Урок-проект

Обладнання: Папір, маркери, дошка.

                        Кольорові кружечки.

                        Зразки рефератів.

Очікувані результати.

Після уроку учні зможуть:

  1. розповідати біографію вченого-фізика Івана Пулюя;
  2. розрізняти внесок Івана Пулюя і Вільгельма Конрада  Рентгена в дослідження Х-променів;
  3. розуміти вагомий внесок вченого-українця як філософа, громадянина, патріота, публіциста, перекладача;
  4. обґрунтовувати переваги І.П.Пулюя у відкритті «рентгенівського» проміння;
  5. усвідомлювати велике значення застосування Х-променів.
  6. синтезувати результати своєї роботи та робити висновки про відкриття « рентгенівського проміння».

 

Хід уроку

  1. Організація уроку, оголошення теми.

Оголошення очікувальних результатів.

  1. Вивчення нової теми («Ажурна пилка», вправа «Проектант»).
  2. Підсумки та оцінювання результатів уроку(метод «мікрофон»).

 

ІІ частина

Презентація творчих робіт учнів.

 

Хід уроку.

І. Вступне слово вчителя. 5 - 7хв.

            Сьогодні наш урок буде присвячено одному з тих представників української науки, які служили ідеї утвердження самобутності нашого народу, творили славу Україні.

           Дослідження недоступної раніше літератури та архівних джерел свідчить, що впродовж тривалого часу (не одну сотню років) нищився інтелект нації.

          Складна доля української еліти.

          Щоб осягнути її в усій повноті необхідно перегорнути багато сторінок нашої історії, щоб пересвідчитись, що український народ завжди породжував і породжує людей, здатних бути інтелектом нації.

          Ще навчаючись у школі я не раз задумувалася над таким питанням: «Невже немає вчених-фізиків українського походження…?»

          А ви маєте пишатися тим, що маєте таку можливість вивчати історію України, народу, вчених-українців, які внесли вагому частку до світової науки і культури…

           Нашого цвіту і справді по всьому світу, як кажуть у народі, по всіх краях і континентах, бо куди тільки не закидала доля синів і дочок бездержавної України.

           І саме мова на сьогоднішньому уроці піде про талановитого вченого-фізика, філософа, українського патріота, перекладача – який дійсно заклав підґрунтя відкриття віку.

          Це Іван Павлович Пулюй. Його ім’я  тісно пов’язане із відкриттям так званого «рентгенівського» проміння, з яким ми знайомилися на попередніх уроках.

          Тому запишемо тему сьогоднішнього уроку.

Вірш про Івана Пулюя.  (Іванух Галина).

Що ж я очікую від вас після сьогоднішнього уроку таких результатів.

(Оголошення очікувальних результатів).

ІІ. Вивчення нової теми. Метод «Ажерна пилка».

Перш ніж перейти до вивчення нової теми я прошу всіх учнів об’єднатися в домашні групи, які працювали за напрямками:

  1. Біографічні відомості про Івана Пулюя.
  2. Внесок Івана Пулюя  в молекулярну фізику та електротехніку.
  3. «Рентгенівська трубка» - за 14 років до дослідів Рентгена.
  4. Іван Пулюй – філософ, громадянин, патріот, публіцист, перекладач.
  5. Будова  «рентгенівської »трубки та застосування Х – променів.

В групі обговорюємо підібрані матеріали і таким чином поповнюємо свої знання з даної теми.

 - Але перш ніж перейти до роботи в групах я пропоную виробити правила, яких повинен дотримуватись кожен учень.

Орієнтовні правила.

  1. Казати все, що спаде на думку.
  2. Висловлюватись по черзі, а не всі одночасно.
  3. Не обговорювати і не критикувати висловлювання інших.
  4. Говорити відверто.
  5. Не перебивати того, хто говорить.
  6. Не змінювати теми обговорення.

( Звучить музика.  Учні працюють. Час 5 хв.)

 - А зараз пропоную кожному учаснику вибрати кружечок, який найбільше подобається. Об’єднатися в нові групи за кольором кружечка і ознайомитися з усіма напрямками діяльності Івана Пулюя.

( Звучить музика.  Учні працюють у новостворених групах. Час 10 хв.)

 - Повертаємося в домашні групи, обираємо проектанта і створюємо проект на тему «Він заклав підґрунтя відкриття віку», використовуючи ватман, маркери.

Для цього у кожної групи є пам’ятка  для самооцінки групової праці над проектом, де проектант оцінює роботу кожного учасника проекту.

Для створення проекту обираємо доповідача, секретаря та посередників.

Працюємо 5 – 8 хв.,  після цього доповідач робить презентацію свого проекту,

використовуючи пам’ятку, яка знаходиться у вас на столах (2-3 хв.)

ІІІ. Підсумки та оцінювання результатів уроку (метод «мікрофон»).

А зараз, прослухавши презентантів, я попрошу вас зробити свої висновки.

- Що найбільше запам’яталося вам з біографії вченого?

- Хто, на вашу думку, відкрив Х-промені: Рентген чи Пулюй?

- Обґрунтуйте переваги Пулюя у відкритті «рентгенівського» проміння?

- Де застосовуються ці промені?

- Чи досягли ви особисто очікувальних результатів?

Висновок вчителя.

Я думаю, вам надовго запам’ятається сьогоднішній урок.

Ім’я Івана Пулюя повертається до нас із забуття, як багато інших постатей, яскравих і непересічних, які не з власної волі були змушені працювати поза межами України.

Фундаментальні праці з фізики та електротехніки, науково-популярні, публіцистичні праці , спогади Івана Пулюя, талановитого фізика, вдумливого філософа, щирого українського патріота, є актуальними і сьогодні, коли Українська держава утвердила свою незалежність.

А зараз учні вашого класу покажуть вам створені ними презентації на комп’ютері з даної теми.

                                      (Презентація творчих робіт учнів)

 

 

 

 

11 клас        Радіоактивність.   α -,   β  -,  γ - випромінення.

 

Мета:  -  Сформувати поняття  про явище радіоактивності та основні види 

             радіоактивних перетворень. Навчити дітей застосовувати правила

             зміщення до розв’язування задач.

  •     виховувати вміння працювати в колективі, толерантність, прагнення до поповнення знань.
  •     розвивати творче й аналітичне мислення; вміння аналізувати, порівнювати, робити самостійно висновки,  працювати з додатковою літературою, кмітливість.

Тип уроку .  Урок вивчення нового навчального матеріалу

Очікувані результати.

Після уроку учні зможуть:

  • знати історію відкриття радіоактивності, правила зміщення;
  • розуміти природу виникнення  видів випромінювання;
  • пояснювати дослід з відхилення радіоактивних променів у магнітному полі;
  • застосовувати правила зміщення до розв’язування задач;
  • аналізувати і спів ставляти одержані результати внаслідок декількох розпадів;
  • робити висновки про утворення нових ядер.

Структура уроку

  1. Організація уроку, оголошення теми. Оголошення очікувальних результатів.
  2. Вивчення нової теми («Ажурна пилка»).
  3. Розв’язування задач.
  4. Підсумки та оцінювання результатів уроку(метод «мікрофон»).
  5. Домашнє завдання.

Хід уроку.

  1. Актуалізація опорних знань.  Оголошення теми. Оголошення очікувальних результатів. (5 хв.)
  • Як називається розділ фізики, який ми зараз вивчаємо? (Атом і атомне ядро).
  • Яка протонно-нейтронна модель ядра? (Ядро складається з протонів і нейтронів. Протони заряджені позитивно, нейтрони – нейтрально)
  • Записати формулу обчислення енергії зв’язку атомних ядер.
  • Як обчислити дефект маси?

  На сьогоднішньому уроці ми розглянемо такі основні питання:

  • Що таке радіоактивність та чим вона пояснюється?
  • Історія відкриття радіоактивності.
  • Яке походження радіоактивних променів?
  • Види випромінювання.
  • Правила зміщення.

                   Запишемо тему уроку.

                   Отже після сьогоднішнього уроку ви зможете: (вчитель зачитує очікувальні результати)

  1. Вивчення нової теми («Ажурна пилка»). (25 хв.)

Перш ніж перейти до вивчення нової теми я прошу всіх учнів об’єднатися в домашні групи, які будуть працювати за напрямками:

  1. Історія відкриття радіоактивності.
  2. Дослід з відхилення радіоактивних променів у магнітному полі.
  3. Природа   - випромінювання та правило змішення для  - розпаду.
  4. Природа   - випромінювання та правило змішення для  - розпаду.
  5. Природа   - випромінювання та правило змішення для  - розпаду.

Кожна група має своє завдання , працюємо в групі 10хв., вчимо так, щоб змогли розповісти   перш ніж перейти до роботи я пропоную виробити правила, яких повинен дотримуватись кожен учень.

Орієнтовні правила.

  1. Казати все, що спаде на думку.
  2. Висловлюватись по черзі, а не всі одночасно.
  3. Не обговорювати і не критикувати висловлювання інших.
  4. Говорити відверто.
  5. Не перебивати того, хто говорить.
  6. Не змінювати теми обговорення.

( Звучить музика.  Учні працюють над своїми завданнями. Вчитель роздає кружечки різного кольору).

Завдання І.

 Прочитайте пункт «Відкриття радіоактивності» п. 81 ст. 218. (Гончаренко, 11 клас)

Визначте і запишіть основне з поданої інформації, якщо в групі є підготовлені повідомлення використайте їх.

Завдання ІІ.

Прочитайте пункт «Дослід з відхилення радіоактивних променів у магнітному полі.»

Ст..219 п. 81. Визначте і запишіть основне з поданої інформації, якщо в групі є підготовлені повідомлення використайте їх.

Завдання ІІІ.

Прочитайте пункт «Природа   - випромінювання та правило змішення для  - розпаду.»

Ст..220 п. 81., і 222 п. 82 Визначте і запишіть основне з поданої інформації, якщо в групі є підготовлені повідомлення використайте їх.

Завдання ІV.

Прочитайте пункт «Природа   - випромінювання та правило змішення для  - розпаду.»

Ст..220 -221 п. 81., і 222 -223 п. 82 Визначте і запишіть основне з поданої інформації, якщо в групі є підготовлені повідомлення використайте їх.

Завдання V.

Прочитайте пункт «Природа   - випромінювання та правило змішення для  - розпаду.»

Ст..221 п. 81., і 223 п. 82 Визначте і запишіть основне з поданої інформації, якщо в групі є підготовлені повідомлення використайте їх.

 

 -= А зараз я попрошу об’єднатися в нові групи за кольором кружечка і ознайомитися з явищем радіоактивності та різними видами радіоактивних випромінювань. Уважно вислухати своїх доповідачів і зробити відповідні записи в зошиті. Працюємо 10 хв.

 

  • Повертаємося в домашні групи, ще раз підводимо підсумок почутого, доповнюємо один одного. (5 хв.)

 

3. Розв’язування задач. ( 5 хв.)

(Учні, які сиділи збоку займають місця за  вільними партами)

Переходимо до розв’язування задач.

№ 97, 99, 100, 101.  ст..308 підручника

  1.    Підсумки та оцінювання результатів уроку(метод «мікрофон»).

А зараз я попрошу вас зробити підсумок уроку.

 -  Коли і ким було відкрито явище радіоактивності.

 -  Як проводився дослід з відхилення радіоактивних променів у магнітному полі.

 -  Які види випромінювань ви знаєте?

 -   Що найбільше запам’яталося про  - частинки,   - частинки,   - частинки.

 -   Записати правила зміщення.

 -  Чи досягли ви особисто очікуваних результатів.

5.Домашнє завдання.

Опрацювати зміст п.81,82 до ст.. 224.

Урок   фізики 9 клас

Закон Ома для ділянки кола

 

               «Розум – це не тільки знання,

а й уміння застосовувати ці знання на ділі»

Арістотель

 

 

 

Георг Сімон Ом

(нім. Georg Simon Ohm;

*16 березня 1787, Ерлаген —

†7 липня 1854, Мюнхен)-

відомий німецький фізик.

 

Тема.  Електричний опір. Закон Ома для ділянки кола. Лабораторна робота № 5 «Вимірювання опору провідника за допомогою амперметра і вольтметра»

Цілі:  -  навчити учнів складати електричні кола, вимірювати силу струму і напругу;

  •  розвивати вмінняучнів аналізувати, порівнювати, робити самостійно висновки, встановлювати закономірності на основі проведених дослідів, враховувати взаємозвязек теорії з практикою;
  • виховувати вміння працювати в колективі, акуратність під час виконання роботи,  прагнення до поповнення знань,  кмітливість.

Тип уроку.       Урок-проект

Обладнання.  Амперметр, вольтметр, вимикач, джерело струму, резистор, лампочка, з’єднувальні проводи, комп’ютери.

Очікувані результати.

Після уроку учні зможуть:

  •       знати як скласти електричне коло, правила техніки безпеки під час виконання роботи;
  •       розуміти їх фізичний зміст опору провідника;
  •       вимірювати силу струму, напругу;
  •       формулювати і записувати закон Ома для ділянки кола;
  • застосовувати одержані знання до розв’язування задач та знання теорії для проведення дослідів;
  • аналізувати та співставляти знання теорії з результатами досліджень;
  • синтезувати результати досліджень та робити висновки про залежність сили струму від напруги та опору провідника;
  • оцінювати і аргументувати результати експериментів.

План

  1. Актуалізація опорних знань.
  2. Оголошення теми. Мотивація.
  3. Вивчення нової теми.
  4. Доповіді учнів про німецького вченого.
  5. Виконання лабораторної роботи. Робота з друкованими зошитами.
  6. Створення та презентація проекту.
  7. Підсумки та оцінювання результату уроку.
  8. Домашнє завдання.

Хід уроку

 

Гаслом нашого уроку будуть слова відомого вченого Арістотеля

«Розум – це не тільки знання, а й уміння застосовувати ці знання на ділі»

  1. Активізація опорних знань. ( 5 - 7 хв.)

Отже, на уроці ми повинні не тільки дізнатися про щось нове, але і застосувати наші знання на практиці. Отох переходимо до 1 етапу нашого уроку.

  • Зараз ми відкриємо Тести і перевіримо свої знання з вивченого на попередніх уроках.
  • Над тестами працюємо в парах. Спочатку один учень дає відповіді на запитання, а потім інший.Причому фіксуємо свої бали.
  • З допомогою підручника, колеги по парті, усуваємо помилки, виясняємо незрозумулі питання.
  • Приступаємо до роботи!.

(Робота з тестом «Електричний струм». )

(Учні по парах працьють за компютером, дають відповіді на запитання тесту, зразу висвітлюється оцінка. З допомогою підручника усувають помилки, вияснюють незрозумілі питання). Вчитель інформатики коротенько розказує про автора тесту.

  1.                      Оголошення теми. Мотивація. (3 хв.)

На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з чудовим німецьким фізиком Георгом Сімоном Омом, чиє ім'я носить знаменитий закон електротехніки і одиниця електричного опору.

       Тому запишемо тему сьогоднішнього уроку.___________________

Яких результатів я очікую від вас після сьогоднішнього уроку? (Оголошення очікувальних результатів).

 

Слайд 3

 

Згадаємо: – Що є носіями електричного струму в металах?

  • Вільно-заряджені частинки, які називають електронами.
  •           Отже, електрони зазнають зіткнень з іонами, які коливаються і чинять опір рухові заряджених частинок. Процес опору характеризують фізичною величиною R  — опором. Ця величина залежить від геометричних розмірів провідника (довжини L, площі поперечного перерізу S) і від природи матеріалу провідника. Про це ми поговоримо на наступних уроках. Слайд 4.  
  •          
  1. Вивчення нової теми.(10хв.)

Пояснення нового матеріалу здійснюється за допомогою презентації.

  • Для дослідження залежностей сили струму від напруги та опору провідника використовується схема.

Слайд 5

  • Як ми бачимо з малюнка,  графиком залежності сили струму від напруги є пряма лінія. Слайд 6.
  • З математики вам відомо, що лінійна залежність виражається формулою  y=kx  Проведемо аналогію   y --- I,    x ---U.  Тоді матимемо формулу  I = k U.
  •  Коли вчений провів дослід, змінюючи опір провідника при сталій напрузі, то встановив, що сила струму обернено пропорційна опору провідника, тобто к = 1/R.
  • Графіком оберненої пропорційності є гіпербола. Слайд 7.

         Чим більший опір має провідник, тим менша в ньому сила струму за тієї самої напруги.

Отже, Закон Ома для ділянки кола читається так:

Слайд 8

 Сила струму на ділянці кола прямо пропорційна напрузі на кінцях цієї ділянки і  обернено пропорційна його опору.

R – опір провідника,

Омметр - прилад для вимірювання опору 

  •  I=U/R – формула, що виражає закон Ома.

 Слайд 9

  • Одиниця вимірювання – 1Ом=1В/1А  Слайд10
  • 1 Ом – це опір такого провідника, в якому при напрузі на кінцях 1 В сила струму дорівнює 1 А.

. Слайд 11 .Для того щоб краще запамятати формули використовують Магічний трикутник

  • Отже,  ви одежали знання про закон Ома, сформулювали його, описали математично, розглянули графіки. Тож давайте повернемось до гасла нашого уроку. Застосуємо свої знання до розв’язування задач.

 

Розв’яжіть задачу : Досліджуючи залежність струму у провіднику від напруги на його кінцях учень отримав такі дані:

U

0

2

4

6

8

I

0

1

2

3

4

  1. Побудуйте графік залежності I = I(U).
  2. Користуючись графіком:
  • встановіть вид залежності сили струму від напруги I = I(U);
  • визначте опір провідника
  1. Виконання лабораторної роботи.(10хв.)

 - Застосуємо знання набуті на уроці для виконання лабораторної робити.

 - Повторимо правила техніки безпеки.  Підписи в журналі інструктажів.

 - Роботу виконуємо парами за комп’ютерами (4 хлопчики складають коло з приладів) згідно інструкції друкованого зошита. Покази знімаємо для 5В, 6В, 7В, 8В, 9В, 10В.

- Включили Програму «Електром»

 

- Накреслили схему електричного кола, зняли покази для резистора.

 - Замість резистора підключили лампочку. Зняли покази.

 - Зробили відповідні записи в лабораторному зошиті. Записали висновок .

 - Дали відповіді на контрольні запитання .

 - Для обчислень скористаємося Програмою яку ви використовували на початку уроку.

(Вчитель роздає різнокольорові  квадрати, щоб потім сформувати групи по однаковому кольору квадрата)

             5. Доповіді учнів про німецького вченого (3хв.)

               - Частина учнів вже справилася з завданням, і щоб вони не скучали одна учениця підготувала нам коротеньку історичну довідку з відкриття закону Ома. Послухаємо її.

     - А зараз перейдемо до створення проекту

  1. Створення та презентація проекту(10хв)

Створюємо проект за таким планом:

  Для цього ви вибрали собі квадратики різного кольору . За одинаковим кольором об’єднаємося в групи по 4 учні – 4 групи. Кожен  учень з групи має свої дані (для Резистора). На кожному столі є правила, яких повинен дотримуватися кожен учень, і пам’ятка групової роботи над проектом.

Правила роботи в групах

  1.  Не перебивай товариша.
  2. Якщо не зрозумів, запитай ще раз.
  3. Якщо не згоден з думкою товариша, доведи чому?
  4. Говори відверто.
  5. Не перебивай того, хто говорить.
  6. Не змінюй теми обговорення. Якщо довели неправильність твоїх думок, признай помилку.
  7. Запам’ятай! Вирішення проблеми залежить від кожного члена групи.
  • Прошу зайняти свої місця і приступити до створення проекту «Вольт-амперна характеристика провідника».
  • Не забуваємо заповнити

 Пам’ятку групової роботи над проектом

 

  • В будь- який час ви можете використати презентацію.
  1. Підсумки та оцінювання результату уроку.(Згідно презентації)2хв.
  2. Домашнє завдання.

Додаток

Пам'ятка

для самооцінки групової праці над проектом

Клас

Прізвище і ім'я проектанта

Склад групи: 1._____________________________

2.________________________________

3._________________________________

4.____________________________

5.___________________________________

1. Оціни роботу в команді:

  •       Працював найкраще -5 балів
  •       Працював дуже добре -4 бали
  •       Працював добре -3 бали
  •       Зробив незначний внесок у працю -2 бали
  •       Не працював - 1 бал

а) подавав ідеї, проявляв ініціативу

1-

2-

3-

4-

5-

б) виконував свої обов’язки, дотримувався теми

 

1-

2-

3-

4-

5-

в)допомагав іншим, підбадьорював їх

1-

2-

3-

4-

5-

Вкажи, що ти зробив у проекті

1.________________________________________________________

2.________________________________________________________

3._______________________________________________________

4.________________________________________________________

5.________________________________________________________

На основі внеску в реалізацію проекту постав загальний бал

собі___________,  групі_____________ за 5 бальною шкалою.

 

 

 

 

 

Зміст

1. Урок фізики  - 8клас,  «Умови плавання тіл»             4 – 10 ст.

2. Урок фізики  - 8клас,  «Архімедова сила»                 11 – 15 ст.

3. Урок фізики  - 11клас,  «Іван Пулюй –

український фізик світового рівня                                 16 – 21 ст.

4. Урок фізики  - 11 клас,   «Радіоактивність. Види випромінювання»                                                             22 – 25 ст. 

      5. Урок фізики – 9 клас, « Електричний опір.

 Закон Ома для ділянки кола. Лабораторна робота № 5

«Вимірювання опору провідника за допомогою

 амперметра і вольтметра»                                                    26 – 34 ст.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Клепікова Ольга Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Логойда Тетяна Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Головльва Юлія Іванівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Кушина Антоніна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Машир Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Малко Олександра Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Оксана Оксана
    Цікава розробка. Візьму до уваги. Дякую автору.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 4 відгука
doc
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
10875
Оцінка розробки
4.9 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку