Розробка уроку у 6 класі
Будова клітини на світлооптичному та електронно-мікроскопічному рівнях
Мета: розкрити особливості будови клітини рослини; з’ясувати функції компонентів клітини; підвести учнів до висновку, що клітина — цілісна система; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати; розвивати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Очікувані результати: учні називають складові частини клітини; розпізнають на малюнках складові частини клітини (клітинну мембрану, цитоплазму, ядро, вакуолю, хлоропласти, мітохондрії); розпізнають на мікропрепаратах рослинних клітин цитоплазму, вакуолю, клітинну оболонку; уміють виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин; дотримуються правил роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; роблять висновки про те, що більшість органел клітини помітні лише під електронним мікроскопом.
Тип уроку: комбінований.
1. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. «Так — ні».
Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.
1. Для вивчення клітин і тканин застосовують збільшувальні прилади — телескоп і мікроскоп.
2. Лупа здатна збільшувати предмети у 100 разів.
3. Сучасні світлові мікроскопи здатні збільшувати зображення до 3000 разів.
4. Кратність збільшення є добутком збільшень, які забезпечують лінзи окуляра та об’єктива.
5. Сонячні промені спрямовуються на об’єкт дослідження за допомогою дзеркала.
6. Сучасні мікроскопи здебільшого мають штучне джерело світла.
7. У світловій мікроскопії об’єкт дослідження повинен бути прозорий або напівпрозорий.
8. Об’єктив — це система лінз, яка розташована у верхній частині тубуса.
9. Окуляр — це система лінз, яка розташована в нижній частині тубуса.
10. Мікроскоп необхідно переносити обома руками.
11. Після роботи з мікроскопом необхідно протерти лінзи м’якою серветкою.
12. Мікроскоп можна розбирати.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
ні |
ні |
так |
так |
так |
так |
так |
ні |
ні |
так |
так |
ні |
3. Мотивація навчальної діяльності
Клітини є цеглинками, з яких зводиться будівля рослини.
Російський учений Климент Аркадійович Тимірязєв (1843–1920) присвятив життя вивченню складних явищ, які відбуваються в зелених рослинах. У праці «Життя рослин» К. Тимірязєв наголошував: «Переконатися в тому, що рослина складається з клітин, можна за допомогою простих засобів. Придивіться, наприклад, до тонкої скибки стиглого кавуна і ви побачите, що вона складається з дуже розсипчасто зв’язаних між собою міхурців, які нагадують ікринки чи бісер. Це — клітинки, які в м’якоті зрілих плодів зазвичай утрачають взаємозв’язок, стають вільними». І сьогодні ми розглянемо будову цих клітин.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
4. Вивчення нового матеріалу
1. Будова клітини на світлооптичному рівні
Запитання до учнів:
— Пригадайте з курсу природознавства, які компоненти має клітина.
Очікувана відповідь учнів:
Основними частинами клітини є оболонка, цитоплазма і ядро.
Розповідь учителя
Кожна рослинна клітина має щільну прозору оболонку, яка відмежовує внутрішній вміст клітини від зовнішнього середовища. Це клітинна оболонка. Вона пронизана мікроскопічними отворами — порами, через які відбувається обмін речовин. Між клітинами міститься міжклітинна рідина, яка сполучає клітини. Якщо вона руйнується, клітини роз’єднуються. Це можна спостерігати, наприклад, у стиглих плодах кавуна, помідора.
Будова рослинної клітини:
1 — клітинна оболонка; 2 — цитоплазма; 3 — ядро; 4 — ядерце; 5 — хлоропласти; 6 — вакуолі
Усередині клітина заповнена цитоплазмою. Вона являє собою безбарвний в’язкий розчин органічних і неорганічних речовин, у якому розміщуються різноманітні органели та включення. Цитоплазма майже завжди перебуває в русі, об’єднує всі клітинні структури і забезпечує процеси життєдіяльності клітини.
Характерними органелами рослинної клітини є пластиди та вакуолі. Обов’язковою складовою рослинних клітин є ядро.
Самостійна робота учнів з підручником (робота в групах)
Завдання для груп:
— Опрацювати текст підручника та дати відповіді на запитання:
I група — Які особливості будови і функції клітинної оболонки?
II група — Які особливості будови і функції ядра?
III група — Які особливості будови і функції вакуолей?
IV група — Які особливості будови і функції пластид?
V група — Що таке включення? Які їхні функції?
(Презентація групами результатів самостійної роботи.)
I група
Особливості будови і функції клітинної оболонки
Оболонка клітини складається з клітинної стінки та тоненької плазматичної мембрани. Плазматична мембрана безпосередньо оточує цитоплазму клітини. Клітинна стінка розташована над плазматичною мембраною і складається переважно із целюлози. Клітинна стінка часто щільна, а тому підтримує форму клітини. Через клітинну оболонку здійснюється обмін речовин між внутрішнім вмістом клітини та зовнішнім середовищем. Вона захищає внутрішній вміст клітини.
Складання опорного конспекту
• Оболонка клітини складається з клітинної стінки та тоненької плазматичної мембрани.
• Плазматична мембрана оточує цитоплазму клітини.
• Клітинна стінка розташована над плазматичною мембраною і складається переважно із целюлози.
II група
Особливості будови і функції ядра
Ядро клітини оточене подвійною оболонкою, має одне або кілька ядерець. Воно відповідає за ріст клітини, її поділ. Ядро містить хромосоми, які є носіями спадкової інформації. Основна функція ядра — передача спадкової інформації від материнської клітини до дочірніх
III група
Особливості будови і функції вакуолей
У центрі клітини розміщена куляста вакуоля. У молодих клітин — декілька вакуолей, які потім зливаються в одну. Вона заповнена клітинним соком, який є водним розчином органічних і мінеральних речовин. У клітинному соці є різні барвники, що надають кольору квіткам, плодам рослин. Вакуолі підтримують тиск усередині клітини, сприяють збереженню її сталої форми.
Доповнення вчителя
Якщо вакуоля достатньо наповнена клітинним соком, то вона схожа на повітряну кульку. Стиглі плоди, соковиті стебла рослин мають великі вакуолі. Мабуть, ви не раз бачили зів’ялі листки або квітки рослин. Це наслідок того, що вакуолі клітин втрачають воду, клітина також при цьому втрачає форму, що призводить до таких само змін і в органах рослини
Проектування зображення на екран
Молоді клітини містять кілька дрібних вакуолей, у більш старих вони з’єднуються й утворюють одну велику центральну вакуолю.
IV група
Особливості будови і функції пластид
Характерною особливістю рослинних клітин є наявність пластид. Це маленькі кулясті органели клітини. Залежно від кольору, якого надають пластидам пігменти, розрізняють хлоропласти (зелені пластиди), хромопласти (жовто-червоні пластиди) та лейкопласти (безбарвні пластиди).
Кожен тип пластид виконує свою функцію. Хлоропласти містять пігмент хлорофіл, який надає зеленого забарвлення листкам і молодим пагонам та забезпечує фотосинтез. Хромопласти забарвлюють плоди, квітки рослин у жовтий, червоний та рожевий кольори. У лейкопластах відкладаються про запас поживні речовини.
Складання опорної схеми
Розповідь учителя
Пластиди можуть легко переходити з одного типу в інший. Наприклад, перетворення лейкопластів на хлоропласти проявляється у позеленінні бульб картоплі, хлоропластів на хромопласти — у забарвленні листків восени в червоний, жовтий та оранжевий кольори. У процесі життєдіяльності рослин пігменти пластид можуть руйнуватися. Це відбувається перед листопадом.
V група
Включення
Включення — це тимчасові утвори, які то виникають унаслідок процесів життєдіяльності клітини, то зникають. У цитоплазмі вони представлені крохмальними зернами, ліпідами (жирами), протеїнами (білками). Наприклад, клітини насіння рису, гречки багаті на крохмальні зерна, а клітини насіння соняшнику та коноплі містять жири. Вакуолі теж можуть мати запасні поживні речовини. Наприклад, у вакуолях клітин цукрового буряку відкладається глюкоза.
2. Будова клітини на електронно-мікроскопічному рівні
Завдання для учнів:
— Розгляньте схеми будови клітини на електронно-мікроскопічному та світлооптичному рівнях.
— Порівняйте ці схеми. Установіть назви органел, яких не видно у світловий мікроскоп.
— Сформулюйте висновки за результатами порівняння.
Проектування зображення на екран
Схема будови клітини на електронно-мікроскопічному рівні
(Обговорення відповідей учнів.)
Самостійна робота учнів з підручником
Завдання для самостійного опрацювання:
— Які функції в клітині виконують мітохондрії?
Очікувана відповідь учнів:
Мітохондрії іноді називають «клітинними електростанціями», тому що в них відбувається утворення енергії, необхідної для життєдіяльності клітин.
Складання опорного конспекту
Органели рослинної клітини:
(Учитель повідомляє учням, що будову й функції інших органел, які входять до складу клітини, вони будуть вивчати в наступних класах.)
Формулювання висновку:
У клітині за допомогою світлового мікроскопа можна побачити оболонку, цитоплазму, ядро, пластиди і вакуолі. Інші органели видно лише в електронному мікроскопі.
Заповнення таблиці
Будова клітини
Органела |
Функції |
За допомогою якого збільшувального приладу можна побачити? |
|
|
|
5. Узагальнення та систематизація знань
5.1. «Цікаві запитання».
1. Дмитрик отримав фотографії луски двох цибулин, зроблені за допомогою мікроскопа. На одній з них на 1 мм шкірки поміщалося 10 клітин, а на другій — 5 клітин. На якій фотографії зображено луску молодої цибулини, а на якій — старої?
2. Сашко помітив, що під мікроскопом у клітинах одного яблука вакуолі займають весь клітинний простір, а в клітинах іншого — вакуолі маленькі. Порівняйте зрілість цих плодів.
5.2. Бесіда.
1. Що таке клітина?
2. Назвіть основні структурні елементи рослинної клітини.
3. Яку функцію виконує клітинна оболонка?
4. Що таке пластиди та які їхні функції?
5. Яка роль вакуолі в клітині?
6. Яке значення в житті клітини має ядро?
5.3. «Установи відповідність».
Установити відповідність між лабораторним обладнанням, необхідним для приготування тимчасового мікропрепарату, та його назвою.
1 накривне скельце
2 предметне скло
3 пінцет
4 піпетка
5 препарувальна голка
А |
Б |
В |
|
|
|
|
|
Г |
Д |
||
|
|
||
Відповіді: 1 — В, 2 — А, 3 — Б, 4 — Д, 5 — Г.
6. Підбиття підсумків уроку
7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник опрацювати параграф.
1