Конспект уроку біології з використанням інтерактивних технологій.
Матеріал знайомить із методичими рекомендаціями по впровадженню інноваційних методів навчання на уроці біології, які допоможуть учителю зробити процес навчання цікавим, різноманітним, ефективним, демократичним.
Тема: Будова ротової порожнини. Будова і функції зубів. Гігієна зубів
Мета: ознайомити учнів з будовою ротової порожнини; будовою зубів їх видами та функціями; розвивати вміння виявляти причини хвороб зубів та робити висновки щодо профілактики захворювання зубів; виховувати свідоме ставлення до свого здоров’я; розвивати творче мислення та пізнавальні здібності учнів.
Обладнання: схема будови органів травлення, малюнки.
Тип уроку: комбінований.
Девіз:
Головне в житті – здоров’я!
Але щоб його вам мати;
Треба з раннього дитинства
Всім його оберігати!
Хід уроку:
I. Організаційний момент
День добрий, друзі, ще один урок
Прийшов до нас за розкладом сьогодні
Отож, давайте зробимо ще крок,
Щоб знов цікавого і корисного дізнатися сьогодні.
II. Актуалізація опорних знань
(Секреторна, рухова, всмоктувальна, видільна )
2.На партах в учнів є конверти з «біологічним лото»(картки з органами травлення). Всім пропонується скласти на парті правильну послідовність розміщення органів в організмі людини. Після виконання завдання відповідає один учень і перевіряється правильність.
3.Завдання «Доповніть речення»
- Організму людини для своєї життєдіяльності потрібна ….(енергія).
- Основними поживними речовинами для людини є органічні сполуки …. (білки, жири, вуглеводи).
- Поживні речовини розщеплюються в органах травлення поетапно за участі спеціальних білків - …. (ферментів).
- Система органів травлення складається з …. (травного тракту і травних залоз).
- Травний тракт закінчується ….(прямою кишкою з анальним отвором)
4. Охарактеризувати методи дослідження травлення
( вчитель показує картки з назвами приладів для дослідження травлення, а учні дають характеристику методу)
III. Вивчення нового матеріалу
Що відбувається з їжею в роті? (бесіда)
Оголошення теми і мети уроку.
Пережовування їжі – важлива умова якісного травлення (розповідь).
Травний канал починається з ротової порожнини. Там їжа аналізується на смак, змочується, перемішується, зазнає механічної та хімічної обробки, після чого формується в харчову грудку ( хімус) для подальшого просування її по стравоходу.
Язик - це рухливий орган, утворений м'язовою посмугованою скелетною тканиною, на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори. Завдяки цим рецепторам ми розрізняємо кисле, солодке, солоне, гірке і таким чином визначаємо смак їжі, а також якість речовин, що надійшли до ротової порожнини (нехарчові або шкідливі речовини рефлекторно викидаються з неї). Язик також бере участь у змочуванні їжі, її перемішуванні та в процесі ковтання. У людини він є ще й органом мовлення. Іншими важливими органами ротової порожнини є зуби, які подрібнюють і перетирають їжу до кашоподібного стану. Зуби розташовані в комірках верхньої та нижньої щелеп ротової порожнини.
В людей жувальний апарат розвинений слабше, ніж у тварин, бо ми вживаємо їжу, що пройшла кулінарну обробку. За сотні тисяч років із часу існування найдавніших людей, які користувались вогнем, травний апарат людини пристосувався до споживання вареної їжі, а тому від якості її приготування істотно залежить ефективність засвоєння. Проте старанне пережовування навіть такої підготовленої їжі, перемішування її зі слиною і перетворення на м’яку еластичну грудочку – дуже важлива умова роботи шлунка. Тільки добре прожована їжа швидко просочується травними соками й повною мірою зазнає їх дії. А погано пережована їжа не може бути оброблена травними соками, більше того, великі шматки подразнюють шлунок і можуть пошкодити його оболонку. Тому в людей з поганими зубами і в тих, хто неправильно вживає їжу, дуже часто бувають хронічні захворювання шлунка й навіть виразки.
Нікому не доводилося бачити посмішку слона? Може, тому, що у нього зіпсовані зуби? – запитаєте ви. Зовсім ні! З чим, чим а з зубами у слона все гаразд! Щоправда, їх небагато – всього шість. Але змінюються вони все життя. Тому майже не дошкуляють клаповухому велетню.
А ось в акулячій пащі вишикувалися рядами тисячі гострих, як лезо бритви, зубів. А позаду кожного робочого – запасний. Зручно, нічого не скажеш! Акулячі зуби чистить маленька рибка-санітар, поїдаючи дрібних паразитів на тілі й зубах хижачки.
Та найбільше ви б здивувались, якби побачили крокодила, з його роззявленою пащею, у якій спокійно господарює малесенька пташка – кулик - дерихвіст, яку називають "крокодилів сторож”. Пташка для крокодила – це жива зубна щітка. Вона старанно викльовує рештки їжі між зубами тварин.
У людини послідовно розвиваються два типи зубів — молочні (20 зубів) і постійні (32 зуби).
Типи зубів людини:
1) різці (мають один корінь, ними відкушують їжу);
2) ікла (мають один корінь, ними відкушують їжу);
3) малі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу);
4) великі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу).
Молочні зуби представлені тільки різцями, іклами й малими кутніми зубами.
Зовнішня будова зуба:
Основні частини зуба:
Здорові зуби – запорука нормальної роботи травного тракту. Вони також є прикрасою обличчя.
Хвилинка цікавої інформації
Король Франції Луї XIV народився у 1638 році з двома зубами.
Є випадки, коли зуби виростали втретє, у Франції в 1896 році зареєстровано випадок, коли в людини виросли зуби вчетверте.
У1680 році Альбертус Хеллвігіус писав про людину з трьома рядами зубів.
Половина людства має тільки два, а не чотири зуби мудрості.
(До моменту утворення молочних зубів щелепи ще недостатньо великі для розміщення постійних зубів)
(Кожний тип зубів пристосований для виконання певної функції, наприклад, кутні зуби — для жування)
Гарні, здорові зуби – гарна посмішка, здоровий шлунок, добре самопочуття.За даними ВООЗ 70% людей потребують лікування зубів. Найпоширенішою хворобою є карієс (гниття). Вперше відомості про карієс зубів зустрічаються близько 3000 року до нашої ери. Співставлення результатів антропологічних досліджень з сучасними даними, про розповсюдження карієсу, свідчить про ріст захворювання зубів у сучасної людини. Пов’язують це зі значними змінами навколишнього середовища, умовами побуту і характером харчування.
Причин, що викликають карієс, дуже багато:
Стоматологія говорить, що запорукою здорових зубів є неухильне дотримання правил гігієни і постійний догляд за зубами.
До вашої уваги декілька правил:
Правило №1 ГІГІЄНА
Щоденна гігієна порожнини рота включає в себе:
Правило №2 ХАРЧУВАННЯ
Раціональне харчування має велике значення в профілактиці карієсу. При цьому потрібно враховувати повноцінний набір харчових продуктів та помірну частоту прийому вуглеводів.
Основним будівельним матеріалом для зубів є кальцій. Кальцій міститься вгоріхах, зелених овочах, молоці та молочних продуктах.
Правило№3 ТЕМПЕРАТУРА ЇЖІ
Дуже холодна або гаряча їжа дуже шкідлива для емалі зубів. Ще шкідливіший – перепад температур.
Правило №4 ДОГЛЯД ЗА ЗУБАМИ ТА ЯСНАМИ
Зубна щітка – головний гігієнічний пристрій для догляду за зубами. Чистити зуби бажано не менше однієї хвилини, а рухи зубної щітки повинні бути вздовж коронок, тобто від шийки зуба до його жувальної поверхні.
Запалення і кров оточення ясен – одна з причин появи неприємного запаху з рота та випадіння зубів.
У свою чергу до захворювань ясен можуть призвести:
Правило №5 ФЛУОР
Флуор також є необхідним елементом для наших зубів. Не завжди у воді, яку ми споживаємо. У достатній кількості міститься Флуор. Тому зараз з’явилось багато препаратів, які містять Флуор: зубні пасти, полівітамінні комплекси, еліксири, жувальні гумки.
Правило №6 ВІДВІДУВАННЯ СТОМАТОЛОГА
Систематичне відвідування стоматолога – запорука здорових зубів. Чому?
Тому що, по – перше, професійне очищення зубного нальоту більш ефективне, ніж зубною щіткою.По – друге, тільки лікар може виявити карієс та попередити його розвиток.
А також порадить у виборі зубної пасти та інших засобів гігієни, які підходять саме для вас.
IV. Закріплення матеріалу
Терміни: карієс, дентин, емаль, стоматолог,травлення, ферменти, травні залози, язик, зуби, пульпа, цемент, ікла, різці.
Вибери правильну відповідь
1) емаль; І.Постійних зубів у людини …
2) дентин; ІІ.За формою і функціями їх поділяють на …
3) цемент; ІІІ.Зуб має м’яку внутрішню частину…
4) пульпа; ІV. Тверда зовнішня частина зуба…
5) 32; V.Найміцніша в організмі людини тканина, що за
6) 20; твердістю наближається до кварцу…
7) різці; VІ. Зуби закладаються в …
8) ікла; VІІ. Травний канал починається з …
9) малі та великі кутні зуби;
10) утробний період; VІІІ. Чи траплялися випадки народження дітей із
11)ротова порожнина; зубами?
12) карієс; ІХ. Чи можна вживати гарячу їжу одразу після
13) так; дуже холодної, і навпаки?
14) ні; Х.Найпоширеніша хвороба зубів
15) зовнішньої секреції; ХІ.Слинні залози належать до залоз…
16) внутрішньої секреції; ХІІ.Що відбувається в ротовій порожнині?
17) хімічна;
18) хімічна та механічна обробка їжі
V. Підсумки уроку, оцінювання учнів
Чи сподобався вам урок?
Що нового для себе ви дізнались на уроці?
У народі кажуть, що кожна робота не повинна залишатись без винагороди. Підраховуємо кількість отриманих бонусиків ( 1шт – 2 бали). За вашу старанну роботу прийміть винагороду – оцінки.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріали уроку.