Будова ротової порожнини. Будова і функції зубів. Гігієна зубів

Про матеріал

Конспект уроку біології з використанням інтерактивних технологій.

Матеріал знайомить із методичими рекомендаціями по впровадженню інноваційних методів навчання на уроці біології, які допоможуть учителю зробити процес навчання цікавим, різноманітним, ефективним, демократичним.


Перегляд файлу

Тема: Будова ротової порожнини. Будова і функції зубів. Гігієна зубів

Мета: ознайомити учнів  з будовою  ротової порожнини;  будовою зубів їх видами та функціями; розвивати вміння виявляти причини хвороб зубів та робити висновки щодо профілактики захворювання зубів; виховувати свідоме ставлення до свого здоров’я; розвивати творче мислення та пізнавальні здібності учнів.

Обладнання: схема будови органів травлення, малюнки.

Тип уроку: комбінований.

Девіз:

Головне в житті – здоров’я!

Але щоб його вам мати;

Треба з раннього дитинства

Всім його оберігати!

                                                  Хід уроку:

I.  Організаційний момент

День добрий, друзі, ще один урок

Прийшов до нас за розкладом сьогодні

Отож, давайте зробимо ще крок,

Щоб  знов цікавого і корисного дізнатися сьогодні.

II.  Актуалізація опорних знань

  1. Функції травної системи?  (Заповнити схему на дошці)

 

 

 

 

 

(Секреторна,  рухова,  всмоктувальна,  видільна )

2.На партах в учнів є конверти з «біологічним лото»(картки з органами травлення). Всім пропонується скласти на парті  правильну послідовність розміщення органів в організмі людини. Після виконання завдання відповідає один учень і перевіряється правильність.

3.Завдання «Доповніть речення»

- Організму людини для своєї життєдіяльності потрібна ….(енергія).

- Основними поживними речовинами для людини є органічні сполуки …. (білки, жири, вуглеводи).

- Поживні речовини  розщеплюються в органах травлення поетапно за участі спеціальних білків - …. (ферментів).

-  Система органів травлення складається з …. (травного тракту і травних залоз).

- Травний тракт закінчується ….(прямою кишкою з анальним отвором)

4. Охарактеризувати методи дослідження травлення

( вчитель показує картки з назвами  приладів для дослідження травлення, а учні дають характеристику методу)

  • Зонд
  • Томограф
  • Рентген
  • УЗД
  • Ендоскоп
  • Електрогастрограф
  • Радіопігулки

III.  Вивчення нового матеріалу

      Що відбувається  з їжею в роті? (бесіда)

      Оголошення теми і мети уроку.

Пережовування їжі – важлива умова якісного травлення (розповідь).

Травний канал починається з ротової порожнини. Там їжа аналізується на смак, змочується, перемішується, зазнає механічної та хімічної обробки, після чого формується в харчову грудку ( хімус) для подальшого просування її по стравоходу.

Язик - це рухливий орган, утворений м'язовою посмугованою скелетною тканиною, на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори. Завдяки цим рецепторам ми розрізняємо кисле, солодке, солоне, гірке і таким чином визначаємо смак їжі, а також якість речовин, що надійшли до ротової порожнини (нехарчові або шкідливі речовини рефлекторно викидаються з неї). Язик також бере участь у змочуванні їжі, її перемішуванні та в процесі ковтання. У людини він є ще й органом мовлення.  Іншими важливими органами ротової порожнини є зуби, які подрібнюють і перетирають їжу до кашоподібного стану. Зуби розташовані в комірках верхньої та нижньої щелеп ротової порожнини.

В людей жувальний апарат розвинений слабше, ніж у тварин, бо ми вживаємо їжу, що пройшла кулінарну обробку. За сотні тисяч років із часу існування найдавніших людей, які користувались вогнем, травний апарат людини пристосувався до споживання вареної їжі, а тому від якості її приготування істотно залежить ефективність засвоєння. Проте старанне пережовування навіть такої підготовленої їжі, перемішування її зі слиною і перетворення на м’яку еластичну грудочку – дуже важлива умова роботи шлунка. Тільки добре прожована їжа швидко просочується травними соками й  повною мірою зазнає їх дії. А погано пережована їжа не може бути оброблена травними соками, більше того, великі шматки подразнюють шлунок і можуть пошкодити його оболонку. Тому в людей з поганими зубами і в тих, хто неправильно вживає їжу, дуже часто бувають хронічні захворювання шлунка й навіть виразки.

Нікому не доводилося бачити посмішку слона?  Може, тому, що у нього зіпсовані зуби? – запитаєте ви. Зовсім ні! З чим, чим а з зубами у слона все гаразд! Щоправда, їх небагато – всього шість. Але змінюються вони все життя. Тому майже не дошкуляють клаповухому велетню.

А ось в акулячій пащі вишикувалися рядами тисячі гострих, як лезо бритви, зубів. А позаду кожного робочого – запасний. Зручно, нічого не скажеш! Акулячі зуби чистить маленька рибка-санітар, поїдаючи дрібних паразитів на тілі й зубах хижачки.

Та найбільше ви б здивувались, якби побачили крокодила, з його роззявленою пащею, у якій спокійно господарює малесенька пташка – кулик - дерихвіст, яку називають "крокодилів сторож”. Пташка для крокодила – це жива зубна щітка. Вона старанно викльовує рештки їжі між зубами тварин.

У людини послідовно розвиваються два типи зубів — молочні (20 зубів) і постійні (32 зуби).

Типи зубів людини:

1) різці (мають один корінь, ними відкушують їжу);

2) ікла (мають один корінь, ними відкушують їжу);

3) малі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу);

4) великі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу).

Молочні зуби представлені тільки різцями, іклами й малими кутніми зубами.

Зовнішня будова зуба:

  • коронка,
  •  шийка,
  •  корінь.

Основні частини зуба:

  • емаль (покриває зверху коронку зуба);  
  • дентин (розташований під емаллю, утворює велику частину коронки, шийки й кореня);
  • цемент (покриває шийку й корінь зуба);  
  • пульпа (заповнює порожнину зуба).  

Здорові зуби – запорука нормальної роботи травного тракту. Вони також є прикрасою обличчя.

Хвилинка цікавої інформації

Король Франції Луї XIV народився у 1638 році з двома зубами.

Є випадки, коли зуби виростали втретє, у Франції в 1896 році зареєстровано випадок, коли в людини виросли зуби вчетверте.

У1680 році Альбертус Хеллвігіус писав про людину з трьома рядами зубів.

Половина людства має тільки два, а не чотири зуби мудрості.

  • Самостійна робота учнів за завданнями (учні об`єднуються в пари):
  1. Чому в людини спочатку розвиваються молочні зуби, а потім постійні?

(До моменту утворення молочних зубів щелепи ще недостатньо великі для розміщення постійних зубів)

  1. Навіщо людині потрібні різні типи зубів?

(Кожний тип зубів пристосований для виконання певної функції, наприклад, кутні зуби — для жування)

Гарні, здорові зуби – гарна посмішка, здоровий шлунок, добре самопочуття.За даними ВООЗ 70% людей потребують лікування зубів. Найпоширенішою хворобою є карієс (гниття). Вперше відомості про карієс зубів зустрічаються близько 3000 року до нашої ери. Співставлення результатів антропологічних досліджень з сучасними даними, про розповсюдження карієсу, свідчить про ріст захворювання зубів у сучасної людини. Пов’язують це зі значними змінами навколишнього середовища, умовами побуту і характером харчування.

Причин, що викликають карієс, дуже багато:

  • тривале збереження зубного нальоту в малодоступних місцях ротової порожнини;
  •  часте вживання солодощів;
  •  мікротріщини емалі, що виникають при різкій зміні гарячої й холодної їжі, при механічних ушкодженнях твердими предметами, палінні, уживанні занадто гострої їжі;
  • неповноцінне харчування;
  • мінеральна незбалансованість питної води даної місцевості та ін.

Стоматологія говорить, що запорукою здорових зубів є неухильне дотримання правил гігієни і постійний догляд за зубами.

                             До вашої уваги декілька правил:

   Правило №1     ГІГІЄНА

Щоденна гігієна порожнини рота включає в себе:

  • очищення порожнини рота  після кожного прийому їжі (чищення, полоскання або жувальна гумка без цукру);
  • рештки їжі між зубами діставати з допомогою зубочистки;
  • медичне обстеження у стоматолога двічі на рік;
  • зубну щітку необхідно міняти на нову через кожні два місяці.

Правило №2   ХАРЧУВАННЯ

Раціональне харчування має велике значення в профілактиці карієсу. При цьому потрібно враховувати повноцінний набір харчових продуктів та помірну частоту прийому вуглеводів.

Основним будівельним матеріалом для зубів є кальцій. Кальцій міститься вгоріхах, зелених овочах, молоці та молочних продуктах.

Правило№3 ТЕМПЕРАТУРА ЇЖІ

Дуже холодна або гаряча їжа дуже шкідлива для емалі зубів. Ще шкідливіший – перепад температур.

Правило №4 ДОГЛЯД ЗА ЗУБАМИ ТА ЯСНАМИ

Зубна щітка – головний гігієнічний пристрій для догляду за зубами. Чистити зуби бажано не менше однієї хвилини, а рухи  зубної щітки повинні бути вздовж коронок, тобто від шийки зуба до його жувальної поверхні.

Запалення і кров оточення ясен – одна з причин появи неприємного запаху з рота та випадіння зубів.

У свою чергу до захворювань ясен можуть призвести:

  • нестача вітамінів (особливо групи В);
  • паління;
  • недостатня гігієна порожнини рота.

Правило №5 ФЛУОР

Флуор також є необхідним елементом для наших зубів. Не завжди у воді, яку ми споживаємо. У достатній кількості міститься Флуор. Тому зараз з’явилось багато препаратів, які містять Флуор: зубні пасти, полівітамінні комплекси, еліксири, жувальні гумки.

Правило №6 ВІДВІДУВАННЯ СТОМАТОЛОГА

Систематичне відвідування стоматолога – запорука здорових зубів. Чому?

 Тому що, по – перше, професійне очищення зубного нальоту більш ефективне, ніж зубною щіткою.По – друге, тільки лікар може виявити карієс та попередити його розвиток.

А також порадить у виборі  зубної пасти та інших засобів гігієни, які підходять саме для вас.

IV. Закріплення  матеріалу

  • «Пан або пропав» (робота з термінами)

Терміни: карієс, дентин, емаль, стоматолог,травлення, ферменти, травні залози, язик, зуби, пульпа, цемент, ікла, різці.

  • Ротова порожнина. Будова зубів

                   Вибери правильну відповідь

1) емаль;                                    І.Постійних зубів у людини …

2) дентин;                                ІІ.За формою і функціями їх поділяють на …

3) цемент;                                ІІІ.Зуб має м’яку внутрішню частину…

4) пульпа;                                 ІV. Тверда зовнішня частина зуба…

5) 32;                                         V.Найміцніша в організмі людини тканина, що за

6) 20;                                                      твердістю наближається до кварцу…

7) різці;                                       VІ. Зуби закладаються в …

8) ікла;                                        VІІ. Травний канал починається з …

9) малі та великі кутні зуби;

10) утробний період;                 VІІІ. Чи траплялися випадки народження дітей із

 11)ротова порожнина;                                                     зубами?                       

12) карієс;                                              ІХ. Чи можна вживати гарячу їжу одразу після

13) так;                                                                дуже холодної, і навпаки?

14) ні;                                                     Х.Найпоширеніша хвороба зубів

15) зовнішньої секреції;                        ХІ.Слинні залози належать до залоз…

16) внутрішньої секреції;                       ХІІ.Що відбувається в ротовій порожнині?

17) хімічна;

18) хімічна та механічна обробка їжі

  • Скласти сенкан на тему ``Зуби``

V. Підсумки уроку, оцінювання учнів

Чи сподобався вам урок?

 Що нового для себе ви дізнались на уроці?

У народі кажуть, що кожна робота не повинна залишатись без винагороди. Підраховуємо кількість отриманих бонусиків ( 1шт  – 2 бали). За вашу старанну роботу прийміть винагороду – оцінки.

VI.  Домашнє завдання

Опрацювати   матеріали уроку.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
19 березня 2018
Переглядів
4211
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку