Конспект уроку з біології для 6-го класу на тему: "Загальна характеристика бактерій"

Про матеріал

Розробка уроку включає цікаві ігорові методи навчання, використання ком'ютерних технологій ( відео,презентацію), що покращує запам'ятовування учнями навчального матеріалу .

Перегляд файлу

Конспект уроку з біології для 6-го класу з теми:

«Загальна характеристика бактерій»

Мета: сформувати поняття про бактерії як найменші одноклітинні організми; вивчити будову бактерій, особливості їх розмноження та поширенням; розвивати вміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; виховувати почуття патріотизму та бережливе ставлення до свого здоров’я.

Очікувані результати: учні називають середовища існування бактерій, ознаки бактеріальних клітин; описують будову бактеріальної клітини; характеризують прояви життєдіяльності бактерій; розпізнають бактерії на фотографіях.

Обладнання та матеріали: зошит, підручник, наочний матеріал, відео, презентація.

Тип уроку: комбінований

                                         Хід уроку

І. Організаційний момент

Слайд 1

Добрий день!Хочу почати свій урок із ароматерапії (Горить лампа із ефірним маслом лимону).Цей метод шикоро застосовується для покращення здоровя у медицині. Саме здорова молодь – наше майбутнє!

Тож дозвольте надати їм слово:

Учень:

    Нам долать нові вершини,

Ми — майбутнє України!

Щоб творити і дерзати,

То здоров’я треба мати.

   Учениця:

Як зростемо ми здорові,

Як богатирі казкові,

Буде нація здорова

І держава — пречудова!

Запитання до учнів:

  • Для того щоб нація була здорова що потрібно?
  • Відповідь учнів:………
  • Серед кривдників здоровя є багато представників, що належать до  Царства Дробянки.

ІІ.Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів, мотивація навчальної діяльності

  Слово вчителя  

Світ живого надзвичайно цікавий, різноманітний.Усі живі організми на Землі поділяють на дві великі групи — імперії: Клітинні та Неклітинні.

 Давайте пригадаємо, які Надцарства належать до Імперії Клітинних?

Еукаріоти та Прокаріоти

Які Царства вони включають?

Рослини, Тварини, Гриби - Еукаріоти,а до Царства

Дробянки належать доядерні організми – бактерії та ціанобактерії.

Поступове заповнення схеми на дошці:Слайд 2

Слово вчителя

Слайд 3

Першим «мисливцем за бактеріями», який зазирнув у цей таємничий невидимий світ живих істот, був голландський торговець полотном, сторож судової палати Антоні Левенгук. У вільний від роботи час він шліфував лінзи, виготовляв з них лупи, які давали збільшення в 300 разів. Годинами просиджуючи зі своїми лупами та розглядаючи все, що потрапляло під руку, Левенгук на 41 році життя почав робити дивовижні відкриття. Ці дивовижні відкриття неука-природознавця послужили тим зародком, з якого пізніше виросла й сформувалася наука про бактерії. Саме з того часу й починається перший, морфологічний, період в історії розвитку мікробіології.

Слайд 4

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Поширення бактерій. (Бесіда, повідомлення учня, складання опорної схеми,перегляд відео)

2. Будова бактеріальної клітини. (Розповідь учителя, бесіда, самостійна робота учнів з підручником, складання діаграми Вена.)

3. Особливості життєдіяльності бактерій. (Робота в групах, обговорення, складання опорних схем,сценка)

4. Різноманітність форм бактеріальних клітин. (Розповідь учителя, бесіда, робота з демонстраційним (ілюстративним) матеріалом, повідомлення учнів,сценка)

1. Поширення бактерій

Розповідь з елементами бесіди

Запитання до учнів:

— Де поширені бактерії?

Доповнення вчителя

Дійсно, на планеті існує незліченна кількість бактерій. Їх можна знайти скрізь: у воді й повітрі, у льодовиках та гарячих джерелах, у стратосфері й ґрунті , навіть у повітрі, яке пронизане космічними променями, де температура нижча від –50…–55 °С, вони почуваються добре й успішно розмножуються.

Повідомлення учня

Бактерії-екстремали

Дослідники з державного університету Пенсільванії виявили в Гренландії новий вид бактерій, які зуміли вижити, провівши в “крижаному полоні” на глибині близько 3 км більше 120 тис. років.

Запитання до учнів:

-Як Ви гадаєте де найбільше скупчення бактерій?

Відповідь учнів:………

Можливо ми ще не все назвали давайте подивимось відеоролик про улюблені місця зосередження бактерій, прошу уваги.

-Які цікаві факти Ви дізналися у відео? (12 фактів про бактерії цікава інформація про їх значення для людини)

Давайте разом складемо схему середовища існування бактерій

Слайд 5

Складання опорної схема

               

 

 

 

 

       Грунті         Повітрі            Воді       В організмі        На предметах

                                                                     тварин  і                 вжитку

                                                                     людини

Це цікаво!

В організмі людини міститься в 10 разів більше бактерій, ніж власних клітин, найбільша кількість цих бактерій знаходиться на шкірі і в травному тракті.

Отже,бактерії поширені скрізь. Цікаво яку будову мають ці дрібні організми.

2. Будова бактеріальної клітини

Завдання для учнів:

Розгляньте на таблицях рослинну клітину і клітину бактерії, знайдіть риси подібності та відмінностей. Побудуйте діаграму Вена.

Проектування зображення на екран

Слайд 6

Складання діаграми Вена

У лівому колі учні записують ознаки, притаманні рослинній клітині, а в правому — бактеріальній. У середній частині, яка утворена перекриванням двох кіл, учні записують спільні ознаки рослинної і бактеріальної клітин.

(Учні вказують на риси подібності рослинної і бактеріальної клітини (клітинна стінка, цитоплазма, плазматична мембрана, запасні речовини) та формулюють висновок про рівень організації бактерій.)

Розповідь учителя з елементами бесіди

Бактеріальна клітина зовні вкрита щільною клітинною стінкою.

— Яку функцію вона виконує? (Захисну й опорну.)

— Пригадайте, які клітини також мають клітинну стінку?

У деяких бактерій стінка набрякає, утворюючи навколо клітини слизову капсулу. Під клітинною оболонкою розташована плазматична мембрана, яка відіграє важливу роль у регуляції надходження в клітину необхідних речовин та виведення назовні продуктів обміну.

— Що знаходиться у цитоплазмі? (Органели.)

У цитоплазмі розміщені різноманітні мембранні структури, що виконують функції мітохондрій, пластид та інших органел, які відсутні в бактеріальній клітині. Також у цитоплазмі помітна кільцева молекула ДНК, яка не відмежовується мембраною від цитоплазми.

— Яку функцію виконує кільцева молекула ДНК? (Відповіді учнів і корекція відповідей учителем.)

Для деяких бактерій характерною ознакою є наявність одного або декількох джгутиків.

— Яку функцію вони виконують? (Здійснення руху.)

Висновок: бактерії — примітивні доядерні організми.

3. Особливості життєдіяльності бактерій

Робота в групах

Використовуючи текст підручника Н.Ю.Матяш ст.65, додатковий матеріал, підготувати відповідь на запитання та скласти до неї опорну схему:

I група — Які способи живлення характерні для бактерій?

II група — Які особливості процесу дихання бактерій?

III група — Як розмножуються бактерії?

IV група — Як бактерії переносять несприятливі умови навколишнього середовища?

(Відповіді груп на поставлені завдання.)

Опорні схеми:

Виступ І групи

За способом живлення бактерії поділяють на автотрофи ( це організми, які синтезують з неорганічних сполук органічні речовини з використанням енергії сонця  або енергії, що звільняється при хімічних реакціях ) та гетеротрофи (організми, не здатні синтезувати органічні сполуки з неорганічних, а тому використовують у вигляді їжі вже готові органічні речовини, створені автотрофами). Серед гетеротрофів також існують паразити(живуть за рахунок інших організмів) та сапротрофи(живляться відмерлими рештками).

Слайд 7

Виступ ІІ групи

Слайд 8

Бактерії можуть існувати як в кисневому середовищі,так і безкисневому.

Виступ ІІІ групи

Слайд 9

Розмножуються бактерії поділом навпіл або брунькуванням.Швидкість розмноження може бути вражаючою:їхні клітини  за сприятливих умов здатні ділитися кожні 20-30 хвилин.

 

Виступ ІV групи

(Проводиться в ігровій формі(інсценування казки «Життя бактерій»

Автор

Жили собі бактерії влітку у річці. Активно рухалися(учні бігають), живилися (учні імітують процес харчування).Та незабаром прийшли холоди. Злякалися бактерії та почали вдягатися (учні вдягають плащі) – вкриватися цистою, щоб краще пережити несприятливі умови.

Несприятливі умови бактерії можуть переносити у стані спор або цист.

Фізкульт хвилинка для очей(відеоролик)

4. Різноманітність форм бактеріальних клітин

Бесіда

Слайд 10

-Як ви гадаєте, чи всі бактерії однакові? (Ні.)

-А чим можуть відрізнятися бактерії між собою? (За зовнішнім виглядом, формою, способом і умовами життя.)

Розповідь учителя

Бактерії живуть утворюючи колонії .

Слайд 11

Запитання до учнів:

-Які переваги мають колоніальні організми порівняну з одноклітинними?

Відповідь:…..

Розповідь вчителя

Слайд 12-15

За формою бактерії поділяють на кулясті (коки), паличкоподібні (бацили), звивисті (спірили, які мають форму зі спіральними завитками; спірохети) та вигнуті подібно до коми (вібріони).

Бактерії кулястої форми мають також свою класифікацію. Зустрічаємо сім’ю коків.

(Учні в ігровій формі показують як класифікують коки.У кожного з них велике яскраве коло із паперу. )

 Міні – сценка

-Я монокок-бактерія кулястої форми, що живе одна,але коли до мене приходить мій друг , ми утворюємо пару-диплококи.(Учні обіймаються і поряд ставлять два кола).

(Інші чотири учні вигукують)

-Гей хлопці візьміть і нас.

-Ось так коли нас багато і ми об’єднуємося ланцюжком нас називають стрептококами.(Учні вишиковуються у стрічку)

-А коли утворюємо гроно винограду –стафілококами.(Учні стають , щоб з імітувати гроно винограду).

Кулясті бактерії можуть утворювати пари (диплококи), об’єднуватися в ланцюжки (стрептококи) чи грона (стафілококи).

Але, у зв’язку з тим, що бактерії дуже дрібні та мають відносно схожі форми, класифікація, заснована на формі, не є вдалою. Перша формальна класифікація з’явилася після розробки Гансом Крістіаном Грамом методики фарбування за Грамом, що здійснює поділ бактерій за структурними характеристиками клітинної стінки.

Перегляд відеофрагмету «Фарбування за грамом»

Запитання до учнів:

Про яку класифікацію ви дізналися?

Яке це має значення?

Слово вчителя

Наші українські вчені зробили також великий внесок у розвиток мікробіологію,ми запрошуємо Данила Кириловича Заболотного (учень розповідає про діяльність українського мікробіолога).

Слайд 16

Рольова гра (учень у ролі вченого)

-Я, Дани́ло Кири́лович Заболо́тний  український мікробіолог, епідеміолог, засновник Інституту мікробіології та епідеміології в Києві.

Народився у селі Чоботарка (нині — Заболотне) Подільської губернії в селянській родині: батько був хліборобом, мати — дочкою сільського писаря.

Брав участь у боротьбі з епідемією холери та дифтерії в Подільській губернії.

Брав участь у дослідженні й ліквідації епідемії чуми в Індії.

У 1920 році організував першу у світі кафедру епідеміології в Одеському медичному інституті.

IV. Узагальнення та систематизація знань

Слайд 17

  1. Знайди помилку(робота в парах)

Бактерії належать до еукаріотів. Бактерії не живуть у прісних водоймах. Живляться бактерії виключно автотрофно. Для дихання їм усім необхідний  киснь. Бактеріальна клітина має органели: мітохондрії, хлоропласти, рибосоми. Значна кількість бактерій повільно розмножується,кожні 20-30 діб. За несприятливих умов вкриваються кутикулою. Бактерії – це багатоклітинні організми, які мають великі розміри. Розмножуються бактерії статевим способом.

2. Скласти сенкан на тему «Бактерії».

Наприклад:

Бактерії

без’ядерні, кулясті

розмножуються, живляться, дихають

мікроскопічні організми нашої планети

прокаріоти

 

 

V. Підбиття підсумків уроку

Технологія закінчи  речення

На сьогоднішньому уроці я дізнався..

Найбільше мені цікаво було…

Тема важлива тому ,що

Діти, я вам бажаю бути здоровими, інтелектуально розвиненими ,а для розвитку дитини подрібні вітаміни тож я усіх пригощаю соковитими яблуками.

VI. Домашнє завдання

Слайд 18

1. Завдання для всього класу.

Вивчити конспект,параграф №17

2. Індивідуальні та творчі завдання.

— Підготувати повідомлення на тему:

I група — Роль бактерій у природі;

II група — Бактерії-симбіонти;

III група — Значення бактерій у житті людини.

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
20 березня 2018
Переглядів
2774
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку