Розробка уроку включає цікаві ігорові методи навчання, використання ком'ютерних технологій ( відео,презентацію), що покращує запам'ятовування учнями навчального матеріалу .
Конспект уроку з біології для 6-го класу з теми:
«Загальна характеристика бактерій»
Мета: сформувати поняття про бактерії як найменші одноклітинні організми; вивчити будову бактерій, особливості їх розмноження та поширенням; розвивати вміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; виховувати почуття патріотизму та бережливе ставлення до свого здоров’я.
Очікувані результати: учні називають середовища існування бактерій, ознаки бактеріальних клітин; описують будову бактеріальної клітини; характеризують прояви життєдіяльності бактерій; розпізнають бактерії на фотографіях.
Обладнання та матеріали: зошит, підручник, наочний матеріал, відео, презентація.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
Слайд 1
Добрий день!Хочу почати свій урок із ароматерапії (Горить лампа із ефірним маслом лимону).Цей метод шикоро застосовується для покращення здоров’я у медицині. Саме здорова молодь – наше майбутнє!
Тож дозвольте надати їм слово:
Учень:
Нам долать нові вершини,
Ми — майбутнє України!
Щоб творити і дерзати,
То здоров’я треба мати.
Учениця:
Як зростемо ми здорові,
Як богатирі казкові,
Буде нація здорова
І держава — пречудова!
Запитання до учнів:
ІІ.Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів, мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Світ живого надзвичайно цікавий, різноманітний.Усі живі організми на Землі поділяють на дві великі групи — імперії: Клітинні та Неклітинні.
— Давайте пригадаємо, які Надцарства належать до Імперії Клітинних?
— Еукаріоти та Прокаріоти
— Які Царства вони включають?
— Рослини, Тварини, Гриби - Еукаріоти,а до Царства
Дроб’янки належать доядерні організми – бактерії та ціанобактерії.
Поступове заповнення схеми на дошці:Слайд 2
Слово вчителя
Слайд 3
Першим «мисливцем за бактеріями», який зазирнув у цей таємничий невидимий світ живих істот, був голландський торговець полотном, сторож судової палати Антоні Левенгук. У вільний від роботи час він шліфував лінзи, виготовляв з них лупи, які давали збільшення в 300 разів. Годинами просиджуючи зі своїми лупами та розглядаючи все, що потрапляло під руку, Левенгук на 41 році життя почав робити дивовижні відкриття. Ці дивовижні відкриття неука-природознавця послужили тим зародком, з якого пізніше виросла й сформувалася наука про бактерії. Саме з того часу й починається перший, морфологічний, період в історії розвитку мікробіології.
Слайд 4
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
План пояснення нового матеріалу
1. Поширення бактерій. (Бесіда, повідомлення учня, складання опорної схеми,перегляд відео)
2. Будова бактеріальної клітини. (Розповідь учителя, бесіда, самостійна робота учнів з підручником, складання діаграми Вена.)
3. Особливості життєдіяльності бактерій. (Робота в групах, обговорення, складання опорних схем,сценка)
4. Різноманітність форм бактеріальних клітин. (Розповідь учителя, бесіда, робота з демонстраційним (ілюстративним) матеріалом, повідомлення учнів,сценка)
1. Поширення бактерій
Розповідь з елементами бесіди
Запитання до учнів:
— Де поширені бактерії?
Доповнення вчителя
Дійсно, на планеті існує незліченна кількість бактерій. Їх можна знайти скрізь: у воді й повітрі, у льодовиках та гарячих джерелах, у стратосфері й ґрунті , навіть у повітрі, яке пронизане космічними променями, де температура нижча від –50…–55 °С, вони почуваються добре й успішно розмножуються.
Повідомлення учня
Бактерії-екстремали
Дослідники з державного університету Пенсільванії виявили в Гренландії новий вид бактерій, які зуміли вижити, провівши в “крижаному полоні” на глибині близько 3 км більше 120 тис. років.
Запитання до учнів:
-Як Ви гадаєте де найбільше скупчення бактерій?
Відповідь учнів:………
Можливо ми ще не все назвали давайте подивимось відеоролик про улюблені місця зосередження бактерій, прошу уваги.
-Які цікаві факти Ви дізналися у відео? (12 фактів про бактерії цікава інформація про їх значення для людини)
Давайте разом складемо схему середовища існування бактерій
Слайд 5
Складання опорної схема
Грунті Повітрі Воді В організмі На предметах
тварин і вжитку
людини
Це цікаво!
В організмі людини міститься в 10 разів більше бактерій, ніж власних клітин, найбільша кількість цих бактерій знаходиться на шкірі і в травному тракті.
Отже,бактерії поширені скрізь. Цікаво яку будову мають ці дрібні організми.
2. Будова бактеріальної клітини
Завдання для учнів:
Розгляньте на таблицях рослинну клітину і клітину бактерії, знайдіть риси подібності та відмінностей. Побудуйте діаграму Вена.
Проектування зображення на екран
Слайд 6
Складання діаграми Вена
У лівому колі учні записують ознаки, притаманні рослинній клітині, а в правому — бактеріальній. У середній частині, яка утворена перекриванням двох кіл, учні записують спільні ознаки рослинної і бактеріальної клітин.
(Учні вказують на риси подібності рослинної і бактеріальної клітини (клітинна стінка, цитоплазма, плазматична мембрана, запасні речовини) та формулюють висновок про рівень організації бактерій.)
Розповідь учителя з елементами бесіди
Бактеріальна клітина зовні вкрита щільною клітинною стінкою.
— Яку функцію вона виконує? (Захисну й опорну.)
— Пригадайте, які клітини також мають клітинну стінку?
У деяких бактерій стінка набрякає, утворюючи навколо клітини слизову капсулу. Під клітинною оболонкою розташована плазматична мембрана, яка відіграє важливу роль у регуляції надходження в клітину необхідних речовин та виведення назовні продуктів обміну.
— Що знаходиться у цитоплазмі? (Органели.)
У цитоплазмі розміщені різноманітні мембранні структури, що виконують функції мітохондрій, пластид та інших органел, які відсутні в бактеріальній клітині. Також у цитоплазмі помітна кільцева молекула ДНК, яка не відмежовується мембраною від цитоплазми.
— Яку функцію виконує кільцева молекула ДНК? (Відповіді учнів і корекція відповідей учителем.)
Для деяких бактерій характерною ознакою є наявність одного або декількох джгутиків.
— Яку функцію вони виконують? (Здійснення руху.)
Висновок: бактерії — примітивні доядерні організми.
3. Особливості життєдіяльності бактерій
Робота в групах
— Використовуючи текст підручника Н.Ю.Матяш ст.65, додатковий матеріал, підготувати відповідь на запитання та скласти до неї опорну схему:
I група — Які способи живлення характерні для бактерій?
II група — Які особливості процесу дихання бактерій?
III група — Як розмножуються бактерії?
IV група — Як бактерії переносять несприятливі умови навколишнього середовища?
(Відповіді груп на поставлені завдання.)
Опорні схеми:
Виступ І групи
За способом живлення бактерії поділяють на автотрофи ( це організми, які синтезують з неорганічних сполук органічні речовини з використанням енергії сонця або енергії, що звільняється при хімічних реакціях ) та гетеротрофи (організми, не здатні синтезувати органічні сполуки з неорганічних, а тому використовують у вигляді їжі вже готові органічні речовини, створені автотрофами). Серед гетеротрофів також існують паразити(живуть за рахунок інших організмів) та сапротрофи(живляться відмерлими рештками).
Слайд 7
Виступ ІІ групи
Слайд 8
Бактерії можуть існувати як в кисневому середовищі,так і безкисневому.
Виступ ІІІ групи
Слайд 9
Розмножуються бактерії поділом навпіл або брунькуванням.Швидкість розмноження може бути вражаючою:їхні клітини за сприятливих умов здатні ділитися кожні 20-30 хвилин.
Виступ ІV групи
(Проводиться в ігровій формі(інсценування казки «Життя бактерій»
Автор
Жили собі бактерії влітку у річці. Активно рухалися(учні бігають), живилися (учні імітують процес харчування).Та незабаром прийшли холоди. Злякалися бактерії та почали вдягатися (учні вдягають плащі) – вкриватися цистою, щоб краще пережити несприятливі умови.
Несприятливі умови бактерії можуть переносити у стані спор або цист.
Фізкульт хвилинка для очей(відеоролик)
4. Різноманітність форм бактеріальних клітин
Бесіда
Слайд 10
-Як ви гадаєте, чи всі бактерії однакові? (Ні.)
-А чим можуть відрізнятися бактерії між собою? (За зовнішнім виглядом, формою, способом і умовами життя.)
Розповідь учителя
Бактерії живуть утворюючи колонії .
Слайд 11
Запитання до учнів:
-Які переваги мають колоніальні організми порівняну з одноклітинними?
Відповідь:…..
Розповідь вчителя
Слайд 12-15
За формою бактерії поділяють на кулясті (коки), паличкоподібні (бацили), звивисті (спірили, які мають форму зі спіральними завитками; спірохети) та вигнуті подібно до коми (вібріони).
Бактерії кулястої форми мають також свою класифікацію. Зустрічаємо сім’ю коків.
(Учні в ігровій формі показують як класифікують коки.У кожного з них велике яскраве коло із паперу. )
Міні – сценка
-Я монокок-бактерія кулястої форми, що живе одна,але коли до мене приходить мій друг , ми утворюємо пару-диплококи.(Учні обіймаються і поряд ставлять два кола).
(Інші чотири учні вигукують)
-Гей хлопці візьміть і нас.
-Ось так коли нас багато і ми об’єднуємося ланцюжком нас називають стрептококами.(Учні вишиковуються у стрічку)
-А коли утворюємо гроно винограду –стафілококами.(Учні стають , щоб з імітувати гроно винограду).
Кулясті бактерії можуть утворювати пари (диплококи), об’єднуватися в ланцюжки (стрептококи) чи грона (стафілококи).
Але, у зв’язку з тим, що бактерії дуже дрібні та мають відносно схожі форми, класифікація, заснована на формі, не є вдалою. Перша формальна класифікація з’явилася після розробки Гансом Крістіаном Грамом методики фарбування за Грамом, що здійснює поділ бактерій за структурними характеристиками клітинної стінки.
Перегляд відеофрагмету «Фарбування за грамом»
Запитання до учнів:
Про яку класифікацію ви дізналися?
Яке це має значення?
Слово вчителя
Наші українські вчені зробили також великий внесок у розвиток мікробіологію,ми запрошуємо Данила Кириловича Заболотного (учень розповідає про діяльність українського мікробіолога).
Слайд 16
Рольова гра (учень у ролі вченого)
-Я, Дани́ло Кири́лович Заболо́тний український мікробіолог, епідеміолог, засновник Інституту мікробіології та епідеміології в Києві.
Народився у селі Чоботарка (нині — Заболотне) Подільської губернії в селянській родині: батько був хліборобом, мати — дочкою сільського писаря.
Брав участь у боротьбі з епідемією холери та дифтерії в Подільській губернії.
Брав участь у дослідженні й ліквідації епідемії чуми в Індії.
У 1920 році організував першу у світі кафедру епідеміології в Одеському медичному інституті.
IV. Узагальнення та систематизація знань
Слайд 17
Бактерії належать до еукаріотів. Бактерії не живуть у прісних водоймах. Живляться бактерії виключно автотрофно. Для дихання їм усім необхідний киснь. Бактеріальна клітина має органели: мітохондрії, хлоропласти, рибосоми. Значна кількість бактерій повільно розмножується,кожні 20-30 діб. За несприятливих умов вкриваються кутикулою. Бактерії – це багатоклітинні організми, які мають великі розміри. Розмножуються бактерії статевим способом.
2. Скласти сенкан на тему «Бактерії».
Наприклад:
Бактерії
без’ядерні, кулясті
розмножуються, живляться, дихають
мікроскопічні організми нашої планети
прокаріоти
V. Підбиття підсумків уроку
Технологія закінчи речення
На сьогоднішньому уроці я дізнався..
Найбільше мені цікаво було…
Тема важлива тому ,що
Діти, я вам бажаю бути здоровими, інтелектуально розвиненими ,а для розвитку дитини подрібні вітаміни тож я усіх пригощаю соковитими яблуками.
VI. Домашнє завдання
Слайд 18
1. Завдання для всього класу.
Вивчити конспект,параграф №17
2. Індивідуальні та творчі завдання.
— Підготувати повідомлення на тему:
I група — Роль бактерій у природі;
II група — Бактерії-симбіонти;
III група — Значення бактерій у житті людини.