Біологія 8 клас урок 14 Дата проведення уроку
Тема. Будова й функції органів дихання
Цілі уроку: ознайомити учнів зі значенням дихання як процесу, необхідного для життя,
розглянути органи дихання, показати взаємозв’язок їх будови з функціями, що
виконуються.
Обладнання й матеріали: таблиці із зображеннями органів дихання різних хребетних, таблиця «Органи дихання», моделі гортані й легень, діафільм «Будова й робота органів дихання».
Базові поняття й терміни: дихання, зовнішнє й внутрішнє дихання, носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань, трахея, бронхи, бронхіальне дерево, бронхіоли, альвеоли, легені, плевра, плевральна порожнина, плевральна рідина.
Концепція уроку
Сформулювати визначення поняття «дихання»; пояснити різницю між внутрішнім і зовнішнім диханням; розглянути дихання як процес, без якого життя людини було б неможливим; описати будову й функції органів дихання людини; звернути увагу на
взаємозв’язок будови й функцій, що вони виконують.
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди
2. Які речовини переносить кров?
3. Чим відрізняється венозна й артеріальна кров?
III. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя
У народі кажуть: «Потрібен як повітря», маючи на увазі те, без чого не можна прожити. Справді, людина витримує без їжі кілька десятків днів, без води — кілька днів, а без повітря — лише 5 хвилин!
Послухайте пораду лікаря хворому з роману М. Павленка «Щастя»: «Ваша хвороба вимагає простих ліків — повітря. Побільше його — і наяву, й уві сні. Навчіться дихати. Звикайте ставитися до повітря, як до їжі, пережовуйте його носовою порожниною, куштуйте, пробуйте на запах, насолоджуйтесь ним, як гурман...»
Виконуйте ці поради, використовуючи знання про дихальну систему, які ви отримаєте на сьогоднішньому уроці.
Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.
Бесіда
Пригадайте з курсу зоології:
1. Що таке дихання?
2. Чи всі організми дихають?
3. Які функції дихальної системи?
4. Які органи дихання тварин ви знаєте?
4. Засвоєння нового матеріалу
1. Значення дихання.
Розповідь учителя
Життєдіяльність організму пов’язана з постійним витрачанням енергії, яка йде на роботу різних органів і на зігрівання тіла. Енергія звільняється при розпаді білків, жирів і вуглеводів. Цей розпад супроводжується окисленням, при якому складні молекули органічних речовин приєднують кисень і розщеплюються.
Без енергії й кисню, який бере участь у її звільненні, не відбувається жодного життєвого процесу. Отже, від діяльності органів дихання залежить робота всіх органів тіла.
Запитання вчителя
• Які процеси характерні для дихання?
(Учитель узагальнює та коригує відповіді учнів.)
Складання опорного конспекту
Дихання характеризують такі процеси:
1. Вентиляція легенів (обмін повітря між зовнішнім середовищем і альвеолами легень).
2. Дифузія газів у легенях (обмін газів між кров’ю та альвеолярним повітрям).
3. Транспортування газів кров’ю.
4. Дифузія газів у тканинах (обмін газів між кров’ю та тканинами).
5. Використання кисню клітинами й виділення ними вуглекислого газу.
Розповідь учителя
Цілісний процес дихання умовно поділяють на зовнішнє дихання і внутрішнє дихання.
• Як ви гадаєте, які з процесів, що характеризують дихання, належать до зовнішнього дихання, а які — до внутрішнього?
Учитель узагальнює та коригує відповіді учнів.
Проблемне питання
Римський лікар Клавдій Гален (129–201 н. е.) вважав, що дихання виконує три функції:
• Підтримує вогонь, який виникає в серці.
• Забезпечує надходження повітря в кров.
• Виділяє продукти горіння від полум’я в серці.
Ви згодні з Галеном? (Обговорення питання.)
Запитання до учнів
• Які функції виконує дихальна система?
Очікувані відповіді учнів
Функції дихальної системи:
• здійснює газообмін між організмом і зовнішнім середовищем;
• є важливим чинником теплорегуляції;
• виконує функцію виділення (наприклад вода, вуглекислий газ, бактерії);
• елементи системи зумовлюють нюх і утворюють голосовий апарат.
Формулювання висновку
Дихання, як і кровообіг, надзвичайно важливе для забезпечення гомеостазу організму. Порушення дихання призводить не тільки до зміни газового складу внутрішнього середовища організму, а й до глибоких змін у всіх реакціях обміну, у всіх процесах життєдіяльності.
2. Будова та функції органів верхніх дихальних шляхів.
Пригадайте.
• Які органи входили до дихальної системи ссавців? (Обговорення відповіді.)
Розповідь учителя з демонстрацією та поетапним складанням опорної схеми
Дихальна система людини, як і ссавців, складається з повітроносних шляхів та легенів.
Розповідь учителя
Повітря при вдиху заходить до носової порожнини. Носова порожнина ділиться хрящовою перегородкою на дві половини — праву та ліву. На перегородці розташовуються три носові раковини, які утворюють носові ходи: верхній, середній і нижній. Стінки порожнини носа вкриті слизовою оболонкою з миготливим епітелієм. У носовій порожнині повітря зігрівається, очищується, зволожується, знезаражується.
Пошукова робота в групах
Завдання групам
1 група — Які особливості будови носової порожнини сприяють зігріванню повітря?
2 група — Які особливості будови носової порожнини сприяють очищенню повітря?
3 група — Які особливості будови носової порожнини сприяють зволоженню повітря?
4 група — Які особливості будови носової порожнини сприяють знезараженню повітря?
Очікувані відповіді учнів
Війки миготливого епітелію, рухаючись різко та швидко в напрямку ніздрів і повільно й плавно в напрямку легень, затримують і виводять назовні пил та мікроорганізми, які осідають на слиз оболонки. Залози слизової оболонки виділяють слиз, який зволожує стінки порожнини й знижує життєздатність бактерій, що потрапляють із повітря.
Слизова оболонка має густу сітку кровоносних судин і капілярів. Кров, що тече по цих судинах, зігріває або охолоджує повітря, яке людина вдихає.
Формулювання висновку
Таким чином, повітря, яке надходить у легені через носову порожнину, очищується, зігрівається та знезаражується. Це не відбувається при диханні через ротову порожнину.
Розповідь учителя
У слизовій оболонці верхньої носової раковини й верхнього відділу перегородки носа розміщені спеціальні нюхові клітини (рецептори), які утворюють периферичну частину нюхового аналізатора (органа нюху).
Поруч із нюховою порожниною розташовані чотири повітроносні придаткові пазухи носа. Найбільшими з них є гайморові (містяться у верхніх щелепах) та лобна (у центрі лоба). Пазухи з’єднуються каналами з порожниною носа.
З порожнини носа повітря надходить у носоглотку. У ній містяться скупчення лімфатичних мигдаликів, які в разі запалення можуть збільшуватись і перетворюватися на аденоїди — розростання білястого кольору.
Повідомлення учня
Аденоїди
Аденоїди — це надмірне збільшення носоглоткової мигдалини. Найчастіше аденоїди зустрічаються в дітей у дошкільному віці. Після 10 років аденоїдна тканина зазвичай піддається зворотному розвитку, у зв’язку із чим у дорослих вони бувають украй рідко. До причин, що сприяють розвитку даної хвороби, належать: запальні захворювання верхніх дихальних шляхів, інфекційні захворювання (кір, скарлатина, дифтерія, грип), при яких відбувається поразка слизової оболонки порожнини носа й мигдалин, що призводить до порушення носового дихання.
Основною ознакою аденоїдів є тривала скутість носового дихання. Одночасно мають місце рясні виділення з носа, що стікають у носоглотку. Хворі діти сплять із відкритим ротом, хропуть. Вони мляві, апатичні, їх непокоять головні болі. Слух у них часто понижений. При повному припиненні носового дихання дитина дихає ротом. Рот у неї постійно відкритий, нижня щелепа відвисає, згладжуються носо-губні складки, унаслідок чого обличчя набуває характерного виразу. При тривалому порушенні носового дихання змінюється склад крові, знижується кількість еритроцитів і гемоглобіну, збільшується кількість лейкоцитів, порушується функція нирок і шлунково-кишкового тракту, порушується обмін речовин, виявляються гормональні порушення. Усе це впливає на нервову систему дитини.
Розповідь учителя
З носоглотки повітря потрапляє в глотку, у якій перехрещуються дихальні й травні шляхи. Від глотки починаються дві трубки: дихальна — гортань, та травна — стравохід, розміщений позаду гортані.
Дихання — сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню й виділення з нього вуглекислого газу.
Внутрішнє дихання — окисні процеси в клітинах, унаслідок яких виділяється енергія.
Зовнішнє дихання — обмін газів між кров’ю й атмосферним повітрям, що відбувається в органах дихання.
дихання |
Особливості будови |
Функції, що виконуються |
Носова порожнина |
Простір складної форми, покритий слизовою оболонкою, що містить нюхові рецептори |
Нормалізація температури повітря, що надходить до органів дихання, нюх |
Гортань |
Початковий відділ дихального горла, утворений рухомо сполученими хрящами і прикріпленими до них м’язами і зв’язками |
Забезпечує проходження повітря до трахеї, захищає дихальні шляхи від потрапляння їжі, забезпечує генерацію звуків |
Трахея |
Трубчаста частина дихальних шляхів, розташована між гортанню і бронхами. Складається з хрящових напівкілець, сполучених зв’язками |
Забезпечує проходження повітря до бронхів |
Бронхи |
Повітропровідні шляхи, що відходять від трахеї. Складаються з хрящових напівкілець. Сукупність бронхів, що багато разів діляться, утворює бронхіальне дерево. Бронхи закінчуються альвеолярними ходами, на стінках яких розташовані альвеоли (легеневі пухирці) |
Забезпечують транспорт повітря між трахеєю й альвеолами, беруть участь у терморегуляції організму |
Легені |
Парні органи дихання. Права легеня складається з трьох часток, а ліва — з двох. На внутрішній поверхні легень розташовані ворота легень, якими проходять бронхи, судини й нерви. Легені вкриті плеврою, що складається з двох листків — зовнішнього і внутрішнього. Між ними розташована плевральна порожнина, заповнена плевральною рідиною |
Забезпечують газообмін між кров’ю й атмосферою |
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Питання до учнів
1. Що таке дихання?
2. Що таке зовнішнє дихання?
3. Що таке внутрішнє дихання?
4. Які функції виконує носова порожнина?
5. Опишіть будову легень. Самостійна робота учнів
2. Чому легені людини більш пристосовані до життя на суходолі, ніж легені амфібій і рептилій? (Легені людини мають більш складну будову й велику площу дихальної поверхні)
1. Укажіть, який процес називається внутрішнім диханням:
А вентиляція легенів
Б дифузія газів у легенях
В дифузія газів у тканинах
Г окиснювальні процеси в клітинах
2. Зазначте, при подразненні якої ділянки дихальних шляхів виникає чхання:
А носової порожнини
Б глотки
В ротової порожнини
Г гортані
3. Укажіть, який процес називається зовнішнім диханням:
А вентиляція легенів
Б дифузія газів у легенях
В дифузія газів у тканинах
Г окиснювальні процеси в клітинах
4. До верхніх дихальних шляхів належать:
А носова порожнина, трахея, легені
Б носова порожнина, носоглотка, глотка
В носова порожнина, бронхи, трахея
Г гортань, трахея, бронхи
5. До нижніх дихальних шляхів належать:
А носова порожнина, трахея, легені
Б носова порожнина, носоглотка, глотка
В носова порожнина, бронхи, трахея
Г гортань, трахея, бронхи
6. Носова порожнина виконує функції:
А зігрівання, очищення, зволоження, знезараження повітря
Б зігрівання, очищення, зволоження, газообміну повітря
В зігрівання, збагачення, зволоження повітря
Г зігрівання, очищення, окиснення повітря
5.2. «Творча лабораторія» (робота у творчих групах).
Кожен учень знає, що гігієнічніше дихати через ніс. А в яких випадках краще дихати через рот?
Чому в 1846 році на судні «Мері Сомс» загинув батальйон вояків, який сховався під час шторму в трюмі, хоча судно залишилось цілком неушкодженим?
Індивідуальні та творчі завдання.
Підготувати цікаві факти про голосовий апарат людини.