Царство рослин. Групи рослин.

Про матеріал
Конспект уроку для четвертого класу з природознавства з використанням технологій діяльнісного навчання. Етапи уроку відповідають діяльнісному підходу.
Перегляд файлу

Тема: Царство рослин.

Мета: Змістова мета: ознайомити учнів з різноманітністю груп царства рослин. Виділити характерні особливості цих груп. Розширення понятійної бази учнів, ввод до словника дітей нових термінів.

Діяльнісна мета: систематизувати знання дітей про рослинний світ. Вчити, за характерними особливостями, відносити рослину до певної групи. Виховувати допитливість,

Тип уроку: вивчення знань і способів дій.

Форма проведення: Урок-ділова гра – урок-конференція.

Обладнання: картки, схеми, роздатковий матеріал, навчальне відео, фото.

 

Хід уроку:

1. Самовизначення до навчальної діяльності.

1. Запрошення дітей до класу. Привітання.

2. Повідомлення формату проведення уроку:

- Діти, сьогодні ми з вами не просто учні на уроці, ми з вами науковці на науковій конференції. Як ви розумієте хто такі «науковці»? Що таке «наукова конференція»?

Слайд1.JPG

  •           На нашій конференції присутні синоптики. Хто це такі? Давайте послухаємо їх (спостереження за погодою).

 

Слайд2.JPGтрив дня.jpg

  •           Науковці, що займаються різними галузями науки, мають різні назви. Як ви вважаєте хто такі ботаніки?

Слайд4.JPG

  •           Якщо я вам скажу, що на сьогоднішній конференції присутньо багато ботаніків, як ви вважаєте яка тема нашої конференції?

 

 

 

2. Етап актуалізації і пробної навчальної дії.

  •           Шановні науковці, зробіть припущення, про що це я: дихає, живиться, росте, розмножується, рухається. (відповіді дітей).
  •           Чи можемо ми сказати, що це ознаки живої природи? Що ми відносимо до живої природи?
  •           Висказали, що до живої природи відносимо рослини. Давайте зробимо припущення, що всі ці ознаки притаманні і рослинам.

Слайд5.JPG

Фронтальна робота із використанням наочності:

  •           Що це? (Насіння). Для чого воно потрібно? Що потрібно для того, щоб виросла рослина? («Саджаємо у грунт»).
  •           Що рослина буде отримувати з грунту? Що ще потрібно рослині для росту? (Сонячне тепло).
  •           Що відбувається далі (Рослина дихає). Поясніть мені як це? Що відбувається вночі?
  •           Давайте звіримось із нашим твердженням чи всі ознаки живої природи ми обговорили?
  •           Яка ознака залишилась (Рух). Чи рухаються рослини? (припущення дітей).

Слайд6.JPG

  •           Давайте подивимось  відео  яке підтвердить або спростує наші припущення.
  •           Отже, розкажіть чи рухаються рослини? Як?

 

3. Виявлення затруднення.

  •           Отже, шановні біологи, рослина – це живий організм, якому для життя потрібно сонячне світло, повітря, вода і поживні речовини з грунту.
  •           На сьогодні відомо близько 350 тис рослин Всі вони складають ЦАРСТВО РОСЛИН.

Слайд8.JPG

  •           Для зручності, вчені-ботаніки розділили їх на групи.
  •           Серед рослин виділяють: водорості, мохи, папороті, хвойні і квіткові рослини. Як ви вважаєте чи багато ми можемо зараз розповісти про кожну групу?
  •           У нас є експерти з кожної групи рослин. Давайте їх послухаємо.

 

4. Побудова виходу із забруднення.

Доповіді дітей із використанням зображень і наочності.

Доповідь1: Слайд9.JPG

Папороті - це зелені, покриті листям спороутворюючі рослини, які ростуть у всіх куточках земної кулі (хоча віддають перевагу теплій, вологій, затіненій місцевості).

 

     Папороті являють собою велику і різноманітну групу рослин, що налічує понад 10тисяч видів. Папороті бувають різних розмірів - від крихітних, не більше 2,5 см, до гігантів, що досягають розмірів дерева.


    Хоча розсічені, схожі на пір’їни  листя папороті живуть лише рік або два, стебла і коріння цих рослин можуть жити досить довго - до 100 років. Папороті - одині з найстаріших видів наземних рослин; вчені вважають, що вони існують більше 350 млн. років.

 

     У українців з папороттю пов’язана легенда – в ніч на Івана Купала треба знайти квітку папороті  і тоді станеш найщасливішою людиною. Хоча цій легенді вже безліч років, молоді люди і зараз в святкову ніч відправляються на пошуки квітки папороті. Але … Жоден з існуючих видів папоротів не цвіте!

 

Доповідь 2Слайд10.JPG

Хвойні - велика і древня група рослин, які з'явилися ще раніше, ніж квіткові. За віком появи в природі поступаються лише папороті, які відносяться до найдавніших представників флори.

 

Хвойники становлять більшу частину лісів, крім тропіків звичайно. Вони незамінні природні антисептики, які покращують екологічну обстановку.

 

Особливістю будови хвойних рослин - вічнозелені листки, що мають вигляд голок чи  лусочок. Такі листи називають хвоєю, звідки і походить назва класу. Крім того, у хвойних не буває квітів і плодів. Насіння достигає у шишці.

ФІЗХВИЛИНКА

Доповідь 3Слайд11.JPG

Водорості - це найпростіші рослини різних розмірів: від видимих тільки під мікроскопом до гігантських водоростей, що досягають в довжину 30 м. З усіх форм життя в морі більше усього водоростей. Але є великою помилкою вважати, що водорості живуть тільки у воді. Є водорості, що живуть на грунті, на стовбурах дерев. Є, навіть такі, що живуть у пустелях.

 

     Якщо роздивитись водорость то можна побачити коріння, лится, стебно. Але це помилка -  рослина немає ні коріння, ні стебла, ані листя, правда, у деяких великих водоростей є утворення, зовні нагадують ці органи.

 

       Водорості не потребують коріннів, так як живуть в розчині поживних речовин і можуть поглинати їх всією своєю поверхнею. У деяких водоростей є присоски, по вигляду нагадують корінь. Однак така присоска служить лише для утримання рослини на місці, але не для поглинання води і поживних речовин з "ґрунту", тому її не можна назвати власне коренем. Водоростям не потрібна складна система перенесення води і поживних речовин до окремих частин організму, отже, не потрібен їм і стебло.

 

 

Доповідь 4Слайд12.JPG

Мохи, - це особливий відділ рослинного царства.

 У цих рослин  нема коріння, а про листки і стебла можна говорити тільки умовно. Мохи здатні до швидкого розселення, оскільки розмножуються різноманітними способами. У деяких видів нові рослини виникають навіть з обломків верхівок листя.

 

Мохи зустрічаються в самих різних місцях планети. Більшість видів зростає на сирому ґрунті, гниючій деревині і стовбурах дерев. Із мохів утворюються торф.

 

Але деякі екземпляри пристосовані до життя в екстримально сухих умовах, наприклад, у пустелях і на відкритих скелях, де їх зростання можливе тільки під час вологого сезону.

 

Деякі моховидные живуть і під водою - в болотах, річках і озерах; морські види невідомі. 

 

У вологих тропіках моховидные розвиваються дуже бурхливо, іноді звисаючи довгою бахромою з гілок дерев або покриваючи товстим килимом стовбури і грунт.

 

Вони також утворюють основну частину рослинного покриву торф'яних боліт і тундри.

 

Доповідь 5 Слайд13.JPG

Нас оточують переважно квіткові рослини. Їх на Землі набагато більше, ніж усіх інших разом узятих. Зростають квіткові всюди.  Вони представлені різними життєвими формами: деревами, кущами й трав’янистими рослинами.

 

     Органи квіткових рослин діляться на органи харчування і розмноження. Через коріння, стебла і листя рослина отримує харчування.

 

     Відмінною особливістю даної групи рослин є наявність особливого органу розмноження – квітки. Він може бути яскравим і приголомшливо красивим, може володіти тонким ніжним ароматом, а може бути схожим на траву, бути дрібним і непоказним.

      Ми живемо в час панування на Землі квіткових рослин. Такого поширення вони здобули завдяки досконалій будові квітки і покриттю насінини захисним плодом. Саме серед квіткових найбільше культурних рослин, які спеціально вирощуються людиною.

 

 

 

5. Первинне закріплення із проговорюванням.

Після кожної доповіді проводиться обговорення:

  •           Про яку групу рослин доповідав біолог?
  •           Які рослини належать до цієї групи?
  •           Що цікавого ви дізнались?

На дошці – таблиці.

6. Самостійна робота із перевіркою по еталону.

Групова робота.

1група. «Упізнай мене»

  •           Ми – найбільше царство рослин, ми маємо усі частини (Квіткові)
  •           Квітів, плодів і насіння у нас не буває. Наше листя схоже на пір`я.(папороті).
  •           Ми ростемо у вологих місцях і утворюємо торф’яні болота. (мохи)
  •           У нас немає плодів і  квітів, а насіння дозріває в шишках (хвойні)

2  група «Упізнай мене»

За ілюстраціями здогадатись яка група рослин представлена. Розказати про неї за планом. 

група 2.tif

3 група. «Значення рослин для життя на планеті Земля»

Робота із схемами, складання розповіді.

Слайд19.JPG

 

7. Включення в систему знань, повторення.

Ботаніка у цифрах:

  •           На сьогодні відомо близько 350 тис. видів росли. З них майже 240 тисяч видів – квіткові рослини. Мохів на Землі близько 27 тис. видів. Папоротей – близько 10 тис видів, а хвойних рослин – близько 600 видів.

Слайд20.JPG

Робота з магнітними дошками. Гра «Так чи ні»

  •           Для росту рослинам не потрібні поживні речовини.
  •           Рослини не виділяють кисень.
  •           Водорості живуть лише у воді.
  •           У квіткових рослин немає квітів і продів.
  •           Папороті квітнуть.
  •           Мохи люблять вологу.

 

8. Рефлексія.

- Добігає кінця наша конференція. Знаєте, що за ітогами таких наукових зібрань вчені отримують наукові знання, визнання серед своїх колег.

- Давайде і ми, як наукова спільнота, оцінимо наших товарищів. Поставте своїм сусідам по парті бали за роботу і поясніть свій вибір.