Тема: Царство рослин.
Мета: Змістова мета: ознайомити учнів з різноманітністю груп царства рослин. Виділити характерні особливості цих груп. Розширення понятійної бази учнів, ввод до словника дітей нових термінів.
Діяльнісна мета: систематизувати знання дітей про рослинний світ. Вчити, за характерними особливостями, відносити рослину до певної групи. Виховувати допитливість,
Тип уроку: вивчення знань і способів дій.
Форма проведення: Урок-ділова гра – урок-конференція.
Обладнання: картки, схеми, роздатковий матеріал, навчальне відео, фото.
Хід уроку:
1. Самовизначення до навчальної діяльності.
1. Запрошення дітей до класу. Привітання.
2. Повідомлення формату проведення уроку:
- Діти, сьогодні ми з вами не просто учні на уроці, ми з вами науковці на науковій конференції. Як ви розумієте хто такі «науковці»? Що таке «наукова конференція»?
2. Етап актуалізації і пробної навчальної дії.
Фронтальна робота із використанням наочності:
3. Виявлення затруднення.
4. Побудова виходу із забруднення.
Доповіді дітей із використанням зображень і наочності.
Доповідь1:
Папороті - це зелені, покриті листям спороутворюючі рослини, які ростуть у всіх куточках земної кулі (хоча віддають перевагу теплій, вологій, затіненій місцевості).
Папороті являють собою велику і різноманітну групу рослин, що налічує понад 10тисяч видів. Папороті бувають різних розмірів - від крихітних, не більше 2,5 см, до гігантів, що досягають розмірів дерева.
Хоча розсічені, схожі на пір’їни листя папороті живуть лише рік або два, стебла і коріння цих рослин можуть жити досить довго - до 100 років. Папороті - одині з найстаріших видів наземних рослин; вчені вважають, що вони існують більше 350 млн. років.
У українців з папороттю пов’язана легенда – в ніч на Івана Купала треба знайти квітку папороті і тоді станеш найщасливішою людиною. Хоча цій легенді вже безліч років, молоді люди і зараз в святкову ніч відправляються на пошуки квітки папороті. Але … Жоден з існуючих видів папоротів не цвіте!
Доповідь 2
Хвойні - велика і древня група рослин, які з'явилися ще раніше, ніж квіткові. За віком появи в природі поступаються лише папороті, які відносяться до найдавніших представників флори.
Хвойники становлять більшу частину лісів, крім тропіків звичайно. Вони незамінні природні антисептики, які покращують екологічну обстановку.
Особливістю будови хвойних рослин - вічнозелені листки, що мають вигляд голок чи лусочок. Такі листи називають хвоєю, звідки і походить назва класу. Крім того, у хвойних не буває квітів і плодів. Насіння достигає у шишці.
ФІЗХВИЛИНКА
Доповідь 3
Водорості - це найпростіші рослини різних розмірів: від видимих тільки під мікроскопом до гігантських водоростей, що досягають в довжину 30 м. З усіх форм життя в морі більше усього водоростей. Але є великою помилкою вважати, що водорості живуть тільки у воді. Є водорості, що живуть на грунті, на стовбурах дерев. Є, навіть такі, що живуть у пустелях.
Якщо роздивитись водорость то можна побачити коріння, лится, стебно. Але це помилка - рослина немає ні коріння, ні стебла, ані листя, правда, у деяких великих водоростей є утворення, зовні нагадують ці органи.
Водорості не потребують коріннів, так як живуть в розчині поживних речовин і можуть поглинати їх всією своєю поверхнею. У деяких водоростей є присоски, по вигляду нагадують корінь. Однак така присоска служить лише для утримання рослини на місці, але не для поглинання води і поживних речовин з "ґрунту", тому її не можна назвати власне коренем. Водоростям не потрібна складна система перенесення води і поживних речовин до окремих частин організму, отже, не потрібен їм і стебло.
Доповідь 4
Мохи, - це особливий відділ рослинного царства.
У цих рослин нема коріння, а про листки і стебла можна говорити тільки умовно. Мохи здатні до швидкого розселення, оскільки розмножуються різноманітними способами. У деяких видів нові рослини виникають навіть з обломків верхівок листя.
Мохи зустрічаються в самих різних місцях планети. Більшість видів зростає на сирому ґрунті, гниючій деревині і стовбурах дерев. Із мохів утворюються торф.
Але деякі екземпляри пристосовані до життя в екстримально сухих умовах, наприклад, у пустелях і на відкритих скелях, де їх зростання можливе тільки під час вологого сезону.
Деякі моховидные живуть і під водою - в болотах, річках і озерах; морські види невідомі.
У вологих тропіках моховидные розвиваються дуже бурхливо, іноді звисаючи довгою бахромою з гілок дерев або покриваючи товстим килимом стовбури і грунт.
Вони також утворюють основну частину рослинного покриву торф'яних боліт і тундри.
Доповідь 5
Нас оточують переважно квіткові рослини. Їх на Землі набагато більше, ніж усіх інших разом узятих. Зростають квіткові всюди. Вони представлені різними життєвими формами: деревами, кущами й трав’янистими рослинами.
Органи квіткових рослин діляться на органи харчування і розмноження. Через коріння, стебла і листя рослина отримує харчування.
Відмінною особливістю даної групи рослин є наявність особливого органу розмноження – квітки. Він може бути яскравим і приголомшливо красивим, може володіти тонким ніжним ароматом, а може бути схожим на траву, бути дрібним і непоказним.
Ми живемо в час панування на Землі квіткових рослин. Такого поширення вони здобули завдяки досконалій будові квітки і покриттю насінини захисним плодом. Саме серед квіткових найбільше культурних рослин, які спеціально вирощуються людиною.
5. Первинне закріплення із проговорюванням.
Після кожної доповіді проводиться обговорення:
На дошці – таблиці.
6. Самостійна робота із перевіркою по еталону.
Групова робота.
1група. «Упізнай мене»
2 група «Упізнай мене»
За ілюстраціями здогадатись яка група рослин представлена. Розказати про неї за планом.
3 група. «Значення рослин для життя на планеті Земля»
Робота із схемами, складання розповіді.
7. Включення в систему знань, повторення.
Ботаніка у цифрах:
Робота з магнітними дошками. Гра «Так чи ні»
8. Рефлексія.
- Добігає кінця наша конференція. Знаєте, що за ітогами таких наукових зібрань вчені отримують наукові знання, визнання серед своїх колег.
- Давайде і ми, як наукова спільнота, оцінимо наших товарищів. Поставте своїм сусідам по парті бали за роботу і поясніть свій вибір.