завдання УРОКУ охарактеризувати причини розколу християнства на католицизм та православ'я; з'ясувати: як впливала діяльність чернечих та духовно-рицарських орденів на зміцнення авторитету католицької церкви; якими методами боролась католицька церква із «інакомислячими» людьми; формувати історичні компетентності; сприяти вихованню в учнів історичного світогляду та толерантного ставлення до історичних явищ, подій та процесів.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}
Очікувані результати уроку. Після цього уроку учні зможуть: охарактеризувати основні відмінності між католицизмом і православ’ям;визначати за картою межі поширення впливу католицької і православної церков;обґрунтовано оцінювати вплив церкви на суспільство;застосовувати та пояснювати поняття: «єретик», «інквізиція», «реформи», «схизма», «католицька, православна церква», «чернечі ордени»;давати характеристику історичним діячам;самостійно працювати з різними джерелами знань.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}• була опорою феодального ладу;• частина феодального суспільства; великий землевласник;• панувала в усіх галузях суспільного життя;• гальмувала розвиток науки;• впливала на внутрішній світ людини;• опікувалась хворими, бідними, немічними;• переслідувала іновірців та інакодумців;• на основі християнських цінностей об'єднувала європей- ські народи; • заохочувала і виправдовувала війни;• не дбала про соціальну рівність у суспільстві.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Роль церкви у суспільстві{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Контроль{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Низи. Знать
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Робота з історичною картоюрозглянути карти і дати відповіді на питання: А. Б. Порівняти карти. Визначити спільні та відмінні риси. Дати назву карті А та Б.3) Чи можна сказати, дивлячись на карту Б, що кордони церковного розколу повторюють кордони Східної та Західної Римської імперії?4) Назвіть народи, які сповідували католицтво, а які прийняли православ'я?
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Наслідки: створення у Західній Римській імперії римо-католицької церкви, а у Східній –грецької (православної); культурна ізоляція Візантії від Західної Європи.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Відмінності між Західною та Східною церквою Католицька церква Православна церква Критерії порівняння Від Бога-Отця і Бога-Сина. Сходження Святого Духу на людину. Від Бога-Отця. Мали право читати і тлумачити лише духовні особи. Біблія. Мали право читати всі люди, тлумачити лише духовні особи. Дотримувались всі духовні особи Целібат (безшлюбність) Дотримувались лише монахи. Вчення про чистилище.Індульгенція. Чистилище (пере-хідний стан між пеклом і раєм)-П'ятьма пальцями. Кладуть хрест. Трьома пальцями Обливання водою. Обряд хрещення Занурювання у воду. Хлібом і вином причащалось лише духівництво. Причастя. Хлібом і вином усі прихожани. Проводилась латинською мовою, миряни сиділи. Служба Божа Місцевою мовою, прихожани стояли. Готичний стиль. Архітектура. Романський стиль
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Відмінності між Західною та Східною церквою. Причини: великі розміри Римської імперії; відмінності у традиціях земель Західної та Східної Римської імперії. Наслідки:створення у Західній Римській імперії римо-католицької церкви, а у Східній – грецької (православної); культурна ізоляція Візантії від Західної Європи.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Православна церква. Візантійський імператор, якому підпорядковувався Константинополь. Патріарх. Владика. БлагочинніСвященники. Монахи. Прихожани. Церковна ієрархія{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Католицька церква. Папа. Кардинал. АрхієпископЄпископ. Абат. ЧенціМиряни{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Тевтонці Духовно-рицарські ордени{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ПІДТРИМКА руху хрестоносців{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ЗБРОЙНИЙ ЗАХИСТ Святоі Землі від нападів «невірних»1113 р. Госпітальєри. Тамплієри 1119 р.1190 р. Тевтонці Організації рицарів, які боролись проти «ворогів» християн-ської церкви. «Моли- лись і воювали».
Духовно-рицарські ордени{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Рицарі давали три чернечі обітниці: бідність, послух, безшлюбність.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}БОРОТЬБА З ворогами християнства{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ПІДТРИМКА Авторитету католицької церкви. Чернечі ордени –об'єднання ченців у католицькій церкві. «Молились і працювали»
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Є р и с іКатарипроповідували, що Земля і порядки на ній є не божим творінням, а породженням диявола;людина повинна порвати із живим світом і лише тоді зможе врятувати душу.вальденсизасновник купець Вальдо, роздав своє майно бідним. його прибічники закликали до «Євангелійської бідності». Вважали, що розбещена багатством Римська церква втратила святість і її таінства не мають сили. проповідували аскетизм, відмову служителів церкви від власності, проведення богослужіння рідною мовою.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Причини виникнення єрисі:церева нагромадила великі багатства та отримала величезну політичну владу;зосередила в руках великі маєтності, стала великим землевласником; протиріччя між офіційним вченням церкви про порятунок душі та реаліями життя.Єрись – переконання або вчення сильно відмінне від загальноприйнятих або традиційних поглядів, відхилення від офіційного віровчення будь- якої релігії.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Узагальнення та систематизація набутих знань Із переліченого вибрати зайве {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} А. Хрест кладуть п'ятьма пальцями; Б. Миряни під час служби сидять; В. Хрещення приймають шляхом обливання водою; Г. Хлібом і вином причащаються усі прихожани.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Низи. Знать{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}• Вибрати із переліченого, що у християнській церкві приносило людям користь, а що шкодило. Позитивне Негативне1. була опорою феодального ладу;2. частина феодального суспільства; великий землевласник;3. панувала в усіх галузях суспільного життя;4. гальмувала розвиток науки;5. впливала на внутрішній світ людини;6. опікувалась хворими, бідними, немічними;7. переслідувала іновірців та інакодумців;8. на основі християнських цінностей об'єднувала європейські народи;9. заохочувала і виправдовувала війни;10. не дбала про соціальну рівність у суспільстві.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Співставити термін і визначення 1. Чернечі ордени 2. Духовно-рицарські ордени 3. Єрись 4. Інквізиція {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}А. Переконання або вчення сильно відмінне від загальноприйнятих або традиційних поглядів, відхилення від офіційного віровчення будь-якої релігії. Б. Спалення єретиків на вогнищі. В. Організації рицарів, які боролись проти «ворогів» християнської церкви. «Молились і воювали»Г. церковний суд у справах єретиків. Д. Об'єднання ченців у католицькій церкві. «Молились і працювали
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} 1. Опрацювати п.16 ст.168-178 Вміти наводити приклади для ілюстрації процесів християнізації Європи. (до 7 балів) 2. Написати розповідь «Роль чернечих орденів у зміцненні християнської релігії». (7 і більше балів) 3. Підготувати повідомлення на тему «Школа і університет у Середньові- ччі», «Зародження дослідницьких знань. Алхімія» (На вибір). (об'ємом одна друкована сторінка). (7 і більше балів)Домашнє завдання