Чарівна подорож
конспект інтегрованого заняття з ознайомлення з природним
довкіллям та художньо-естетичного розвитку
для дітей середнього дошкільного віку
Програмовий зміст: продовжити формувати уявлення дітей про живу та неживу природу; розширити та закріпити знання про рослини, воду: значення води в житті всього живого, використання води людиною; вчити елементам тонування паперу; формувати екологічну свідомість дітей; розвивати логічне мислення, пам'ять, зв'язне мовлення; виховувати дбайливе ставлення до рідної природи.
Матеріал: дві склянки з водою: чистою та брудною; паперові сніжинки та краплинки на кожну дитину; скринька; кімнатні рослини (бальзамін), лійки, дерев'яні палички для розпушування землі, бризкалки; дидактична гра «Для чого потрібна вода?», аркуші, тампончики для тонування паперу, кольорова вода, вологі серветки.
Попередня робота: розглядання кімнатних рослин, вивчення прислів'їв про воду, вивчення слів до фізхвилинки.
Хід заняття
Вихователь:
Добрий день, мої малята,
Любі хлопчики й дівчата!
Ви навколо подивіться,
Один одному всміхніться.
З неба зірочка злетіла,
На плече до мене сіла.
Я з плеча її зняла
І до групи принесла.
Вихователь: Діти, як ви гадаєте, що ж це за зіронька з неба злетіла? (Відповіді дітей). Правильно, це сніжинка.
Ця сніжинка не проста,
Ця сніжинка чарівна.
Подивіться, як навколо
Все прикрасила вона.
(Вихователь звертає увагу дітей на прикрашену сніжинками групову кімнату)
Вихователь: Діти, подивіться, яка попереду нас гарна доріжка. Сніжинки нам вказують шлях, де на нас буде чекати диво. Давайте підемо по цій доріжці і подивимось, куди вона нас приведе. (Діти йдуть «змійкою» між сніжинок. Підходять до столу, на якому стоять склянки з водою: чистою, брудною).
Вихователь: Дітки, як ви гадаєте, що це в склянках? Яка вода у першій склянці? У другій склянці? Яку воду можна пити? Чому не можна пити брудну воду? А чи знаєте ви прислів'я про воду?
Діти:
Без води й борщу не звариш.
Де вода, там і верба.
Куди водиця тече, там травиця росте.
Щоб спрагу вгасити, треба води попити.
Пролиту воду назад не збереш.
Вихователь: Які ви розумні – стільки прислів'їв про воду знаєте.
Діти, чуєте дзвін? (дзвенить дзвіночок)
Вихователь: Сніжинки нас кличуть далі у подорож.
(Діти підходять до наступного столу, на якому стоять кімнатні рослини)
Вихователь: Що ви бачите на столі? Назвіть ці кімнатні рослини.
На дворі зима, а подивіться, які розкішні квіти у нас в групі. Як ви гадаєте, чому? (тому, що в групі тепло)
Що ще потрібно, щоб кімнатні рослини росли? Як потрібно доглядати за ними? (поливати, витирати пил, розпушувати землю).
Вихователь: Давайте разом з вами пригадаємо, як це потрібно правильно робити.
(Розпушування землі супроводжується словами)
В руки палички беремо,
Землю рихлити почнемо.
І розпушуємо ґрунт,
Бо потрібен кисень тут,
Щоб ним дихати могли
І маленькі корінці.
Та працюєм обережно,
Не пошкоджуємо їх.
(Протирання пилу супроводжується словами)
Ще влаштовуємо баню.
Бо купатись люблять всі:
І дерева і кущі.
Тільки їх помиє дощик
І посушить вітерець.
А рослини враз помиє
Кожен хлопчик – молодець!
(Поливання квітів супроводжується словами)
І чистенькою водою
Напуваємо рослини,
Бо водичку люблять всі.
І як мовиться в народі:
«Без води – ані туди, ані сюди».
Вихователь: Бачите, діти, знову ми мали справу з водою. Без води наші рослини не були б такими гарними.
(Дзвенить дзвіночок)
Що за звуки чарівні?
Звуки Зимоньки-зими.
Це сніжиночки бриніли,
На столи до нас присіли.
Кожен з ними грати рад.
Зробимо ми снігопад.
(Діти підходять до столу, беруть сніжинки та дмухають на них)
Вихователь: Скажіть, будь ласка, сніжинки які? (білі, легкі, гарні, пухнасті, срібні, блискучі)
Вихователь: Які гарні слова ви підібрали, щоб описати сніжинки. Я пропоную скласти сніжинки у цю гарну скриньку і взяти їх у «чарівну» подорож.
Вихователь: Я бачу ви втомились і тому пропоную вам трішечки пограти.
Фізкультхвилинка
Білий сніг, білий сніг
Заміта стежинки
(Колові рухи руками)
Цілий день, цілий день
Падають сніжинки.
(Нахили тулуба вперед)
Вітерець-жартівник
Віхолу здіймає.
(Повороти навколо себе)
А мороз чарівник
З діточками грає.
(Підстрибування)
(Дзвенить дзвіночок)
Вихователь: Доріжка не кінчається, далі нас кличуть за собою сніжинки. Але що це? Діти, поки ми з вами гралися, сніжинки у скринці розтанули
і з'явилися краплинки. Хто нам скаже, чому це сталося? (Тому що в групі тепло, а сніжинки – це замерзла вода).
Вихователь: Знову ми з вами говоримо про воду. Я зараз кожному роздам по краплинці, а ви подумайте і скажіть, для чого потрібна вода?
Дидактична гра «Для чого потрібна вода?»
(Перед дітьми картинки: із зображенням людей, птахів, тварин, рослин. Діти беруть краплинку, ставлять її біля зображень, яким потрібна вода і пояснюють свою відповідь.)
Вихователь: Діти, а чи треба берегти воду? Яким чином? (Закривати вчасно кран. Не кидати сміття у джерела та водойми.)
Вихователь: Які розумні діти, як багато ви знаєте про воду. Ой, погляньте, наша чарівна доріжка закінчилась. І десь на нас чекає диво. А що це за диво ви дізнаєтесь, коли підійдете до своїх столів, де лежать чарівні картинки, які потрібно «розчаклувати» кольоровою водою. На них з'явиться те саме диво, яке чекало на нас. (Картинки намальовані методом фотокопії. Коли діти зафарбують аркуш, з'являться різні малюнки.)
Вихователь: Візьміть чарівні тампончики і починайте працювати.
(Діти зафарбовують аркуші, а потім розповідають про свої малюнки: квітка, дерево, людина, риба, кішка тощо)
Вихователь: Як ви вважаєте, чому ваші диво-малюнки теж пов'язані з водою?
Вихователь: На цьому наша подорож закінчилась. Давайте ще раз пригадаємо, навіщо потрібна в природі вода. (Відповіді дітей.)
Вихователь:
Без води життя немає,
Переконані ми в тім
І тому водичку, діти,
Берегти потрібно всім.
Вихователь: Діти, що нового ви дізналися? Які завдання сподобалося виконувати?