Вступ Фольклор – від англ. «folk» - народ, «lore» - мудрість, знання (народні перекази, народна мудрість) – усна народна творчість. Жанр (франц.) — вид, тип мистецького й літературного твору. Усі види і жанри народної творчості в більшості своїй доступні, зрозумілі дітям за змістом і формою, наділені ігровими моментами і легко сприймаються ними, а тому практично можуть використовуватися в усіх режимних моментах упродовж усього часу перебування дитини в дошкільному закладі
Ой ти, коте сірий, Та вимети сіни, А ти, кошенятко, Колиши дитятко. А-а-а, а-а-а,а-а! Печу, печу хлібчик Дітям на обідчик Більшому - більший Меншому – менший Шурх – у піч Ходи, ходи дощику, Зварим тобі борщику, Зварим тобі галушок Та виллємо на пісок Завдання для всіх: Гра-вправа “Який жанр фольклору?”
Ходить квочка коло кілочка, Водить діток коло квіток Небо ввечері червоне – буде вітер Котилася торба З високого горба На кого попаде Тому спати припаде Зимове сонце, як мачушине серце – світить, та не гріє Взимку горою, а влітку водою. Сію, сію, посіваю, З Новим роком вас вітаю! Щоб вам цілий рік, Жилося краще, ніж торік
Десь там була подоляночка, Десь там була молодесенька, Тут вона стояла, До землі припала, Личка не вмивала Був собі їжак. Якось вийшов він раненько з своєї домівки подивитися на білий світ. Вийшов та й каже сам до себе: - А піду лишень у поле – подивлюся, як там моя морква та буряки Ой на Івана, та й на Купала Там дівчинонька квіти збирала. Квіти збирала, до річеньки йшла Ой на Івана, та й на Купала.
Завдання для підгруп: “Зима” Визначте принципи добору фольклорного матеріалу. Обгрунтуйте свою думку “Весна” Поясніть вплив різних жанрів фольклору на емоційний стан дитини. Порівняйте дражнили, мирилки і казки “Літо” Який жанр фольклору найперше повинні чути діти? (наведіть приклади колискових пісень). Роль цього жанру у житті дитини “Осінь” Які жанри фольклору найдоцільніше використати в адаптаційний період? Потіште всіх нас потішками
Завдання для підгруп: “Зима” - Чим цікаві скоромовки для дітей? - З якої вікової групи доцільно навчати дітей скоромовок? Чому? “Весна” - Яку роль у розвитку дитини відіграють загадки? - Які види роботи із загадкою можна запропонувати дітям? “Літо” - Чим відрізняються прислів’я від приказок? - За якою тематикою можна їх поділити? Наведіть приклади використання прислів’їв на заняттях мови, природи, зображувальної діяльності, при ознайомленні з числами “Осінь” - Коли найчастіше використовуються прикмети у роботі з дітьми? - Які виховні і навчальні завдання допоможуть зреалізувати прикмети? - Яка методика ознайомлення з прикметами?
Завдання для підгруп: Вправа “Ми – казкарі” “Зима” Придумайте продовженя казки «Пан Коцький» “Весна” Змініть кінцівку казки «Пан Коцький» від слів: Побіг заєць до лисиччиної нори та й каже: - Просили вовк, ведмідь, дикий кабан і я прошу, щоб ти прийшла зі своїм Паном Коцьким до нас на обід “Літо” Складіть нову казку, замінивши Вовка, Зайця, Ведмедя, Кабана персонажами з інших казок “Осінь” Створіть нову казку, застосувавши прийом «введення частки НЕ »: - не кота вивіз хазяїн у ліс
Висновок Український фольклор має посісти провідне місце у роботі з дошкільнятами. Запорукою успішного його використання буде дотримання принципів добору фольклорного матеріалу, знання вихователем багатьох взірців різних фольклорних жанрів та дотримання методичних порад щодо їх використання. БАЖАЮ УСПІХІВ!