Мета:
вправляти у визначенні жанрів фольклору;
виробити принципи добору фольклорного матеріалу для роботи з дошкільнятами;
закріпити правила використання жанрів фольклору у різних видах діяльності дошкільнят.
Семінар-практикум «Використання фольклору в роботі з дошкільниками» Мета: вправляти у визначенні жанрів фольклору; виробити принципи добору фольклорного матеріалу для роботи з дошкільнятами; закріпити правила використання жанрів фольклору у різних видах діяльності дошкільнят.
Номер слайду 2
Вступ Фольклор – від англ. «folk» - народ, «lore» - мудрість, знання (народні перекази, народна мудрість) – усна народна творчість. Жанр (франц.) — вид, тип мистецького й літературного твору. Усі види і жанри народної творчості в більшості своїй доступні, зрозумілі дітям за змістом і формою, наділені ігровими моментами і легко сприймаються ними, а тому практично можуть використовуватися в усіх режимних моментах упродовж усього часу перебування дитини в дошкільному закладі
Номер слайду 3
Жанри фольклору колискові пісні загадки мирилки лічилки прислів’я та приказки обрядові пісні казки скоромовки потішки прикмети заклички
Номер слайду 4
Ой ти, коте сірий, Та вимети сіни, А ти, кошенятко, Колиши дитятко. А-а-а, а-а-а,а-а! Печу, печу хлібчик Дітям на обідчик Більшому - більший Меншому – менший Шурх – у піч Ходи, ходи дощику, Зварим тобі борщику, Зварим тобі галушок Та виллємо на пісок Завдання для всіх: Гра-вправа “Який жанр фольклору?”
Номер слайду 5
Ходить квочка коло кілочка, Водить діток коло квіток Небо ввечері червоне – буде вітер Котилася торба З високого горба На кого попаде Тому спати припаде Зимове сонце, як мачушине серце – світить, та не гріє Взимку горою, а влітку водою. Сію, сію, посіваю, З Новим роком вас вітаю! Щоб вам цілий рік, Жилося краще, ніж торік
Номер слайду 6
Десь там була подоляночка, Десь там була молодесенька, Тут вона стояла, До землі припала, Личка не вмивала Був собі їжак. Якось вийшов він раненько з своєї домівки подивитися на білий світ. Вийшов та й каже сам до себе: - А піду лишень у поле – подивлюся, як там моя морква та буряки Ой на Івана, та й на Купала Там дівчинонька квіти збирала. Квіти збирала, до річеньки йшла Ой на Івана, та й на Купала.
Номер слайду 7
Завдання для підгруп: “Зима” Визначте принципи добору фольклорного матеріалу. Обгрунтуйте свою думку “Весна” Поясніть вплив різних жанрів фольклору на емоційний стан дитини. Порівняйте дражнили, мирилки і казки “Літо” Який жанр фольклору найперше повинні чути діти? (наведіть приклади колискових пісень). Роль цього жанру у житті дитини “Осінь” Які жанри фольклору найдоцільніше використати в адаптаційний період? Потіште всіх нас потішками
Номер слайду 8
Завдання для всіх: З якою метою використовуєте лічилки у роботі з дітьми? Озвучте свою улюблену лічилку
Номер слайду 9
Завдання для підгруп: “Зима” - Чим цікаві скоромовки для дітей? - З якої вікової групи доцільно навчати дітей скоромовок? Чому? “Весна” - Яку роль у розвитку дитини відіграють загадки? - Які види роботи із загадкою можна запропонувати дітям? “Літо” - Чим відрізняються прислів’я від приказок? - За якою тематикою можна їх поділити? Наведіть приклади використання прислів’їв на заняттях мови, природи, зображувальної діяльності, при ознайомленні з числами “Осінь” - Коли найчастіше використовуються прикмети у роботі з дітьми? - Які виховні і навчальні завдання допоможуть зреалізувати прикмети? - Яка методика ознайомлення з прикметами?
Номер слайду 10
Завдання для всіх: Вправа “Працюємо з казкою” Проілюструйте прикладами схему Л.Б.Фесюкової: Казка – це: Моральний урок Виховання гуманних почуттів Мовленнєва гімнастика Розвиток мислення і уяви Казка і математика Казка і екологія Казка розвиває руки
Номер слайду 11
Завдання для підгруп: Вправа «Відгадайте казку» Кожній підгрупі по черзі пропонується показати казку за допомогою міміки і жестів, а всім іншим педагогам – відгадати її: “Півник і двоє мишенят” “Коза-дереза” “Солом’яний бичок” “Телесик”
Номер слайду 12
Завдання для підгруп: Вправа “Ми – казкарі” “Зима” Придумайте продовженя казки «Пан Коцький» “Весна” Змініть кінцівку казки «Пан Коцький» від слів: Побіг заєць до лисиччиної нори та й каже: - Просили вовк, ведмідь, дикий кабан і я прошу, щоб ти прийшла зі своїм Паном Коцьким до нас на обід “Літо” Складіть нову казку, замінивши Вовка, Зайця, Ведмедя, Кабана персонажами з інших казок “Осінь” Створіть нову казку, застосувавши прийом «введення частки НЕ »: - не кота вивіз хазяїн у ліс
Номер слайду 13
Висновок Український фольклор має посісти провідне місце у роботі з дошкільнятами. Запорукою успішного його використання буде дотримання принципів добору фольклорного матеріалу, знання вихователем багатьох взірців різних фольклорних жанрів та дотримання методичних порад щодо їх використання. БАЖАЮ УСПІХІВ!