Чарівний світ Близького та Далекого Сходу

Про матеріал

Ознайомити учнів із різноманітністю мистецтва арабо-мусульманського культурного регіону; простежити процес розвитку архітектурного та образотворчого мистецтва Близького і Далекого Сходу; розвивати пам'ять, естетичні смаки, творчі здібності; формувати в учнів уміння спиймати, аналізувати й порівнювати твори світового мистецтва; виховувати зацікавленість, любов і шану до культурних надбань інших країн світу; виконання замальовки фрагменту культової споруди з арабески.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Чарівний світ Близького і Далекого Сходу Ми мета створення, сенс його відмінний, Погляд Божества і суть очей, що дивляться. Коло світу - перстень дорогоцінний А ми в тому персні - вправлений алмаз. Омар Хайам.

Номер слайду 2

МИСТЕЦТВО СТАРОДАВНЬОГО ЄГИПТУ У Сародавньому Єгипті народилося багато класичних архітектурних форм - піраміда, обеліск, колона, нові види й жанри скульптури та живопису. З літописних свідчень ми знаємо, що зодчі, скульптори та живописці посідали в суспільстві високе становище. Заховані у гробницях твори не призначалися для огляду, вони були наділені магічною силою, що допомагала небіщикові мандувати у світі вічності – “жити вічним життям”. Невипадково самі єгиптяни слово “художник” перекладали як “той, що творить життя”. Які архітектурні форми народилися в Єгипті? Дайте визначення.

Номер слайду 3

Найбільші надгробки у світі – піраміди в Гізі Великими пірамідами в називають комплекс пірамід в Ґізі, неподалік від столиці Єгипту - Каіра, що належали фараонам Хеопсу, Хефрену і Мікеріну. Піраміда Хеопса найбільша за розміром: її висота до майданчика на вершині - 137,3 м, а довжина сторони основи 233 м. Піраміда Хефрена трохи менша: її висота до майданчика на вершині 136,5 м, а сторона основи 215 м. І, нарешті, піраміда Мікеріна значно поступається обом сусіднім як за висотою (62 м), так і за довжиною сторони основи (108 м).

Номер слайду 4

Східчаста піраміда фараона Джосера Східчаста піраміда фараона Джосера засновника III династії (Стародавнє царство), — перша грандіозна похоронна споруда Давнього Єгипту. Побудована архітектором Імхотепом. В основі піраміди лежить прямокутник 140 х 118 м її висота досягала близько 60 м. Піраміда є центром грандіозного похоронного ансамблю, що включає комплекс більш скромних гробниць, молельні, святилища, заупокійний храм і інші ритуальні будови. Піраміда Джосера складена з тесаного каменя. Усередині піраміди знаходиться похоронна камера, в якій колись зберігався саркофаг фараона, а також інші приміщення сполучені коридором, що має форму лабіринту.

Номер слайду 5

Фрагмент фрескового розпису всередині піраміди

Номер слайду 6

Номер слайду 7

ВНУТРІШНЯ ГАЛЕРЕЯ ШАХТИ Найбільшою загадкою та унікальною особливістю піраміди є її шахти. Дві з них, виходячи з камер царя і цариці, піднімаються під нахилом на поверхню. Припускають, що це були вентиляційні канали, хоча сучасні дослідники впевнені, що ці вузькі проходи могли мати і релігійне значення, оскільки вдалось довести, що шахти будувались з врахуванням розташування астрономічних тіл. Вірогідно, це було пов'язане з віруванням єгиптян про богів і душі мертвих, що мешкають на зірковому небі.

Номер слайду 8

ВЕЛИКИЙ СФІНКС Пам'ятник відноситься до епохи Стародавнього царства (IV династія). Статуя Великого сфінкса — гігантського лева з людським лицем — є частиною архітектурного ансамблю в ГізІ. Ця символічна статуя фараона Хефрена побудована поблизу його піраміди. Довжина статуї досягає 57 м висота — 20 м. В основній своїй частині статуя висічена в вапняковій скелі. Обличчя сфінкса прикрашено головним убором і церемоніальною бородою. Гігантська статуя дивиться строго на схід, де народжується бог Сонця, з яким ототожнювали фараона Хефрена. На початку XIX в., під час наполеонівських воєн обличчя сфінкса було спотворено французькими солдатами. Саме тоді сфінкс позбавився свого носа.

Номер слайду 9

СТАТУЇ ПОЛКОВОДЦЯ РАХОТЕПА ТА ЙОГО ДРУЖИНИ НОФРЕТ З мистецтва Стародавнього царства дійшли до нас й унікальні скульптурні зображення, які уособлювали померлих та вважалися місцем перебування їхніх душ. Для того щоб душа змогла впізнати свого хазяїна, обов'язково була портретна схожість з померлим. У скульптурах передавався або повний спокій тих, хто сидить, або рух у вічність зображених на повний зріст.

Номер слайду 10

Скельний храм цариці Хатшепсут Заупокійний храм цариці Хатшепсут (XVIII династія, Нове царство) в Дейр-ель-Бахрі у Фівах, побудований архітектором Сененмутом, був присвячений богині Хатхор — богині любові музики і танцю, дочки бога Ра. Храм розташований біля підніжжя крутих скельних утворень Лівійського плоскогір'я, які, слугують споруді оригінальним фоном, в той же час зливаються з ним в єдине, неповторне ціле. Храм складається з двох ярусів терас, сполучених пандусами і обрамлених портиками, обнесеного колонадою відкритого двору і вирубаного в скелях святилища.

Номер слайду 11

АЛЕЯ СФІНКСІВ У КАРНАЦІ Зодчий Сенмут знайшов оригінальне вирішення організації простору перед храмом. Щоб підійти до першої тераси храму, треба було пройти вздовж алеї сфінксів.

Номер слайду 12

КОЛОННИЙ ЗАЛ ХРАМУ В КАРНАЦІ Вершиною культової архітектури Стародавнього Єгипту є храмові ансамблі в Карнаці. До маленького темного капища дозволялося входити тільки фараонові та верховним жерцям, бо саме тут містилася скарбниця храму. Тож шлях пролягав через обмежений простір колонного залу до замкнутого простору святилища. Храмові комплекси прикрашені величезною кількістю живописних та рельєфних сюжетів на різні теми. Вони вражають своєю майстерністю, виразністю експресією.

Номер слайду 13

ЦАРИЦЯ НЕФЕРТІТІ Особливим періодом в історії Стародавнього Єгипту був час правління фараона-реформатора Аменхотепа ІУ (1419-бл. 1400рр.до н.е.) та його дружиною царицею Нефертіті. Після смерті фараона його супротивники стерли місто з лиця землі, а його ім'я – з пам'яті народу. Через тисячоліття під руїнами Ахетатона було знайдено чудові скульптурні, рельєфні та живописні зображення, його дружини, їхніх шістьох дочок та багато іншого.

Номер слайду 14

ЗОЛОТА ПОХОВАЛЬНА МАСКА ФАРАОНА ТУТАНХАМОНА Одним із наступників фараона Ехнатона став фараон Тутанхамон. Унікальні за майстерністю та смаком коштовності були знайдені у 1922 р. у не пограбованому похованні Тутанхамона.

Номер слайду 15

ХРАМ РАМЗЕСА ІІ АБУ - СІМБЕЛ Два скельні храми Рамсеса II (XIX династія, Нове царство) в Абу-Симбеле (Нубія) були зведені в ознаменування військових подвигів цього фараона. Фасад великого храму Рамсеса II, присвяченого богу Амону-Ра, прикрашають висічені з тієї ж скелі чотири двадцятиметрові статуї Рамсеса II, сидячого на троні в традиційній застиглій позі з лежачими на колінах руками. У ніг кожної статуї стоять фігури матері і дітей фараона. В порівнянні із статуєю самого фараона фігурки здаються крихітними, хоча насправді досягають висоти людського зросту.

Номер слайду 16

ЗАРОДЖЕННЯ ІСЛАМУ Іслам (наймолодша з трьох основних світових релігій) посідає одне з найважливіших місць в історії світової цивілізації. Твори мусульманського мистецтва об'єднані духом однієї релігії й розкриті на величезній території – Індії до західного узбережжя Північної Африки і Південної Європи. Іслам ( від арабського “покірність”, “присвячення життя Богові”. У 28 країнах світу іслам визначений державною релігією. Серед них Кувейт, Єгипет, Ірак, Іран, Марокко, Пакистан, Саудівська Аравія та ін. Зміцнюючи свою владу, араби заселяли старі міста, а також, як римляни свого часу, засновували на завойованих землях військові табори. Так виникли Басра (630 р.) й Куфа (638 р.) в Іраку, Фустат (640 р.) в Єгипті, Кайруан (670 р.) у Північній Африці.

Номер слайду 17

МУХАММЕД – ПОСЛАННИК І ПРОРОК АЛЛАХА Велику роль у перемогах ісламу відіграла особистість його засновника Мухаммеда – посланник і пророк Аллаха. Рано втративши батьків, Мухаммед був пастухом, займався караванною торгівлею, потім одружився з багатою вдовою.

Номер слайду 18

КОРАН – СЛОВО БОЖЕ Коран – збірник релігійно – побутових правил, законів, історичних повідомлень. Він складається з розділів – сур (дослівно “ряд цегли”, “мурування”), кожна з яких поділяється на вірші – аяти (дослівно “одкровення”). Ідея монотеїзму – єдиного Аллаха – проходить через усі 114 сур Корану. Сури поділяються на “поетичні”, “рахманські” (Рахман – милосердний, назва Бога, яка вживається поряд з ім'ям Аллаха) і “пророцькі”. Орнаментальна заставка до Корану

Номер слайду 19

Зразок арабського письма Високо розвинена каліграфія була письмом не лише релігії, а й поезії, філософії, науки. Каліграфія перетворилася на одну із форм орнаменту, який відіграв значну роль у мистецтві мусульманського Середньовіччя.

Номер слайду 20

БЛАКИТНА МЕЧЕТЬ У СТАМБУЛІ Мечеть – місце, де збираються віруючі до, під час і після богослужіння. Мечеть – домінантний елемент мусульманського міста. В мечетях можна знайти зразки різних видів мистецтва: кераміку, скло, текстиль, килими, різьблення по каменю та дереву, книжки, каліграфічні зображення тощо.

Номер слайду 21

Номер слайду 22

МІНАРЕТ В МЕЧЕТІ Починаючи з УІІІ ст. важливою ознакою соборної мечеті стає мінарет – височенна вежа, з якої мусульман закликали на молитву. Звідти голос муедзина (того, хто скликав) було добре чути жителям усього міста. Мінарети прикрашали поясами візерунків, цегляної кладки або різьбленням по каменю, сталактитовими карнизами та мереживним оздобленням балконів, стрічками орнаментів та надписів. Завершували мінарети ліхтарем, банею або шатром. Мінарет мечеті в Аль-Рафаї в Каїрі

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Номер слайду 25

ХРАМ У МЕЦЦІ Найголовнішим храмом мусульманського світу є Храм у Мецці – великий майдан, оперезаний галереями навколо Кааби. Під час молитов мусульмани всього світу повертаються у бік цього каменя (той самий оплавлений метеорит). Паломники, які здійснюють обхід, рухаються навколо Кааби мощеною дорогою.

Номер слайду 26

Номер слайду 27

ТАДЖ-МАХАЛ (бл. 1630-1652) Однією з найкрасивіших та найзагадковіших пам'яток ісламської архітектури є славнозвісний мавзолей Тадж-Махал в індійському місті Агра збудований на честь померлої дружини султана Шах-Джахана.

Номер слайду 28

МУСУЛЬМАНСЬКИЙ ЖИВОПИС Живопис у мусульманському мистецтві репрезентований мініатюрами до манускриптів, які є невід'ємною частиною книги. Тематика може бути різною: наукові праці, епос, легенди, історичні тексти.

Номер слайду 29

АРАБЕСКА Унікальним явищем мусульманської культури є арабеска – так європейці називали характерний для арабського та іранського мистецтва складний візерунок, створений за допомогою точного математичного розрахунку. Арабеска побудована на повторені та помноженні одного чи кількох елементів візерунка – геометричних фігур, рослинних мотивів.

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Номер слайду 32

КИЛИМИ Без сумніву можна сказати, що з усіх видів мистецтва, найбільшу славу здобуло творіння килимів. Це ремесло сягає корінням у глибоку давнину. Килими, що замінили циновки та шкури тварин у шатрах кочовиків, потроху стають складнішими, їх починають ткати в різних районах Туреччини, Кавказу, Персії, в Центральній Азії , Індії. Здебільшого килим робили з вовни, а найвишуканіші – із шовку. До кінця ХІХ ст. в килимарстві використовувалися натуральні барвники (тваринного та рослинного походження). Основні типи килимів (турецький та перський) відрізняються один від одного.

Номер слайду 33

ТУРЕЦЬКИЙ КИЛИМ У турецьких (кавказьких, центральноазіатських) килимах використовувався переважно геометричний орнамент. Часто малюнок будували на повторенні певних мотивів, форма й розміри яких могли змінюватися.

Номер слайду 34

ПЕРСЬКИЙ КИЛИМ На перських килимах ткали здебільшого квіткові орнаменти (траплялися також сцени полювання), які вирізнялися різноманітністю кольорової гами та ретельністю виконання.

Номер слайду 35

ppt
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
530
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку