Чарівний світ дитинства у повісті В. Нестайка «Тореодори з Васюківки»

Про матеріал
Нетрадиційний урок з елементами гри сприяє активізації роботи дітей. Урок не потребує значної підготовки, відповідає методичним вимогам.
Перегляд файлу

Тема Чарівний світ дитинства у повісті В. Нестайка « Тореодори з Васюківки»

Мета: повторити раніше засвоєний матеріал; удосконалювати вміння знаходити романтичні і пригодницькі елементи у творі, аналізувати поведінку героїв, розкривати їх риси вдачі; розвивати вміння учнів коментувати найцікавіші епізоди твору, аргументувати висловлювання; формувати активну життєву позицію, позитивні риси характеру, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну позицію.

Обладнання: опорні конспекти, роздатковий матеріал, малюнки учнів за епізодами твору.

Теорія літератури: повість, гумор, пригодницький твір

Тип уроку: урок-вікторина

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель

Гей, нові Колумби й Магелани,

Напнемо вітрила наших мрій!

Кличуть нас у мандри океани,

Бухту спокою облизує прибій.

 

Хто сказав, що все уже відкрито?

Нащо ж ми народжені тоді?

 

 

Діти, я не випадково розпочала наш урок з поезії Василя Симоненка, адже сьогодні я запрошую вас у світ дитячих пригод, який створив відомий український письменник Всеволод Нестайко.

Протягом уроку ви продемонструєте знання змісту твору, вміння відтворювати найцікавіші епізоди повісті, ми продовжимо роботу з аналізу поведінки героїв, ви будете розкривати риси вдачі, поведінку героїв твору та продемонструєте вміння відстоювати власну думку. Цю роботу ми виконаємо під час літературної вікторини.

( ознайомлення учнів з правилами проведення вікторини)

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

а. Усне опитування

 - Розкажіть, що ви знаєте про Всеволода Нестайка;

- До якого жанру належить твір « Тореодори з Васюківки»?;

 - Дайте мені визначення, що таке повість;

 - Поясніть, чим повість відрізняється від оповідання;

 - Хто такі тореодори і кого у творі названо тореодорами?

б. Розгадування кросворду .Кожна команда отримує кросворд.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Основний учасник бою биків.( Тореодор)
  2. Прізвище діда Варави. ( Рень)
  3. Тварини, виткані на килимку Павлуши. ( Цуценята)
  4. Прізвисько тварини, що з’їла сорочку Павлуши. ( Жора)
  5. Прізвисько корови, що стала учасником бою биків.

 ( Контрибуція)

  1. Прізвище героя  повісті, від імені яково йдеться розповідь у творі.

( Завгородній)

в. Конкурс « Знайди помилки»

 Хлопці Ява та Павлуша поїхали з батьками до Києва. Там вони побували у метро. Їм дуже сподобалося.  Хлопчики вирішили побудувати таке саме й собі, у своєму селі. Вони зайшли до будинку проектів, попросили план будівництва і взялися до роботи. Метро вийшло на славу! Але плямиста й огидна свиня Манюня не розуміла, що метро – лише для людей. Вона захотіла покататися, та ще й без грошей, а коли не пролізла через турнікет, то дуже заверещала. За це дід Варава налаяв хлопців і наказав закрити метро у нього біля сарая.

( відповіді учнів)

 

  1. Формування та вдосконалення вмінь та навичок учнів.

    Робота за самостійно опрацьованими розділами.

а) Запитання до кожної команди.

  ( 1 команда)  Які пригоди сталися з Явою та Павлушою у розділі

 « Тореодори з Васюківки»?

  ( 2 команда) Які пригоди сталися з Явою та Павлушою у розділі

« Собакевич»?

б)  Переказ уривку твору, що викликав сміх.

Учитель

Чому ми на попередньому занятті говорили, що повість

 « Тореодори з Васюківки» гумористичний твір? Чому він не сатиричний? ( діти дають обгрунтовані відповіді). Які вам відомі засоби зображення комічного? (комічна ситуація, у яку потрапляють герої, просторічна лексика, незвичні імена героїв, прізвиська тварин, перекручена мова ).

 

 

 

 

 

Додому ви отримали завдання: підготувати переказ епізоду  з твору, який викликав у вас сміх.

Ми послухаємо дві відповіді від кожної команди, визначтесь, хто буде відповідати.

( окрім відповіді, діти повинні обгрунтувати, які засоби зображення комічного використав афтор)

 

в) Визначення рис характеру  героїв твору за підготовленими інсценізаціями.

Учитель

Кожна команда підготувала інсценівку за епізодом твору. Завдання командам: уважно спостерігати виступи учнів, оскільки ви отримаєте завдання, охарактеризувати героїв твору за побаченими уривками.

Уривок 1

Ява    Давай влаштуємо бій биків .

Павлуша  Га ?

Ява Ти пам’ятаєш, ми у клубі закордонне кіно дивилися

Тореодори»?

Павлуша  Ага... То й що?

Ява Пам’ятаєш, на арені розлючений бик, а тут дядько в капелюсі, з гинджалом, перед ним танцює.

Павлуша  Так-так...

Ява    А тоді – рраз! Бик – беркиць! І оплески.

Павлуша Ага. Класнючо... Але це ж убивати треба. Хто ж нам дозволить убивати поголів’я?

Ява Тю, дурний! Убивати! Що це тобі – м’ясозаготівля, чи що? Це ж видовище. На стадіоні. Як футбол. Головне тут – красиво вимахувати плахтою і ловко вивертатися... Розуміеш? Уперше в історії Васюківки – бій биків. Тореодор Іван Рень і тореодор Павло Заврородній! Гості з’їжджаються з усієї України. Трансляція по радіо й по телевізору. Навіть у Жмеринці видно буде!.

Павлуша Здорово. Ми тореодори!

 

 

 

 

 

Уривок 2

Дія біля колодязя

Павлуша Го!  Яво! Там хтось є!

Ява Бреши!

Павлуша Ану гокни і послухай.

( Хлопці нахилилися та прислухаються)

Ява  Якась свиня вкинула туди цуцика.

Павлуша То шо?

Ява Треба витягти .

Ява Отже так, я сідаю у цеберку й опускаюся. А ти мене держиш.

Павлуша За що! Хіба я тебе так вдержу?

Ява Ти й справді слабак. Не вдержиш.

Павлуша Отже, я спускаюся, а ти мене держатимеш, як ти такий могутній.

Ява Ні, я спускатимусь. Я перший сказав. І... і в тебе була ангіна тиждень тому. Тобі не можна в колодязь. І взагалі в тебе носоглотка... Ми, знаеш що, вірьовку прив’яжем до того бруса. І ти тягтимеш. Дуже зручно.

Павлуша Згода

 

Після інсценізіцій учні визначають риси  характеру героїв, користуючись опорним матеріалом.

Веселі          

Кмітливі

розумні

неслухняні

несерйозні

допитливі

необережні

дотепні

боягузи

недисципліновані

покірні

 

 

 

 

Учитель

Які нові риси характеру виявилися у героїв? Що ви відносите до позитивного, а що до негативного?

г). Опрацювання таблиці.

Вдома ви заповнювали таблицю за прочитаними розділами, визначаючи у творі мрію, дійсність, смішне, сумне, романтичне, буденне.

Завдання для команд: скласти спільну таблицю, вносячи інформацію таким чином, щоб вона не повторювалася.

                               ( Виступи учнів. Аналіз робіт)

г) Конкурс « Збери слово» з обговоренням

На дошку вивішуються кружки з вписаними у них буквами.

 

 

 

 

 

 

Учитель

У даних кружечках слова, які, на мій погляд, найголовніші у творі. Проте букви розсипані, я пропоную кожній команді поставити букви у потрібному порядку, щоб відтворити слова.

( учні збирають слова)

Запитання до команд

Чому, на вашу думку, я обрала подані слова найголовнішими у творі?

 

  1. Підсумки вікторини. Визначення переможців конкурсу. Оцінювання роботи учнів.
  2. Домашнє завдання.

Підготувати твір-мініатюру  на тему : « Кого я вважаю справжнім другом» або « Чи потрібна нам мрія».

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 жовтня
Переглядів
43
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку