Чарівний світ квіткових рослин

Про матеріал
Матеріал описує захист колективного проекту про рослини з родин Розоцвіті, Складноцвіті та Лілійні з використанням різних форм роботи. Використано фольклорний матеріал, пізнавальні ігри, вікторину, вірші, сценки, пісні.
Перегляд файлу

Міні-проект
Чарівний світ квіткових

Підготували учні 6 класу Гусаківського НВК

Вчитель Кондратенко О. Л.

Об’єкт дослідження: рослини відділу Квіткові з родин Розоцвіті, Складноцвіті, Лілійні.

Предмет дослідження: цікаві факти,  легенди, вірші, казки про квіткові рослини.

Мета : Поповнити знання  про квіткові рослини.      Розвивати навики контактів із природою,уміння самостійно здобувати нову інформацію, використовуючи різноманітні джерела.

Сприяти формуванню творчих здібностей, мистецтва спілкування  і  естетичних смаків.

Завдання : 

  1. Познайомитися з технікою підготовки проекту.
  2. Розвивати навики роботи  з додатковою літературою.

 

  1. Використати можливість для фантазування, щоб гарно оформити свою роботу малюнками, фотографіями, зацікавити слухачів зібраними легендами, казками, загадками і народними прислів’ями та приказками.
  2. Збагатити свої знання про окремі рослини Квіткових.

План

1.Вступне слово вчителя

  1. Презентація І групи – Родина Розоцвіті

2.1Презентація малюнків до теми.

2.2 Різноманітність Розоцвітих.

2.3 Про королеву Розоцвітих – троянду

2.4 Фольклорний матеріал про Розоцвіті.

2.5 Пісня «Мамина вишня».

  1.  Гра «Хто більше»
  2. Пісня «Черемшина»

 

  1. Презентація ІІ групи – родина Складноцвіті
    1.  Сценка «Буряк та Будяк».

3.2      Пісня «Айстри»

3.3  З історії походження соняшника.

     3.4 Легенди про волошку та стокротку.

   3.5 Традиції народів, пов’язані з хризантемою і

чорнобривцями.

  3.6 Пісня «Чорнобривці»

 

  1. Презентація ІІІ групи – родина Лілійні.
    1. Пісня «Лілія» .
    2. Вірш «Казка про конвалії».
    3. З історії розведення тюльпанів.
    4. Виступ психолога про вплив запахів на організм людини.

 

  1. Презентація ІV групи.

Вікторина для учасників проекту.

Слово вчителя: Ми зібралися нині тут, щоб учні 6 класу, завершивши вивчення теми Квіткові рослини, захистили створений ними проект про рослини цього відділу. Працювали чотири групи і відповідно досліджувалися три  родини  : Розоцвіті, Складноцвіті, Лілійні, а також добирався матеріал для вікторини членами четвертої групи.  Перед  учнями класу стояли такі завдання:

1.Познайомитися з технікою підготовки проекту.

2. Розвивати навики роботи  з додатковою літературою.

3. Використати можливість для фантазування, щоб гарно оформити свою роботу малюнками, фотографіями, зацікавити слухачів зібраними легендами, казками, загадками і народними прислів’ями та приказками.

4. Збагатити свої знання про окремі рослини Квіткових.

 

Надаємо слово кожній групі.

 

Презентація І групи                 Розоцвіті

Учень 1: Готуючись до проекту,  ми  зібрали багато цікавих даних про родину Розоцвіті, вірші і пісні про ці рослини, легенди, оповідання, загадки і прислів’я. Ми намалювали малюнки до теми. ( Презентує виставку малюнків однокласників)

Учень 2: Як відомо, до цієї родини належить багато корисних людині і знайомих з дитинства рослин: троянда, шипшина, суниця, яблуня, вишня, черешня, абрикос,горобина, черемуха,малина, ожина,  глід і багато, багато інших рослин.  Королевою серед них ми визнали, безумовно, троянду -  за її вишукану красу, делікатний аромат, величність і давню та багату біографію. Тому перша наша розповідь саме про неї.

Учень 3: Троянда прийшла до нас зі Сходу, де вважалася священною квіткою. В Індії нею прикрашали храми та палаци. У Греції троянда стала символом  кохання і краси. Але для греків  вона була ще й символом швидкоплинності буття – її носили під час трауру, ніби нагадуючи,що життя прекрасне і коротке. Воно минає так же швидко, як в’яне ця прекрасна квітка.

Учень 4: На початку римської історії трояндою прикрашали голови воїнів перед боєм, демонструючи їх хоробрість. У період падіння римської імперії троянда була символом розкоші. Тодішні імператори  під час банкетів посипали гостей мільярдами пелюсток троянди, що іноді приводило до того, що гості задихалися під ними. Троянд витрачалося стільки, що хлібні поля перетворювалися на квіткові плантації.

Учень 5:У ті часи троянда стала символом мовчання. За необережно сказане слово можна було заплатити головою. Вдома на стелі підвішували троянду або її зображення. Коли хтось намагався виголосити щось зайве, то йому вказували на троянду над головою, закликаючи помовчати. До наших днів дійшов вираз «суб роза диктум», що означає «сказане під трояндою», тобто таємно. Перші християни скептично ставилися до троянди за те, що її обожнювали язичники. Але час стирав неприємні спогади, і в християнській Європі троянда стала квіткою втраченого раю, а її колючки – символом гріхопадіння. Сьогодні люди бачать в троянді просто гарну квітку і дарують її тим, кого по – справжньому люблять.

 Більше 25 000 сортів троянди виведено людиною, і ця кількість щорічно зростає.

Учень 6:  Народні прикмети:

Зацвіла шипшина – почалося літо.

Як шипшина не розкрила цвіту – буде дощ.

Учень7:  Загадки:   

 Стоїть дівка на пагорбку

В червоній спідниці

Хто йде, той поклониться.

(Суниця)

Червоний колір, а винний смак .

Кам’яне серце – у кого так?

(Вишня)

(Пісня «Мамина вишня»)

Учень 8: Оповідання «Яблуко не таке як усі»

Одне яблуко дуже хотіло бути не таким,як усі. Воно витеребенилося на найвищу гілку і ну реготати зі своїх братів і сестер.

  • Ага, ви всі піді  мною тепер !

Ніхто не сказав ані слова, бо всі знали його вдачу.

-Мовчите! Заздрите мені, то й мовчите. Підіждіть, ще не те побачите, вам і заціпить.

Стало яблуко пнутись ще вище. А вище нікуди. Вище вітер гуляє. Яблуко витягало шию,задирало голову.

-Дивіться, дивіться, - верещало, - такої висоти ніхто з вас не сягне. А вітер зачепив його крилом, і впало воно додолу.

 Ішла собі звичайна свиня і з’їла яблуко,що дуже хотіло бути не таким, як всі.

(Вчитель проводить бесіду про мораль оповідання, а потім встановлює, який плід (сухий чи соковитий) являє собою герой оповідання, де в систематиці рослин знаходиться  вид Яблуня. Учень, який відповів на питання нагороджується яблуком)

Учень9:  На початку нашої презентації ми нагадували усім видові назви рослин з родини Розоцвіті. Ми пропонуємо гру, у якій ви можете продемонструвати свою здатність зосередитись і показати свої знання. Прошу на середину двох бажаючих. Кожен повинен робити крок і називати при цьому рослину з родини Розоцвіті. Хто більше назве ?

Для переможця гри «Хто більше»  пролунала пісня «Черемшина»

Презентація ІІ групи       Складноцвіті

Сценка.     Буряк: Ти хто?

Будяк: Я – Будяк. А ти хто?

Буряк: А я – Буряк.

Будяк: Буря-а-ак… мале таке і нещасне, випустило пару листочків при землі і сидить. Інша справа – я ! високий, стрункий, а листя у мене яке розкішне, а чуприна, яка буйна та гарна! А це – нещастя якесь…

Буряк: В корінь треба дивитися, в корінь!!!

(Хлопці кланяються, знімають шапки Будяка та Буряка і продовжують):

Хлопець І: Усі знають, що до родини Складноцвіті належать не тільки Будяки. Родина багата на декоративні рослини: Хризантеми, стокротки, жоржини, гербери, чорнобривці. Є в цій родині і лікарські рослини: ехінацея, календула, пижмо, цикорій,полин та інші. А влітку дівчата полюбляють плести вінки з волошок і ромашок.

Пісня «Айстри»

Хлопець 2: Усі ці рослини корисні і гарні, але ,мабуть, найбільш знаним представником Складноцвітих є той, про кого ця загадка:

Хлопець Мартин

Похилився на тин

А дівчина Гапка:

Яка в тебе гарна шапка!

Ще й жовта китиця

Проти сонця світиться.

Як прилетять горобці,

Буде тобі як вівці від сірого вовка.

Про кого примовка ?

Дівчина 1: Соняшник прийшов у Європу з Америки. Спочатку його сприймали як екзотичну квітку і вирощували в оранжереях, а насіння їли у вищому світі як вишукані ласощі. Отримувати олію з соняшника догадалися вперше в Росії. Кріпак графа Шереметьєва  переробив насіння соняшника на олію. Граф оцінив відкриття селянина і уже через 4 роки відкрив перший у світі завод по виробництві олії. Через кілька років олію визнали в Європі, а потім в Америці. Так культура повернулася на свою батьківщину уже в іншому образі.

Дівчина 2: Волошка – бур’ян, який заважає рости злаковим, але квіти не викликають антипатії – настільки привабливими вони є. На Русі вважали, що волошка – це зачарований русалкою молодий хлібороб Василь, який не захотів іти жити з русалкою в річку. І живе тепер Василь у вигляді волошки серед милих його серцю колосків.

Хлопець 1: Усі знають хризантему, але не всім відомо, що ця квітка – най значиміша після півонії для китайців і японців. Ім’я хризантеми носить один з місяців року в китайському календарі. У цьому місяці є день хризантеми, коли китайці готують ласощі з цієї квітки. Пелюстки хризантеми вимішують з яйцями і борошном, потім опускають на кілька секунд в киплячу олію. Готову страву посипають цукровою пудрою.

Хлопець 2: В гербі Японії зображена хризантема. Тут одяг із зображенням хризантеми мають право носити лише члени імператорської родини. У жовтні в Японії справляють свято хризантем, яке не менш пишне ніж весною свято вишні. З квіток хризантеми у цей день викладаються картини, що відтворюють фігури тварин , людей, а навіть історичні сценки. Неповторне видовище!

Дівчина 1: А чи знаєте ви легенду про походження назви стокротка? Діва Марія йшла до своєї родички Єлизавети, щоб повідомити благу звістку про прийдешнє народження Спасителя. Там, де вона проходила на землі виростали стокротки. Їхні пелюстки були, як осяяння слави Божої, а золота серединка – як священний вогонь, що горів у серці діви Марії.

Дівчина 2: Американські індійці з медичною і ритуальною метою використовують чорнобривці. А в Україні ця рослина є одним із символів батьківської хати, рідної сторони, пам’яті про батьків.

Лунає пісня «Чорнобривці»

        Презентація ІІІ групи.               Лілійні

Виступ ІІІ групи починається чарівною піснею «Лілея»

Учень 1:  Напевно, ви догадалися , що ми будемо презентувати на проекті родину Лілійні.

 Прекрасна білосніжна лілія підкорила людей своєю красою, витонченістю і білизною. В християнстві лілію пов’язують з Дівою Марією. Починаючи з епохи Відродження, художники зображували Мадонну з лілією в руках, або серед лілій. А в сцені «Відродження» митці часто змальовували Гавриїла , який приніс Богоматері благу вість про прийдешнє народження сина, з білою лілією в руці.

 Учень 2: Згідно із старовинним переказом, лілія допомогла французькому королю Хлодвігу перемогти в нелегкій битві. Язичник Хлодвіг у розпалі битви несподівано звернувся з молитвою до християнського Бога, і Бог прислав йому ангела з гілкою лілії, яка вселила мужність в серця воїнів. Вороги були переможені. В подяку за подаровану перемогу Хлодвіг став християнином, а лілію зробив символом королівської влади.

Учень 3:Вірш «Казка про конвалії»

Учень 4 :    В середині ХVІ ст.. в Західній Європі появився тюльпан. Винахідливі голландці вирішили самі вирощувати тюльпани. Проте ніхто не міг собі уявити,що вирощування тюльпанів в Голландії перетвориться у справжню манію. Розведенням тюльпанів займалися всі від простих селян до аристократів. Одна цибулина рідкісного сорту приносила великі статки. Людині , яка вперше вивела чорний тюльпан , виплатили 100 000 гульденів золотом. Невдовзі влада заборонила спекуляцію тюльпанами, яка перетворила країну у суцільний хаос. Але тюльпан так і залишився символом Голландії. І в наші дні  Голландія є світовим постачальником тюльпанів, яких тепер налічується 3000 сортів.

 В родині лілійних багато рослин, які мають прекрасний аромат. Виявляється, що запахи мають велике значення у житті людини, про що нам люб’язно погодилася розповісти наш шкільний психолог Ірина Богданівна.

Психолог :   Вдихання повітря, насиченого фітонцидами, знімає стреси, яким піддається наш організм. Встановлено, що аромати підвищують працездатність. Знижують втомлюваність, кволість, поліпшують самопочуття.

Трапляються люди, які мають феноменальні здібності до розрінення запахів. Вони відчувають сторонні запахи навіть у добре вимитій пляшці, перебуваючи в транспорті (із зав’язаними очима), визначають за специфічним запахом, якою вулицею вони їдуть.

 У школах Києва проводили експеримент зі сприймання школярами ароматичних речовин. Діти підкреслювали, що приємні запахи викликають позитивні емоції, покращують сприймання нового матеріалу, підносять тонус організму.

Вчитель: Діти, ви всі прекрасно презентували  роботу своїх груп. Хочу зазначити, що ви показали вміння працювати в колективі, кожен проявив свої  можливості, нахили, старанність, нам було цікаво слухати вас. Але ви знаєте про те,  що у проекті брали участь члени ще однієї групи. Ця група взялася підготувати вікторину, яка буде цікавою не лише по змісту, а і по формі проведення. Надаємо слово цій групі.

Презентація І V групи

Учень 1:  Увага! Приймаючи участь у вікторині, ви не тільки покажете свою обізнаність, поповните свої знання, а і можете одержати призи. Отож, будьте активними! Зараз вашій увазі пропонується

гра «Мікрофон»:

  •  До якого відділу належать усі рослини, про які нині йшла мова?
  • На які класи ділиться відділ Квіткові?
  • Назвіть три ознаки класу Дводольні.
  • Назвіть три вивчені родини класу Дводольні, які не згадувалися нині в проекті.
  • Назвіть представників родин Хрестоцвіті, Пасльонові, Бобові.
  • Яка рослина крім цукрового буряка дає людям цукор?до якого класу, родини належить ця рослина?
  • Назвіть і покажіть на моделі квітки Метеликових усі пелюстки.
  • З якими живими істотами дружать Бобові і як називається це явище?

(За кожну правильну відповідь учень витягає собі з кошичка цукерку)

 

Учениця 1:  

Я проспіваю вам фрагмент народної пісні « Казала мені мати…» , а ваше завдання – знайти помилку, що допущена у словах пісні.

Казала мені мати

Зелений горох жати,

А горох має стручки,

Болять мня, мамко, ручки.

(Відповідь: у гороху плоди не стручки, а  боби)

Учень 2:  Ми підготували для вас невеличку презентацію, яка містить не тільки питання, а і цікаву інформацію.(Додаток 1)

 

Учениця 2: Для того, хто дасть правильні відповіді на мої питання , виготовлена ось ця величезна цукерка. (Виготовлено велику , яскраву цукерку, яка містить в собі різноманітні ласощі)

  • Як називаються ці каші ? (манка, пшоно, вівсяні пластівці)
  • З чого вони зроблені?( із зерна пшениці, проса, вівса)
  • Що таке куліш і кулеша? (куліш – каша з пшона, кулеша – кукурудзяна каша)

Учень 3:  І знову гра, яка називається, «Хто кого переспіває»

(Бажаючі об’єднуються у дві команди і змагаються , хто більше заспіває пісень , у яких згадуються квіткові рослини)

Учениця 3: Скажіть, який зв'язок між цими парами предметів.

(Демонструє :  Морква – модель ока,

                          Малюнок піраміди – часник,

                           Модель зубів – горіхи.)

Відповіді: Морква покращує зір.

 До раціону рабів, що будували піраміди, обов’язково входив часник, який містить фітонциди.

Не гризіть горіхи зубами, це руйнує їх.

 

(Переможець нагороджується сувеніром з природного матеріалу )

 

 

Підсумки . Вчитель  дякує учням за цікавий колективний проект

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 березня 2020
Переглядів
969
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку