Урок "Групи грибів: саппротрофні - цвілеві гриби, дріжджі."

Про матеріал
Урок за технологією розвитку критичного мислення.. Отже, мета уроку :розвивати критичне мислення, здатність до самостійної аналітичної та оцінювальної роботи з інформацією, застосовувати теоретичні знання на практиці; формувати навички складання кластерів, комунікативні навички; навички роботи з мікроскопом, формувати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати вміння працювати в групах;
Перегляд файлу

Автор: Найда Ірина Жоркісівна,

 учитель хімії та біології Комунальний заклад

«Центральноукраїнський ліцей-

Інтернат спортивного профілю

 Кіровоградської обласної ради»

 

                            

Тема. Групи  грибів: саппротрофні - цвілеві гриби, дріжджі.

Мета:

  •        сформувати уявлення про різноманітність грибів, особливості будови, життєдіяльності та розмноження цвілевих грибів, дріжджів та виявити характерні особливості нижчих та вищих грибів, їх роль в природі та житті людини;
  •        розвивати критичне мислення, здатність до самостійної аналітичної та оцінювальної роботи з інформацією, застосовувати теоретичні знання на практиці; формувати навички складання кластерів, комунікативні навички; навички роботи з мікроскопом, формувати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати вміння працювати в групах;
  •        виховувати  почуття товариськості, взаємодопомоги,  етично-ціннісне ставлення до природи, почуття гордості за досягнення вітчизняної науки.

Обладнання та матеріали: мікроскопи, постійний мікропрепарат «Пеніцил», картки  з тестом «Вірю- не вірю», презентація.  .                       

Дидактичне забезпечення: 1. Костіков І.Ю. та ін. Біологія: підручник для 6 кл. загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Освіта, 2017. 2. ЯковлєваЄ.В., Сало Т.О. Зошит для практичних робіт, лабораторних досліджень, дослідницкого практикуму 6 клас. Біологія. Х.: Весна,  2018.

Тип уроку: : урок розвитку критичного мислення

Людина без знань однаково що гриб:

 хоч на вигляд і міцний, а за

 землю погано тримається.

Китайське прислів’я

Хід уроку

Виклик   (5–7 хвилин)

1. Інтерактивний прийом «Я ві­таю»

 Розпочнемо наш урок з привітання .

Прохання до всіх присутніх: хто зі мною згоден. вважає, що твердження стосується вас, плескайте в долоні. 

«Я вітаю тих, хто...»

-має хороший на­стрій; ,

-добре виспався;

-хоче працювати;

- виконав домашнє завдання;

-в доброму гуморі;

-хотів би дізнатися щось нове;

-хоче  спілкуватися з одноклассниками;

прийшов на урок не в гуморі тощо).

 Завдання нашого уроку є не тільки дізнатися щось нове, або навчитися чомусь ,  але й вчитися позитивно спілкуватися .

 

Прийом «Дивуй»

Яке царство живих організмів ми зараз вивчаємо? (Гриби)

Гриби-грибочки в Україні, ґжиби – в Польщі, грібі - в сусідній Cловаччині, гоуби - так називають ці улюблені лісові ласощі чехи.

 

Дійсно , одне із найзагадковіших царств.тому що з ними пов'язано дуже багато легед, казок, міфів,

 

В Індонезії вважають, що, спробувавши певних грибів, людина може набути здатності говорити на різних мовах. У індіанців і народів Сибіру гриби використовували у своєму колдовствстве шамани. А поляки і білоруси в народній творчості вважають гриби зачарованими відьмами і карликами.

Цікаво, що у фольклорі багатьох країн, в тому числі українських, прижилося вираз  «відьмині кола» - це про групи грибів, які виросли у формі кілець. Наші, німецькі, французькі предки вірили, що це відьми вночі водили хороводи, зібравшись на шабаш, і витоптала кола на землі, а до ранку на тому місці виросли гриби. Існувала і думка, що ці місця вказують на місця поховання скарбів, закопали гноми і тролі.

А якщо заглибитися в давнину, то й тут можна дізнатися цікаве про ставлення до грибів. Скажімо, ацтеки називали гриби їжею богів, ескімоси їли їх попіл, апачі спалювали гриби, щоб вигнати злого духа, стародавні арії і аборигени Амазонки готували з них напої. У ацтеків один з різновидів грибів вважався офіційним засобом ясновидіння. А римляни ще ті були! Є, скажімо, припущення, що римського імператора Клавдія отруїла грибами його дружина Горпина, щоб захопити владу для себе і сина. Можливо, навіть блідою поганкою, щедро росте в римських лісах і належить до роду мухоморовіх ...

Є чимало і цікавих історій появи грибів. У деяких народів вважалося, що гриби виникли з божого плювка. У Таджикистані народилося повір'я, що гриби - це небесні воші, витрусила на землю з халата «Велика мати».

А ось що кажуть вчені: гриби - одні з найдавніших поселенців нашої планети. У світі в даний час відомо близько 100 тис. видів грибів.

 

Багато років між ботаніками та зоологами велась дискусія, що ж воно таке - гриби. Вони належать ботаніці чи зоології? 

Діти як ви вважаєте чому  ботаніки хотіли віднести гриби до рослин . зоологи – до тварин?

Вправа «Діаграма Вена»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 рослинами

3 тваринами

Прикріплений спосіб життя.

Відсутність хлорофілу.

Необмежений ріст.

У складі клітинної оболонки — хітин.

Наявність клітинної стінки.

 

 

вакуколі

Гетеротрофний спосіб живлення.

Розмноження спорами.

Запасна речовина — глікоген.

Поглинання їжі шляхом всмоктування

вакуолі

Утворення й виділення продукту

 

життєдіяльності — сечовини

 

 

 

Тому гриби і виокремили у своє царство і вивчає його яка наука? (мікологія)

В Україні мікологія почала роз­виватися тільки у 30-х рр. XX ст. Видатними українськими міко­логами є М.Підоплічко, В.Білай, І.Дудка.

Національна академія наук України. Інститутт ботаніки відділу мікології.

 Зараз в колекції зберігається понад 1100 штамів 191 виду та 89 родів макроміцетів. Вона є унікальною в Україні та однією з найбільших в Європі. Згідно з постановою Кабінету Міністрів України у 2001 р. колекцію культур шапинкових грибів було внесено до реєстру наукових об’єктів, що становлять Національне надбання України.

 

Мотивація навчальної діяльності

Прийом «Зацікав»

Найчастіше ми з вами зустрічаємося в житті з шапинковими грибами. Але є гриби, які мають іншу будову.

Перед вами звичайна хлібина.

  1. Скажіть що буде, якщо ми залишимо її в поліетиленовому пакеті приблизно на 4 – 5 днів? (З'явиться цвіль)
  2. Господарка вирішила спекти хліб. Взяла пше­ничного борошна, додала до нього води й солі, замі­сила тісто. Поста­вила в піч. Вийняла через певний час хліб з печі. Тісто добре пропеклося, покрилося рум’яною ско­ринкою, тільки замість пишного хліба вийшов твердий корж. Чому так вийшло? (Забула  покласти дріжджі)

 

Отже, визначте тему дослідження, тобто тему сьогоднішнього уроку. нашого уроку

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

Для чого нам потрібно вивчати дані об'екти? Яка мета нашого дослідження?

Прийом «Корзина ідей»

 

 

 

 

 

 

 

Для досягнення мети  пропоную створити дослідницькі групи.

(Поділ проводиться за жетонами  із зображенням грибів, які будуть вивчатися , останніми беруть жетони керівники лабораторій. Учні сідають по групам)

 

Актуалізація опорних знань

Перш ніж розпочати наукове дослідження (роботу) Пройдемо тест випробовування

Вправа «Вірю- не вірю»

1.Гриби належать до царства Рослини .

2.Організм гриба складається з гіфів.

3.Мікологія — це наука про гриби .

 4. Клітинна стінка грибів містить муреїн

 5.Гриби — автотрофи, як і рослин.

 6. У грибів запасається речовина крохмаль

 7. До грибів-паразитів відносяться фітофтора .

 8. Грибниця — це те ж саме, що й міцелій

  9.Гриби розмножуються вегетативно, спорами, статево).

       10.Гриби є сапротрофами, симбіотрофами та паразитами

       11.Мікоризу гриби утворюють з листям рослин

       12. До отруйних шапинкових грибів відноситься строчок.

 

Відповіді:

1-ні; 2-так; 3 – так; 4 – ні; 5 – ні; 6 – ні4 7 –так; 8 –так; 9 – так;

10 – так; 11 – ні; 12 -так

Учні обмінюються в парах роботами і перевіряють за відповідями виведеними на дошку.

 

 Усвідомленя змісту(30 хв).

     Кейс

Сашко  прочитав в інтернеті, що цвілеві гриби є одноклітинними небезпечними організмами. А Андрій стверджує, що дріжджі – це багатоклітинні , корисні для людини гриби.

Хто з хлопців має рацію?

Поясніть – це , відповівши на запитання  кейса.

 

Запитання кейса:

І дослідники мукора

    Прочитати інформацію про мукор;

З'ясувати

1) Середовище існування мукора;

2)  Яка будова грибниці?

3) Як розмножується

4) Як живиться та отримують енергію.

 

ІІ дослідники пеніціла

Прочитати інформацію про пеніцил;

1)Середовище існування пеніцилу;

2) Яка будова грибниці?

3) Як розмножується пеніцил?

4) Як живиться та отримує енергію?

 

ІІІ дослідники дріжджів

Прочитати розділ §52 «Дріжджі »;

1)Середовище існування дріжджів;

2) Яка будова?

3) Як розмножуються дріжджі?

4) Як жививляться та отримують енергію?

Результатом роботи кожної  групи є створений разом  кластер

Кожна группа повинна стисло, але зрозуміло донести інформацію,

з якою ознайомилася , до інших групп за допомогою складеного  кластера та лепбуків  (індивідуальні опереджувальні завдання ) останньою звітує  Представник заповнює графу фішбоуна.

группа «Дріжджі»

 

Вчитель. Діти, чи  доводилося вам  бачили  пекарські дріжджі?І де сааме?

                 Чи виробляють дріжджі в Україні?

Задача.Протягом січня – червня поточного року з України було експортовано (продано) 18 972 тонни дріжджів на суму 10 152 тис $. - дані Державної фіскальної служби України. Імпортувала  (Закупила)Україна 866 тонн дріжджів на 2 809 тис.$.  Що переважає імпорт чи експорт і на скільки?

                  Чи звертали ви увагу на назви, торгові марки  та виробників дріжджів?

(розповідь про «Ензим»)

 

Лабораторне дослідження на вибір груп (презентація ,  за допомогою мікроскопа )

Тема. Будова цвілевих грибів  та дріжджі препарат живиє клітин дріжджів.

Мета: ознайомитися з будовою цвілевих грибів на прикладі мукора.

Обладнання: мукор на хлібі, постійний мікропрепарат мукора, мікроскоп, лупа, препарувальний набір, предметні та накривні скельця, вода, піпетка, таблиці, мікроскоп.

                                    Хід дослідження

  1. Підготуйте мікроскоп до роботи. Пригадайте правила робот из мікроскопом.
  2. Розгляньте постійний мікропрепарат пеніцилу.Опишіть побаченне
  3. Розгляньте уважно неозброєним оком скупчення мукора на харчових продуктах. Опишіть, що побачили.
  4. Розгляньте мукор за допомогою лупи чи мікроскопа. Порівняйте те, що побачили, з малюнком підручника і таблицею
  5. Знайдіть окремі гіфи грибниці (вони мають вигляд ниток) і спорангії (мають вигляд чорних головок чи горошин, що піднімаються на високих ніжках-підставках).
  6. Перенесіть за допомогою препарувальної голки кілька спорангіїв на предметне скло у краплю води, накрийте їх накривним скельцем. Розгляньте мікропрепарат за допомогою мікроскопа. Порівняйте з малюнком.
  7. Розглянте препарат живих клітин дріжджів

 

Рефлексія

Вправа «Доповни речення»:

-цвілеві гриби поселяються на ………

- представником одноклітинних грибів є ……………

- спори мукора дозрівають у ………..

- одноклітинні гриби, які відносяться до вищих грибів, це -………….

- спосіб розмноження дріжджів, це -………….

Загадки:.

Я барвистий і цікавий,

Жить на булках полюбляю.

Хто в пакеті хліб забуде,

Той знайде мене там всюди.

                                          (Мукор)

Ми не маєм шапки й ніжки,

В тісті любим жити трішки.

І рум'яний та пахучий

Хліб пекти людей ми учим.

                                           (Дріжджі)

Підсумок  уроку.

Вчитель підбиває підсумки діяльності учнів на уроці, виставляє та коментує оцінки (під час уроку учні отримували бонуси за різні види діяльності та відповіді на питання), пропонує відповісти на питання:

  •         Чим плідним для вас був цей урок?
  •         Що вам сподобалось, а що у нас не вийшло, що  не сподобалось?

 

Домашнє завдання.

Обов’язкове для всіх:

  1.     Опрацюйте параграф 52.
  2.     Дайте відповіді на питання №1-5,с.239

Творче (за бажанням, на вибір):

  1.     Напишіть твір – мініатюру «Гриб: творець чи руйнівник?».
  2.     Складіть сенкан на одну з тем: «Мукор», «Пеніцил», «Гриби – паразити», «Дріжджі».
  3.     Підготуйте повідомлення  про заходи профілактики захворювань, спричинених паразитичними грибами.

Намалюйте цвілеві гриби, зробіть відповідні підписи.

 

 

docx
Додано
15 березня 2020
Переглядів
2387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку