ТЕМА: Час в Україні. Розв’язування задач на визначення часу. Практична робота №3. Аналіз карти годинних поясів Землі
ПРАКТИЧНА РОБОТА №3.
Мета: формувати в учнів наукові поняття про місцевий, поясний, літній, декретний час; формувати вміння розраховувати місцевий і поясний час; надати відомості про лінію зміни дат; продовжувати удосконалювати навички роботи з картою.
Обладнання: карта півкуль, глобус, фізична карта України, карта годиннихпоясів, карткиіззавданнями на визначеннямісцевого й поясного часу.
Тип уроку: засвоєнняновихзнань.
Географічна номенклатура: Гринвіч, Київ, свій населений пункт.
Очікуванірезультати: учнінавчаться:
-визначатирізнівиди часу, щоіснують у міжнароднійсистемійоговідліку;
-наводитиприкладирегулювання часу у країнахсвіту;
-давативизначеннянауковимпоняттям «місцевий час» та «поясний час»;
-характеризуватиособливостірегулюваннясистемивідліку часу в країнахсвіту;
-аналізувати карту годиннихпоясівсвіту;
-показувати на картілініюзміни дат;
-визначатимісцевий і поясний час, час у країнахсвіту та в Україні;
-працювати з картою годиннихпоясів.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Методичнийприйом «Бліцопитування»
- Охарактеризуйте географічнеположенняУкраїни?
- Яка протяжністьтериторіїУкраїниіз заходу на схід у кілометрах та градусах?
- У якомунапрямкуобертається Земля?
-Назвітькраїні точки України.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Методичнийприйом «Мозковий штурм»
Спостерігаючи за новинами по телевізору, ми часто бачимо, що у нас за вікномтемрява, а кореспондент у режимі онлайн перебуває у світлі. Може, це диво? Переїжджаючи в іншукраїну, ми вимушенінакручуватистрілкигодинника. Чим цеобумовлено? У багатьох вас на лівійруці є годинник, навіщовін вам? Яка йогофункція? Відповісти на запитання «Щотаке час?» нелегко. У загальномурозуміннічас — цебезперервна низка явищ, щозмінюютьодне одного. Головна властивість часу полягаєв тому, щовінневпиннорухається вперед. Простірможна й охопитипоглядом, й обмежити, а час — ніобмежити, нізупинити. На Землійоговідлікпов’язанийізрухомнашоїпланетинавколоСонця. Саме за сонячнимгодинникомлюдинаживе і працює.
Разом з учнямиформулюємо тему та завдання уроку.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Прагненнявпорядкувати час у світовомумасштабівиниклопорівняно недавно — наприкінці XIX ст. До цьогокожнемісто жило за власниммісцевим часом. Але з появоюзалізниць, розкладуруху й електричного телеграфу необхідністьєдиногопідходу в ційсправі стала очевидною. Ранішегринвіцький час за межами Британіїбувнеобхіднийлишемореплавцям і вченим, особливо географам — для точного вимірурізницідовготміжспостережними пунктами.
На Вашингтонськійміжнародніймеридіаннійконференції (1884 р.) відбулосяправовезакріплення так званого всесвітнього часу й поділпланети на годинніпояси. Кожні 15 градусівдовготи почали відповідатиоднійгодині. Проте вРосії аж до революціїпродовжуваливідраховуватимісцевий час. Коли у Санкт-Петербурзібувполудень (12 годин), у Володимирігодинникипоказували 12 годин 40 хвилин і 28 секунд, у Якутську — 18 годин 37 хвилин і 52 секунди. Різниця у 29 хвилин і 4 секундиіснуваланавітьміж Петербургом і Москвою. Тільки 1918 р. «з метою встановленняоднакового з усімцивілізованимсвітомрахунку часу протягомдоби» буввиданий декрет, за якимусятериторіякраїниподілялася на годинніпояси.
Методичнийприйом «Рольовагра»
Класумовнооб’єднується в чотиригрупи, назвавши кожну: «Ранок», «День», «Вечір», «Ніч». Учитель називає час в Україні — кожнагрупаназиваєкраїнуабомісто, якійвідповідає час доби з назвигрупи.
Для зручностівідліку часу земнуповерхнюподілили на 24 смуги по 15° довготикожна — годинніпояси. У кожному поясі по центру проходить середніймеридіан. Місцевий час цьогосередньогомеридіанадомовилисявважатиоднаковим у даний момент для всіхпунктів у межах одного годинного поясу. Місцевий час середньогомеридіана поясу називають поясним. Кожному годинному поясу наданопевний номер від 0 до 23. Пояс з Гринвіцькиммеридіаном, щомаєдовготу 0°, вважаютьпочатковим (абонульовим). Рештігодиннихпоясів у напрямкувіднульового поясу на східприсвоєнономери 1-й, 2-й і т. д. до 23-го. Початок новоїдобипочинається на 180-му меридіані, якийназиваєтьсялінієюзміни дат. (Пригадайтеісторію з кругосвітньоюподорожжю Магеллана, коли він «загубив» добу.)
Методичнийприйом «Картографічний практикум»
Знайдіть на картіГринвіцькиймеридіан, містоКиїв, свій населений пункт — у якихгодинних поясах вони розташовані?
Час деякихгодиннихпоясівмаєособливіназви. Наприклад, час нульового поясу називаютьзахідноєвропейським, час 1-го поясу — середньоєвропейським, час 2-го поясу в зарубіжнихкраїнахназиваютьсхідноєвропейським.
БільшачастинатериторіїУкраїнирозташована в 2-му годинномупоясі. І хоча в крайніхзахідних і східних пунктах нашоїкраїнимісцевий час відрізняєтьсявідпоясного більш як на півгодини, для зручності на всійтериторіїУкраїнизапровадженоєдиний для всіхмісцевостейпоясний час. Середніймеридіан 2-го годинного поясу (30° сх. д.) проходить майже через Київ. Тому час 2-го поясу на територіїУкраїниназиваютькиївським. За київським часом здійснюютьрухпоїздів, автобусів і літаків, міжміськийтелефоннийзв’язок.
У багатьохкраїнах у літнійперіодгодинникинакручують на 1 год вперед. Цероблять для того, щобефективнішевикористатисонячнеосвітлення та економитиелектроенергію. Такий «переведений» час називаютьлітнім. Тобтолітній час — це час, щойде на 1 год вперед відносно основного часу, прийнятого в данійкраїні. Літнім часом користуютьсяпонад 100 країнсвіту. В Україністрілкигодинниківнакручують на 1 годину вперед наприкінціберезня. Наприкінціжовтнялітній час відміняють, годинникинакручують на 1 годину назад — відновлюєтьсяпоясний час.
Методичнийприйом «Час підручника»
Уважно прочитайте текст параграфа та визначтерізницюміжКиєвом і містами Нью-Йорком, Парижем, Стамбулом, Тегераном, Пекіном, Канберрою.
Декретний час — час уРосії, накрученийще на 1 годину вперед (за декретом радянськоївлади в 1918 р.), тожмосковський час випереджаєкиївський на 1 годину.
Методичнийприйом «Розв'язуємогеографічнізадачі»
Алгоритм розрахункумісцевого і поясного часу.
Щобдізнатисямісцевий час, сліддовготупомножити на 4 хв. Ми дізнались, на скільки час відрізняєтьсявідГринвіча.
Вашіродичіперебувають на відпочинку в Майямі (США), вимаєтенамірзателефонуватиїм о 16 годині 45 хвилин. Розрахуйте, який час буде вМайямі.
Якиймісцевий час у точці з координатами 49° пн. ні., 34° сх. д., якщо на 12° пд. ш., 34° сх. д. зараз 12 година 30 хв.?
Визначте, якийпоясний час у Сумах (34° 48' сх. д.), якщо в Лондоні 1 година ночі.
Визначтепоясний і декретний час Москви (37° сх. д.), якщо в Парижі (2° сх. д.) 22 години.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Методичнийприйом «Бесіда»
Визначте, що є наслідкомобертанняЗемлінавколосвоєїосі. У якомунапрямкуобертається Земля навколосвоєїосі? За який час відбуваєтьсяповнийоберт? Використовуючизнання математики, поясніть, яким на вигляд буде шлях будь-якої точки поверхніЗемлі за добу. На скількиградусів вона повертається? Поясніть, чому Магеллан і йогосупутники, обігнувши Землю під час навколосвітньогоплавання, загубили одну добу. З’ясуйте, чиможнавідсвяткуватиНовийрікдвічіаботричі.
Виконанняпрактичноїроботи (у зошиті для практичнихробіт)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
У Назвітьключовіпоняття, яківисьогоднівпершепочули. Поясніть, для чогознадобилосявведення поясного часу.
ТериторіяУкраїнирозташована в межах трьохгодиннихпоясів, але для зручності час для всієїтериторіївизначається за другим (східноєвропейським) часовим поясом, у якомурозташованабільшачастинатериторіїУкраїни, оскількисерединниймеридіан другого годинного поясу проходить поблизуКиєва, час, щодіє на територіївсієїУкраїни, називаютькиївським.Нульовимгодинним поясом є Гринвіцький. На практицікористуються поясним часом, якийвизначають за середніммеридіаном кожного поясу.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-Опрацювати§ 11підручника.
- Розв’яжітьзавдання, наведені в кінці параграфа підручника.
- Підготуйтедоповідь про те, як і коли визмінювали час на годиннику.
-Дослідження. Сплануйте маршрут мандрівкикраїнамисвіту з визначеннямрізниці в часі в них порівняно з київським.
-Підготуватися до узагальнюючого уроку.
1