Конспект уроку"Клімат України" 8клас.Є презентація.
Тема: Кліматотвірні чинники - сонячна радіація,атмосферна циркуляція, підстильна поверхня,їх взаємодія та розподіл по території України..
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: робота в малих групах з елементами евристичної бесіди з використанням мультимедійних технологій.
Обладнання: підручник, атлас України, «Фізична карта України», «Кліматична карта України».
Технічні засоби навчання: мультимедійна дошка, проектор.
Зміст.
І. Організаційний момент уроку.
- Оголошення теми уроку.
- Формування разом з учнями мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
«Проблемне питання»
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
«Бліцопитування»
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Прийом «Скарбничка»
Вчитель коментує зміст слайду, пояснює терміни
Воєйков, Олександр Іванович
Російський метеоролог і географ, племінник Олександра Федоровича Ст. (див. нижче), рід. у 1842 р. у Москві. У молоді роки (1856-58) багато подорожував по Західній Європі і Азіатської Туреччини (Сирії і Палестині). У 1860 р. вступив на фізико-математичний факультет с.-петербурзького університету, але наступного року виїхав за кордон, де слухав курси в берлінському університетах, гейдельберзькому та геттінгенському; останнім університетом удостоєний ступеня доктора філософії (1865). Складаючись з 1866 р. членом Імп. русс. географ. суспільства, Ст. став приймати близьку участь в його роботах та за дорученням товариства їздив у 1869-70 р. за кордон для ознайомлення з метеорологічними станціями у Відні, Мілані, Парижі, Брюсселі та Лондоні. У 1870 р. В. (2-ий раз; 1-й раз в 1868 р.) об'їздив східний Кавказ (Дагестан, Баку і Ленкорань). В. брав також активну участь в роботах метеорологічної комісії Імп. рос. геогр. заг. як її секретаря, обробивши спостереження дощової і грозовий мережі цієї комісії за 1871 рік. Наступні 5 лт присвячені Ст. цілого ряду тривалих подорожей; в 1872 р. він об'їздив Галичину, Буковину, Румунію, Угорщину і Трансільванію, де, між іншим, займався дослідженням чорнозему. У лютому 1873 р. В. вже було в Нью-Йорку і до жовтня цього року здійснив велику подорож по Сполучених Штатах і Канаді (С.-Луї, Нью-Орлеан, через Техас, Колорадо, Міннесоту і озерним областях до Квебеку). Повернувшись до Вашингтона, Ст. до весни наступного року за пропозицією секретаря Смітсоніанського інституту доповнив здійснене інститутом велике видання під загл. "Winds of the Globe" і написав текст. В наступному році Ст. здійснив подорож по Юкатану, Мексиці та Південній Америці, де відвідав Ліму, оз. Тітікака, Чилі, Ріо-Жанейро. Повернувшись у Нью-Йорк, В. закінчив там свою роботу для книги "Winds of the Globe" (1875) і потім, після повернення на короткий час до Росії, здійснив нову подорож по Індостану, острову Яві і Японії. Наступні роки Ст. присвятив розробці матеріалів своїх подорожей і метеорологічним робіт. У 1882 р. В. вступив приват-доцентом в С.-Петербурзького університету по кафедрі фізичної географії, в 1885 році призначений екстраординарним, у 1887 р. ординарним професором по тій же кафедрі. В. складається (з 1883 р.) головою метеорологічної комісії Імп. рос. геогр. товариства та обрано почесним членом багатьох російських і закордонних вчених товариств.
З численних наукових праць Ст. ми назвемо лише найголовніші: вищеназвана велика стаття у книзі проф. Coffin'a "The Winds of the Globe" (Вашингтон, 1876); "Клімати земної кулі" (СПб., 1884, видано також з додат. на німецькому яз., Ієна, 1887); "Розподіл опадів в Росії" ("Зап. І. Р. геогр. заг.", т. VI); "Сніговий покрив, його вплив на грунт, клімат і погоду" (т. ж, т. XVIII); "Наші ріки" (2 ст. у "Рос. думки" 1877-1878); "Подорож по Японії" ("Изв. Імпер. Рос. геогр. товариства", 1S77); "Клімат області мусонів Східної Азії" (т. ж, 1879); "Нові дані про добову амплітуду температури" ("Изв. Заг. любить. естествозн.", т. XXXXI, 1881); "Кліматичні умови льодовикових явищ" ("Зап. Мінер. заг.", 1881); "Вплив топографічних умов на середні температури зими, особливо при антициклонах ("Ж. Рос. фіз.-хім. заг.", 1882); "Про деякі умовах розподілу тепла в океанах та їх відносинах до термостатике земної кулі" ("Изв. Імп. рос. географіч. заг.", 1883); "Способи впливу людини на природу" ("Русское обозрение" 1892, кн. IV); "Клімат і народне господарство" (в Збірнику "Допомога голодуючим", вид. редакції "Рос. вед.", М., 1892). - На ін. яз.: "Die atmospherische circulation" ("Ergänzungsheft Petermanns Mittheilungen", 38); "Klima von Ost-Asien" (1-я робота, яка доводить поширення області азіатських мусонів до Охотського моря і Забайкалля; в "Zeitschift. d. Oester. Ges. f. Meteor.", 1870); "Die Wald - u. Regenzonen d. Kaukasus" (т. ж 241, 1871); "Zur Temperatur von Ostsibirien" (I-e вказівка на більш низьку температуру зими в долинах Східної Сибіру порівняно з горами як на нормальне явище, т. ж, 1871); "Die Passate, die tropischen Regen und die subtropische Zone" (т. ж, 1872); "Klimat von Inner-Asien" (т. ж, 1877); "Die Vertheilung der Wärme in Ost-Asien" (т. ж, 1878); "Grösse der täglichen Wärmeschwankung, abhängig von Localverhältnissen" (т. ж, 1883); "Regenverhältnisse des malayischen Archipels" (т. ж, 1885); "Temperaturänderung mit der Hohe in Bergländern und in der freien atmosphäre" ("Meteorolog. Zeitschr.", 1885); "Klimatol. Zeit - und Streitfragen" (т. ж, 1888). Крім того, багато робіт Ст., повний список яких доходить до 200, поміщені в периодич. вид.: "Изв. Заг. люб. природознавства; "Зап. Імп. рос. геогр. заг."; "Відома. Імп. рос. геогр. заг.", "Зап. Мінерал. заг.", "Метеоролог. Віснику, видаваному Імп. рос. геогр. заг." (1891), "Журн. Рос. фізико-хім. заг.", журн. "Сільське господарство і лісівництво", "Журн. Міністер. народ. просв.", в "Працях VIII з'їзду рос. натуралістів", "Журналах Харьковск. сільськогоспода. заг." (1891), в збірнику "Мови і протоколи VI з'їзду російських природознавців і лікарів" (СПб., 1880), в "Енциклопедичному словнику" (вид. Брокгауза-Ефрона, 1890), в якому Ст. з 1891 р. взяв на себе редакцію відділу географії, в "Російській думці", "Російською огляді", в іноземних журналах: "Meteorologische Zeitschrift", "Z-t d. Ges. f. Erdkunde", "Z-t, f. wiss. Geogr.", "Geograph. Magaz.", "Bullet. de la Soc. de Géogr.", "Nature" (Лондон), "Philosophie Magaz.", "Archives des Sciences Phisiques Naturelles", "Americ. Meteor. journ.", "Quarterly journ. Roy. Meteor. Soc." (Лондон).
Енциклопедичний словник Ф.А. Брокгауза і В. А. Ефрона. - С.-Пб.: Брокгауз-Єфрон. 1890-1907р
Фрідріх Вільгельм Генріх Олександр Фрайгерр фон Гумбольдт
Олександр фон Гумбольдт - німецький вчений- енциклопедист, фізик, метеоролог, географ, ботанік, зоолог і мандрівник, молодший брат вченого Вільгельма фон Гумбольдта. Основоположник географії рослинності.
Наукові інтереси Гумбольдта були надзвичайно різноманітні. Своїм основним завданням він вважав "осягнення природи як цілого і збір свідчень про взаємодію природних сил ", за широту наукових інтересів сучасники прозвали його Аристотелем XIX століття. Виходячи із загальних принципів і застосовуючи порівняльний метод, він створив такі наукові дисципліни, як фізична географія, ландшафтознавство, екологічна географія рослин. Приділяв велику увагу вивченню клімату, розробив метод ізотерм, склав карту їхнього розподілу і фактично дав обгрунтування кліматології як науки. Детально описав континентальний і приморський клімат, встановив природу їх відмінностей. Завдяки дослідженням Гумбольдта були закладені наукові основи геомагнетизму.
Член Берлінської (1800), Прусської і Баварської академій наук. Почесний член Петербурзької академії наук (1818).
У 1796 померла його мати, і разом з цим зникло головна перешкода його планам на подорож: мати не хотіла відпускати його в далекі країни. Негайно по її смерті Гумбольдт вийшов у відставку і, отримавши свою частину спадщини (близько 85 000 талерів), став готуватися до подорожі. Час тоді було не зовсім сприятливий для великих експедицій. Споряджаються Директорією експедиція навколо світу, в якій Гумбольдт хотів взяти участь, була відкладена внаслідок фінансової розлади Франції; приєднатися до експедиції французьких учених у Єгипет йому не вдалося, тому що поразка французького флоту при Абукире припинило зносини Франції з Олександрією. Так минуло чотири роки, протягом яких Гумбольдт жив в Єні, Зальцбурзі і Парижі. Париж сподобався йому і назавжди залишився його улюбленим містом. Він познайомився і потоваришував з найвизначнішими натуралістами і математиками того часу і придбав величезну популярність у французькому суспільстві.
Особливо близько зійшовся він з Еме Бонпланом, молодим ботаніком, теж мріяли про подорож. Нарешті в Мадриді Гумбольдту вдалося отримати дозвіл відвідати і дослідити іспанські володіння в Америці. Все-таки скористатися дозволом виявилося досить важко: порт Ла-Корунья, звідки Гумбольдт і Бонплан мали намір відплисти до Америки, був блокований англійськими кораблями. Нарешті сильна буря змусила англійські кораблі віддалитися від берега, і корвет "Пісарро", на якому відправлялися Гумбольдт і Бонплан, вночі 5 червня 1799 залишив Коруньї і щасливо минув англійські судна.
Матеріал для досліджень представився в достатньому достатку з перших же днів. Морські течії, морські тварини і рослини, фосфоресценція моря і т. п. - все це було ще ледь порушено наукою. Подорожуючі відвідали перш за все Канарські острови, де пробули 6 днів. Тут при вигляді різних рослинних поясів Піка ді Тейде, що є один над іншим у міру руху до вершини, стала у Гумбольдта думка про зв'язок рослинності з кліматом, покладене їм в основу ботанічної географії.
Учні роблять висновок.
2. Прийом «Географічна лабораторія»
Учитель розподіляє учнів на групи, кожна отримує завдання на картці, працює над ним, використовують текст параграфа .
1 група Клімат |
2 група Сонячна радіація |
3 група Вітри |
4 група Рельєф |
Дайте загальну характеристику клімату України.
|
Охарактеризуйте радіаційний баланс та кількість сонячної радіації в межах території України. |
Охарактеризуйте особливості циркуляції повітряних мас в межах України.
|
Охарактеризуйте особливості підстильної поверхні України. |
3.Прийом ,,Сходинки до успіху,,
Вчитель роздає учням.аркуш А-4,на якому зображені сходинки,з тим,щоб кожна дитина сама оцінила свій внесок в обговорення і виступ у проекті
Учитель обмежує час роботи груп (5-7 хвилин).
4.Прийом «Захист ідеї»
Кожна група презентує своє дослідження за темою Виступи груп супроводжуються презентацією, за її поясненням слідкує вчитель, основні тезиси записуються у робочий зошит іншими учнями.
V. Закріплення знань.
1.Прийом «Ти – мені, я – тобі»
Учні перевіряють один одного, задаючи питання з матеріалу уроку. І фіксують кількість правильних відповідей, аналізують помилки і неточності. Учитель корегує час виконання даної роботи.
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати текст параграфа
Усно відповісти на питання
Принести календарі спостереження за погодою.