Частини дерева. Види дерев. Види лісів. Правила поведінки у лісі.

Про матеріал
План уроку з природознавства Тема: Частини дерева. Види дерев. Види лісів. Правила поведінки у лісі.
Перегляд файлу

План уроку з природознавства

 

Тема: Частини дерева. Види дерев. Види лісів. Правила поведінки у лісі.

 

Очікуванні результатти навчання:

Мета: Формувати ключові компетентності:

вміння вчитися: навчально-організаційні вміння і навички;

 загально мовленнєві вміння і навички: міркувати взаємопов’язаними судженнями;  загально пізнавальні вміння: робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя; контрольно-оцінні вміння: висловлювати оцінні судження щодо якості  своєї роботи та інших завдань;

інформаційно-комунікативна: знаходити у тексті конкретні відомості;

здоров’язбережувальна:- розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою; соціальна: співпрацювати в команді.

Предметні компетентності: визначати на малюнку корінь, стовбур, гілки, листя дерева; розрізняти дерева, трави, листяні  і хвойні дерева; пояснювати за допомогою вчителя, якими бувають ліси, знати що таке ярусність лісу;

коригувати і розвивати мовлення, спостережливість, просторову уяву, уміння міркувати, порівнювати, встановлювати взаємозв’язки в природі, аналізуючи об'єкти природи; розвивати вміння точно і грамотно висловлювати свої думки;  виховувати бережливе ставлення до природних багатств, розвивати образну пам’ять через прийоми асоціативного або опосередкованого запам’ятовування правил поведінки у лісі.

Обладнання: комп'ютер, проектор, мультимедійна дошка, презентація «Частини дерева. Види дерев. Види лісів», малюнки дерев, картки з завданнями, природний матеріал: шишки, каштани, листя, гілочки сосни та ялини.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

 

Хід уроку:

Ранкове коло: діти сидять на килимі в колі з учителем. Всі вітаються бажають гарного настрою висловлюють свої думки і побажання на сьогоднішній день.

Після розмови вчитель пропонує дітям закрити очі і послухати звуки живого лісу, спів пташо , шелест дерев. Що ви уявляєте коли чуєте цю мелодію природи. Вам  сподобалось?   Як думаєте про що ми будемо сьогодні розмовляти.?

У природі є багато видів рослин. Рослини дуже різні. І дерева, і кущі, і трави з ягодами й квитками. Послухайте і відгадайте загадку, щоб  дізнатися, про які  рослини  поговоримо  на уроці.

 

   Що повітря очищає, вдень від спеки захищає,

           Ще й від вітру в час негоди, є частинкою природи,

Навесні нас веселить, влітку тіло холодить,

                                     Восени сім'ю годує, взимку гріє і милує.

ІІ. Основна частина уроку

       Так це дерево. І сьогодні на уроці ми пригадаємо будову дерев, їхні види. Поговоримо про ліси, які вони бувають і як правильно поводитися у лісі.

      Всі рослини мають схожу будову. Кожна рослина складається з частин, які мають свою назву.

Давайте  разом з вами створимо карту знань де разом пригадаємо і  намалюємо
частини, з яких складаються дерева.

 

Вчитель видає дітям ватман і кольорові фломастери і разом з ними малює дерево і визначає його частини у процесі роботи діти запам’ятовують назви органів рослини і їх функції.

 

Крона, гілки, листя, плоди, стовбур, коріння – це органи дерева.

Слайд № 1

З’ясуємо,  чим дерево відрізняється від кущів, а кущі від  трав? 

Розглянемо  рослини на слайді.

 Які тут рослини?

Відповіді дітей: Дерево, кущ, трава.

Чим вони відрізняються?
Дійсно, дерево має одне тверде стебло – це стовбур,  у кущів - декілька твердих стеблин, а у трав - один чи декілька м'яких зелених стеблин.

http://www.mosta2bal.com/vb/lyncache/3/27987wall.png       http://razom.znaimo.com.ua/tw_files2/urls_191/2/d-1495/1495_html_m310c3c9a.png        http://img.lenagold.ru/t/trav/trava41.png

Дерева – це найбільші рослини на землі

 Їх поділяють на дві групи: хвойні та листяні.

Листяні дерева на гілочках мають плоскі зелені листочки, великі, як долонька у людини. (демонструю зелений лист ).

Декілька учнів підготували для нас інформацію з допомогою якої ми пригадаємо дерева які найчастіше ми можемо зустріти у нашому місті.

Учень № 1

Слайд № 2

Описание: https://docviewer.yandex.ua/htmlimage?id=1kkxs-5jxdg4qjxr6d7ho0rzxfjs4zp96kjodg5jjtix32nx7xuu90iubudov5frtcdbay9y2y8fbgcjgut1sit0zertqj2tldqdbdwi8&name=0.png&uid=0 https://www.litmir.co/BookBinary/182322/1457147785/i_002.jpg/0

Дуб – звичайний досягає діаметра півтора метрів і 40 м висоти, а термін його життя становить 300-400 років. Колір листя зверху - темно-зелений, блискучий, знизу - зелений або жовтуватий. Плоди - жолуді, буро-жовті, з смужками. Занурені в чашоподібну плюску. Плодоносити починає з 40-60 років.

Учень № 2

Слайд № 3

 

http://4.bp.blogspot.com/-0pPjGNk4jUY/Ul-Z7Z7LGaI/AAAAAAAADpw/s5WCm5OqJx0/s1600/rasskajite_detyam_derevya_%D0%A1%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0_02.png

Береза–одне з найпоширеніших дерев у нашім місті. Її можна зустріти в парках і скверах, у дворах житлових будинків, навіть на нашому шкільному подвір’ї. Березу легко розпізнати по зовнішньому вигляду. У неї тонкий білий стовбур з невеликими чорними цятками та  різьблені зелені листя. Навесні на березі з'являються довгасті сережки коричневого кольору.

 

Учень № 3

Слайд №  6

http://photosflowery.ru/photo/4f/4f11ac4ed0f26e382d9026b5fe8e5205.jpg

Клен – одне з найкрасивіших дерев, особливо восени. Кленове різьблене листя не може нікого залишити байдужим, бо це справжнє диво природи. Плід – подвійна плоска крилатка, з двома невеликими крилами.

А ці дерева ви бачите, як тільки підходити до школи, вони зустрічають вас біля воріт.

Послухайте загадку і спробуйте здогадатися про що йде мова.

Товстий стовбур, пишні віти,

Наче свічки, білі квіти.

А плоди, як їжачки,

Носять з голок піджачки. Так це  (каштан)

Учень № 4

Слайд № 7

http://dendrology.ru/forest/item/f00/s02/e0002938/pic/000_447.jpg

Каштан – це досить велике дерево висота досягає 35-40 м заввишки. У нього потужний, практично прямий стовбур, Гілки розкидаються широко, що робить дерево більшим і об’ємним.

Листя каштана довгастої форми, з щербинами по краях. Довжина листа складає 25 см, а ширина – 10 див. Пофарбовані в темно-зелений колір,

Каштан – квітуче дерево. Цвітіння настає зазвичай в червні. Квіти невеликі, приймають колосовидну форму.

Плід каштана – горіх, який поміщений в кулясту оболонку з колючками. Коли визрівання горіха повністю завершено, плюска (оболонка) тріскається.  

Подивиться, що у мене  в руках ? Дійсно, це каштан. (Демонструю плід каштану)

З нього може вирости нове дерево, якщо його закопати у землю та поливати.

Учень № 5 

Слайд № 8

Ще е плодові дерева: яблуня, груша, слива.  Всі знають яскравий та солодкий смак плодів цих дерев, та їх користь.

http://jpghoto.ru/img/picture/Aug/16/5db11687bd0ded3018717802ccbdfbdd/1.jpg http://www.blackmoor.co.uk/images/images_big/Familypearsq.JPG

 Отже, ми пригадали деякі види листяних дерев.

Запитання дітям : Які саме?

Відповіді учнів: Дуб, береза , клен, каштан.

Вірно.

Чому їх називають листвяними деревами?

Відповіді учнів: На гілках у цих дерев ростуть листя.

Вірно, вони мають ще одну особливість: запам’ятайте, всі листяні дерева скидають листочки восени, а навесні у них виростає нове молоде листя.

А зараз давайте зіграємо в гру «Хто швидше?»  (Робота у парах)

     На дошці  прикріплені окремі органи рослин, з яких потрібно скласти назване вчителем дерево (дуб, каштан, клен, береза). (Підвожу підсумки гри).

    

Але, діти, ми пам'ятаємо що бувають не тільки листяні дерева, а й хвойні. У хвойних дерев є хвоїнки — це теж різновид листочків. (Демонструю гілочки сосни та ялини, на них голочки, але вони різні зовні, тому що це гілки з різних дерев. Знаходимо їх відмінність одне від одної,  довга хвоя росте на сосні, а у ялинки - хвоїнки маленькі. )

Україна багата на різні види таких дерев. Це – ялина, сосна, смерека. Давайте познайомимося з ними ближче. 

Ось послухайте загадку.

В неї гарні, пишні віти,

І колючок не злічити...

Не байдужа до прикрас,

На свята спішить до нас. (Ялинка)

Слайд № 8 http://fitoapteka.org/images/foto/246/1.jpg

 

Ялина – вічнозелене хвойне дерево може вирости заввишки 25-30 м. Крона має пірамідальну форму. Хвоя блискуча, загострена, темно-зелена.  Шишки зеленувато-жовті.  Що у  мене у руках?  (Показую шишку) Так, це шишка.  З неї теж може вирости дерево – ялинка.

 

Слайд 9

 

http://www.kontinentauto.ru/images/sosna1.jpg

Дерево сосна є однією з найцінніших порід хвойних в нашій країні. Досягаючи 35-40 м у висоту, відноситься до дерев першої величини Соснова хвоя має сизо-зелений колір. Вона досить щільна, часто стирчить, вигнута, зібрана в пучки по 2 голки. Довжина 4-7 см. Живе хвоя 3 роки. Восени, частіше у вересні, частина хвої опадає.

     А це що? (Показую шишку) Так, це шишка сосни.   Подивиться уважно на шишки ялини та сосни? Вони різні за формою та за кольором.

Незріла шишка має конічну форму і темно-зелений колір, коли вона вже зізріла, то вона розкривається і стає коричневою.   (Демонструю зрілу шишку)

 

Слайд 10

 

http://s1.fotokto.ru/photo/full/62/624804.jpg

.

    Якщо сосна и ялина ростуть у нашому краю, то смерека – корінна ялина Карпат. Смерека - це вічнозелені дерева 20  60м заввишки; крони широко конічні; стовбур прямий. Шишки ростуть по одному або згруповані, довгасті, від жовтого до фіолетового кольору. Одного разу побувавши в Карпатах та побачивши смереку ніхто не  залишиться байдужими до її краси.  Це дерево має незвичайні властивості, які вбивають всі мікроби навколо себе,  навіть просто сидіти під смерекою добре для здоров'я.

     Ось ми з вами і з’ясували що хвойні дерева замість листочків мають зелені голочки. На зиму ці дерева не скидають листочки. Про них говорять вічнозелені, тому що замість одних голок відразу виростають нові, а нам здається, що вони завжди зелені. Так, вони не опадають разом, а це відбувається поступово раз на три роки.

Ми  ближче познайомилися з деякими хвойними деревами.

 Запитання дітям : Якими саме?

 Відповіді учнів: Сосна, ялин, смерека.

Фізпауза.  (Фізичні вправи поєднані з питаннями, які сприяють  закріпленню нових знань)

Встаньте будь ласка. Зараз явить собі, що ви - дерево.

1.Покажіть мені, де у вас гілки? (Діти піднімають руки догори)

2.Покажіть крону. ( не опускаючи рук,учні з’єднують кінцівки пальців)

3.Покажіть стовбур. (руки опустили, стали рівно)

4.Покажіть корені дерева (  стоїмо рівно,ноги на ширині пліч).

5.Покажіть дерево ( об’єднуємо всі 4 позиції).

6. Покажіть, як вітер  дує, дерево хитає. ( надути щічки, видохнути, руки наклонити вправо та вліво).

7.Покажить, як листочки шелестять ( діти труть друг о друга долоньки)

Молодці. Сідайте.

А зараз давайте зіграємо в гру «Що зайве?»

На дошці прикріплені ряди малюнків, де учню потрібно прибрати зайву картку.

 1 ряд: малюнки дуба, каштана, калини  (зайва калина, бо це кущ);

 2 ряд: сосна, ялинка, липа (зайва липа, бо це не хвойне дерево);

 3 ряд: яблуня, груша, дуб (зайвий дуб, бо це не фруктове дерево).

 

 

«Доповни речення».  Послухайте уважно та відгадайте  загадку.

 

Величезний і багатий

Почастує він усіх і

Суницею і чорницею

І горішком з сироїжкою

Ще й малиною й хворостиною

В ньому мешкають тварини

Ще ростуть дуби й ялини

Величезні до небес

Називають його … ліс.

Ліс — це місце, де росте багато дерев.

 

Послухайте вірш про ліс. Його продекламує учень

 

Ліс зелений друг людини

Прохолодний в літню днину.

Взимку захисток од вітру.

Очищає ліс повітря.

Він, мов дім, для всіх відкритий.

Дружно тут навчились жити

І тварини, і комахи.

На деревах різні птахи.

 

Але ліси бувають різні. Наприклад.

Якщо у лісі ростуть тільки листвяні дерева, ліс називають листяним.

 Слайд 11

Є лиси, де ростуть тільки хвойні дерева, тому його називають хвойним.

Слайд 12

Бувають, що в лісі дружно уживаються листвяні дерева і хвойні, тому таки ліси називають мішаними. 

Слайд13

Запитання дітям: Назвіть які дерева ростуть у листяних лісах?

Відповіді учнів: Там ростуть листяні дерева.( діти називають дерева)

Запитання дітям: Які дерева ростуть у хвойних лісах?

Відповіді учнів: діти називають дерева

Запитання дітям: Які дерева  ростуть у мішаних лісах?

Відповіді учнів: діти називають дерева

Отже , ми познайомились з різновидами лісів: це листяні, хвойні та мішані ліси. (За вірну відповідь учні отримають фішки)

      Життя рослин у лісі має свої особливості. Дерева, що формують ліс, ростуть більш-менш близько, впливаючи одне на одне та на всю іншу лісову рослинність.

Рослини в лісі розташовані ярусами, які можна порівняти із поверхами.

Слайд 14

   http://svitppt.com.ua/images/32/31983/960/img14.jpg

     Перший, верхній, ярус представлений найвищими деревами (ялина, сосна, дуб).

    Другий ярус сформований меншими за розміром деревами (черемха, горобина, дика яблуня).

    Третій (середній) ярус складається із чагарників (кущів), наприклад шипшини, ліщини, калини, брусниці.

     Четвертий ярус — це трав’янистий покрив.

     П’ятий — мохи та лишайники.

Доступ світла до рослин різних ярусів неоднаковий. Крони дерев першого ярусу краще освітлені. Від верхніх до нижніх ярусів освітленість зменшується, оскільки рослини верхніх ярусів затримують частку сонячних промінів.

Мохи та лишайники, що займають п’ятий ярус, отримують дуже малу кількість світла. Це найбільш тіньовитривалі рослини лісу.

 

Так які  рослини представляють верхній ярус лісу?

Вірно, високі дерева (сосна, дуб, береза)

Які рослини представляють середній ярус лісу?

Вірно, кущі. (ліщина, калина)

Які рослини представляють ніжні яруси лісу?

Вірно, це трава, квіти, мохи та лишайники.

Ліс — це домівка для звірів, пташок, комах. Ми завітаємо до них у гості. А коли йдеш у гості, необхідно дотримувати певних правил поведінки. Сьогодні на уроці ви спробуєте скласти такі правила, щоб ваш відпочинок у лісі не став на заваді лісовим мешканцям.

 

А тепер давайте разом згадаємо, як поводитися у лісі.

Хто із вас любить гуляти лісом, збирати гриби і ягоди? Спілкування із природою дуже корисне для здоров’я людини.

Однак природа приховує в собі багато небезпек. Можна отруїтися отруйними ягодами або принести додому отруйний гриб, переплутавши його із їстівним.

Ставлю запитання: Можна збирати незнайомі тобі гриби і ягоди, куштувати їх?

Можна  ламати гілля дерев та кущів, пошкоджувати кору дерев, руйнувати мурашники та птичої гнізда?

Ні. 

Вірно ( на мультімедійной дошці   - Поради «Ти у лісі») Слайд

                                          Поради «Ти у лісі»

• Збирай і куштуй тільки знайомиі тобі ягоди і гриби.

• Не руйнуй мурашники.

• Не ламай гілля дерев та кущів.

 

Не руйнуй пташині гнізда. 

• Не розводь багаття

• Не залишай після себе сміття

Запам’ятайте, діти, ці паради!

ІІІ. Заключна частина уроку.

— Що нового ви дізналися на уроці?

  • На які три групи можна поділити рослини?

— Які дерева називають листяними ?

— Які дерева називають хвойними?

— Назвіть листяні дерева нашого краю.

— Назвіть хвойні дерева нашого краю.

 

 

Завантаження...
docx
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
Інкл
Додано
13 квітня 2021
Переглядів
3730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку