Урок №2 Дата____________
Тема: Частини мови. Основні способи їх розпізнавання. Діагностичний зріз знань (тести)
Мета:
навчальна: повторити відомості про частини мови, основні способи їх розпізнавання; удосконалити навички учнів розпізнавати частини мови;
розвивальна: розвивати усне й писемне мовлення школярів, уміння узагальнювати й систематизувати здобуті знання;
виховна:виховувати любов до краси слова і формувати комунікативну компетентність
« Ми змалечку звикаємо до слів, як до повітря, як до хліба звикли…» (Є. Летюк)
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання (зачитування учнями творчих робіт про мову та її значення)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Сьогодні ми повторимо відомості про частини мови, основні способи їх розпізнавання.
1.Робота з епіграфом.
Учні висловлюють власні думки.
ІV. Основний зміст уроку
Слово вчителя
На сьогоднішній день налічують 10 частин мови. Вони в свою чергу поділяються на самостійні ( або повнозначні) та службові ( або не повнозначні), окремою частиною виділяють вигук.
Самостійних частин мови шість: іменник, прикметник, числівник, займенник, дієслово та прислівник. Кожна з них мають і граматичне і лексичне значення.
Службові частини мови, відповідно, не мають лексичного значення, а служать для придання словам і реченням нових відтінків, форм тощо, або просто для зв’язку в реченнях. До службових частин мови відносяться прийменник, сполучник та частка.
Серед цих частин мови є змінювані (іменник, прикметник, числівник, займенник і дієслово) та незмінювані. Але перш ніж ми «підемо» далі дайте відповіді на питання.
А)Хто? Що?
Б) Де? Коли?
В) Ваш варіант
2. Дієслово –це частина мови, яка вказує на:
А) дію предмета;
Б) стан предмета.
3. Прикметник відповідає на питання:
А) Хто? Що?
Б) Де? Коли?
В) Який? Яка? Яке?
4. Числівник – це …
А) самостійна частина мови;
Б) службова частина мови.
5. Запишіть числівник 367 літерами.
6. Яка тема в 4 класі вам була найваща? (ваш варіант)
Перевірка відповідей учнів.
Робота над складанням таблиці «Частини мови» (колективна робота)
Частини мови
Частина мови |
Значення |
Питання |
Іменник |
Предмет |
Хто? Що? |
Прикметник |
Ознака |
Яка? Яке? Які? |
Займенник |
Вказує на предмет |
Хто? Що? |
Числівник |
Порядок, кількість |
Котра? Котре? Котрі? Скільки? |
Дієслово |
Дія |
Що робити? Що зробити? |
Прислівник |
Однака дії |
Куди? Звідки? Коли? Яке? |
Усна бесіда:
«Незакінчене речення».
1.Наука, яка вивчає частини мови, називається...
2. В українській мові є ... частин мови.
3. Самостійні частини мови відрізняються від службових тим, що ...
5. У реченні службові частини мови для...
6. Вигук − особлива частина мови, яка...
Фізкультхвилинка.
Листочки-парашутики, як стомлені пташки,
Летять і опускаються на трави і стежки.
Листочків-парашутиків у лісі не злічить.
То осінь опускається, бо хоче відпочить.
А щоб легше і веселіше було запам’ятовувати всі правила ми прослухаємо віршики, а потім виконаємо завдання.
Ми іменника позвали
І спитали: Що ти? Хто?
Відповів він: ліс з лугами
І сідельце, і пальто,
Хлопчик, дівчинка і мама,
Пес і пташка, сонце, кіт,
Щастя, радощі і слава,
Та Івасик, твій сусід!
Дієслово щось все робить,
Що ти робиш?
Що зробив? Йду, стрибаю, маю, хочу,
Впав, заплакав та розбив.
Прикметник, ти який і чий?
Я – рідний, синій та малий,
Я- голубий, веселий, шумний,
Важкий, дотепний та розумний,
Катрусин, батьків, Танін, кішкин
Брудний, охайний та розкішний.
Сполучник сполучає все:
а, та, і, й, бо, щоб, але,
чи і або – синонім, звісно,
запам’ятай їх всіх навмисно!
Прийменник – це обманщик рідкий,
До слова липне, як до тітки,
Але стоїть завжди поперед:
У, до, від, над, за, із-за, перед,
Про, понад, через, по, посеред!
(Завдання: до кожної частини мови доберіть по 2 приклади із поезії)
Подані іменники поставте в родовому відмінку.
Документ, папір, реквізит, звіту, стиль, список, аркуш, перелік, протокол, вибір, виступ, формуляр, заголовок, текст, індекс, керівник, лист, заклад, факт.
Утворіть словосполучення, додавши до поданих дієслів іменники у потрібній відмінковій формі.
Набрати ( чого?)…, набути (чого?)…, зрадіти ( чому?)…, навчати (кого?)…,нав’язати (що?)…
Утворіть словосполучення, поставивши замість крапок потрібні іменники.
Написати ( на чому?)…, написати (чим?)…, насипати (що?)…,
Приготувати (що?)…, надавати ( що?)…, надавати (чого?)….
Узгодьте числівники з іменниками і запишіть.
Два (явір), два (завод), два(дуб), два (папірець), два (телефон), два (стенд), три (зошит), три (брат), чотири ( груша).
V. Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок
Усна гра «Зайве словечко»
Завдання: закреслити четверте «зайве» і визначити,
до якої частини мови належать інші слова кожного ряду.
2.блакитний, казковий, міцний, зелень;
3.неймовірно, доброта, лагідно, спекотно;
4.а, але, і, він;
5.два, воно, третій, дев’ять;
6.ви, до, я, мене;
7.підбігти, захистити, підгодовування, висихати;
8.що, від, до, за.
VІ. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання