Чернечі лицарські ордени та християнізація Європи

Про матеріал
План-конспект уроку з всесвітньої історії для учнів 8 класу з теми: Чернечі лицарські ордени та християнізація Європи
Перегляд файлу

Тема: Чернечі лицарські ордени та християнізація Європи.

Мета: з’ясувати причини, хід та результати хрестових походів, охарактеризувати діяльність католицьких чернецьких орденів, суть єретичних рухів; продовжити формування навичок самостійної роботи з підручником..виховувати в учнів повагу до різних релігійних конфесій.

Поняття: «інквізиція», «єресь», «аутодафе», «целібат», «схизма».

Обладнання: підручник Всесвітня історія 7 клас О.І.Пометун , 2007; атлас, наочність.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І.    Організаційна частина уроку

ІІ.  Актуалізація знань учнів

1.  Яка подія сталася у християнстві 1054 р.?

2.  Назвіть світові релігії, що існували в XI ст. ?

3.  Яким було ставлення до мирського життя у середні віки?

4.  Розкрийте роль церкви в житті середньовічної людини?

5.  На які стани поділялося середньовічне суспільство?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Робота з підручником. Прочитати  «Піднесення папства в епоху Середньовіччя» та дати відповідь на питання:

1. Що таке клюнійський рух?

2. Дати визначення поняття інвеститура.

3. Що таке конклав?

       Чернечі ордени. Вчитель розповідає про чернечі ордени бенедиктинців, клюнійців, цистеріанців, міноратів, домініканців.

       Бенедикти́нці, бенедиктини (лат. Ordo Sancti Benedicti) O.S.B. — найстаріший чернечий орден Римо-Католицької Церкви. Заснований Святим Бенедиктом Нурсійським, який дав ордену статут, близько 529 року у Монте-Касіно (Італія). Девізом є: «Молись і працюй» — лат. « Ora et labora ». В ордені 7 798 чоловік.

       Є жіноче відгалуження бенедиктинок, а також бенедиктинці східного обряду (головно у Бельгії), організовані при сприянні митрополита Андрея Шептицького. Орден був найбільшим феодальним землевласником. Бенедиктинці активно підтримували папство. Центри існують в Західній Європі й Америці. З нього походять різні чернечі ордени, зокрема, цистерціанці, камальдули, картезіанці.

        Наголос у діяльності бенедиктинців робиться на молитви, інтелектуальні заняття, релігійне мистецтво, місіонерську роботу.

        Після смерті св. Бенедикта в 547 році, заснований ним монастир Монте-Кассіно проіснував недовго і був зруйнований лангобардами близько 577 року (пізніше він був відновлений). Ченці за підтримки папи Григорія I Великого розійшлися по різних країнах, сприяючи поширенню статуту та ідей св. Бенедикта. Незабаром монастирі виникли в Англії, Франкському королівстві, інших країнах Західної та Центральної Європи, а до XI століття і у Східній Європі.

         Оскільки Статут св. Бенедикта не передбачав централізованих структур, які об'єднують монастирі, то до XI століття монастирі, що використовують бенедиктинський статут, були незалежними. В X - XI століттях орден зазнав декількох істотних реформ: почали з'являтися конгрегації монастирів, від бенедиктинців відбрунькувалися ордена камальдулів та цистерціанців, була проведена реформа чернечого життя, т. зв. Клюнійська реформа (за назвою абатства Клюні).

         В XIII столітті виникли нові ордени домініканців та францисканців, змінилася структура європейського суспільства, що зумовило початок занепаду ордену бенедиктинців. Ще більше посилився цей занепад в ході Реформації та секуляризації XVIII століття.

        Вклад бенедиктинців в культуру і цивілізацію західного суспільства величезний, в епоху раннього Середньовіччя бенедиктинські монастирі були головними осередками культури в Західній Європі. Зі шкіл при абатствах вийшли практично всі видатні вчені того часу, в тому числі Беда Преподобний, Алкуїн та ін. У бібліотеках при монастирях зберігалися і переписувалися стародавні рукописи, велися хроніки, велося навчання людей. При монастирях організовувалися ярмарки, що пожвавлювало торгівлю; лікарні, де лікували стражденних.

        Домініканці (домінікани, «брати проповідники»; лат. Ordo Praedicatorum) — католицький чернечий орден, заснований у 1215 в Тулузі (Франція) іспанським монахом (ченцем) св. Домініком (1170-1221).

         Традиційним символом домініканського ордену був чорний із білими плямами собака, що тримав у зубах палаючий факел — вогонь істини. Цей образ виник завдяки грі латинських слів: монахів часто називали домініканцями (лат. Dominicanes), що означало послідовники Домініка; однак, їх назву можна перекласти і як «пси Господа» (лат. Domini canes).

         У 1227 домініканці отримали право повсюдної проповіді і сповіді. Заснували і утримували університети в Болоньї, Кельні, Оксфорді. Під їх впливом знаходились богословські кафедри в університетах Парижа, Падуї, Праги та інших міст Європи. Домініканці займають важливі державні пости у Ватикані. Сьогодні домініканці — один з найвпливовіших католицьких монаших чинів.

        Хрестові походи. Рольова гра.

         Учитель пропонує учням розбитися на групи, що представляють селян, лицарів, городян, купців, сеньйорів. Користуючись текстом підручника або додатковим матеріалом, учні повинні пояснити, чому вони вирушили у хрестовий похід. Під час презентації учні заповнюють таблицю «Мета хрестових походів».

--Дане завдання може використовуватись для учнів з ООП з допомогою асистента.

 

     Єресі та інквізиція. Робота в групах.

     Учитель ділить клас на дві групи, пропонує опрацювати відповідний  текст  підручника    та  виконати  завдання в групі.

  1-а група. З’ясуйте, хто такі вальденси і якою була мета їхньої діяльності.

  2-а група. З’ясуйте, хто такі катари і якою була мета їхньої діяльності.

       Робота над поняттями. Учні заносять до зошита визначення понять.

Єресь — релігійне вчення, що заперечує основні положення церкви та її організаційні форми.

Єретик — послідовник єресі.

Інквізиція — церковний суд у справах єретиків.

Аутодафе — спалення єретика на вогнищі.

        Церква в ХIV–XV ст. Метод «Мозковий штурм».

Учитель пропонує учням, використовуючи матеріал попереднього уроку, порівняти становище й визначити, яким чином змінилося становище церкви у ХIV–XV ст. порівняно з V–ХІ ст.

IV. Узагальнення та систематизація знань

«Історичне фехтування»

Учні складають 6 питань за матеріалом уроку, а потім ставлять їх одне одному.

V.  Домашнє завдання

 Опрацювати §21 .

 

 

Абатство Святої Трійці

Кава де Тіррені

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Всесвітня історія 8 клас (Сорочинська Н.М., Мартинюк О.О., Гісем О.О.)
Додано
21 жовтня 2021
Переглядів
2333
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку