.
Тема. Чесність і правдивість (Година спілкування,4 клас)
Мета: дати уявлення про честь, закріпити поняття слів «чесність» і «правдивість»;формувати вмiння оцiнювати власнi вчинки та вчинки товаришiв; виховувати бажання бути чесними і правдивими;
Хід бесіди
І. Органiзація класу
II.Основна частина
1.Учитель читає оповідання В. Осєєвої «Що легше?»
Пішло троє хлопчиків у ліс. А в лісі гриби, ягоди, пташки співають. Загралися хлопчики. Не помітили, як і день скінчився.
Ідуть додому — а самі бояться.
— Ох і перепаде ж нам удома!
Зупинилися вони на дорозі й гадають, що легше: правду сказати чи вигадати якусь небилицю?
— Я скажу, — говорить перший, — що нібито на мене в лісі напав вовк, тато злякається і не сваритиме мене.
— Я скажу, — говорить другий, — що зустрів дідуся. Зрадіє мама і не сваритиме мене.
— А я правду скажу, — говорить третій. — Правду завжди легко казати, бо вона є правда і вигадувати нічого не треба.
Розійшлися всі по домівках. Тільки-но встиг перший хлопчик сказати татові про повка — аж бачить, лісник іде...
— Нема, — каже, — у цій місцевості вовків.
Розсердився тато за першу провину а за неправду — вдвічі.
Другий хлопчик про діда розповів. А дід тут як тут — у гості йде.
Довідалася мати правду. За першу провину розсердилася, а за неправду — вдвічі...
А третій хлопчик як прийшов, то з порога про все щиро признався. Побурчала на нього мама та й простила.
- Який хлопчик вам сподобався?
-Чим він вам сподобався?
- Як сказав хлопчик про правду?
-Чому не можна говорити неправду?
-Які ще оповідання ви читали про чесність і правдивість?
- кого ми називаємо чесною і правдивою людиною?
- З чого ми переконуємося, що якась людина неправдива?
У яких оповіданнях йдеться про дітей, що кажуть неправду?
- Які ви знаєте прислів'я про чесність і правдивість? (Учні називають). 2.Послухайте ще й такі прислів'я: «Хто чесний, той завжди попереду йде», «З правдою весь світ пройдеш», «Краще не обіцяти, як слова не здержати».
3. Діти зачитують прислів я, які підготували і пояснюють як їх розуміють.
«Того, хто каже правду, попереду чекає щастя», «Правда й істина не вмирають», «Коли у брехуна хата зайнялася, ніхто не повірив», «Світ тільки правдою тримається», «Правда не губить людину», «Маленька правда переможе велику неправду», «На правді світ стоїть», «Переможеш не силою, а правдою», «Краще гірка правда, ніж солодка брехня».
4.Читання вірша М. Пригари «Тихенька дівчинка».
Чого це на мене так сердяться в школі?
Тож я не чіпаю нікого ніколи.
Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,
А з цього виходить одне тільки лихо.
Оце я сказала — така в мене звичка,—
Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка.
Що в Каті спідничка — неначе з рогожі,
Та ще й черевички на човники схожі.
Що в Тані волосся нечесане досі,
Що очі в Мар'янки маленькі та косі,
Що в зошиті Лесі самі тільки плями:
Непевне, бруднючими пише руками.
Я ж правду кажу їм...
І що тут такого?
Тож я не чіпаю ніколи нікого.
Сиджу собі тихо і в школі, і вдома,
І чом вони сердяться всі — невідомо!
-Чому на дівчинку всі сердились?
-Яку правду казала дівчина?
-Як потрібно поводитись чесній і правдивій людині?
Читання віршів Г. Бойка «Про щоденник»
Вова в класі, коло дошки,
Завдання не знав нітрошки.
Невеселий, як ніколи,
Повертався він із школи.
«Треба двійку приховати,
Щоб не знали мама й тато.
А як виправлю на п'ять –
Можна буде й показать».
У сараї, там, де дрова,
Заховав щоденник Вова.
Заховав і з усіх ніг
Знов на вулицю побіг.
Про уроки й не згадав
І п'ятірку прогуляв.
А назавтра вчитель знову
Викликав до дошки Вову.
Ну, а Вова коло дошки
Завдання не зна нітрошки!..
І вчорашнього не знає,
Ще й щоденника не має…
Ще й до школи мати Вови
Розхвильована прийшла,
Бо в сараї, там, де дрова,
Двійку Вовину знайшла!
4. Читання вiрша Д. Павличка «Мухомори»
Мухомор сказав до мухомора:
— В нашiм лiсi ти — найкращий гриб! —
І подумав: «От яка потвора —
де ти взявсь, чорти тебе взяли б!»
Мухомор одмовив мухомору:
— В нашiм лiсi кращий ти за всiх! —
І подумав: «Хто таку потвору
Сотворив i виставив на смiх!»
Таблиця 1
— Подумайте, як можна назвати таких мухоморiв?
— Яких людей вони нагадують?
—Чи не нагадує цей вiрш прислiв'я: «Два брехуни одної правди не скажуть»?
5.Читання та обговорення оповiдання Г.М.Кирпи «Маленька брехня»
— Послухайте iсторiю про дiвчинку Наталку, яка вважала, що маленька брехня — це i не брехня зовсiм.
Ганнуся впала i зламала ногу. Довелося в гiпсi лежати вдома. Вона дуже переживала, що багато в школi пропустить, а тодi зовсiм вiдстане вiд однокласникiв.
Друзi вирiшили виручити однокласницю: домовилися щодня носити їй уроки i пояснювати, коли вона щось не зрозумiє.
Коли настала черга Наталки провiдувати Ганнусю, вона не пішла до однокласницi. В класi збрехала, що у неї, мовляв, бабуся захворiла.
— Як тобi не соромно! — обурилася Надiйка. Та ти ж учора цiлий день через скакалку на вулицi стрибала.
— Подумаєш, злочин великий,— трохи зашарiлася Наталка.— Я зовсiм трiшечки збрехала.
Учитель.
- Як ви гадаєте: брехня може бути малою чи великою?
- Мала брехня спричиняє таку саму шкоду, що i велика. Адже i мала брехня - це неправда, i пiв брехнi — теж неправда. І починається все завжди з малого: пiшов у кiно, а мамi сказав, що був у школi. Гасав у дворi, а вдома сказав, що ходив до хворого товарища.
Здавалося б дрiбницi. Аж нi! Мала брехня з часом переростає у велику брехню, якiй немає прощення.
6.Літературна вікторина.
- 1.3 якого твору цей уривок?
«Петрик ішов мовчки. У нього був поганий настрій, хоч і наловив багато риби. Його настрій був схожий на почуття після хорошої оцінки, одержаної за підказкою товариша.
Веселий хлопчик теж раптом перестав свистіти і голосно засміявся.
— Ти чого це? — повернувся Петрик. Хлопчик продовжував сміятись і показав на землю. У Петрика похололо в грудях. На стежинку з його кошика падали дощові черв'яки». (С. Жемайтіс «Карасі»).
-Чому Петрик ніяково себе почував?
- Як можна оцінити поведінку хлопчика?
-А з вами не траплялось таких випадків?
2. Герої яких оповідань зображені на картинках-загадках? («Корова» Л. Толстого, «Огірки» М. Носова, «Чому?» В. Осєєвої).
-Що спільного у всіх цих героїв?
-Якими нас учать бути ці літературні твори?
7.Моральні задачі. 1. Вулицею йде хлопчик, у нього з кишені випав ножик. Ви йшли ззаду і побачили. Як би ви діяли?
2. Наталка була одна в кімнаті. Вона прибирала на столі, випадково штовхнула улюблену мамину кришталеву вазу і розбила. Що зробити? Зізнатися. Чи промовчати? Чи, може, сказати, що розбив кіт Рудько?
-Як, на вашу думку, вчинить Наталка?
-А як би ви зробили?
-У кого з вас були подібні випадки?
-Чи завжди ви буваєте чесними і правдивими?
- Запам'ятайте, що людей не можна обманювати. Потрібно завжди говорити тільки правду, якою б вона не була. У народі кажуть: «Правда світліша за сонце, чистіша за світле небо».
ІІІ. Підсумок
— Запам'ятайте: краще сказати правду, якою б вона не була, тому що, як мовить народ, «брехнею свiт пройдеш, а назад не повернешся».
Будьте з усiма чесними — i вам буде легко жити.
М .Яровий «Лисиця»
Лисиця в школу вчитися прийшла.
А як вона ледачою була,
То щоб уроки не робити —
Надумала учительку дурити!
Напише нишком на хвості
Таблицю множення чи приклади прості
І вгору лапу піднімає.
— Я знаю!
Я піду до дошки! —
Озветься так, помнеться трошки,
Хвоста до носа піднесе
І прочита, як з книги, все..
Отак знання у неї ті
Не в голові були, а на хвості!
Учителька помітила це діло —
На хвіст ногою наступила:
— Тепер відповідай! —
Лисиця — так і сяк — не зна
нічого — й край.
Шановні друзі, учні й учениці,
А поміж вас нема подібної лисиці?
.
Тема. Чесність і правдивість (Година спілкування,4 клас)
Мета: дати уявлення про честь, закріпити поняття слів «чесність» і «правдивість»;формувати вмiння оцiнювати власнi вчинки та вчинки товаришiв; виховувати бажання бути чесними і правдивими;
Хід бесіди
І. Органiзація класу
II.Основна частина
1.Учитель читає оповідання В. Осєєвої «Що легше?»
Пішло троє хлопчиків у ліс. А в лісі гриби, ягоди, пташки співають. Загралися хлопчики. Не помітили, як і день скінчився.
Ідуть додому — а самі бояться.
— Ох і перепаде ж нам удома!
Зупинилися вони на дорозі й гадають, що легше: правду сказати чи вигадати якусь небилицю?
— Я скажу, — говорить перший, — що нібито на мене в лісі напав вовк, тато злякається і не сваритиме мене.
— Я скажу, — говорить другий, — що зустрів дідуся. Зрадіє мама і не сваритиме мене.
— А я правду скажу, — говорить третій. — Правду завжди легко казати, бо вона є правда і вигадувати нічого не треба.
Розійшлися всі по домівках. Тільки-но встиг перший хлопчик сказати татові про повка — аж бачить, лісник іде...
— Нема, — каже, — у цій місцевості вовків.
Розсердився тато за першу провину а за неправду — вдвічі.
Другий хлопчик про діда розповів. А дід тут як тут — у гості йде.
Довідалася мати правду. За першу провину розсердилася, а за неправду — вдвічі...
А третій хлопчик як прийшов, то з порога про все щиро признався. Побурчала на нього мама та й простила.
- Який хлопчик вам сподобався?
-Чим він вам сподобався?
- Як сказав хлопчик про правду?
-Чому не можна говорити неправду?
-Які ще оповідання ви читали про чесність і правдивість?
- кого ми називаємо чесною і правдивою людиною?
- З чого ми переконуємося, що якась людина неправдива?
У яких оповіданнях йдеться про дітей, що кажуть неправду?
- Які ви знаєте прислів'я про чесність і правдивість? (Учні називають). 2.Послухайте ще й такі прислів'я: «Хто чесний, той завжди попереду йде», «З правдою весь світ пройдеш», «Краще не обіцяти, як слова не здержати».
3. Діти зачитують прислів я, які підготували і пояснюють як їх розуміють.
«Того, хто каже правду, попереду чекає щастя», «Правда й істина не вмирають», «Коли у брехуна хата зайнялася, ніхто не повірив», «Світ тільки правдою тримається», «Правда не губить людину», «Маленька правда переможе велику неправду», «На правді світ стоїть», «Переможеш не силою, а правдою», «Краще гірка правда, ніж солодка брехня».
4.Читання вірша М. Пригари «Тихенька дівчинка».
Чого це на мене так сердяться в школі?
Тож я не чіпаю нікого ніколи.
Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,
А з цього виходить одне тільки лихо.
Оце я сказала — така в мене звичка,—
Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка.
Що в Каті спідничка — неначе з рогожі,
Та ще й черевички на човники схожі.
Що в Тані волосся нечесане досі,
Що очі в Мар'янки маленькі та косі,
Що в зошиті Лесі самі тільки плями:
Непевне, бруднючими пише руками.
Я ж правду кажу їм...
І що тут такого?
Тож я не чіпаю ніколи нікого.
Сиджу собі тихо і в школі, і вдома,
І чом вони сердяться всі — невідомо!
-Чому на дівчинку всі сердились?
-Яку правду казала дівчина?
-Як потрібно поводитись чесній і правдивій людині?
Читання віршів Г. Бойка «Про щоденник»
Вова в класі, коло дошки,
Завдання не знав нітрошки.
Невеселий, як ніколи,
Повертався він із школи.
«Треба двійку приховати,
Щоб не знали мама й тато.
А як виправлю на п’ять –
Можна буде й показать».
У сараї, там, де дрова,
Заховав щоденник Вова.
Заховав і з усіх ніг
Знов на вулицю побіг.
Про уроки й не згадав
І п’ятірку прогуляв.
А назавтра вчитель знову
Викликав до дошки Вову.
Ну, а Вова коло дошки
Завдання не зна нітрошки!..
І вчорашнього не знає,
Ще й щоденника не має…
Ще й до школи мати Вови
Розхвильована прийшла,
Бо в сараї, там, де дрова,
Двійку Вовину знайшла!
4. Читання вiрша Д. Павличка «Мухомори»
Мухомор сказав до мухомора:
— В нашiм лiсi ти — найкращий гриб! —
І подумав: «От яка потвора —
де ти взявсь, чорти тебе взяли б!»
Мухомор одмовив мухомору:
— В нашiм лiсi кращий ти за всiх! —
І подумав: «Хто таку потвору
Сотворив i виставив на смiх!»
Таблиця 1
— Подумайте, як можна назвати таких мухоморiв?
— Яких людей вони нагадують?
— Чи не нагадує цей вiрш прислiв’я: «Два брехуни одної правди не скажуть»?
5.Читання та обговорення оповiдання Г.М.Кирпи «Маленька брехня»
— Послухайте iсторiю про дiвчинку Наталку, яка вважала, що маленька брехня — це i не брехня зовсiм.
Ганнуся впала i зламала ногу. Довелося в гiпсi лежати вдома. Вона дуже переживала, що багато в школi пропустить, а тодi зовсiм вiдстане вiд однокласникiв.
Друзi вирiшили виручити однокласницю: домовилися щодня носити їй уроки i пояснювати, коли вона щось не зрозумiє.
Коли настала черга Наталки провiдувати Ганнусю, вона не пішла до однокласницi. В класi збрехала, що у неї, мовляв, бабуся захворiла.
— Як тобi не соромно! — обурилася Надiйка. Та ти ж учора цiлий день через скакалку на вулицi стрибала.
— Подумаєш, злочин великий,— трохи зашарiлася Наталка.— Я зовсiм трiшечки збрехала.
Учитель.
- Як ви гадаєте: брехня може бути малою чи великою?
- Мала брехня спричиняє таку саму шкоду, що i велика. Адже i мала брехня - це неправда, i пiв брехнi — теж неправда. І починається все завжди з малого: пiшов у кiно, а мамi сказав, що був у школi. Гасав у дворi, а вдома сказав, що ходив до хворого товарища.
Здавалося б дрiбницi. Аж нi! Мала брехня з часом переростає у велику брехню, якiй немає прощення.
6.Літературна вікторина.
- 1.3 якого твору цей уривок?
«Петрик ішов мовчки. У нього був поганий настрій, хоч і наловив багато риби. Його настрій був схожий на почуття після хорошої оцінки, одержаної за підказкою товариша.
Веселий хлопчик теж раптом перестав свистіти і голосно засміявся.
— Ти чого це? — повернувся Петрик. Хлопчик продовжував сміятись і показав на землю. У Петрика похололо в грудях. На стежинку з його кошика падали дощові черв'яки». (С. Жемайтіс «Карасі»).
-Чому Петрик ніяково себе почував?
- Як можна оцінити поведінку хлопчика?
-А з вами не траплялось таких випадків?
2. Герої яких оповідань зображені на картинках-загадках? («Корова» Л. Толстого, «Огірки» М. Носова, «Чому?» В. Осєєвої).
-Що спільного у всіх цих героїв?
-Якими нас учать бути ці літературні твори?
7.Моральні задачі. 1. Вулицею йде хлопчик, у нього з кишені випав ножик. Ви йшли ззаду і побачили. Як би ви діяли?
2. Наталка була одна в кімнаті. Вона прибирала на столі, випадково штовхнула улюблену мамину кришталеву вазу і розбила. Що зробити? Зізнатися. Чи промовчати? Чи, може, сказати, що розбив кіт Рудько?
-Як, на вашу думку, вчинить Наталка?
-А як би ви зробили?
-У кого з вас були подібні випадки?
-Чи завжди ви буваєте чесними і правдивими?
- Запам'ятайте, що людей не можна обманювати. Потрібно завжди говорити тільки правду, якою б вона не була. У народі кажуть: «Правда світліша за сонце, чистіша за світле небо».
ІІІ. Підсумок
— Запам’ятайте: краще сказати правду, якою б вона не була, тому що, як мовить народ, «брехнею свiт пройдеш, а назад не повернешся».
Будьте з усiма чесними — i вам буде легко жити.
М .Яровий «Лисиця»
Лисиця в школу вчитися прийшла.
А як вона ледачою була,
То щоб уроки не робити —
Надумала учительку дурити!
Напише нишком на хвості
Таблицю множення чи приклади прості
І вгору лапу піднімає.
— Я знаю!
Я піду до дошки! —
Озветься так, помнеться трошки,
Хвоста до носа піднесе
І прочита, як з книги, все..
Отак знання у неї ті
Не в голові були, а на хвості!
Учителька помітила це діло —
На хвіст ногою наступила:
— Тепер відповідай! —
Лисиця — так і сяк — не зна
нічого — й край.
Шановні друзі, учні й учениці,
А поміж вас нема подібної лисиці?