Узагальнити знання учнiв про секрети вихованої людини, про правила поведiнки вдома, у школi, в громадських мiсцях; спонукати до пiклування про рiдних, близьких, оточуючих; виховувати любов та пошану до оточуючих людей.
Чи вихована ти дитина?
Мета: узагальнити знання учнiв про секрети вихованої людини, про правила поведiнки вдома, у школi, в громадських мiсцях; спонукати до пiклування про рiдних, близьких, оточуючих; виховувати любов та пошану до оточуючих людей.
Хiд виховної години
І. Органiзацiйна частина
II. Основна частина
1. Розповiдь учителя
Людина з самого свого народження живе серед людей. Серед них робить свої перші кроки і говорить перші слова, розвивається і розкриває свої здібності.
Давайте порахуємо, з скількома людьми ми зустрічаємося щодня. Удома ми спілкуємося з рідними: мамою, татом, братами і сестрами, з сусідами; у школі - з вчителями, шкільними товаришами, бібліотекарем; у магазині - з продавцем, касирами, незнайомими людьми; на вулиці - з перехожими; старими і молодими людьми, дорослими і однолітками. Важко полічити, скільки людей за один день побачиш; з одними тільки поздороваєшься, з іншими поговориш, пограєш, третім відповіси на питання, до когось сам звернешся з проханням. Кожна людина знаходиться в постійному спілкуванні із знайомими і незнайомими людьми у дома, в школі, на вулиці, в магазині, в кіно, в бібліотеці і так далі. Всі ми знаємо, що поведінка іншої людини, привітно або грубо сказане слово нерідко залишають в душі слід на цілий день. Часто гарний настрій у людини залежить від того, чи надали йому уваги, чи були з ним привітні, доброзичливі при спілкуванні, і як образливо буває від неуваги, грубості, злого слова.
Отже, сьогодні на уроці ми поговоримо про вихованість, ознаки вихованості і особливу увагу звернемо на те чи є ви вихованими дітьми.
А що ж означає бути вихованими?
Дуже багато часу ми з вами проводимо в школі, тому сьогодні говоритимемо про правила поведінки в школі, а також про моменти нешанобливого відношення, тобто такого, після якого виникають образи. Як правило, образи взаємні.
На жаль, не у всіх шкільних колективах затверджуються правила ввічливості, привітності, делікатності. Треба задуматися над своїми помилками в поведінці. Рівний дружний тон, увага один до одного, взаємна підтримка укріплюють стосунки. І навпаки, безцеремонність або грубе звернення, нетактовність, образливі прізвиська, клички боляче ранять, різко погіршують ваше самопочуття. Деякі вважають, що все це дрібниці, дурниці. Проте грубі слова не нешкідливі. Недаремно народ склав мудрі приказки про роль слова в людських взаєминах: “Від одного слова та навік сварка”, “Бритва скребе, а слово ранить”, “Ласкаве слово - це весняний день”.
Бути вихованим — це означає бути уважним до iншого, делiкатним, тактовним, скромним, ввiчливим, поступливим, не дрiб’язковим.
Багато столiть iснує людство. У життi людей мiльйони разiв повторювалися повсякденнi ситуації. Люди зустрiчалися i розлучалися, знайомилися, робили один одному послуги, просили щось або відмовляли, приносили подарунки, висловлювали спiвчуття, ходили в гостi і приймали їх у себе тощо. Поступово люди знаходили i з поколiння в покоління передавали зручнi, розумнi способи дії в подiбних ситуацiях. Так виникли правила поведiнки. Але основне не змiнювалося: повага й чуйне ставлення до людей.
І от сьогоднi на уроцi ми узагальнимо здобутi знання, якi ви отримали на попереднiх уроках. Дуже багато часу ми з вами проводимо в школі, тому сьогодні говоритимемо про правила поведінки в школі, а також про моменти нешанобливого відношення, тобто такого, після якого виникають образи. Як правило, образи взаємні.
На жаль, не у всіх шкільних колективах затверджуються правила ввічливості, привітності, делікатності. Треба задуматися над своїми помилками в поведінці. Рівний дружний тон, увага один до одного, взаємна підтримка укріплюють стосунки. І навпаки, безцеремонність або грубе звернення, нетактовність, образливі прізвиська, клички боляче ранять, різко погіршують ваше самопочуття. Деякі вважають, що все це дрібниці, дурниці. Проте грубі слова не нешкідливі. Недаремно народ склав мудрі приказки про роль слова в людських взаєминах: “Від одного слова та навік сварка”, “Бритва скребе, а слово ранить”, “Ласкаве слово - це весняний день”.
2. Читання й обговорення оповiдання В. Сухомлинського «Здрастуйте»
Лiсовою стежкою йдуть батько і маленький син. Тиша. Сонце свiтить. Стукає дятел. Дзюрчить струмок у лiсовiй глушинi. Раптом син побачив, що назустрiч їм iде бабуся з паличкою.
— Тату, куди iде бабуся? — запитав син.
— Побачити, зустрiти чи провести,— вiдповiв тато.
— Коли зустрiнемось з нею, ми скажемо їй здрастуйте,— сказав батько.
— Навiщо їй казати це слово? — здивувався син.— Ми зовсiм не знайомi.
— А ось зустрiнемось, скажемо їй «здрастуйте», тодi побачиш, для чого.
Ось i бабуся.
— Здрастуйте,— сказав син.
— Здрастуйте,— сказав тато.
— Здрастуйте,— сказала бабуся й усмiхнулася.
І син iз здивуванням побачив: все кругом змiнилось. Сонце засвiтило яскравiше. По верхiв’ях дерев побiг легенький вiтерець, листочки заграли, затремтiли. В кущах заспiвали пташки — до цього їх не було чути. На душi у хлопчика стало радiсно.
— Чому це так? — запитав син.
— Тому, що ми сказали людинi «здрастуй» — i вона усмiхнулась.
— Що мав на увазi тато, говорячи: «Побачити, зустрiти, провести»?
— Коли людина вiтається — це вона робить приємно ближньому чи собi?
— Чи була у вас така ситуацiя: привiтатись чи просто пройти мимо?
3. Колективне складання правил вихованої людини
Потрiбно з людьми бути ввiчливими, чуйними, уважними, гостинними...
Потрiбно допомагати старшим. Пiклуватися про менших.Не можна допускати образливий тон, недбалість, неуважнiсть до рiдних, близьких, знайомих, iнших людей...Перед тим, як вийти на вулицю, подивiться у дзеркало — чи все гаразд у вашому костюмi... Якщо назустрiч йде старший за тебе, або дiвчинка, — дайте дорогу...)
4. Тест. «Чи вихованi ви?»
— Дiти, уважно прослухайте запитання-тести i виберiть правильну вiдповiдь, за яку отримаєте один бал.
1. Кожен iз нас знає, що вiд того, як людина поводить себе iз iншими людьми, залежить:
а) ставлення до неї оточуючих;
б) її заробiтна плата, бали успiшностi;
в) тривалiсть життя людини.
2. Вiзитна карточка людини пiд час знайомства, розмови:
а) одяг;
б) культура поведiнки;
в) розповiдь про свої здобутки, досягнення.
3. Чи можна смiятися з широко вiдкритим ротом?
а) Можна;
б) такий смiх недоречний;
в) можна, але не бажано.
4. Ви розмовляєте - немає рiзницi, з ким (з мамою, учителем, товарищем) де потрiбно тримати незайнятi руки?
а) Смикати ними те, що потрапить пiд руку;
б) чухати потилицю або за вухами;
в) незайнятi руки необхiдно тримати на мiсцi.
5. Як необхiдно сидiти на стiльцi?
а) Злегка похитуючись;
б) сидiти на краю стiльця;
в) вiльно, не горблячись i не спираючись.
6. Ви збираєтеся до школи, йде дощ, потрiбно брати парасольку. Але вже пiсля урокiв дощ закiнчився. Як ви будете нести парасольку, повертаючись додому?
а) Вертикально;
б) горизонтально;
в) розмахуючи на всi боки.
7. В якому одязi ви повиннi ходити до школи?
а) В модному; б) в зручному;
8. Ви ненароком когось пiд час перерви штовхнули. Як ви скажете?
а) Вибачте; б) вибачаюсь.
9. На подвiр’ї школи розмовляють двоє вчителiв. Серед них ваша вчителька. Проходячи повз них, ви скажете:
а) «Добрий день, Тетяно Іванiвно!»;
б) «Добрий день!».
10. Що прикрашає людину?
а) Рiшучiсть; б) скромнiсть; в) сила волi.
5. Скарбничка народної мудрості
Складіть з двох частин прислів'я про культуру поведінки:
Хоч не багатий,
Від слова порятунок,
На непроханого гостя
В село, де живуть одноногі,
Від одного слова
і від слова погибель.
не припасена і ложка.
а гостям радий.
та навік сварка.
треба йти на одній нозі
ІІІ. Підсумок уроку
Обговорюються якості вихованої людини. Діти отримують на згадку пам’ятки «Що означає бути вихованою дитиною».
Пам’ятка «Що означає бути вихованою дитиною»
· Ввічливість, доброзичливість, дружелюбність в стосунках - це взаємно. Виробляйте в собі такі якості.
· Не допускай сварок, бійок, лайки, крику, погроз. Це принижує людину.
· Дорожи своєю честю, честю сім'ї, школи, утримуй своїх товаришів від поганих вчинків.
· Допомагай молодшим, незахищеним будь справедливим.
· Поступай по відношенню до інших так, як би ти хотів, щоб поступили по відношенню до тебе.