Чинники активізації процесу професійної орієнтації дітей дошкільного віку в умовах дошкільного навчального закладу
Спираючись на праці учених в області психології та педагогіки (Л.С. Виготський, В.Сухомлинський, Я.Пономарьов, Д.Богоявленська, О.Кононко, Н.Гавриш, Г.Люблінська, С.Смирнов, О.Савченко, Б.Нікітін та ін.), фізіології (І.П.Павлов, Є.Аркін, Г.Костюк, Л.Любомирський, А.Маркосян, М.Безруких та ін.), можна виділити безліч чинників, які мають важливе значення в оптимізації навчально-виховного процесу та становленні особистості дітей.
Профорієнтація - є комплексом освітньо-виховних заходів у ДНЗ. Тому під час організації роботи з профорієнтації треба враховувати соціальні, психологічні, медико-фізіологічні та педагогічні аспекти.
Під час організації роботи з професійної орієнтації дітей дошкільного віку в умовах дошкільного навчального закладу треба чітко окреслити чинники, яки стимулюють формування певних знань у дiтей за цією темою (мал.4).
Мета виховання (педагогічний аспект) - формування первинного об’єму знань у дошкільників за темою «Калейдоскоп професій», поповнення дитячого банку енциклопедичних знань за даною темою, сприяння розвитку в дітей процесу самопізнання, пробудження зацікавленості професіями своїх батьків, виховання поваги до людей будь-якої професії. Визначення чіткої мети – є першою сходинкою до успіху в роботі з професійної орієнтації дошкільників.
Наявність та якість матеріальної бази (соціальний аспект). Якість освіти на сучасному етапі напряму залежить від наявності та якості матеріальної бази. Дітям дуже швидко набридає одноманітний та неякісний (застарілий) дидактичний матеріал. Для того щоб зацікавити дитини, сформувати в нього особистісну мотивацію для зайняти певним видом навчальної діяльності, треба запропонувати йому широкий, яскравий вибір наочного та ігрового матеріалу. Досить ефективні технічні засоби навчання (ігрові слайд-шоу, пізнавальні фільми та мультфільми, комп'ютерні навчальні ігри).
Українські освітянські видання, таки як «Ранок», «Освіта» пропанують цікавий наочний матеріал з професійної орієнтації дітей: схематичні таблиці за професіями, дидактичні ігри, дитячу літературу, розмальовки та ін. Використання в педагогічній роботі саме такого дидактичного матеріалу сприяє збільшенню якості навчання дітей.
Вікові особливості дітей (медико-фізіологічний аспект). Під час організації та проведення роботи з дітьми з професійної орієнтації, треба враховувати вікові особливості дітей: нестабільність уваги, емоційне враження, особистісна мотивація.
В старшому дошкільному віці починає формуватися словесно-логічне мислення, що припускає вміння оперувати словами, розуміти логічні завдання, завдяки міркуванню, уміти аргументувати свою точку зору.
Дошкільники під час роботи з якимись-то поняттями відзначають, насамперед, найбільш наочні, зовнішні ознаки, що характеризують дію об'єкта (що він робить?), його призначення (для чого він?) – їм ще складно визначати внутрішню сутність предмета, віднести його до якогось виду, підвиду. Наприклад, «трактор» для них - це «для того, щоб їздити в поле», «щоб допомагати копати картоплю», а не «вид сільськогосподарського транспорту».
Тому комплекс освітньо-виховної роботи з питань професійної орієнтації повинен бути зорієнтований саме на дошкільників:
Особистісна орієнтація (психологічний аспект). Перед вихователями висунуте завдання з розкриття індивідуальних задатків дитини. Дошкільнятам необхідно допомогти зрозуміти і виявити своє "Я".
Головне наше завдання - це сформувати в дітей поняття про те, що власна доля людини залежить від його місця в цьому житті, що у свою чергу залежить від правильно обраної професії. Це єдина можливість виховання в маленькій людині працездатності, свідомого відношення до навчання, прагнення до відтворюючої діяльності, що надалі стане життєвою позицією людини, головним засобом самоповаги, мірою його соціальної значимості.