Чинники активізації процесу професійної орієнтації дітей дошкільного віку в умовах дошкільного навчального закладу

Про матеріал
Профорієнтація - є комплексом освітньо-виховних заходів у ДНЗ. Тому під час організації роботи з профорієнтації треба враховувати соціальні, психологічні, медико-фізіологічні та педагогічні аспекти.
Перегляд файлу

 Чинники активізації процесу професійної орієнтації дітей дошкільного віку в умовах дошкільного навчального закладу

 

Спираючись на праці учених в області психології та педагогіки (Л.С. Виготський, В.Сухомлинський, Я.Пономарьов, Д.Богоявленська, О.Кононко, Н.Гавриш, Г.Люблінська, С.Смирнов, О.Савченко, Б.Нікітін та ін.), фізіології (І.П.Павлов, Є.Аркін, Г.Костюк, Л.Любомирський, А.Маркосян, М.Безруких та ін.), можна виділити безліч чинників, які мають важливе значення в оптимізації навчально-виховного процесу та становленні особистості дітей.

Профорієнтація - є комплексом освітньо-виховних заходів у ДНЗ. Тому під час організації роботи з  профорієнтації треба враховувати соціальні, психологічні, медико-фізіологічні та педагогічні аспекти.

  • Економічний аспект професійної орієнтації охоплює вивчення демографічної структури трудових ресурсів, які залучаються в сферу суспільної праці в наш час та в перспективі, що дозволяє визначити напрямок та зміст профорієнтаційної роботи.
  • Соціальний аспект професійної орієнтації безпосередньо пов'язаний із вимогами науково-технічного та суспільного прогресу, які повинні бути враховані при формуванні суспільної думки, визначаючого суспільний престиж різноманітних професій, тощо.
  • Психологічний аспект  встановлення професійно значущих властивостей особистості, різноманітних типів професій, психологічної сторони професійної придатності й можливих шляхів її формування.
  • Медико-фізіологічний аспект охоплює вивчення відповідних критеріїв професійної придатності людини до професії, та розробку на цій основі методики професійного відбору. Вона  визначає специфічні вимоги до здоров'я та окремих психофізіологічних властивостей людини, необхідних для виконання тієї чи іншої професійної діяльності. Наукою розроблений звід медико-фізіологічних протипоказань більш ніж до трьох тисяч професій.
  • Педагогічний аспект передбачає пошук шляхів та засобів формування професійної орієнтації в дітей дошкільного віку.

Під час організації роботи з професійної орієнтації дітей дошкільного віку в умовах дошкільного навчального закладу треба чітко окреслити  чинники, яки стимулюють формування певних знань у дiтей за цією темою (мал.4).

Мета виховання (педагогічний аспект) - формування первинного об’єму знань у дошкільників за темою «Калейдоскоп професій», поповнення дитячого банку енциклопедичних знань за даною темою, сприяння розвитку в дітей процесу самопізнання, пробудження зацікавленості професіями своїх батьків, виховання поваги до людей будь-якої професії. Визначення чіткої мети – є першою сходинкою  до успіху в роботі з професійної орієнтації дошкільників.

 

 

Наявність та якість матеріальної бази (соціальний аспект). Якість освіти на сучасному етапі напряму залежить від наявності та якості матеріальної бази. Дітям дуже швидко набридає одноманітний та неякісний (застарілий) дидактичний матеріал. Для того щоб зацікавити дитини, сформувати в нього особистісну мотивацію для зайняти певним видом навчальної діяльності, треба запропонувати йому широкий, яскравий вибір наочного та ігрового матеріалу. Досить ефективні технічні засоби навчання (ігрові слайд-шоу, пізнавальні фільми та мультфільми, комп'ютерні навчальні ігри).

Українські освітянські видання, таки як «Ранок», «Освіта» пропанують цікавий наочний матеріал з професійної орієнтації дітей: схематичні таблиці за професіями, дидактичні ігри, дитячу літературу, розмальовки та ін. Використання в педагогічній роботі саме такого дидактичного матеріалу сприяє збільшенню якості навчання дітей.

Вікові особливості дітей едико-фізіологічний аспект). Під час організації та проведення роботи з дітьми з професійної орієнтації, треба враховувати вікові особливості дітей: нестабільність уваги, емоційне враження, особистісна мотивація. 

В старшому дошкільному віці починає формуватися словесно-логічне мислення, що припускає вміння оперувати словами, розуміти логічні завдання, завдяки  міркуванню, уміти аргументувати свою точку зору.

Дошкільники під час роботи з якимись-то поняттями відзначають, насамперед,  найбільш наочні, зовнішні ознаки, що характеризують дію об'єкта (що він робить?), його призначення (для чого він?) – їм ще складно визначати внутрішню сутність предмета, віднести його до якогось виду, підвиду. Наприклад, «трактор» для них - це «для того, щоб їздити в поле», «щоб допомагати копати картоплю», а не «вид сільськогосподарського транспорту».

           Тому комплекс освітньо-виховної роботи з питань професійної орієнтації повинен бути зорієнтований саме на дошкільників:

  • навчання дітей через гру (використання дидактичних, настільних, сюжетно-рольових, конструктивних ігор);
  • організація навчання дітей за проектним методом (планування проекту ознайомлення з певною професією);
  • урізноманітнення форм подання інформації за професіями (підтримка зацікавленості навчальним матеріалом): використання технічних засобів навчання, екскурсії, тематичні бесіди, зустрічі з цікавими людьми, практичні вправи  з реальними інструментами праці та ін.

Особистісна орієнтація (психологічний аспект). Перед вихователями висунуте завдання з розкриття індивідуальних задатків дитини. Дошкільнятам необхідно допомогти зрозуміти і виявити своє "Я".

Головне наше завдання - це сформувати в дітей поняття про те, що власна доля людини залежить від його місця в цьому житті, що у свою чергу залежить від правильно обраної професії. Це єдина можливість виховання в маленькій людині працездатності, свідомого відношення до навчання, прагнення до відтворюючої діяльності, що надалі стане життєвою позицією людини, головним засобом самоповаги, мірою його соціальної значимості.

 

docx
Додано
2 липня 2020
Переглядів
523
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку