Числівник як частина мови

Про матеріал
Дати уявлення про числівник як частину мови, зокрема його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, формувати в учнів загально пізнавальні вміння, розпізнавати числівники в тексті, формувати вміння розпізнавати кількісні та порядкові числівники, розвивати логічне мислення
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ЧИСЛІВНИК. ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ. Сухарюк С. М., учитель української мови та літератури

Номер слайду 2

Запам'ятайте, що цифрами учні користуються на уроках математики, а на уроках мови числівники записують словами.

Номер слайду 3

ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ ЧИСЛІВНИК — це самостійна частина мови, що означає число, кількість предметів або порядок їх при лічбі й відповідає на питання скільки? котрий? НАПРИКЛАД: нуль, три, двадцять чотири, семеро, п’ятий.

Номер слайду 4

ЗА ЗНАЧЕННЯМ числівники поділяють на дві групи: кількісні, порядкові.

Номер слайду 5

КІЛЬКІСНІ ЧИСЛІВНИКИ означають число чи кількість предметів і відповідають на питання скільки? НАПРИКЛАД: одинадцять, дев’яносто. КІЛЬКІСНІ ЧИСЛІВНИКИ змінюються за відмінками. КІЛЬКІСНІ ЧИСЛІВНИКИ не мають ні роду, ні числа, крім числівників ознаки один (одна, одне, одні); два (дві); обидва (обидві);півтора (півтори); нуль, тисяча, мільйон, мільярд.

Номер слайду 6

ПОРЯДКОВІ ЧИСЛІВНИКИ означають порядок предметів при лічбі й відповідають на питання котрий? НАПРИКЛАД: сьомий, двадцять перший. ПОРЯДКОВІ ЧИСЛІВНИКИ змінюються за родами, числами, відмінками. Сьомий – сьома - сьоме. Сьомий – сьоміСьомий – сьомого - сьомим

Номер слайду 7

РОЗГАДАЙТЕ РЕБУСИ З ЧИСЛАМИ. НАЗВІТЬ ЧИСЛІВНИКИ, ЯКІ «ЗАХОВАЛИСЯ» У СЛОВА г 1 а пі 2 л пі 100 лет мі 100 ві ві 3 на 100 ляр 100 рона 3 буна

Номер слайду 8

РОЗГАДАЙТЕ РЕБУСИ З ЧИСЛАМИ. НАЗВІТЬ ЧИСЛІВНИКИ, ЯКІ «ЗАХОВАЛИСЯ» У СЛОВАг 1 а годинапі 2 л підвалпі 100 лет пістолетві 3 на вітрина100 ляр столяр100 рона сторона3 буна трибуна

Номер слайду 9

ВІД ПОДАНИХ КІЛЬКІСНИХ ЧИСЛІВНИКІВ УТВОРИТИ ПОРЯДКОВІ ЗА ЗРАЗКОМ: ДЕВ'ЯТЬ – ДЕВ'ЯТИЙОдин –три –сорок –сто –вісім –чотирнадцять –двадцять –тридцять один –

Номер слайду 10

ВІД ПОДАНИХ КІЛЬКІСНИХ ЧИСЛІВНИКІВ ПОРЯДКОВІ ЗА ЗРАЗКОМ: ДЕВ'ЯТЬ – ДЕВ'ЯТИЙОдин – першийтри – третійсорок – сороковийсто – сотийвісім – восьмийчотирнадцять – чотирнадцятийдвадцять – двадцятийтридцять один – тридцять перший

Номер слайду 11

ІЗ ПОДАНИХ ЧИСЛІВНИКІВ ВИПИСАТИ КІЛЬКІСНІ. ЯКЩО ВИ ПРАВИЛЬНО ВИКОНАЄТЕ ЗАВДАННЯ, З ТРЕТІХ БУКВ ЧИСЛІВНИКІВ СКЛАДЕТЕ СЛОВО. П’ятий, вісім, дванадцятий, четвертий, дев’ять, двісті, чотири, двадцять перший.

Номер слайду 12

ІЗ ПОДАНИХ ЧИСЛІВНИКІВ ВИПИСАТИ КІЛЬКІСНІ. ЯКЩО ВИ ПРАВИЛЬНО ВИКОНАЄТЕ ЗАВДАННЯ, З ТРЕТІХ БУКВ ЧИСЛІВНИКІВ СКЛАДЕТЕ СЛОВО. П’ятий, вісім, дванадцятий, четвертий, дев’ять, двісті, чотири, двадцять перший. ВІСІМ, ДЕВ’ЯТЬ, ДВІСТІ, ЧОТИРИКлюч: із третіх букв кількісних числівників складається слово СВІТ.

Номер слайду 13

УВАГА!ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ!У кінці деяких числівників після т пишемо знак м’якшення (п’ять, дев’ять). Проте всередині складних числівників знак м’якшення не пишемо. НАПРИКЛАД: п’ятнадцять, шість, шістдесят, дев’ятсот.

Номер слайду 14

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ НА ПРАВИЛЬНІСТЬ НАГОЛОШУВАННЯ ЧИСЛІВНИКІВ. Назвемо числа по порядку,Від одного аж до десятка. Вперед й назад — усі відразуІ не збиваємось ні разу!А з десяти до двадцяти. Як наголос поставиш ти?Казати треба — одина́дцять!Скажу так само — чотирна́дцять!Вимова в числах цих одна —Скрізь на́голос над складом на́!

Номер слайду 15

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!1. Слова півтора, кілька, декілька, кількадесят, кільканадцять, кількасот є числівниками. Слова десяток, сотня, половина, чверть не числівники, вони належать до іменників: мають рід, змінюються за числами, належать до певної відміни і групи2. Треба розрізняти числівники і слова інших частин мови. ПОРІВНЯЙМО і ЗАПАМ’ЯТАЙМО: Числівник Іменники Прислівник Дієслово три трійка втретє потроїти

Номер слайду 16

ГРА «УПІЗНАЙ ЧИСЛІВНИК» Завдання: Знайти числівник, довести правильність вибору Трійка, потроїти, тричі, три, третій, трирічний, трикілометровий.

Номер слайду 17

ГРА «УПІЗНАЙ ЧИСЛІВНИК» Завдання: Знайти числівник, довести правильність вибору Трійка, потроїти, тричі, три, третій, трирічний, трикілометровий. Трійка (що?) – іменник, потроїти (що зробити?) – дієслово, тричі (як?) – прислівник, три (скільки?) - кількісний числівник, третій (котрий?) – порядковий числівник, трирічний (який?) - прикметник, трикілометровий (який?) - прикметник

Номер слайду 18

ЛІНГВІСТИЧНА ГРА У кожному ряді слів сховалися «зайві». Списати, підкреслюючи їх, обґрунтувати свою думку. До якої частини мови належать ці слова? 1) Чотири, один, п'ятірка, шостий. Ходять, п'ять, сидять, стоять Восьмий, далекий, восьмиповерховий, давній Два, двійня, двійка, дворіччя 5) Сорока, рушниця, мішок, сорок З одним із числівників скласти речення про козаків.

Номер слайду 19

СИНТАКСИЧНА РОЛЬЧИСЛІВНИКИ (найчастіше в сполученні з іменником) можуть бути різними членами речення. ПРИКЛАД: 1. П’ять плюс три - вісім. 2. Учні прочитали три сторінки. 3. Заняття відбудеться в шостій аудиторії. 4. Двоє хлопців ловили рибу.

Номер слайду 20

ТЕСТИ З ТЕМИ «ЧИСЛІВНИК»1. Числівник належить до...а) самостійних частин мови, які мають лексичне і граматичне значення;б) службових частин мови, що мають лише граматичне значення;в) особливих частин мови,, схожих до вигуків.2. Числівник означає...а) назву предмета або його ознаку;б) дію, яку виконує предмет чи особа;в) число, кількість, порядок при лічбі.3. Числівники відповідають на питання...а) хто?, що?б) скільки?, котрий?в) який?, чий?4. За значенням і морфологічними ознаками числівники поділяються на дві групи:а) порядкові і складові;б) кількісні і дробові;в) кількісні і порядкові.5. Порядкові числівники, на відміну від кількісних, змінюються...а) тільки за числами;б) за числами і родами;в) за відмінками, числами і родами.6. У реченні числівник виступає...а) лише у ролі головних членів;б) лише у ролі другорядних членів;в) у ролі будь-якого члена речення, найчастіше у сполученні з іменником.

pptx
Додано
16 серпня 2023
Переглядів
3173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку