Урок № 8. Числові та буквені вирази. Рівняння.
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про основні поняття теми; закріпити навички учнів, застосовувати набуті знання під час складання і обчислення значень буквених виразів та розв’язування рівнянь; сприяти формуванню пізнавального інтересу; формувати вміння правильно і чітко висловлювати власні думки, формулювати математичні твердження; виховувати дисциплінованість, позитивне ставлення до знань.
Очікувані результати: учні вільно здійснюють арифметичні обчислення з іменованими числами; розв’язують рівняння з одним невідомим, перевіряють чи одержане значення невідомого є розв’язком рівняння.
Тип уроку: засвоєння знань, формування вмінь.
Обладнання: мультимедійний комплект.
Хід уроку
Слайд 2. Емоційне налаштування.
Наш девіз:
Успіх приходить лише до того, хто його прагне
Слайд 3. Перевірка домашнього завдання.
Слайд 4-6. Повідомлення теми уроку та мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Історичний екскурс.
Узагальнити та систематизувати знання з теми:
«Числові та буквені вирази. Рівняння» та розвинути навички застосовувати теоретичні знання на практиці.
Стародавня задача:
Купив один чоловік трьох видів сукна - 120 аршин, першого виду - на 12 аршин більше, ніж другого, а другого на 9 аршин більше, ніж третього. Скільки якого сукна було взято? Розв’язання
(Аршин = стародавня міра довжини і приблизно дорівнює 71 см.)
І — (х + 9) + 12; ІІ – х + 9 120 аршин; ІІІ – х
Нехай третього виду сукна купили х аршин, тоді другого виду купили ( х + 9 ) аршин, а першого ( х + 9 ) + 12 аршин. Всього купили ( х + 9 ) + 12 + ( х + 9 ) + х або 120 аршин сукна.
Маємо рівняння:
1) ( х + 9 ) + 12 + ( х + 9 ) + х = 120;
3х + 30 = 120;
3х = 120 – 30;
3х = 90;
х = 90 : 3;
х = 30 (а) – ІІІ виду;
2) 30 + 9 = 39 (а) – ІІ виду;
3) 39 + 12 = 51 (а) – І виду.
Відповідь: Купили 51 аршин сукна І виду, 39 аршин сукна ІІ виду і 30 аршин сукна ІІІ виду.
Слайд 7-11. Математична розминка.
1) Чим відрізняються поняття «формула» і «вираз»?
Формули містять знак рівності, а вирази містять букви, числа, знаки дій.
Запис: Р = 4а, є формула, а запис 25 + (а : 3) — вираз.
2) Як ви назвете такі записи, як : х + 456 = 745; 21 – х = 36 : 3 ?
Це рівняння
3) У якому з наведених випадків записано рівняння?
Варіанти відповідей: 1) 2х-6; 2) 2х-6=8; 3) 8-2=6; 4 ) 8 ∙ (10-4) = 48
Відповідь: 2х-6 = 8
4) Турист ішов пішки 2 год зі швидкістю v км/год і 4 км їхав велосипедом. Складіть формулу для обчислення відстані s, яку подолав турист.
Варіанти відповідей
1) s=2v+4
2) s=2(v+4)
3) s=2+4v
4) s=2:v+4
Відповідь:
s=2v+4
5) Значення якого з наведених виразів не дорівнює 10, якщо а=7?
Варіанти відповідей:
1) а:7+9;
2) 7+а:1
3) (а+13):2
4) 0:а+10 Відповідь: варіант 2
Слайд 12-13. Рухлива гра.
А тепер у нас розминка,
А тепер фізкультхвилинка.
Встали рівно біля парт,
Починаємо наш старт.
Тож зігнули рученята,
Полетіли, мов качата.
Ніжками затупотіли,
Потім разом всі присіли.
До сонечка потяглися
І у боки так взялися.
Вправо разом нахилились,
Вліво, щоб не помилились
Руки вниз ми опустили
й трохи ними потрусили.
Шию трішки розім'яли
І за парти посідали.
Слайд 14. Повторення навчального матеріалу. Формування вмінь. Усні завдання.
(Усно) Які з рівнянь мають одинакові корені:
1) 16⋅х=32; 2) 4⋅х=64; 3) 256:х=16; 4) х - 32 =16
Відповідь: варіанти 2 і 3
Слайд 15-16. Розв’язати вправи. Завдання 1 рівня складності.
5у + 2у + 7 = 14
Відповідь:
5у + 2у + 7 = 14
7у = 14 -7
7у = 7
у = 1
5 •1 + 2 •1 + 7 = 14
280 : а + 9 • (х-у), якщо а=40, х=23, у=18
Варіанти відповідей: 1) 52; 2) 53; 3) 45; 4) 54.
Відповідь:
280 : а + 9 • (х-у)
280 : 40 + 9 • (23-18) = 52
Варіант № 1
Слайд 17-18. Робота з підручником. Розв’язок рівняння 2 рівня складності:
№ 91.
Завдання №91.
Розв’яжи рівняння:
x + 2726 : 47 = 207;
Відповідь: x + 2726 : 47 = 207
х + 58 = 207
х = 207 – 58
х = 149
149 + 2726:47 = 207
Слайд 19-20. Робота з підручником. Розгляд задачі 3 рівня складності: № 89.
Задача № 89.
У північній півкулі карти зоряного неба звіздар нарахував 5425 зірок, а у південній півкулі — на m зірок менше.
Відповідь:
1) 5425 - m
2) 5425 + (5425- m)
3) 5425 - 198 = 5 227 (зірок у південній півкулі)
5425 + (5425-198)=5425+5227= 5 623 (зірок у обох півкулях)
Слайд 21. Задача на рівняння:
Завдання. У магазин привезли 540 кг огірків, помідорів і картоплі, причому помідорів було вдвічі більше, ніж огірків, а картоплі стільки, скільки помідорів і огірків разом. Скільки кілограмів овочів кожного виду привезли в магазин? Щоб розв'язати задачу, потрібно скласти рівняння.
Нехай огірків завезли х кг. Тоді помідорів – 2х, а картоплі – (х + 2х).
Складемо рівняння: 1) х + 2х + х + 2х = 540
6х = 540
х = 90 (кг) – огірків;
2) 2 • 90 = 180 (кг) – помідорів;
3) 90 + 2 • 90 = 270 (кг) – картоплі.
Слайд 23. Завдання на закріплення практичних навиків.
Речення: «Число x збільшили в 5 разів, до результату додали 20, дістали 100» запишіть за допомогою рівняння.
Слайд 24-25. Додаткові завдання для закріплення матеріалу.
Заповніть пропуски:
1) Коренем рівняння 2x + 6 = 14 є число 4, тому що________________________________
2) Щоб знайти корінь рівняння 23 + x = 87, треба__________________________________
3) Щоб знайти корінь рівняння 114 : x = 57, треба__________________________________
Слайд 26-27. Завдання підвищеної складності. Задачі на логіку.
Слайд 28-29. Підсумок уроку. Усне опитування. Гра «Світлофор».
Гра «Світлофор»
(Якщо твердження правильне - підніміть зелену картку, а якщо ні, то червону та запишіть до картки самоконтролю.)
1. Буквений вираз – це запис, який складається із чисел, знаків дій і дужок.
2. Числовий вираз – це запис, який складається із чисел, знаків дій і дужок.
3. Якщо виконати дії в числових виразах, то отримаємо число, яке називають значенням числового виразу.
4. Результат множення називається часткою.
5. Формула – це запис деякого правила за допомогою букв, що встановлює взаємозв’язок між величинами.
6. Площа прямокутника обчислюється за формулою S=a + b.
7. Периметр прямокутника обчислюється за формулою P=2(a + b).
8. Щоб знайти сторону прямокутника, треба його площу поділити на іншу сторону.
9. Формула шляху S = v ∙ t.
10. Буква v у формулі шляху означає час.
11. Периметр квадрата обчислюється за формулою P=a ∙ a.
12. Площа квадрата обчислюється за формулою S = a ∙ a.
Слайд 30. Завдання для домашньої роботи.
Опрацювати підручник сторінка 14
Виконай завдання: № 88; 90
Слайд 31-32. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів.