ЧИСТІ РЕЧОВИНИ І СУМІШІ. СПОСОБИ РОЗДІЛЕННЯ СУМІШЕЙ

Про матеріал
Мета уроку: - навчальна: сформувати уявлення про різноманітність речовин, дати поняття «чисті речовини» та «суміші», навчити розрізняти чисту речо¬вину і суміш, наводити їх приклади; - розвивальна: розвивати уявлення про різницю між речовинами, про суть явища чистих речовин і сумішей, формувати науковий світогляд, спостережливість, творчі здібності; - виховна: виховувати бережне ставлення до довкілля, акуратність, взаємодопомогу.
Перегляд файлу

Урок 13                                                                                     Дата проведення_____________

 

ТЕМА УРОКУ: ЧИСТІ РЕЧОВИНИ І СУМІШІ. СПОСОБИ РОЗДІЛЕННЯ СУМІШЕЙ

Природу перемагають, тільки підкоряючись її законам.

Ф. Бекон

Мета уроку:

  • навчальна: сформувати уявлення про різноманітність речовин, дати поняття «чисті речовини» та «суміші», навчити розрізняти чисту речо­вину і суміш, наводити їх приклади;
  • розвивальна: розвивати уявлення про різницю між речовинами, про суть явища чистих речовин і сумішей, формувати науковий світогляд, спостережливість, творчі здібності;
  • виховна: виховувати бережне ставлення до довкілля, акуратність, взаємодопомогу.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.

Обладнання: Інтернет-презентація за темою, малюнки тіл і речовин, зоши­ти, підручник, зразки гірських порід (граніт, базальт).

Очікувані результати: учні зможуть розрізняти чисті речовини і суміші, пояснювати різницю у властивостях чистих речовин і сумішей.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Відстрочена відгадка»

Учитель. Ми багато говоримо про таку речовину, як вода. Зна­ємо, що це складна, неорганічна речовина. Знаємо, що речовина має певний, тільки їй характерний набір властивостей. Так, вода про­зора, безбарвна, без смаку. Чому ж морська вода солона? Це інша речовина?

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Прийом «Творча лабораторія»

Учитель на попередньому уроці заздалегідь задає підготувати декілька аркушів паперу і кольорові олівці для ігри.

Завдання. Змалюйте схематично:

  1.   моделі, які зображують складну речовину та просту;
  2.   речовини з різною густиною;
  3.   розташування молекул у речовині, коли вона буде в різних агре­гатних станах — рідкому, газоподібному і твердому;
  4.   дифузію та броунівський рух молекул;
  5.   утворення із атомів Гідрогену, Нітрогену та Оксигену молекули води, молекули азоту і кисню.

Наприкінці виконання завдання усі обговорюють його, прово­дять само- або взаємоперевірку. Найкращі роботи вивішують на дошку.

Альтернативні варіанти 

Прийом «Інтелектуальна розминка»

  • Які речовини називають простими? Наведіть приклади,
  • Які речовини називають складними? Наведіть приклади,
  • Поясніть, чому простих речовин мен­ше, ніж складних,
  • Чому існує стільки різних речовин?
  • Чому вода перетворюється на пар та лід?
  • Чому відбувається дифузія?
  • У чому полягає відмінність між твер­дим, рідким і газоподібним агрегатним станом речовини?
  • Поясніть явище дифузії, коли речовина перебуває в різних агрегатних станах,
  • Що називають органічними речовина­ми? Наведіть приклади,
  • Що називають неорганічними речови­нами? Наведіть приклади.
  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Чисті речовини

Розповідь учителя з елементами бесіди

Поділ речовин на прості та складні, органічні та неорганіч­ні не єдиний. їх поділяють ще на чисті речовини та суміші. Чи­стою називають речовину, що не містить домішок інших речовин. Це означає, що вона складається з однакових частинок (атомів, молекул). Яким би способом не одержували чисту речовину чи де б у природі вона не перебувала, її властивості залишаються ста­лими та незмінними.

Суміші

Якщо змішати дві чи більше чистих речовин, утворюється су­міш речовин. Можна брати різні кількості однієї та іншої речовини, у будь-якому разі це будуть суміші. Речовини, з яких складається суміш, називають компонентами.

Як ви думаєте, чи зберігаються властивості речовин після того, як вони потрапили у суміш?

Прийом «Демонстрація»

Учитель демонструє зразки чи малюнки сумішей та чистих речовин.

 У кабінеті трудового навчання учитель заздалегідь бере ошурки дерев’яні та металеві. У ході бесіди з’ясовує таку властивість ме­талу, як здатність притягуватися до магніту, на відміну від де­ревини. Потім змішує ошурки. За допомогою магніту знову роз­діляє суміш, демонструючи сталість властивостей компонентів суміші.

Природні суміші

Розповідь учителя з елементами бесіди, демонстрації

Повітря, що нас оточує, — також суміш. Повітря містить різно­манітні гази, домішки та пилоподібні тверді речовини. Із газоподіб­них речовин у складі повітря найбільша частка азоту (майже 4/5), п’ята частина припадає на кисень, повітря містить вуглекислий газ, пари води та інші речовини, їх не можна розгледіти навіть під мі­кроскопом. Повітря прозоре, газоподібне, не має смаку, кольору, во­логе або тепле, запилене, має запах, якщо насичене парами летючих речовин (наприклад бензин, дим). Гірські породи, такі як граніт, теж природна суміш, яка іде на виготовлення оздоблення будинків, стел, пам’ятників. Придивіться до граніту уважніше. Видно неодно­рідність за кольором. Він містить три різні речовини. Білі чи трохи забарвлені часточки — кварц, рожеві — польовий шпат, блискучі включення — слюда. При певних геологічних процесах з них утво­рилася ця суміш.

Як ви думаєте, молоко належить до сумішей чи є чистою речо­виною?

Смачний поживний продукт харчування не тільки для дітей, а і для дорослих — знайоме молоко також належить до сумішей. Але воно має настільки однорідний вигляд, що в ньому на око мож­на виявити лише жир, який збирається на поверхні молока після відстоювання. А ось інші компоненти можна побачити тільки у мі­кроскоп, та й не усі. Нафта — природна суміш, у якій понад сто ре­човин. Її розділяють на суміші з меншим складом речовин, напри­клад бензин,керосин.

Способи розділення сумішей

Кожна речовина у складі суміші зберігає свої властивості. Ми переконалися в цьому на досліді з ошурками. Розділення суміші — це виділення з неї чистих речовин. Це дає змогу розділяти суміші на окремі речовини. Найпростішими способами розділення сумішейє відстоювання, фільтрування та випаровування. Цими методами люди навчились розділяти різні речовини дуже давно. На практич­ному занятті ми з вами разом проведемо розділення сумішей. Щоб розділити суміш, необхідно знати властивості речовин у її складі. Як у прикладі з ошурками.

  1. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Прийом «Синквейн»

Завдання. Складіть синквейн за темою уроку.

Прийом «Власний досвід»

Завдання. Наведіть якомога більше прикладів сумішей, створе­них природою та людьми.

суміші

природні

штучні

 

 

Прийом «Доповни речення»

  • Чиста речовина — речовина, що (не містить) домішок  (інших) речовин.
  • Суміші містять (кілька) чистих   (речовин).
  • У суміші їх називають   (компонентами).
  • У складі  (суміші) речовини (зберігають) свої властивості.
  •  Існують   (природні) суміші та   (штучні), які утворила людина.
  1.  ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

 Прийом «П'ять речень»

Учні самостійно формулюють висновки уроку.

  1.   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  • Опрацювати параграфи підручника: §
  • Принести на практичне заняття: чай, цукор, крейду, сіль, тирсу, дрібні скріпки, магніт, фільтрувальний папір або щільний мате­ріал із тканини, палички для перемішування, ножиці,
  • Творче завдання: скласти синквейн, кросворд за темою уроку
  • Випереджальне завдання: підготувати повідомлення «Виготов­лення крохмалю в домашніх умовах».

 

doc
Додано
17 квітня 2020
Переглядів
1166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку