Читання. 4 клас. Осінь усміхається. В. Скомаровський "Таємниці осіннього лісу"

Про матеріал
Предмет: Читання. 4 клас. Науково-педагогічний проект «Інтелект України». Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Тема: Осінь усміхається. Мета: Навчальна: познайомити учнів з творчістю українських поетів, що зображували осінь (Ліна Костенко, Вадим Скомаровський), вчити виразно читати ліричні твори. Поглиблювати знання про засоби виразності в мовленні. Розвивальна: розвивати читацькі навички, зв’язне мовлення, вміння знаходити мовні засоби в творах і користуватися ними у мовленні, вчити виражати свої емоції і почуття після сприймання художніх творів. Виховна: виховувати любов до природи, прищеплювати естетичний смак, розвивати спостережливість і вміння бачити прекрасне навколо. Обладнання: 1. Підручник: Читання. 4 клас : зошит з друкованою основою : у 9 ч. Ч. 2/ І. В. Гавриш, Н. В. Андрєєва, В. І. Пімонова. – Харків : Інтелект України, 2019. - 64 с. 2. Демонстраційні матеріали: презентація «Осінь усміхається», портрети Ліни Костенко, Вадима Скомаровського, Ісаака Левітана, Антоніо Вівальді, словник уроку, ілюстрації птахів, звірів, дерев. Репродукція картини Ісаака левітана «Золота осінь», відеоматеріали до уроку науково-педагогічного проекту «Інтелект України». 3. Технічні засоби: комп’ютер, проектор, екран. 4. Музичне оформлення: Антоніо Вівальді «Пори року. Осінь»
Перегляд файлу

Предмет: Читання. 4 клас. Науково-педагогічний проект «Інтелект України».

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Тема: Осінь усміхається.

Мета:

Навчальна: познайомити учнів з творчістю українських поетів, що зображували осінь (Ліна Костенко, Вадим Скомаровський), вчити виразно читати ліричні твори. Поглиблювати знання про засоби виразності в мовленні. 

Розвивальна: розвивати читацькі навички, зв’язне мовлення, вміння знаходити мовні засоби в творах і користуватися ними у мовленні, вчити виражати свої емоції і почуття після сприймання художніх творів.

Виховна: виховувати  любов до природи, прищеплювати естетичний смак, розвивати спостережливість і  вміння бачити прекрасне навколо.

Обладнання:

  1. Підручник: Читання. 4 клас : зошит з друкованою основою : у 9 ч. Ч. 2/  І. В. Гавриш, Н. В. Андрєєва, В. І. Пімонова. – Харків : Інтелект України, 2019. -  64 с.
  2. Демонстраційні матеріали: презентація «Осінь усміхається», портрети  Ліни Костенко, Вадима Скомаровського, Ісаака Левітана, Антоніо Вівальді, словник уроку, ілюстрації птахів, звірів, дерев. Репродукція картини Ісаака левітана «Золота осінь», відеоматеріали до уроку науково-педагогічного проекту «Інтелект України».
  3. Технічні засоби: комп’ютер, проектор, екран.
  4. Музичне оформлення: Антоніо Вівальді «Пори року. Осінь»

Хід уроку

  1. Організаційна частина.

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

 

  1. Вступне слово вчителя.
  • Протягом місяця ми читаємо твори, які можна об’єднати однією темою. Якою? (Твори про природу).
  • Які епічні твори вам запам’яталися   з цього розділу? Які епічні жанри ми з вами читали? (Оповідання, науково-популярне оповідання).
  • Прочитайте тему нашого уроку, як ви її розумієте?

   Осінь – наймальовничіша пора року, вона викликає захоплення у письменників, художників, композиторів. Немає жодної людини, яка може бути байдужою до осінніх пейзажів. Сьогодні ми познайомимося з ліричними літературними творами про природу, в яких описана чарівниця-осінь, послухаємо музичні твори, переглянемо картини художників. Всі ці твори мистецтва присвячені осені.

   А я запрошую вас до портретної галереї нашого уроку.

  1. Портретна галерея.

  На дошці ви бачите портрети тих митців, які будуть  надихати нас сьогодні, вчитимуть бачити красу навколишнього світу. Кого з них ви знаєте?

  Ліна Костенко – українська письменниця, авторка віршів «Шипшина важко віддає плоди».

  Ісаак Левітан - відомий російський художник, майстер пейзажного живопису.  Його найвідоміша картина – «Золота осінь». Пропоную познайомитися з цим шедевром живопису і прислухатися до своїх почуттів .

  1. Споглядання картини Ісаака Левітана «Золота осінь».
  • Які почуття у вас викликала ця картина? (Таблиця вираження почуттів)

                

  1. Робота над темою уроку.
  1. Читання вірша Л. Костенко «Самі на себе дивляться ліси». 

Прослуховування вірша.

  • Прослухайте вірш Л. Костенко «Самі на себе дивляться ліси».

Виразне читання учнями.

  • Про що ця поезія?

Цей вірш, як і картина описує теплу золоту, сонячну,  осінь. Перед нами постають яскраві пейзажі, які може створити тільки справжній митець. Навіть у своєму вірші Ліна Костенко порівнює природу з відомим художником.

  • Порівняйте, як зобразили осінь художник і поетеса. 

 

 Ліна Костенко й Ісаак Левітан зобразили одну й ту ж пору року – осінь. В їх творах осінь золота, різнобарвна, надзвичайно красива, весела, піднесена.

Цей вірш є вступом до нашого уроку, його епілогом. Попереду в нас робота над ще одним ліричним твором «Таємниці осіннього лісу» Вадима Скомаровського. Для того, щоб плідно його опрацювати, пропоную  підготувати наш мовний апарат, пам'ять, увагу до роботи з ним і виконаємо підготовчі і розвиваючі вправи.

  1. Вправа «Фотоапарат».

Основна думка твору- це те головне, про що хотів сказати автор твору.

  • А яка основна думка тих творів, які ми з вами читаємо протягом місяця? (Природа навколо нас дивовижна, прекрасна і цікава. Ми повинні її берегти).
  • Про це ж співається і в пісні «Кольорова планета», яку ми вивчили на минулому уроц.
  1. Фізкультхвилинка «Кольорова планета».
  2. Конкурс «Найрозумніший». 
  3. Вправа «Сорока й Черепаха».
  4. Тлумачний словничок

Чечітка- невеличкий співочий птах родини В’юркові.

Кольчуга – сорочка з металевих кілець

Либонь – мабуть.

Тенька – видає уривчасті дзвінкі звуки.

Пломеніє – палає, горить.

Нишпорити- шукати.

Знічев’я – з нічого робити; ні з того, ні з сього; без причини.

Шарпав – смикав, рвав

  1. Вправа «Повітряні кулі»
  2. Фізкультхвилинка для очей.
  3. Читання вірша Вадима Скомаровського «Таємниці осіннього лісу» 

А)   Читання способом стеження за диктором.  

Б) Виразне читання вірша і нумерація строф.

В) Виконання завдань Питайлика.

Г) Робота в групах.  

   

    Література – це мистецтво! І в кожному виді мистецтва люди звертають увагу на щось дивовижне, чаруюче, прекрасне. А тому ми повинні вчитися його розуміти. Пропоную проаналізувати твір Вадима Скомаровського «Таємниці осіннього лісу». Поспостерігати за мовою, художніми засобами, обєктами, які зображує автор,  прийомами, якими він користується.

Робити це ми будемо в групах.

Перевірка і оцінювання виконання завдань в групах.

Зоологи, орнітологи і ботаніки називають яких звірів птахів і рослин зобразив автор у вірші і в якій строфі (Строфи пронумерували раніше під час повторного читання).

   

                   Фізкультхвилинка «Зимуючі-перелітні».

Вчитель показує картинку птаха, а діти показують рухами: перелітній – машуть руками, зимуючий – стрибають.

Колористи підкреслюють в тексті кольоровими олівцями, як поет описує колір рослин.

Мовознавці підкреслюють простим олівцем порівняння.

Порівняння – це словесний вираз зіставлення двох схожих у якійсь характеристиці предметів або явищ із метою визначення певних рис одного з них через порівняння з іншим.

 

Режисери, художники і звукорежисери заповнюють таблицю «Опис осіннього лісу»

Зорові образи

Барви

Звуки

Вже безлисті ясени, і клени, й липи

Берізки золотисті.

Стихли коники.

Берізки горять, як смолоскипи.

Терен чорноокий.

Синичка тенька.

На вербі гніздо сороки.

Пломеніє глід.

Чути дятла стук.

Опеньки сховались за пеньки.

Жаром жевріє шипшина.

Гілка трісне глухо.

Стежка, озеро стіжок - все у падолисті

Червоніє горобина

Задзвеніли віти посивілі.

 

   Дякуємо звукорежисерам, що допомогли почути звуки осіннього лісу. Ви  навчили нас прислухатися . А ось деякі люди уміють почуті в природі звуки перетворювати на музику. Як наприклад один із митців, чий портрет представлений в нашій портретній галереї. Це Антоніо Вівальді – видатний італійський композитор.

Слухання музичного твору Антоніо Вівальді «Пори року. Осінь»    

- У який спосіб вам краще передавати свої враження чи побачені картини: за допомогою слів, фарб чи музики?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

9. Узагальнення вивченого матеріалу.

- Поміркуйте, чим твір «Таємниці осіннього лісу» подібний до науково-популярного оповідання «Тварини готуються до зими» (с 38) і вірша Євгена Гуцала «Осінь усміхається».

- Чим ці твори відрізняються?

-  Яка тема і мета вірша Вадима Скомаровського «Таємниці осіннього лісу»?

- Які твори з розділу «Людина і природа вам найбільше сподобалися?»

  1. Підсумок уроку. Домашнє завдання. (Домашнє завдання до уроку 11 у зошиті для домашніх завдань).
  • У домашньому завданні ви познайомитеся з іншими віршами Ліни Костенко про осінь зі збірки «Осінні карнавали». Спробуєте дати кожному віршу свій заголовок. Один з віршів за бажанням можна вивчити напам’ять.

 

 

 

docx
Додано
14 лютого
Переглядів
121
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку