Чому поганим бути легко, а добрим — складно?

Про матеріал
Виховний захід спрямований на поглибити знання про добро і зло та вміння визначати прояви добра і зла. доброзичливість, людяність та розширити світогляд.
Перегляд файлу

 

Тема: Чому поганим бути легко, а добрим — складно?

 Мета: поглибити знання про добро і зло; розвивати вміння визначати прояви добра і зла; виховувати доброзичливість та людяність; розширити світогляд; розвивати зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас.

 Обладнання: картки з висловлюваннями відомих людей про добро і зло, альбоми для малювання, фарби, фломастери, опорна схема на допомогу учням, скринька ключових слів.

ХІД ЗАХОДУ

I. Активізація школярів до сприймання нової теми

 Скринька ключових слів

 Добро — одне із понять моральної свідомості.

 Зло — те, що комусь завдає болю, викликає страждання, поняття протилежне добру.

 Лагідність та милосердя — прекрасний прояв людського характеру.

 Жорстокість та грубість — протилежні поняття щодо лагідності та милосердя.

 Людяність — моральна якість, яка характеризується повагою до людей, співчуттям і добротою до них.

Проблема: Чому добро і зло в житті завжди поряд?

 Відповіді учнів.

 II. Пояснення нового матеріалу

  1. Розповідь учителя.

 Добро і зло є провідними поняттями моральної свідомості.

 На різних етапах суспільного розвитку уявлення про добро були різні. Спершу говорили, що це — достаток матеріальних благ, майна. Потім доводили, що це — доброзичливість і взаємодопомога, милосердя і повага.

 Отже, добро є одним із найзагальніших понять моральної свідомості. До морального зла належить все те, що перешкоджає єднанню людей. Це — насильство, злочинність, скупість, грубість, байдужість до інтересів людини та суспільства, підлість.

 Зло є одним із основних понять моральної свідомості. У ньому відбиваються негативні сторони суспільного і морального життя людей та спілкування між ними.

 Боротьба добра і зла становить головний зміст морального розвитку суспільства.

  2. Практичне закріплення почутої від учителя інформації.

 Робота з текстами.

 Учитель розподіляє клас на дві групи. Кожна група отримує відповідний текст і працює над ним протягом 10 хвилин.

 Завдання: прочитати тексти; придумати до них заголовки; виявити в текстах старе і нове; подумати над тим, що стверджує нове; сказати, яке враження справив текст.

 Текст 1

 Біг якось городом хлопчик. Дивиться — росте клиночок. Такий кумедний, ледь від землі видно, усього два листочки. Біля нього кури порсаються, їжу вишукують.

 «Ще зламають кленочок!» — подумав хлопчик. Він почав відганяти курей. «Необхідно врятувати деревце, — вирішив Сергійко. — Неподалік від городу є посадка. Я знайду дрючечок та огороджу кленочок».

 Через деякий час деревце було огороджене. «Мабуть, тепер воно ростиме на радість людям», — сказав сам собі Сергійко.

(За В. Сухомлинським)

 Запитання до тексту.

 — Як ви оцінюєте вчинок Сергійка?

 — Чому хлопчик вирішив огородити кленочок?

 — Дії Сергійка добрі чи погані?

 Текст 2

 Увечері батько запитав своїх дітей: «Розкажіть мені, як ви прожили сьогодні день?»

 Юрко відповів: «Я сьогодні посадив дерево». Батько сказав: «Ти добре прожив день». Микола відповів: «Я зайчика намалював.» «Ти теж добре прожив день», — сказав батько. Петрик відповів: «Я сьогодні в м’яч грав... і морозиво їв». «У тебе сьогодні втрачений день», — сказав батько.

(За К. Ушинським)

 Запитання до тексту.

 — На кого з хлопчиків ви хочете бути схожими і чому?

 — Що б ви відповіли на запитання батька?

 Вислухавши спікерів груп, учитель знову звертається до дітей:

 — Діти, аналіз текстів, ваші висловлювання свідчать про те, що ви вмієте розрізняти добро і зло, знаєте чому ж поганим бути легше, а добрим — складніше. А тепер пограємо у гру «Що буде далі?» Я прочитаю вам початок казки «Заєць і Лисиця», а ви, продовжуючи роботу в групах, придумаєте кінець.

ЗАЄЦЬІЛИСИЦЯ

 Якось Заєць і Лисиця йшли лісовою дорогою. Вони дуже зголодніли, а навкруги не було нічого живого, тільки мороз потріскував.

 — Ой-ой-ой!— заскиглила Лисиця. — Мабуть, задубію від холоду, і сил немає, щоб погрітися.

 Похнюпившись, вони йшли дорогою. Аж бачать — сільське дівча із кошиком іде назустріч. Лисиці та зайцеві захотілося подивитися, що там у кошику. Вітерець доніс запах свіжого хліба.

 — Зайчику, — каже Лисиця, — треба щось придумати. Щоб той хліб став наш.

 — Згода! Тільки скажи що, я все зроблю.

 — Лягай посеред дороги і прикинься мертвим, — мовила Лисиця. — Дівчинка поставить на землю кошик, нахилиться до тебе, а я тим часом схоплю кошик і втечу. Потім поділимося.

 — Добре! — радісно вигукнув Заєць.

 Він ліг посеред дороги, вдаючи мертвого, а Лисиця заховалася за дерево.

 Дівчинка, побачивши Зайця, поставила кошик на землю, нахилилася. Лисиця вискочила зі схованки, схопила кошик і дременула в ліс. Заєць побіг слідом...

 Фізкул ьтхвилинка.

 Після короткого відпочинку вчитель пропонує учням Опору схему на допомогу учням.

 — Нумо, тепер поділимося...

 — Не базікай, дай мені спокійно доїсти...

 — Тут недалечко є озеро...

 — У Лисиці аж слина стекла...

 — Допоможи мені, Зайчику...

 — Не бійся, весною лід розтане...

 Учні продовжують казку, усі разом обирають кращий варіант, а потім відповідають на запитання:

 — Хто є носієм добра у казці, а хто є носієм зла?

 — Хто є хорошим, а хто — поганим?

 III. Закріплення отриманих знань

 Можна провести конкурс на кращого оповідача. Учні по черзі впродовж півхвилини розповідають про свої добрі вчинки або згадують щось погане зі свого життя.

 На окремих аркушах вони записують погані слова і складають їх до спеціально виготовленого конверта «Раз і назавжди».

 Увага!

  До кінця навчального року другокласники заповнюватимуть конверт поганими словами, а в кінці року вчитель підіб’є підсумок, чи підвищився рівень духовності учнів. Критерій оцінювання: чим менше папірців із поганими словами, тим вищий критерій культури

— Сьогодні ми маємо можливість збагатити свій словниковий запас новими словами. Дістаньте ці слова зі скриньки, прочитайте їх значення ще раз і відтворіть зміст цих слів.

 Отже:

 Честь — це...

 Людяність — це...

 IV. Робота за малюнками

 Малюнок. Дівчинка малює аквареллю котика, собака образився й повернувся спиною до юної художниці...

 — Чи може дівчинка виявити доброчинність у цій ситуації?

 V. Запитання і завдання для самостійного обмірковування

 — Що є спільного і відмінного між добром та злом?

 — Чому добро вважають поняттям моралі?

 — Яку роль у житті людей відіграє Зло?

 — Намалюйте Добро, на голові якого є віночок, а на кожній квітці запишіть якості, що притаманні Добру.

 VI. Робота над крилатими висловами та прислів’ями

  • Життя таке коротке. Поспішайте робити добро. (О. Довженко)

  • Будеш творити добро — щасливим будеш.

  • Добре діло роби сміло.

  • Від добра добра не шукають.

  • Все добре переймай, а злого уникай.

 VII. Підсумок уроку

 — Після усієї роботи, яку ми сьогодні провели, у наших голівках залишаються тільки добрі слова, і ми будемо робити тільки добрі справи.

 

1

 

docx
Додано
12 березня
Переглядів
116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку