Тема. Відповідай за свої вчинки.
Мета: Розглянути, що означає «бути відповідальним ».
Завдання:
1. Порівняти відповідальна і безвідповідальна поведінка людей.
2. Визначити способи впливу, що формують відповідальну поведінку.
3. Проаналізувати наслідки відповідальної і безвідповідальної поведінки та взаємовідносини з особистістю і оточуючими, включаючи сім'ю, школу і суспільство.
Матеріали та підготовка: Ситуативні картки
Цитата дня: «Батьки можуть тільки дати добру пораду або направити на шлях істинний, але остаточне формування особистості залежить тільки від самої людини»
Почати урок з пропозиції учням прокоментувати цитату.
Після обговорення, зробити акцент на том , що наші батьки і сім'ї можуть дати нам мудрі поради і настанови. Однак, коли молоді люди дорослішають, за ними залишається останнє слово, ким вони стануть. Вони несуть відповідальність за свої вчинки і можуть самі вибирати як їм чинити.
Початок роботи
1. Обговорюємо поняття « відповідальності» і «безвідповідальності».
Нагадати учням, що відповідальна поведінка - це один із принципів впевненості в собі. Напишіть «відповідальний» на дошці і попросіть учнів дати визначення цьому поняттю.
Вони можуть дати такі відповіді:
• Робити те, що ти обираєш
• Бути надійною людиною
• Виконувати завдання
• Робити роботу по дому
• Приходити вчасно
• Виконувати обіцянку.
Тепер напишіть на дошці «відповідальність». Поясніть, що це означає «бути відповідальним» , тобто « Бути у відповіді за що-небудь». Яким чином ми можемо нести відповідальність перед оточуючими ?
Відповіді можуть бути наступними:
• Володіючи здоровим глуздом
• Беручи мудрі і адекватні рішення
• Вважаючись з оточуючими людьми та наслідками своїх вчинків
• Виявляючи повагу до себе і оточуючих.
2. Обговоріть, як ми вчимося відповідальної поведінки.
Запитайте учнів , чи можуть люди стати більш відповідальними у своїх вчинках. Якщо так, то як? ( Наприклад, намагатися завжди приходити вчасно, ретельно працювати, говорити правду, усвідомлювати помилки, висловлювати свої думки та ідеї, бути лідером)
Запитайте учнів , хто або що допомагає їм бути відповідальними. Перерахуйте відповіді на дошці або на аркуші паперу.
Переконайтеся, що ви записали всі відповіді учнів:
• Батьки та інші дорослі, яким я довіряю
• Цінності та життєві підвалини сім'ї
• Культурні та релігійні переконання
• Шкільні правила
• Закони суспільства
• Самовпевненість і самоповагу
• Турбота про оточуючих
• Усвідомлення наслідків
Підкресліть , що приклад відповідальної поведінки дорослих є одним з важливих способів як стати більш відповідальним.
Попросіть учнів назвати характерні особливості відповідальної поведінки дорослих.
3. Учні розрізняють вчинки, що характеризують відповідальне і безвідповідальна поведінка .
Вивісите два списки , приготованих заздалегідь, (дивись нижче) і попросіть учнів доповнити кожен список. Постарайтеся записувати приклади відповідальної поведінки відповідно з прикладами безвідповідального.
Примітка: Переконайте учнів , що кожна молода людина може навчитися відповідальної поведінки
Список 1
Відповідальні молоді люди:
• Надають допомогу
• Чи чесні
• Доводять розпочату справу до кінця
Учні можуть запропонувати наступне для доповнення списку:
• Думають перш , ніж що-небудь зробити
• Слідують законам і правилам сім'ї
• Роблять те, що припускають
• Чи усвідомлюють наслідки своїх неправильних вчинків
• Надійні та викликають довіру
• Виявляють повагу до себе і оточуючих
Список 2
Молоді люди, яким не вистачає відповідальності:
• Чи не прагнуть надати допомогу
• Кажуть неправду і не тримають слова
• Нехтують домашнім завданням
Учні можуть запропонувати наступне для доповнення списку:
• Здійснюють вчинки, не замислюючись про наслідки
• Чи не слухають батьків, нехтують шкільними правилами і законами
• Чи не виконують те, про що заздалегідь домовилися
• Звинувачують навколишніх у своїх проблемах
• Забувають повернути те, що взяли на час
• Чи відносяться нешанобливо до оточуючих
4. Учні визначають результати відповідальної поведінки.
Вкажіть, що розвиток відповідальності - це поступовий процес, який дозволяє зміцнити впевненість у собі. Назвіть перераховані відповідальні вчинки і попросіть учнів запропонувати можливі наслідки.
наприклад:
Вчинок Можливі наслідки
Виконання важкого шкільного завдання |
Відчуваєш себе більш впевнено, коли наступного разу стикаєшся з подібною ситуацією |
Визнання в тому, що ти зіпсував диск |
Можливість зберегти довіру і повагу між друзями |
Повернення додому вчасно |
Можливість зберегти довіру родини та отримати більше привілеїв |
Підведіть підсумки, підкресливши, що досягнення відповідальності грунтується на відповідальній поведінці.
Поясніть учням, що для того, щоб стати відповідальним, необхідно використовувати приклади, підтримку і керівництво членів сім'ї, а також інших дорослих, до яких ти ставишся з довірою.
Ситуативні картки
Діана дізналася, що її родина збирається переїхати. Вона розповіла своїй кращій подрузі Світлані і попросила поки нікому не говорити. Наступного дня в школі Оксана каже, «Діана, Світлана мені сказала, що ти переїжджаєш! Я буду дійсно за тобою сумувати!» Чому Світлана вчинила безвідповідально? |
Дарина і Катя домовилися разом виконати завдання з географії. Через тиждень Дарина повинна була зробити карту Південної Америки, а Катя - підготувати доповідь. Але на вихідні приїхав двоюрідний брат Дар'ї, і Дарина не виконала роботу. Вона також забула подзвонити Каті і попередити її. Чому Дар'я вчинила безвідповідально? |
Якраз перед тим, як Олена збиралася зустрітися з Юрієм в кінотеатрі, подзвонив Діма: «Привіт, Лена, підемо, пограємо в баскетбол.» Лена виглянула у вікно і вирішила, що на вулиці дуже гарна погода, щоб сидіти в кінотеатрі. «Я згодна - каже Лена Дімі - Давай зустрінемося на ігровому майданчику». Чи правильно вчинила Лена? Чому? |
Був дощ, коли Віра поверталася додому зі школи. Вона вся промокла. Вона хотіла швидко знайти ключ від дверей, який брат повинен був залишити в потаємному місці біля вхідних дверей. Але там його не виявилося! Чи відповідально надійшов брат Віри? |
Наукова робота Діми та Ігоря була практично завершена. Дімі потрібно було всього лише описати останню частину експерименту. «Не зробиш ти це, Ігор? - Запитав Діма - Я забув, що в мене завтра контрольна і мені потрібно підготуватися». Чи відповідально поступив Діма? |