Урок № клас дата
Тема: Чорні метали: залізо, чавун, сталь. Властивості чорних металів. Притягання чорних металів магнітом. Використання чорних металів у народному господарстві.
Задачі:
Корекційно-розвивальна: розвивати в учнів поняття про чорні метали та їх загальні властивості: блиск, ковкість, плавкість, теплопровідність та електропровідність.
Навчально-корекційна: вчити класифікувати метали: чорні, кольорові, благородні та рабіоактивні; формувати та розвивати в учнів позитивні мотиви навчально-пізнавальної (позитивної) діяльності, творчої ініціативи й активності.
Корекційно-виховна: виховувати в учнів старанність, відповідальність, охайність, самостійність, працездатність, уважність, бажання активно працювати на уроці.
Тип уроку: формування знань.
Обладнання: Зразки чорних металів, магніт, презентація «Чорні метали і їх застосування».
Хід уроку
І. Орг.момент. НПП
Вітання вчителя з учнями. Рапорт чергового учня про присутність учнів класу. ІІ. Актуалізація опорних знань: Фронтальне опитування.
- Назвіть 3 агрегатні стани речовини. До якого агрегатного стану відносяться метали? Де (з власного досвіду) використовуються метали?
- Який метал дійсно ми можемо назвати незвичайним, адже він рідкий? (Ртуть, учні показують його місце в таблиці Менделєєва). Назвіть загальні властивості металів (пластичність, ковкість, твердість, м'якість, електропровідність, теплопровідність, всі метали можна розплавити тільки при різних 1: плавлення).
- На які 4 групи поділяються метали? (Чорні, кольорові, благородні та радіоактивні).
- Які метали відносяться до чорних, кольорових, благородних та радіоактивних? (Учні пояснюють).
Цікавинки: Діти, а чи знаєте ви який метал з усіх, що ви мені назвали
є найдешевший?
І його є здавалося б найбільше в природі. (Діти відповідають).
- Можливо хтось із вас скаже, по якій ціні в даний час приймають на пунктах металобрухт заліза?
-Так, на сьогодні ця ціна складає 1 грн. 50 коп. за 1 кг.
Уявіть скільки людей працює над створенням чорних металів, які дуже потрібні нам як в побуті, так і в різних галузях промисловості.
Не так давно такі діти як ви, учні багатьох шкіл створювали команди і дійсно з великим ентузіазмом збирали металобурхт, з якого переплавлялись чорні метали, які були набагато дешевшими для нашої держави.
На превеликий жаль зараз учні металобрухт не здають, але є випадки, коли від села до села обрізають електролінії по яких проходить електричний струм, а це по незнанню призводить до трагічних випадків. 1.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, завдань уроку. Діти, сьогодні на уроці фізики ми й далі будемо продовжу
вати знайомство з металами, та їх властивостями, а також використанням. Дослідним шляхом ми можемо легко встановити, що не всі метали притягуються магнітом.
Дослід: Для цього ми проведемо дослід : беремо кілька предметів з чорних і кольорових металів.
а) Наблизивши магніт ми помітимо, що деякі із зразків притягуються, а інші залишаються нерухомими. Отже магнітом притягуються лише чорні метали.
б) Перевіряємо на досліді інші властивості чорних металів: беремо залізну проволку, стальну пружину, та чавунну деталь. Зігнувши залізну проволку побачимо, що після припинення дії сили вона набуде нової форми і буде в новому стані.
Проблемні запитання: Як називається така властивість. Така властивість називається пластичністю.
Під дією сили легко також змінити форму стальної пружини, але після припинення дії сили, вона набуде первісної форми. А ця властивість як називається? Ця властивість називається пружністю.
Учні розглядають таблицю пластичності, пружності та крихкості чавуну, коли вдарити по всіх зразках молотком. Отже чорні метали можуть бути і крихкими.
Також чорні метали змінюють свій об'єм при нагріванні та охолодженні. (Демонструю слайди ), тобто при нагріванні розширюються, а при охолодженні - стискуються.
Фізкультхвилинка
Пропоную дітям дещо відпочити і проводжу вправи на зміцнення опорно-рухового апарату. (Руки то є магніт, стіл то є магніт, ноги то є магніт).
IV. Робота з підручником: Учні працюють самостійно кілька хвилин з підручником.
V. Рефлексія: Яку інформацію знайшли у підручниках? Чи знадобиться вона у житті? Чи сподобався урок? Чим запам’ятався?
VI. Підсумок уроку: Які метали ми відносимо до чорних? Який вони мають колір? Що можна сказати про пластичність, пружність та крихкість? Які властивості металів виявляються при нагріванні і охолодженні?
Оцінювання навчальної діяльності. Пояснюю порядок виконання домашнього завдання. Опрацювати …… Налаштування учнівського колективу на нормальний культурний відпочинок під час перерви.
Гра на уважність і кмітливість "Склади правильно слова".
Правильно відгадавши загадки, ви прочитаєте слово, яке характеризує один з чорних металів
1.Сформульоване поняття певної теорії (закон).
2. Один з чорних металів (сталь).
З. Срібно-білий метал (олово).
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|