Що таке цифрова компетентність педагога - здатність ефективно використовувати технології на уроках для покращення практики викладання та підтримки навчання учнів. Це включає знання та навички в таких сферах, як :
- створення цифрового контенту,
- використання такої речі як онлайн платформа,
- спілкування та співпраця,
- створення контенту,
- цифрова безпека та етичне використання технологій.
Цифрово-компетентний вчитель також повинен мати можливість інтегрувати технології у свою навчальну програму та мати можливість оцінити їхню ефективність у сприянні навчанню учнів.
Можна виділити три рівні розвитку цифрової компетентності педагога:
1. Базовий рівень.
2. Цифрове використання.
3. Цифрова трансформація.
1) Базовий рівень включає в себе загальне уявлення педагога про цифрові технології, періодичне їх використання для вирішення окремих педагогічних задач.
2) Цифрове використання полягає в регулярному та продуктивному використанні цифрових технологій у своїй педагогічній діяльності.
3) Цифрова трансформація передбачає творче використання цифрових технологій у професійній діяльності, постійний розвиток і вдосконалення цифрових навичок.
Проєктор - функціональне призначення пристрою: відображати графічні об'єкти від будь-якого джерела відеосигналу на поверхню екрану або стіни.
Вчитель має знати та вміти використовувати різноманітні засоби цифрового спілкування, такі як електронна пошта, обмін миттєвими повідомленнями та соціальні мережі, щоб спілкуватися та співпрацювати з учнями та іншими викладачами.
Інтеракти́вна до́шка (від англ. Interactive WhiteBoard — «інтерактивна біла дошка») — пристрій, що поєднує в собі можливості звичайної маркерної дошки з можливостями комп'ютера.
Ви можете кататися на американських гірках, подорожувати по різних країнах і цікавим місцям, грати в ігри, а також дивитися адаптовані відео ролики на YouTube. Крім того, є безліч додатків який можуть адаптувати ваші власні фото і відео у формат 3D.
Поняття цифрової компетентності вчителя має включати:
● Навички використання цифрових технологій для створення контенту, а також сприяння спілкуванню та співпраці між учнями та викладачами.
● Здатність інтегрувати цифрові технології в навчання таким чином, щоб підтримувати навчання та залучення учнів на онлайн платформах.
● Розуміння того, як розробляти та впроваджувати онлайнові та змішані навчальні середовища.
● Знайомство з поточними та новими тенденціями в освітніх технологіях
● Обізнаність з етичними та правовими питаннями, а також здатність забезпечити безпеку та конфіденційність учнів.
● Бажання постійно вчитися та адаптуватися до нових технологій, бути відкритим до нових способів викладання та навчання.
Модернізація української школи вимагає впровадження нових освітніх технологій у навчальний процес. За словами колишнього міністра освіти Лілії Гриневич (2016 - 2019), "Наскрізне використання ІКТ в освітньому процесі має стати інструментом забезпечення успішності нової школи". Йдеться про набір стандартів, визначень, переліків знань, умінь і навичок та опис їх складових. Такі положення викладені в Концепції розвитку педагогічної освіти та в Плані дій НУШ до 2029 року. Мета: дослідити та застосувати інноваційні підходи до вирішення проблеми формування та розвитку знань і цифрових компетентностей вчителів у закладах освіти.
Дослідження TALIS (Teaching and Learning International Survey — міжнародне опитування викладання та навчання) довело, що 34 % опитаних європейських вчителів не задоволені своїми знаннями та навичками в цій сфері. Ще 13 років тому була ухвалена Рекомендація Європейського Парламенту та Ради, де йдеться і про диджиталізацію.
Цифрові компетентності на уроках це не лише відповідальність вчителя, але й безліч можливостей як для учнів, так і для самого викладача.
Приклад використання цифрової компетентності вчителя:
Вчителька української літератури, дала у 7-му класі таке завдання: переказати вірш смайликами у Viber. Діти були у захваті, ніхто не нудьгував. Просто розвага? Аж ніяк. Адже це глибша робота з текстом, ніж завчити і забути. Треба відчути переживання, зрозуміти, що мається на увазі, креативно переказати, застосувати сучасний спосіб подання інформації.