Валентина Парфенюк
Нехворощ - 2023
1
Автор: Парфенюк В.Е., вчитель географії Нехворощанського ліцею
Андрушівської міської ради Бердичівського району Житомирської області
У посібнику запропоновано навчальні ігри, загадки, кросворди, ребуси, тести, вікторини, творчі завдання, елементи тренінгів до розділу загальної географії „Оболонки Землі”
Збірник призначений для вчителів географії та всіх, хто цікавиться географією.
Сутність творчого мислення у дітей може бути розкрита через оригінальність і незвичність висловлюваних ідей, прагнення до інтелектуальної новизни у вирішенні завдань, здатність бачити предмет або можливості його використання під новим кутом зору.
Робота вчителя - безперервний пошук цікавих методів і прийомів, форм і засобів навчання, які сприяли б успішному навчанню учнів. У зв’язку з цим особливого значення набувають ігрові моменти на уроках та в позаурочних заходах, що пов’язані із застосуванням цікавих матеріалів. Це дає змогу та допомагає учителю прищепити учням зацікавленість своїм предметом, сприяти кращому засвоєнню і сприйняттю навчального матеріалу, емоційно налаштовувати учнів на навчання.
Одним із методів активізації самостійної пізнавальної діяльності школяра є навчальна ігрова діяльність на уроках географії.
Гра - найефективніший спосіб навчити дитину мислити творчо. Для дітей гра— це і навчання, і праця, і серйозна форма виховання, що розвиває швидкість і гнучкість думки, оригінальність, допитливість, сміливість (здатність приймати рішення).
Використання ігрових прийомів з навчальною метою активізує пізнавальну діяльність учнів, допомагає їм долати певні труднощі під час оволодіння програмовим матеріалом, вносить в урок момент розслаблення, знімає розумову напругу, особливо під час виконання одноманітних завдань, поглиблює мислення, зміцнює пам’ять.
Створення ігрових ситуацій підвищує інтерес до предмета, знімає втомлюваність, розвиває увагу, пам'ять. Дидактична гра є засобом креативності учня.
Ігри-вправи дають можливість виділити з усього фактичного матеріалу, що пропонується дітям у навчальному плані, ті явища та факти, які можуть бути збережені пам'яттю як найбільш життєво важливі й цікаві. Як правило, це кросворди, ребуси, вікторини.
Даний матеріал може бути використаний як на певних етапах уроку так і у виховній діяльності для стимулювання пізнавальної активності учнів, створення невимушеної атмосфери у класі та щоб зробити урок географії цікавим та сучасним.
Літосфера
Загадки Товщину велику маю,
Всю земну кору включаю.
Мантії- частину теж, Ковзаю собі без меж. (Літосфера)
Рух ніхто не контролює- То підйом, то вниз буксує,
Одна одну здоганя,
Територію зміня. (Рухи літосферних плит)
Ну, звичайно, це диво! -
Ось вже котрий вік
Навіть самим жарким літом На її вершині сніг! (Гора)
Я даю визначення: У вигляді чаші поглиблення На вершині у вулкана.
Думай, друже, здаватися рано. (Кратер)
Я утворююсь на дні На великій глибині.
Хоч під тиском, а вязка, Вогняна така ріка. (Магма)
Земля затремтіла, вулкан задимівся, Вогонь з-під попелу і каміння пробився.
І ось вже з жерла вулкана потік
Розплавленої гірської породи потік! (Лава)
У природі я існую, Час від часу фонтаную: Вилітає все окріп І парую з року в рік. (Гейзер)
Попіл, дим, палає все, Вогняний потік несе.
З висоти, де було тихо,
Він прокинувся на лихо (Вулкан)
Є гарячі і тверді, є метали і рідкі,
Є коштовні над усе,
Рідкісні. Хто знає це? (Корисні копалини)
• Що таке літосфера?
• З чого вона складається?
• Найбільша за об’ємом внутрішня оболонка Землі?
• Вкажіть основні форми рельєфу суходолу?
• Які основні види руху земної кори?
• Що спричиняє землетруси?
• Найвища гірська система?
• Гаряче джерело, що періодично фонтанує.
• Верхній, в'язкий шар мантії.
• Прилад, який фіксує коливання земної кори?
• Які внутрішні сили Землі ви знаєте?
Перед вами рядки із чотирьох слів. Три з них можна об'єднати за загальною ознакою, а одне цієї ознаки не має. Ваше завдання — знайти та прибрати зайве слово. На виконання завдання дається 3 хвилини.
1.Гори, яри, море, рівнини.
2. Мантія, ядро, плита, літосфера.
3.Магматичні, осадові, базальтові, метаморфічні.
4. Сіль, вапняк, граніт, глина.
5.Базальт, окунь, галька, гравій.
6.Граніт, вапняк, гори, мармур.
7.Плоскогір'я, нагір'я, котловини, низовини.
8.Підошва, схил, западина, вершина.
9.Кордільєри, Альпи, Тянь-Шань, Сахара.
На дошці написані слова, у яких перемішано порядок букв. Учням потрібно установити правильну послідовність букв і прочитати закодоване слово.
1. ОФТЛСАІЕР (літосфера)
2. ВУКНАЛ (вулкан)
3. ТИПЛА (плита)
4. ИРАНВНІ (рівнина)
5. НОВАЯВВНТЮІВРИ (вивітрювання)
6. ЛІВНРЕІ (нівелір)
7. ТЗБААЛЬ (базальт)
8. БАКАЛ (балка)
9. ЖУБЗРЕЯЕЖ (узбережжя) 10. РЕЗЙГЕ (гейзер)
1. Найвищі гори світу. (Гімалаї)
2. Найдовша гірська система світу. (Кордильєри — Анди)
3. Найбільша низовина світу. (Амазонська)
4. Найпоширеніший мінерал на землі. (Вода)
5. Найпоширеніший метал в земній корі. (Алюміній)
6. Найтвердіший мінерал на Землі. (Алмаз)
7. Найвищий діючий вулкан планети. (Льюльяйльяко)
8. Найвище в світі нагір’я? (Тибет).
9. Найдовша гіпсова печера. (Оптимістична)
10. Під дією яких сил Землі виникають землетруси? (Внутрішніх)
Знайдіть зайве слово у логічному ланцюжку та поясніть свій вибір:
1. Карпати, Альпи, Світязь.
2. Говерла, Роман-Кош, Вікторія.
3. Магма, лава, руда.
4. Золото, нафта, платина.
5. Атлас, Чад, Анди.
6. Дюни, бархани, землетрус.
7. Улоговина, ложе, терикон.
8. Везувій, Етна, Ява.
9. Уральські, Ялпуг, Кавказ. 10. Низовини, шельф, височини.
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
1. Літосфера а. Тверда оболонка Землі
2. Астеносфера б. Верхній, в’язкий шар мантії.
3. Земна кора в. Верхня тверда оболонка літосфери.
4. Ядро г. Найбільша за об’ємом частина планети 5. Мантія д. Внутрішня частина Землі.
Загадки „Корисні копалини” У школі не лежить без діла (крейда)
Цар металів (золото)
Окремо – я не так смачна
Та в їжі – кожному потрібна (сіль)
Я - самий твердий мінерал. Серед мінералів – генерал! (алмаз)
Я липка і в’язка. Буваю білою, червоною, навіть блакитною (глина) Народжується у болоті та легко загоряється (торф.) Камінь я, гірська порода. Я також дитя природи, я зернистий і твердий, дуже, дуже я міцний. Можна пам’ятник зробити, коли треба – роздробити. Я годжуся на бруківку, для спорудження домівки, я не мармур, не магніт, а такий собі …(граніт).
Чорне, блискуче, у воді тоне, у вогні горить (кам'яне вугілля.)
Корисна копалина що муміфікує тварин (бурштин)
Він жовтенький і сипучий у дворі лежить на кучі (пісок)
Чорне, блискуче, всіх людей гріє ( вугілля)
По трубі тече, пироги пече (газ)
Колись були вони морськими організмами,
А зараз камінь це, із рештками від них (черепашник)
Масляниста рідина бурого кольору (нафта)
Установіть природні явища та об’єкти, зображені на картинці.
Відповідь: землетрус, цунамі, вулкан, яр, вимоїна, грязьовий вулкан.
Записати слова та фрази, що асоціюються у вас при вивченні теми «Вулканізм і вулкани».
Очікувані результати:
Використовуючі записані фрази скласти розповідь про виверження вулкану.
Спробуйте якнайшвидше відповідати на поставлені запитання. На виконання завдання дається 3 хвилини.
1. Найменша частина світу.
2. Найвища частина світу.
3. Найбільш руйнівні природні катастрофи.
4. Найактивніший вулкан.
5. Найвищий діючий вулкан у Євразії. .
6. Найвищий суходільний діючий вулкан у світі.
7. Найвищий згаслий вулкан у світі.
8. Найвищий у абсолютному вимірі діючий вулкан. Підніжжя — на дні океану.
9. Найвища гірська система.
10. Найдовша гірська система.
11. Найбільше та найвище нагір'я.
12. Найвища вершина світу.
13. Найвища вершина в Україні.
14.Короткотривалі струси земної кори.
15. Гаряче джерело, що періодично фонтанує.
16. Найнижче місце на поверхні суші.
17. Найнижча точка Європи.
18. Найбільша та найглибша ущелина.
19. Найбільша пустеля.
20. Найбільша низовина.
21. Найбільша низовина, що лежить нижче від рівня моря.
22. Найбільша печера.
23. Найвища вершина України
24. Найпоширеніший у земній корі метал.
25. Найлегший метал.
26. Найважча рідина.
27. Ключевська Сопка знаходиться на.
28. Найтвердіший мінерал.
Відповідь. 1. Австралія та Океанія. 2. Азія. 3. Землетруси. 4. Кілауеа. 5. Ключевська Сопка. 6. Льюльяйльяко. 7. Аконкаґуа. 8. Мауна-Лоа. 9. Гімалаї. 10. Кордільєри. 11. Тібет. 12. Джомолуґма. 13. Говерла. 14. Землетрус. 15. Гейзер.
16. Мертве море. 17. Каспійське море. 18. Великий каньйон. 19. Сахара. 20. Амазонська.
21. Прикаспійська. 22. Мамонтова. 23. Говерла. 24. Алюміній. 25. Літій. 26. Ртуть. 27. Камчатці. 28. Алмаз.
1. Місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної гори (вулкан). 2. Розплавлена речовина мантії, насичена газами, це... (магма) 3.Верхня тверда частина Землі ( земна кора ).
4. Канал, по якому піднімається магма, називається... (жерло) 5. Магма, що виливається на поверхню, це ... (лава)
6. Внутрішня найбільша частина Землі (мантія ).
7. Землетруси виникають під дією ... (внутрішніх сил Землі)
8. Область в надрах землі, де виникають землетруси, це ... (гіпоцентр)
9. Гарячі джерела, які витікають з тріщин у земній корі... (гейзери)
10. Верхній, в’язкий шар мантії (астеносфера).
11.Хвилі океану, що утворюються в результаті дії землетрусу, це ... (цунамі)
12.Вулкани, про діяльність яких не збереглося відомостей, називаються ... (згаслими)
13.Місце на Землі, що знаходиться над вогнищем
землетрусу, це ... (Епіцентр)
14.Ім’я німецького вченого-автора «Гіпотези дрейфу материків» (Альфред Вегенер).
Використавши діаграму Венна, визначте відмінні та спільні риси, характерні для Українських Карпат та Кримських гір.
Учні записують 15. поняття і об’єкти, що асоціюються з поданими термінами.
16. 17. 18. 19. 20.
43.
98.
99.
1. Зробіть „лимонний” вулкан з виверженням.
2. У ящику з піском зобразіть гірську країну, гірський хребет, гірську долину.
3. Як можна довести, що породи, з яких складаються гори, морського походження?
4. Як треба споруджувати будинки в сейсмічних районах?
5. Створіть індивідуальний проект „Майбутнє обличчя Землі” (за картою літосферних змін).
6. Щоб „Літосферу” добре знати, номенклатуру треба пам’ятати. Хто об’єкт знайде на карті?
Завдання: показати на фізичній карті півкуль гори світу: Карпати, Кримські, Кавказ, Альпи, Уральські гори, Анди, Гімалаї, Кордильєри.
Використовуючи додаток WordArt створити хмару слів при вивченні теми
„Вулканізм і вулкани”
Встановіть відповідність між формами рельєфу та материками, на яких вони розташовані:
Розподіліть форми рельєфу за групами:
Кордильєри, Причорноморська, Середньосибірське, Амазонська, Уральські, Гвіанське,
Кримські, Придніпровська, Карпати, Прикаспійська, Драконові, Закарпатська, Воли́нська, Тянь-Шань, Гімалаї, Поліська, Месопотамська, Східноафриканське, Причорноморська, Анди, Декан.
Гори |
Низовини |
Плоскогір’я |
|
|
|
Гірська система |
Найвища вершина |
Материк |
Складчастість |
Карпати |
Говерла |
Євразія |
альпійська |
Кримські |
|
|
|
Уральські гори |
|
|
|
Кордильєри |
|
|
|
Альпи |
|
|
|
Гімалаї |
|
|
|
Заповніть таблицю «Гори»:
Розділіть дані вулкани за видами та вкажіть характерні ознаки кожного з них: Льюльяйльяко, Арарат, Попокатепетль, Карадаг, Казбек, Ключевська сопка, Етна, Ельбрус, Кракатау.
Відповідь: Льюльяйльяко, Попокатепетль, Ключевська сопка, Етна, Кракатау – діючі. Сплячі вулкани – Арарат, Ельбрус, Казбек, Карадаг.
Відповідь: вулкан Фудзіяма – Японія, вулкан Етна – Європа, гірський масив Карадаг
– Україна, вулкан Кракатау – Азія, вулкан Кіліманджаро – Африка, вулкан Котопахі – Південна Америка.
Завдання „Ребуси” Розгадай ребус загадку.
1=Л лава підніжжя карта
магма Анди олово ядро
вулкан гори
мантія земля
літосфера плита
Уважно придивіться до таблиці і ви прочитаєте назви вулканів. Скажіть, на яких материках ці географічні об’єкти розташовані.
К |
Л |
Ю |
Ч |
Е |
В |
З |
Р |
К |
О |
Т |
Д |
Ж |
Р |
И |
С |
Х |
Т |
С |
Ь |
К |
А |
Б |
О |
Ц |
Ю |
А |
К |
А |
Ж |
Н |
Й |
З |
І |
С |
О |
П |
К |
А |
С |
М |
Т |
Л |
А |
Ш |
В |
Е |
Щ |
Б |
А |
Х |
І |
Т |
Я |
А |
В |
Ч |
М |
М |
З |
У |
В |
І |
Й |
Т |
Б |
О |
У |
Н |
І |
Ф |
У |
Д |
З |
І |
Я |
М |
А |
К |
І |
Л |
І |
М |
А |
Н |
Д |
Ж |
А |
Р |
О |
К |
Г |
Ь |
Л |
Ь |
Ю |
Л |
Ь |
Я |
Й |
Л |
Я |
К |
О |
Відповідь. Кракатау, Фудзіяма, Каліманджаро, Везувій, Котопахі, Етна, Льюльяйляко, Ключевська Сопка.
Гра „Юні альпіністи” 1. Наука, що вивчає рельєф називається … (геоморфологія)
2. Який зовнішній процес утворює дюни (робота вітру)
3. Великі блоки літосфери, що повільно рухаються? (Літосферні плити)
4. Канал вулкану, яким магма піднімається на поверхню Землі? (Жерло)
5. Космічні спостереження доводять, що дрейф континентів – (триває і зараз)
6. Найвищі в Україні гори (Карпати)
7. Мінерали та гірські породи, які використовує людина це… (корисні копалини)
8. Прилад для визначення сили землетрусу?(Сейсмограф)
9. Гора Джомолунгма ще має назви (Еверест, Сагарматха)
По горизонталі:
4. Найтвердіший мінерал земної кулі (алмаз)
7. Підземні поштовхи, що супроводжуються коливаннями земної поверхні (землетрус)
9. Тварина-сейсмограф (кішка)
11. Великі хвилі спричинені підводними землетрусами (цунамі) По вертикалі:
1. Найбільша за площею низовина на Землі (Амазонська)
2. Одна із сфер Землі (літосфера)
3. Автор гіпотези дрейфу материків (Вегенер)
5. Сукупність форм земної поверхні (рельєф)
6. Гори розташовані на межі Європи та Азії (Уральські)
8. Найдавніший материк планети (Пангея)
10. форми рельєфу пісків, утворені вітровою акумуляцією (дюни)
По горизонталі:
1. Материк на якому не зареєстровано землетрусів (Австралія)
4. Процес утворення та руху магми від шару астеносфери до поверхні Землі (магматизм)
6. Вулкан Японії (Фудзіяма)
8. Гори, процес утворення яких не завершений (молоді)
9. Найм′якший мінерал (тальк)
10. Найвищий вулкан Європи (Етна)
11. Вогнище землетрусу (гіпоцентр)
12. Підземні порожнини утворені внаслідок розчинення гірських порід водою (печери)
13. Мати чотирьох материків (Гондвана)
14. Земна кора, що складається з трьох шарів (материкова) По вертикалі:
2. Відносно рівні ділянки земної поверхні (рівнини)
3. Низовина, що колись була частиною дна Чорного моря (Причорноморська)
5. Найглибший жолоб світового океану (Маріанський)
7. Канал, по якому підіймається магма (жерло)
Відскануй QR-код та відгадай загадки
(роса) (туман) (сніжинка) (град)
(дощ) (вітер) (блискавка) (мороз)
(грім) (хмари) (веселка) (повітря)
1. Рух повітря в горизонтальному напрямі з місць високого тиску до місць низького тиску(Вітер)
2. Багаторічний режим погоди в певній місцевості. (Клімат)
3. Сила, з якою повітря тисне на земну поверхню. (Атмосферний тиск)
4. Скупчення завислих у атмосфері дрібних крапель води або кристалів льоду. (Хмари) 5. Вода, що випадає з хмар чи безпосередньо з повітря, у рідкому чи твердому стані. (Атмосферні опади)
6. Перехід води з рідкого чи твердого станів у газоподібний. (Випаровування)
7. Стан нижнього стану атмосфери в даний час і в даному місці. (Погода)
8. Сезонні вітри, що змінюють свій напрям двічі на рік. (Мусони)
9. Легкий береговий вітер на узбережжі, що змінює напрямок двічі на день (вдень дме з моря на суходіл, а вночі навпаки). (Бриз)
10.Різницю між найвищою і найнижчою температурою повітря і називають… (Амплітудою коливань температур)
11.Прилад, яким вимірюють атмосферний тиск? (Барометр)
12.Де знаходиться озоновий шар? (У стратосфері)
13.Фахівець у галузі вивчення атмосфери, погоди та клімату. (Метеоролог)
14. метеоролог, що складає прогноз (передбачення) погоди.(Синоптик)
1. Що називають другим поверхом атмосфери? (стратосферу)
2. Який шар НЕ є частиною атмосфери: (астеносфера)
3. Від ультрафіолетової радіації живі організми оберігає… (озоновий шар).
4. Найбільша частка атмосферного повітря припадає на газ… (азот).
5. Нижній шар атмосфери називають… (тропосферою).
6. Озоновий шар лежить у… (стратосфері).
7. Найпотужнішим шар тропосфера є на… (екваторі). 8. У тропосфері температура з висотою… (знижується).
Гра „Дешифратор” Вставте пропущені букви у словах:
Т_ _п_ра_у_ _ повітря; (температура повітря)
А_м_с_ _ _н_ опади; (атмосферна опади)
В_д _ о _ _а вологість; (відносна вологість) П_с_і_ _і вітри; (постійні вітри)
Ш_р_ _а_ і хмари; (шаруваті хмари)
К_ _м_ _ич_ _ пояси; (кліматичні пояси)
А_ _ _с_ _р_и_ фронт; (атмосферний фронт)
С_ _г_м_р_а рейка; (снігомірна рейка)
В_д_ опадів. (види опадів)
Перед вами записані поняття видів опадів. Як ви вважаєте, що є зайвим у кожному з рядків і чому?
дощ, сніг, град; дощ, сніг, роса; сніг, іній, роса.
1. Повітряна оболонка Землі:
а) тропосфера; б) стратосфера; в) атмосфера
2. Як називається нижній шар атмосфери:
а) мезосфера; б) тропосфера; в) екзосфера
3. Вітер, що дме взимку з суходолу на море, влітку з моря на суходіл, називається:
а) мусон; б) пасати; в) бриз
4. Прилад для визначення швидкості вітру називається:
а) анемометр; б) барометр; в) гігрометр
5. Служба, яка веде спостереження за погодою та складає прогнози, називається:
а) геологічна; б) гідрологічна; в) метеорологічна
6. Рух повітря в горизонтальному напрямку:
а) вітер; б) погода; в) клімат
7. Стан тропосфери в даний час в даному місці:
а) клімат; б) рельєф; в) погода 8. Горизонтальний рух повітря:
а) вітер; б) пасат; в) клімат
9. Наука, яка вивчає клімат Землі:
а) кліматологія; б) метеорологія; в) гідрологія 10. Вітер, що змінює напрямок два рази на рік:
а) бриз; б) пасат; в) мусон
11. З яких хмар не випадають опади:
а) дощових; б) перистих; в) шаруватих
12. Скупчення водяної пари в нижніх шарах атмосфери:
а) роса; б) іній; в) туман
13. Атмосферний вихор з високим тиском у центрі - це..
а) антициклон; б) циклон; в) атмосферний фронт.
14. Метеорологічний прилад, яким вимірюють атмосферний тиск:
а) барометр; б) гігрометр; в) термометр.
1. На якій висоті знаходиться стратосфера? ( 18-50 км)
2. 22 червня – день… ( літнього сонцестояння в північній півкулі)
3. Лінії на карті, що з’єднують місця з однаковою температурою ( ізотерми)
4. Напрямок і швидкість вітру визначають за допомогою (флюгера)
5. Розміри озонової діри порівнюють з розмірами якого материка? (Антарктиди)
6. Від ультрафіолетової радіації живі організми оберігає... (озоновий шар)
7. Місце на Землі, де шар тропосфери найпотужніший (екватор)
8. Атмосферні опади, що випадають з повітря в результаті конденсації. (роса, іній, туман)
9. Найбільша частка атмосферного повітря припадає на газ... (азот)
10. Де випадає найбільша кількість опадів на Землі? (Черапунджі)
11. Графічне зображення повторюваності різних напрямків вітру в умовах даної місцевості за певний період (роза вітрів)
12. Тепловий пояс, в якому чітко спостерігається зміна чотирьох пір року (помірний пояс)
13.Кількість сонячної теплоти, яку отримують різні теплові пояси, зумовлена зміною кута... (Падіння сонячних променів)
14. Елемент погоди, який характеризує ступінь нагрівання приземного шару повітря.
(Температура)
Гігрометр, опадомір, флюгер - … (прилади)
Ізотерми, ізогіпси, ізобари - … (ізолінії)
Арктичні, помірні, екваторіальні - … (повітряні маси)
Жаркий, помірний, холодний – … (теплові пояси)
Купчасто-дощові, шаруваті, перисті - … (хмари)
Пасат, мусон, бриз - … (вітер)
Вологість, хмарність, опади - … (елементи погоди)
Роса, сніг, дощ - … (опади)
1. - Краплі води, якими іноді вкриваються земля і рослини.
- Вона утворюється після заходу сонця, коли земна поверхня й повітря над нею швидко охолоджується.
- Її надлишок конденсується в маленькі крапельки (роса)
2. - Рідкі атмосферні опади, що випадають з хмар у вигляді крапель.
- Його тривала відсутність призводить до посухи.
– Від нього ховаються під парасолькою. (дощ)
3. - Незвичайне природне явище, яке може застати зненацька в будь-якому місці. -Утворюється з купчасто-дощових хмар при температурі нижче 00 С.
- Крижинки не встигають розтанути та падають зі значною швидкістю.
- Зазвичай випадає під час грози зі зливою. -Надзвичайно небезпечне явище. (град)
4. - Атмосферні опади у твердому стані у вигляді крижаних кристалів різноманітної форми.
- Випадає здебільшого з шарувато-дощових хмар.
- Сніжинки надзвичайно різноманітні за формою.
- Діаметр сніжинок сягає від одного до декількох міліметрів. - Є одним з неодмінних атрибутів зими. (сніг)
Учні отримують текст з розповіддю про об’єкт, при цьому в тексті допущено помилки, які треба відшукати.
1.Атмосфера – це водна оболонка Землі (повітряна)
2. Погода - це стан верхнього шару атмосфери в даній місцевості, в даний час чи за якийсь короткий проміжок часу (нижнього)
3. Головна особливість погоди — постійність (мінливість)
4. Спостереження за погодою ведуть постійно, інформацію збирають кожні чотири години і наносять на синоптичні карти (три)
5. Снігова рейка – прилад, для вимірювання кількості опадів (висоти снігового покриву)
6. Для складання графіка температур необхідні показники барометра. (термометра). 7. Лінії, що з’єднують на карті точки з однаковою температурою, називаються паралелями. (ізотермами)
8. Повітря нагрівається від земної поверхні; з висотою його температура знижується приблизно на 60 С на кожний метр висоти (кілометр)
9. Температура повітря вимірюється гігрометром (термометром)
10. Що більша різниця в атмосферному тиску між ділянками земної поверхні, то слабший вітер (сильніший)
1)Вода прозора, текуча, без смаку; може перебувати у трьох агрегатних станах: рідкому, твердому, газоподібному (так) 2) Повітря безбарвне. (так)
3) Кисень підтримує горіння (так)
4) До складу атмосфери входить азот, кисень. (так)
4) Атмосферне повітря оберігає Землю вночі від охолодження. (так)
5) В мезосфері горять метеорити (так)
6) Містраль - холодний північний вітер (так)
7) Атмосфера складається тільки з кисню і вуглекислого газу (ні)
8) Земля і повітря не можуть існувати окремо. (так)
9) У холодному кліматі атмосферний тиск нижчий, ніж у теплому. (так)
„Цікаво знати” Прикмети, що завбачають зміни погоди:
1. Ластівки низько літають - буде дощ.
2. Надвечір розкукурікалися півні - на негоду.
3. Якщо осінь бідна на гриби, то зима буде багатою на сніг і морози.
4. Багато хрущів – на сухе літо.
5. Прилетів грак - скоро зійде сніг.
6. Вранці роти сонця туман- дощу не буде.
7.Дощова зима -ознака неврожайного року.
9. Якщо жаби кумкають увечері- буде гарна погода.
9. Немає уранці роси – буде дощ.
10. Соловей всю ніч співає - перед погожим днем.
Продовж народні прикмети про погоду. Чи відповідають наукові прогнози народним спостереженням?
Географічний практикум Вкажіть назви приладів зображених на малюнках:
Відповідь: гігрометр, флюгер, барометр, термометр.Створіть інтелект-карту „Кому потрібен прогноз погоди? ”
Створіть саморобні метеорологічні прилади із підручних матеріалів (вологомір, барометр, опадомір)
Продовж логічний ланцюжок:
Причина: 7. зниження температури водяної пари |
|
…….
|
|
Наслідок: перехід водяної пари з газоподібного в рідкий стан |
6.
Відповідь: Конденсація
Доповніть схему:
Доповніть схему:
Доповніть таблицю:
Шари атмосфери |
Висота, км |
Характеристика |
Тропосфера |
8-10(полярні широти); 16-18(при екваторіальні) |
Міститься понад 80 % маси повітря атмосфери, близько 90 % усієї водяної пари; температура знижується на 6° кожні 1000 м. |
Стратосфера |
|
|
Мезосфера |
|
|
Термосфера |
|
|
Покажи стрілочками, в якому напрямку буде дути вітер.
Знайди відповідність між терміном та визначенням:
Термін |
Визначення |
Повітря |
Метеорологічний прилад |
Амплітуда |
Добовий вітер |
760 мм.рт.ст. |
Відсутність вітру |
Штиль |
Повітряна оболонка |
Пасат |
Гірський вітер |
Атмосфера |
Постійний вітер |
Бриз |
Суміш газів |
Анемометр |
Різниця температур |
Фен |
Атмосферний тиск |
1. Клас ділиться на дві групи (за допомогою карток). Завдання для учнів: з’ясувати, якими приладами вимірюють відповідні показники погоди та схематично зобразити їх.
А. Температура повітря |
1. Опадомір |
|
Б. Снігова рейка |
2. Флюгер |
|
В. Атмосферний тиск |
3. Барометр |
|
Г. Опади |
4. Гігрометр |
|
Д. Вологість повітря |
5. Товщина Снігу |
|
Е. Сила вітру |
6. Термометр |
|
|
|
2. Знайдіть відповідність між термінами та їх тлумаченням
1. Рідкі опади-краплі. а) сніг;
2. Опади у формі льодяних кульок. б) дощ;
3. Опади що виникають з повітря. в) град; 4. Тверді опади що випадають при мінусовій г) роса, іній, паморозь.
температурі повітря і мають вигляд снігових кристаликів
Відповідь: 1 - б, 2 - в, 3 - г, 4 - а.
Напрямок вітру |
Пн |
Пн.Сх |
Сх |
Пд.Сх |
Пд |
Пд.Зх |
Зх |
Пн.Зх |
Тривалість кількість днів) |
4 |
2 |
3 |
2 |
5 |
2 |
2 |
4 |
3.Використавши дані спостережень, наведені в таблиці, побудуйте розу вітрів за місяць. Які вітри переважали в цей період?
Відповідь:
Учні повинні розповісти, що вони знають про ці поняття.
Класифікувати шість найменувань основних видів опадів в групи за загальною ознакою та назвати причину саме такої класифікації.
Відповідь: тверді опади: град, сніг, іній. рідкі опади: роса, дощ, туман.
„Хмара слів”Використовуючи сервіс WordArt (https://wordart.com/) створити хмару слів до слова
„Погода” або (намалювати хмаринку та вписати в неї в довільному порядку слова, які можна віднести до даної теми)
1. Послухайте вірш Василя Діденка: На долинi туман, На долинi туман упав. Мак червоний в росi,
Мак червоний в росi скупав.
Які види атмосферних опадів згадуються? Які основні причини утворення туману, роси?
2. Згадаймо вірш Марії Познанської: Щоб красувався рідний край в зеленому гіллі,- посадим, на горбочку гай — сосну й дубки малі.
Про що йдеться у рядках цього вірша? Чи сприяє захисту ґрунту від ерозії посадка дерев та кущів на схилах ярів, пагорбів?
3. Пропоную послухати вірш Андрія Гагіна: Зібрались росинки на листі Прозорі, перлинки і чисті. Упали на землю ранкову - Впустило їх листя додолу. Корінням ввібрали їх верби, і знову вертались доверху.
Ще вище, дістались ... до хмари: Говорять, що там побували. Відтоді як дощиком стали - Їх чисті струмочки вітали.
А зранку усі розбрелися...
Росинками впали на листя.
Про які види атмосферних опадів йде мова? Як утворюється роса? За допомогою яких приладів вимірюють кількість атмосферних опадів?
4. До вашої уваги вірш Наталії Карпенко: Ідуть дощі, розпатлані вітриська Зривають цвіт, городи топче град. Кудлата хмара тре і тре очиська, Реве навзрид, у неї сльозопад. – Та годі вже, помий у річці носа, Вона тебе до моря віднесе.
Скупаєшся і станеш білокоса.
Не чує хмара, хлипає і все.
Що називають опадами? Які види опадів описано? Про який вид хмар йдеться? Назвіть види опадів, які найчастіше бувають у вашій місцевості.
Атмосферні опади що випадають у помірних широтах взимку (сніг)
Небезпечне метеорологічне явище в Україні як наслідок змін клімату (смерч)
Вітер при високій температурі і низькій вологості повітря (суховій)
Довготривалі, середньої інтенсивності опади, що випадають зі складно-дощових хмар (суцільні)
Тонкі хмари, що розташовані у мезосфері, на висоті 80 км (сріблясті)
Перехід води з газоподібного стану в твердий (сублімація)
Шар атмосфери між тропосферою і мезосферою що містить озон, який активно поглинає ультрафіолетову радіацію (стратосфера)
Розділ метеорології, що вивчає фізичні процеси в атмосфері, які визначають стан погоди (синоптика)
Прилад для визначення щільності снігу (снігомір)
Оптичне явище, що спостерігається перед сходом чи після заходу Сонця (сутінки)
Шквалистий гарячий вітер з піщаною чи пильною бурею в пустелях Аравії та Північної Африки (самум)
По горизонталі: 1. Стан тропосфери в даний час і в даному місці (погода)
3. Прилад для вимірювання атмосферного тиску (барометр)
5. Наука про атмосферу та процеси, що в ній відбуваються (метеорологія)
8. В якому шарі атмосфери відбуваються усі погодні явища та процеси (тропосфері)
9. Сила, якою атмосфера утримується біля поверхні Землі (тяжіння)
10. Постійні вітри що дмуть від 30 широт до екватора (пасати)
11. Паралель, на якій Сонце опівдні 22 червня знаходиться в зеніті (тропік)
14. Горизонтальне переміщення повітряних мас з області високого тиску в область низького тиску (вітер)
16. Одне з найнебезпечніших для людини природних явищ (гроза)
18. Вид опадів, який утворився у результаті охолодження повітря біля поверхні землі (роса)
По вертикалі: 2. Прилад для вимірювання температури повітря (термометр)
4. Наука про сезонні зміни живої природи (фенологія)
6. Вітер, що змінює свій напрям двічі на добу (бриз)
7. Прилад для вимірювання кількості опадів (опадомір)
12. Багаторічний режим погоди на певній місцевості (клімат)
13. Символ атмосфери та прогнозу погоди (хмари)
15. Лінії на карті, що з'єднують місця з однаковою температурою (ізотерми)
17. Який шар оберігає живі організми від ультрафіолетової радіації (озоновий)
По горизонталі:
1.Тверді атмосферні опади, що випадають з купчасто-дощових хмар разом із зливовим дощем (град)
3. Сильний вітер, швидкість якого перевищує 20,8 м/с (шторм)
6. Газ, що надходить в атмосферу внаслідок процесу фотосинтезу (кисень) 8.Шар, який НЕ є частиною атмосфери (астеносфера) По вертикалі:
2.Це суміш туману, пилу та забруднюючих речовин (смог)
4.Затишшя, безвітря (штиль)
5.Основний газ, з якого складається атмосфера (азот)
7.Вітер великої руйнівної сили і значної тривалості (ураган)
9. Льодяні кристали, що наростають з навітряного боку предметів: на гілках дерев, дротах (паморозь)
1. Найширша у світі протока. (Дрейка)
2. Протока, що відокремлює Євразію від Північної Америки та сполучає Тихий океан з
Північним Льодовитим. (Берінґова)
3. Найбільша річка України. (Дніпро)
4. Одиниця виміру солоності води. (Проміле)
5. Найглибша западина Світового океану. (Маріанська)
6. Моря, що омивають територію України. (Чорне, Азовське)
7. Походження улоговини озера Байкал. (Тектонічне)
8. Скільки відсотків усієї гідросфери Землі зосереджено у Світовому океані? (96,5 %)
9. Канал, що сполучає два океани й розділяє два материки. (Панамський)
10.Найбільший океан на Землі. (Тихий)
11. Стародавня назва річки Дніпро (Борисфен, Славутич).
1. Природна водойма, яка не має безпосереднього сполучення з морем – це… (озеро)
2. Яке походження мають озерні улоговини найглибших озер світу? (тектонічне)
3. Як розрізняють озера за солоністю води? (прісні, солоні)
4. Озера, з яких річки не витікають, називаються… (безстічними)
5. Озера, з яких витікають річки, називаються. (стічними)
6. Як розрізняють озера за водним режимом? (Стічні, безстічні)
7. Як називаються озера, що утворюються в старих руслах річок? (стариці)
8. Як називаються озера, що утворилися в кратерах згаслих вулканів? (Вулканічні)
9. Найбільше озеро на Землі? (Каспійське море)
10. Найсолоніше озеро на Землі? (Мертве море)
11. Максимальна глибина озера Світязь становить …(58м.)
12. Найбільше прісне озеро України. (Ялпуг)
13. Наймальовничіше озеро Карпат. (Синевир)
14. Найглибше природне озеро України. (Світязь)
15. Найбільше гірське озеро в Україні. (Синевир)
16. Найвище гірське озеро України. (Бребенескул)
17. Найбільша група озер в Україні. (Шацькі озера)
18. Найбільше солоне лиманне озеро України. (Сасик)
19. Найбільший лиман України. (Дністровський)
20. Українське „Мертве море ” або „Гниле море ” (Сиваш)
За поданими визначеннями відгадайте географічний термін чи поняття.
- Дужий, швидкий, ласкавий, нестримний, східний, північно-західний, холодний, могутній (вітер)
- Чиста, джерельна, прозора, холодна, каламутна, морська, солона (вода)
- Маленька, бурхлива, широка, глибока, брудна, рівнинна, чиста, повноводна (річка)
- Багнюка, трясовина, мочарі, гниловід, багно, тванюка, грязюка, драговина (болото)
- Глибоке, солоне, карстове, безстічне, зволожене, прозоре, лісове, стічне (озеро)
- Мілина, маловодість, мілководдя, мілко (межень)
- Безкрайній, безмежний, неосяжний, солоний, глибокий, бурхливий (океан) - Крижаний, плавучий, холодний, льодовий, прісний, дрейфуючий (айсберг)
- Морська, припливно-відпливна, велетенська, чудернацька, незвичайна (хвиля) - Безлюдний, материковий, кораловий, маленький, вулканічний (острів)
1. Чи вірите ви, що Дністер – найбільша водна артерія західної частини України? (вірю)
2. Чи вірите ви в те, що в Тихому океані найчастіше бувають цунамі? (вірю)
3. Чи вірите ви, що вода перебуває в одному агрегатному стані? (не вірю)
4.Чи вірите ви, що Дунай має велике транспорте значення для України? (вірю)
5. Чи вірите ви, що Чорне море омиває південні береги України? (вірю)
6. Чи вірите ви в те, що Маріанська западина наймілкіша? (не вірю)
7. Чи вірите ви, що Азовське море найглибше у світі? (не вірю)
8. Чи вірите ви, що Південний Буг бере початок на Середньоруській височині? (не вірю)
9. Чи вірите ви, що Світязь найглибше озеро України? (вірю)
10. Чи вірите ви, що Дніпро має найбільшу дельту на Землі? (не вірю)
11. Чи вірите ви, що в Антарктиді найбільше льодовиків? (вірю)
12. Чи вірите ви, що Мертве море – одна із найбільш солоних водойм на землі? (вірю)
1. Його називають "безкрайнє море" або море без берегів? (Саргасове море). 2. Прилад для визначення глибини.(Ехолот)
3. Скільки океанів на Землі? (Чотири).
4. Яке з морів світу саме тепле і саме солоне? (Червоне море).
5. Назвіть кольорові моря світу. (Чорне, Біле, Червоне, Жовте).
6. Гігантські хвилі (Цунамі).
7. Наймілкіший океан (Північний Льодовитий).
8. Найсолоніше море (Червоне).
9. Протока між Чорним і Азовським морем. (Керченська).
10. Найпотужніша тепла течія. (Гольфстрім)
11. Природна заглибина на суходолі, заповнена водою. (Озеро) 12. Що таке «кріки»? (Висохлі русла річок у Австралії)
Відгадати закодовану загадку. Потрібно розташувати частини слів у порядку збільшення цифр, і прочитати загадку. Відповідь на загадку впишіть у порожні клітинки. На виконання завдання дається 3 хвилини.
Тече, тече — не витече,
Біжить, біжить- не вибіжить. (Річка)
|
|
|
|
|
Поясніть слова з народної мудрості:
Тиха вода людей топить, а бурна тільки лякає.
Під лежачий камінь і вода не тече.
Без води й борщу не звариш.
Вода м’яка, а камінь пробиває.
Без води і не туди і не сюди.
Вода найде собі дорогу.
Тиха вода греблю рве.
1.У жаркий день найбажанішою буває (вода)
2. Сидить дід за подушками та стріляє галушками (град)
3. Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить (дощ)
4. Чого в решеті не пронесеш? (води)
5. Стоїть корито, повне води налите (ставок)
6. Мокра вата пропливає, з неба воду проливає (хмари)
7. Скатертина біла увесь світ накрила (сніг)
8. У вогні не горить, у воді не тоне (лід) 9. Цей блакитно довгий звір Має дивну звичку:
З скелі, з кручі стрімголів
Падає у річку (водоспад)
10. Не вода, не суша, – на човні не пропливеш і ногами не підеш (болото)
11. Кругом вода, а з питтям біда (море) 12. Я у ванній у кімнаті,
Мов струмок біжу, малята. З гусаку або із лійки Я течу, як під лінійку.
Випаровуватись можу, Через сито я проходжу. Я хмаринка, я туман, Море я, ще й океан.
Як мене нема - біда!
Кличуть як мене?... (вода)
Пропонується відгадати назви семи озер України. Ключова літера «У». Для виконання завдання використовуйте географічний атлас.
На виконання завдання дається 3 хвилини.
Відповідь: Пулемецьке, Донузлав, Кагул, Ялпуг, Кундук, Бребенескул, Кугурлуй.
Літній дощик вимив із поданих слів усі голосні букви. Відгадайте ці слова.
Відповідь: води суходолу, річкова долина, річка, вододіл, басейн, водоспад.
1. Великі ділянки суші, які з усіх сторін омиваються водою. (Материки)
2. Найхолодніший океан. (Північний Льодовитий)
3. Частина океану, що глибоко вдається в суходіл, але властивостями води не відрізняється від океану. (Затока)
4. У яке озеро світу впадає 336 рік, а випливає одна? (Байкал)
5. Найбільший за площею острів. (Ґренландія)
6. Острови, що відділилися від материків в результаті руху земної пари. (Материкові)
7. Організми, що живуть на поверхні води океанів. (Планктон)
8. Найпотужніша тепла течія. (Гольфстрім)
9. Моря, що глибоко вдаються в суходіл. (Внутрішні)
10.Група островів, що лежать близько один від одного. (Архіпелаг)
11.Ресурси океанів, що охоплюють всі живі організми, які використовує людина.
(Біологічні)
На якому півострові знаходиться найнижче місце на Землі? (Сінайський півострів) Яким океаном, морем, затокою, протокою омивається Піренейський півострів?
(Омивається Атлантичним океаном, Біскайською затою та Середземним морем. Від
Африки відокремлений Гібралтарською протокою. )
Яке значення має сніг для врожаю? (захищає і оберігає дерева і чагарники від вимерзання, коріння рослин від промерзання)
Як вітер служить людині? (Вітер приносить опади з океанів на сушу, Очищає повітря, виробляє електроенергію, бере участь у формуванні рельєфу, переносить на велику відстань насіння рослин, сприяє утворенню морських течій, впливає на клімат )
Чому літні ночі на березі моря тепліші, ніж в далині від нього?
Яких заходів вживають в нашій країні для очищення повітря?
По горизонталі:
1. Найглибше озеро світу (Байкал)
4. Найнижчий рівень води в річці (межень)
5. Виступ твердих порід, з якого падає вода по річищу (водоспад)
7. Виходи гірських порід в річці. (пороги)
8. Найпоширеніший мінерал на Землі (вода)
9. Хвилі, викликані землетрусом (цунамі)
10. Водна оболонка нашої планети? (гідросфера)
11. Раптове підняття рівня води в річці (паводок) По вертикалі:
2. Надмірно зволожену ділянку суходолу з шаром торфу понад 30 см (болото)
3. Одиниця вимірювання солоності води? (проміле)
6. Найповноводніша річка світу (Амазонка)
12.Організми, що живуть на дні моря (бентос)
13.Початок річки (витік)
Знайди та викресли або випиши слова, що належать до теми „Гідросфера”. Слова пишуться по горизонталі та по вертикалі, читаються зліва направо.
ш |
у |
р |
н |
г |
м |
б |
з |
а |
п |
л |
а |
в |
а |
к |
г |
і |
д |
р |
о |
с |
ф |
е |
р |
а |
д |
в |
м |
Л |
м |
ч |
р |
ф |
р |
я |
п |
р |
о |
м |
і |
л |
е |
в |
е |
к |
у |
х |
е |
б |
е |
н |
т |
о |
с |
р |
т |
д |
ж |
а |
к |
а |
т |
о |
л |
п |
о |
к |
е |
а |
н |
б |
е |
н |
г |
а |
л |
ь |
с |
ь |
к |
а |
р |
л |
а |
щ |
н |
й |
н |
і |
л |
т |
п |
а |
в |
о |
д |
о |
к |
з |
ь |
ц |
в |
о |
д |
о |
с |
х |
о |
в |
и |
щ |
е |
Відповідь: гідросфера, річка, межень, Бенгальська, заплава, проміле, бентос, атол, океан, паводок, протока, водосховище, море, Ніл.
Найдовша річка України - …Дніпро
Наймілкіша морська протока… Керченська
Найдовша річка світу - … Амазонка
Найширша у світі річка- …Ла-Плата
Найглибше озеро світу – … Байкал
Найдовша річка світу - … Репруа
Найбільше озеро світу – … Каспійське
Найглибше озеро України – … Світязь
Найбільше озеро Африки – … Вікторія Найсолоніше озеро світу – … Мертве море
Найвищий водоспад в світі - … Анхель Найповноводніша річка світу — Амазонка
В ящику з піском відтворіть річкову систему. Для цього покладіть в ящик голубий аркуш паперу і зверху засипте його шаром вологого піску товщиною 1 см. Потім паличкою накресліть на піску головну річку, її притоки. Покажіть витік, гирло, річкову долину і притоки.
За зображенням визнач характер течії річки:
а)…….. б)……..
Випиши із запропонованих об’єктів острови: Аравійський, Гренландія, Мадагаскар, Ісландія, Сахалін, Ява, Сомалі, Камчатка.
Підготувати проєкт «Річкам - жити!»
Доповни схему:
(гірські, покривні)
1. Тихий |
1. Аравійське |
2. Атлантичний |
2. Біле |
3. Індійський |
3. Жовте |
4. Північний Льодовитий
|
4. Середземне
|
1. Тихий |
1. Гольфстрім |
2. Атлантичний |
2. Перуанська |
3. Індійський |
3. Мозамбіцька |
4. Північний Льодовитий |
4. Шпіцбергенська |
1. Тихий |
1. Аляска |
2. Атлантичний |
2. Скандинавський |
3. Індійський |
3. Таймир |
4. Північний Льодовитий
|
4. Сомалі
|
1. Тихий |
1. Куба |
2. Атлантичний |
2. Нова Гвінея |
3. Індійський |
3. Гренландія |
4. Північний Льодовитий
|
4. Мадагаскар
|
Доповни схему „Багатство вод Світового Океану”
(мінеральні, біологічні, енергетичні)
„Географічна мозаїка” Із набору слів потрібно скласти речення.
неперервний – простір - океан — єдиний - Світовий - водний.
Доповни схему:
Складіть правильне словосполучення:
Заплавне |
живлення |
Багаторічна |
острови |
Печера |
води |
Світовий |
долина |
Коралові |
мерзлота |
Річкова |
озеро |
Термальні |
Оптимістична |
Води |
течія |
Снігове |
океан |
Тепла |
суходолу |
Тести на визначення послідовності об’єктів 1. Розташуйте із заходу на схід географічні об’єкти Азово-Чорноморського узбережжя:
А Джарилгач Б Арабатська Стрілка
В Дністровський лиман
Г Сиваш
2. Установіть відповідність між озерами і регіоном України.
1. Крим А. Світязь 2. Причорномор’я Б. Синевир
3. Полісся В. Ялпуг
4. Карпати Г. Мойнаки
Д. Блакитні Відповідь: 1-Г 2 - В 3- А 4 -Б
3. Розташуйте моря Світового океану у послідовності з півночі на південь.
А. Cередземне
Б. Охотське
В. Південнокитайське
Г. Аравійське
Відповідь: Б - А – Г - В
Завдання 1
Є ще село, де річка витіка,
Вода — немов кришталь, сльоза пречиста. Здається, що невидима рука Благословенно розсипа намисто. Воно червнево росами ряхтить, Нанизане на звивистий струмочок. І кожна квіточка божественно пахтить Рудими зорями в купальські ночі.
Ця соромлива крихітка-ріка
Вкривається шовковим жабуринням.
І важко відшукать такі слова,
Щоб передать, яке тут небо синє, Як вітер пестить горду лепеху,
І хмарки димом фіміаму плинуть...
Якщо споганим це дитя-ріку,
То, мабуть, з нею й душі наші згинуть.
Які причини впливають на зникнення українських річок? Що потрібно зробити, щоб зберегти ці маленькі річечки ?
Завдання 2
Говорила нам Гафійка, Що є в світі лиходійка. На Поліссі, де імла, Грязь велику розлила.
Яка особливість природи Поліської низовини виступає в образі «лиходійки»? Як осушують болота?
Завдання 3
Буслик плаче край болота, Він боїться бегемота. Бегемота! То ж дарма - Бегемота в нас нема.
Є маленькі каченята,
Є веселі жабенята,
Сіра чапля біля річки,
У траві — перепелички, Трясогузка і деркач.
Милий буслику, не плач!
Брів болотом буслик білий, Довгі ніжки багряніли, Сумно буслик белькотав:
«Жабенят хтось розігнав!»
Жабенята розсміялись -
В очереті заховались. (Марія Тарасіч)
Про яку екосистему йде мова у вірші? Де поширені болота? Які рослини та тварини мешкають на болотах?
Завдання 4
«Велич руху айсберга в тому, що він лише на … здіймається над водою», — зауважував Е. Хемінгуей
Що таке айсберг? Чим айсберги небезпечні? Чи можуть бути айсберги корисними для людини?
1. Яке з морів світу саме тепле і саме солоне? (Червоне море)
2. Частина океану, яка відокремлена від нього ділянками суходолу, групою островів, підвищенням дна. (море)
3. Найбільший за площею острів. (Ґренландія)
4.Живі організми, з відмерлих решток яких утворюються острови. (корали)
5. Море, яке знаходиться найближче до Запоріжжя. (Азовське)
6. Підняття рівня води в океанах внаслідок притягання водної оболонки Місяцем. (припливи та відпливи)
7. Одиниця солоності води. (проміле)
8. Організми, що живуть в товщі води. (нектон)
9. Найпотужніша холодна течія. (Західних Вітрів)
10.Коралові острови, що мають форму розірваного або суцільного кільця. (атол)
11.Яка “зелена земля” на 80% укрита шаром криги? (о. Гренландія, дослівно “зелена земля”.
12.На якій “льодовій землі” завдяки теплій течії Гольфстрім вирощують навіть банани? (о. Ісландія, тобто “льодова земля”)
1.Як називають водну оболонку Землі? (гідросфера)
2. Загальну кількість усіх солей, розчинених в 1 кг води, виражену в грамах, називають ? (солоність)
3. Який острів говорить про своє відношення до одягу? ( Ямайка)
4. Як називають острови в Північному Льодовитому океані, які повторно, на тому самому місці виявити не вдалося. (острови-привиди) 5. Як називають місце, де річка бере початок? (витік)
6. Організми, що живуть на дні океанів називають (бентос)
7. Моря, що не дуже вдаються в суходіл. (окраїнні)
8. Вода в газоподібному стані. (водяна пара)
9. Вузька смуга води, що розділяє ділянки суходолу і сполучає частини океанів.
(протока)
10.Як називається межа в горах, вище якої сніг не тане протягом року? (снігова лінія)
11. Споруда, що являє собою штучно викопане річище для води. (канал)
12. Затоплена прибережна частина материків з глибинами від 0 до 200м. (шельф)
Біосфера
1. Які оболонки Землі ви знаєте?
2. Наведіть приклади взаємодії названих оболонок між собою?
3. Що означає поняття «біосфера»
4. Чим відрізняється жива природа від неживої?
5. Де проходять межі біосфери?
6. Як взаємодіють живі організми біосфери?
7. Хто з учених є основоположником учення про біосферу?
8. У яких районах Землі рослинний і тваринний світ найбагатший? Чому?
9. Що таке ґрунт?
10. З чого складається ґрунт?
11. Від чого найбільшою мірою залежить родючість ґрунту?
12. Як можна вберегти ґрунти від виснаження?
Загадки Оболонка це земна, З організмів все вона.
Власних меж вона не має —
В оболонки всі встряває. (Біосфера)
Хто біля землі працює,
Мене глибоко шанує, Доглядає і харчує,
Від ерозії рятує. (Ґрунт)
Темний колір — дивина,
Врожаїв даю сповна,
Гумусу в мені багато, Через це я і пихатий.(Чорнозем)
Ноги на полі, тіло в стодолі,
а голова на столі. (Пшениця)
Чернець-молодець у землю пішов, червону шапочку знайшов
і наверх вийшов. (Гриб)
Повна хата горобців,
та нікуди вилетіть. (Гарбуз)
Територія, де спільно Організми живуть вільно.
Схожий клімат і грунти –
Як назвеш все ось це ти? (Природний комплекс)
Стоїть палиця, на палиці хатинка,
а в тій хатинці повно людей. (Соняшник)
На полі я був синенький, край води я був біленький, опинився в човнику швиденькім,
потім під ножиком гостреньким. (Льон)
Стоїть, коливається,
Червоною головою величається,
А як торкнеш, то кусається. (Будяк)
У тісній хатині плетуть бабусі хустину. (Бджоли)
Дуже схожий на тварину, є на світі птах єдиний. Він живе серед крижин, ну а звуть його… (Пінгвін)
Дивовижна ця гора — Має очі й рот вона. Довгим носом воду набирає, Та собі на спину поливає.
Підійме тяжкий рулон Велетень-звірюка …(Слон)
Влітку наїдається, взимку відсипається. (Ведмідь)
Очі звір лупаті має,
Муху язиком хапає.
Каже «Ква» мокра незграба. Звати ту незграбу …(Жаба)
Шевелюра «жовтогрива», Величезна і красива.
Чутно грізний його рев. Звірів цар, володар …(Лев)
Українські прислів'я, приказки про природу Поясніть прислів’я:
1. Горнешся до природи — не матимеш пригоди.
2. Від природи бери те, що вона дає, та й за те дякуй.
3. До природи не неси шкоди.
4. Раді люди літу, а бджоли – цвіту.
5. Дощ у засуху - золотий дощ.
6. Буде дощик - будуть і грибки.
7. Не брудни криниці, бо схочеш водиці.
8. Дасть небо дощ, а земля - жито.
9. Доглядай землю плідну, як матір рідну.
10. Зіпсував воду — не буде честі твоєму роду.
11. Дай полю гною — дасть хліба вволю.
12. Де пташки, там гинуть комашки.
13. Кинь ячмінь в болото- вбере тебе в золото.
14. Сади деревину – будеш їсти садовину.
15. Більше лісу – більше снігу, більше снігу – більше хліба.
16. Сій овес у кожусі, а жито — в брилі.
17. Ранній пар родить пшеничку, а пізній метличку.
18. Гречка каже: а мене хоч в золу, аби в пору. 19. Хто полю годить, тому жито родить
20. Кожна травинка має свою росинку.
1. Біосфера – це:
а) оболонка життя на Землі в) водна оболонка Землі
б) повітряна оболонка г) тверда оболонка Землі 2. Географічна оболонка є природним комплексом:
а) найбільшим на Землі в) географічний пояс
б) місцевим г) найменшим на Землі
3. Основоположником вчення про біосферу є:
а) В. Докучаєв в) К. Воблий
б) В. Вернадський г) С. Рудницький 4. Родючість ґрунту визначається:
а) рельєфом в) вологістю
б) наявністю організмів г) вмістом гумусу 5. Верхня межа біосфери розташовується на рівні:
а) озонового шару в) поверхні світового океану
б) верхньої частини літосфери г) верхньої межі тропосфери
6. Найродючіший тип ґрунтів:
а) каштанові в) торфово-болотні
б) чорноземи г) бурі лісові 7. Географічній оболонці властиві такі три закономірності:
а) цілісність в) ритмічність
б) зональність г) колообіг 8. Що означає поняття «флора»:
а) рослинний світ в) тваринний світ
б) популяція г) гриби
9. Водосховища, канали, кар’єри, створені людиною, - це:
а) природні комплекси в) антропогенні комплекси
б) біосферні комплекси г) рекреаційні комплекси 10. Штучні межі біосфери:
а) техносфера в) сфера послуг
б) гідросфера г) верхній шар літосфери
11. До Червоної книги України заносять види тварин і рослин, які:
а) релікти в) ендеміки
б) перебувають під загрозою зникнення г) вимерли
12. Тушканчики, ховрахи, полівки, бабаки типові представники природної зони:
а) тундри в) тайги
б) степу г) мішаних лісів 13. Найбільш зональним природним комплексом є:
а) географічні пояси в) материки і океани
б)природні підзони г) природні зони
1. Шар Землі заселений живими організмами це… (біосфера)
2. Найбільший природний комплекс Землі це…(географічна оболонка)
3. Змiна природних зон у горах залежно вiд висоти це … (висотна пояснiсть)
4. Частина географічного поясу з однорідними кліматичними умовами це (природна зона)
5. Систематизоване зібрання фактів про унікальних представників флори й фауни, над якими нависла загроза зникнення … (Червона книга)
6. Географічній оболонці властива ціла низка закономірностей, а саме... (цілісність, ритмічність, зональність, висотна поясність)
7. Закономірна зміна природних компонентів і природних комплексів у напрямку від екватора до полюсів це… (широтна зональність)
8. Ґрунти помірних широт…(чорноземи)
9. Зміна одного з компонентів у географічній оболонці неминуче спричиняє... (зміну решти компонентів)
10. Закономірне поєднання всіх компонентів природи в нерозривну систему це…(природний комплекс)
На дошці написані слова, у яких перемішано порядок букв. Учням потрібно установити правильну послідовність букв і прочитати закодоване слово.
ОБСРАФІЕ (біосфера)
ИОСРЛНИ (рослини) ДШНААЛТФ (ландшафт)
ЯНРАНЗДУРБЕ (забруднення)
ЯВІОПРТ (повітря)
ООНОАЛКБ (оболонка)
ЛЯЗМЕ (земля)
ГБИРИ (гриби)
МОЧОРЗЕН (чорнозем)
ТРЕІБЇКА (бактерії)
У словах переплутано порядок літер. Розшифруйте назви рослин та тварин. В яких природних зонах вони мешкають. ЛЬТЕЮН ДЕРЮЛВБ
ЯСЛИЦИ ОЛКІБІР
ВКОВ АВАМП ІЕЛВЯІЧЬВ БЕАРЗ Відповідь:
Тюлень є типовим представником арктичних пустель.
Лисиця, вовк зустрічаються в зонах хвойних і мішаних лісів помірних широт північної півкулі.
Вельвічія є типовим представником зони пустель та напівпустель Африки. Верблюд зустрічається в зонах пустель і напівпустель тропічних і помірних широт Африки і Азії.
Зебра є типовим представником саван Африки.
Колібрі зустрічається в самих різних кліматичних умовах Америки, від Аляски і Лабрадора до о. Вогняної Землі.
Мавпа зустрічається майже в усіх природних зонах екваторіальних і тропічних широт.
1. Як називається наука, яка вивчає птахів (орнітологія)
2. Який найбільший птах України? (дрохва)
3.Який птах кричить як кіт? (сойка) 4. Чиї пташенята не знають своєї матері? (зозулі)
5. Який птах може літати хвостом наперед? (колібрі)
6. Який найнебезпечніший птах на Землі (казуар)
7. Яка найпоширеніша популяція домашньої птиці (кури)
8. Який птах насвистує до 2 тисяч мелодій (жайворонок)
9. Який птах є символом гордості, краси і безсмертя (павич)
10.Яка річка України має назву птаха? (Тетерів,
Житомирська обл.)
11. Який з наших дятлів найбільший? (чорний дятел)
12. Який птах може виводити пташенят і взимку? (шишкар)
13. Де живуть пінгвіни? (в Антарктиді)
14.Чим живляться колібрі? (нектаром)
15. Який птах літає абсолютно безшумно? (сова)
16. Який птах має назву корабля? (фрегат)
17. Найбільший птах у світі (африканський страус, 90кг, 2,7 м)
18. Які птахи мають назви рослин? (подорожник, чечевиця, рябчик)
19. Який птах є на гербі Австралії? (страус-ему)
20. Найменший птах у світі (колібрі-ельфа, 1,5 г)
1.Скласди правила поведінки під час походу в ліс із 10 пунктів, використовуючи подані слова та терміни: ліс, природу, сміття, гнізда, багаття, берегти, рослини, тварини, мурашник, гриби, сірники.
2. Які ґрунти зустрічаються у вашій місцевості?
3. Наведіть приклади зникаючих видів тварин та рослин, що зустрічаються у вашій місцевості.
4. Давайте поміркуємо, що може статися, якщо на нашій планеті загинуть зелені рослини.
5. Продовж логічний ланцюжок:
Діяльність людини забруднення ……………….
Збільшення автомобілів збільшення СО2 … … … … 6. Назвіть рослини-символи України.
7. Використовуючи карту «Природні зони світу», перелічіть природні зони світу від екватора до полюсів.
Відповідь: родючість, водопроникність, пористість.
Доповніть схему:
Відповідь: тверда – материнські гірські породи, гумус. Рідка – вода
Газова - повітря.
З’єднай назви основних видів грунтів та його основні характеристики:
Чорнозем |
Погано пропускає воду, має високу щільність, вони повільно і погано прогріваються. Має червонуватий колір |
Піщаний |
Має насичений чорний колір; через високий вміст гумусу залишає жирний слід на долоні після стиснення; гарно утримує вологу |
Глинистий |
Не скочується в кулю, а розсипається через великий вміст піску. Має світлий колір. Добре пропускає вологу, швидко висихає |
Доберіть назву до схеми:
а) Складові гідросфери
б) Природні зони
в) Складові біосфери
г) Компоненти природного комплексу
Визначте ландшафти місцевості:
а) мішаний ліс б) степ в) пустеля г) тундра
Заповніть таблицю. Вплив людини на біосферу:
Позитивні наслідки |
Негативні наслідки |
|
|
Доповніть схему: „Ґрунти України”
Тварини, зображені на ілюстраціях, характерні для природної зони:
а) арктичних пустель; б) саван; в) тундри; г) тайги.
Яка рослина є символом Австралії:
а) евкаліпт; б)кокосова пальма; в) сосна; г) баобаб.
Охарактеризуйте природні зони за картами атласу та заповніть таблицю:
Природна зона |
Клімат |
Ґрунти |
Рослини |
Тварини |
Зона вологих екваторіальних лісів |
|
|
|
|
Зона саван |
|
|
|
|
Пустелі |
|
|
|
|
Степи |
|
|
|
|
Мішані й широколисті ліси |
|
|
|
|
Тайга |
|
|
|
|
Визначте на яких материках можна побачити живих істот, справжніх рекордсменів. Коротко розкажіть про них. Завдання виконати у вигляді таблиці:
Дива рослинного і тваринного світу |
Материк |
Інформація |
Евкаліпт |
|
|
Вікторія - регія |
|
|
Бамбук |
|
|
За описом відгадайте рослини та тварини Червоної книги України.
Одна з перших весняних квіток. Вона така маленька, скромна, в лісі вона ніби ховається під деревами серед трави. Не одразу її і побачиш. Шукаєш-шукаєш, і несподівано перед очима відкривається галявинка, вкрита крихітними білими дзвіночками. Вони такі ніжні, тендітні, а візьмеш їх у руки і відчуєш казковий аромат. Маленький дзвіночок пахне лісом, весною. (конвалія)
Він справді схожий на мініатюрну копію дерева: струнке стебельце — немов
стовбур, густе — мов крона. А ще він кровавник, ранник, серпник, серпоріз, бо має здатність зупиняти кров. Колись в українській хаті клали поза сволоки в’язочки пахучого зілля: материнку, чебрець, звіробій, …., васильок. Тих сволоків давно нема, але …..продовжує прикрашати наші домівки. (Зірка Мензатюк "Зелені чари" ), (деревій)
….. — то найпринадніша квітка наших озер і тихих заплав.
Велика, сліпучо-біла, з золотою, мов сонце, серцевиною, вона далеко видніється серед води, мов царівна на зеленому троні. За легендою - водяними лілеями стали дівчата, яких гнали в неволю татари. Рятуючись від наруги, полонянки втопилися в глибокому озері, а на ранок виринули над плесом непорочним білим цвітом.
(Зірка Мензатюк "Зелені чари" ), (латаття біле)
Чимось на бика він схожий,
Тільки більший і міцніший,
Ходить з густою, довгою гривою, Володіє великою силою. (Зубр)
Впізнати лісову красуню можна за великими бакенбардами, які прикрашають її голову, і по довгих китицях на кінчиках вух. А ось хвіст у … короткий, немов обрубаний. Китички на вухах, завдяки яким її не можна сплутати з жодною іншою твариною, зовсім не прикраса, а своєрідний орган слуху, який допомагає звірові вловлювати найтихіші звуки. Саме завдяки китицям тварина має неймовірний слух. …– природжений мисливець.(Рись)
…. в лісі проживає,
Клишоногий – кличку має. Шерсть руда, аж червоняста А назвали бурим й баста. Що він добрий, смирний звір, Так лише в казках – повір!
Це хижак, полює гарно, І рибалить теж не марно! (Мирослав Вересюк, „Бурий ведмідь”)
Розваги вихідного дня
По горизонталі: 1. Мікроскопічні найпростіші одноклітинні організми.(бактерії)
4. Як називають будь-яку оболонку Землі? (геосфера)
6. Який вчений розробив учення про ноосферу. (Вернадський)
7. Жива оболонка. (біосфера)
8. Штучні межі біосфери. (техносфера)
По вертикалі: 2. Найродючіші ґрунти світу. (чорноземи)
3. Сукупність всіх видів рослин, що ростуть на певній території. (флора)
5. Як називається тваринний світ? (фауна)
9. Фактор впливу діяльності людини на навколишнє середовище. (антропогенний)
На листівках, що лежить зворотною стороною зображено рослини занесені до Червоної книги України. Учень вибирає одну з них та якомога більше має розповісти про рослину. Учитель доповнює розповіді дітей.
(конвалія, борщівник, бузок, волошка, деревій, первоцвіт, полин, ромашка, лілія лісова, шафран)
Знайдіть та прочитайте слова закодовані в горизонтальному напрямку.
Закодовані слова: ландшафт, гора, джунглі, ліс, море, озеро, океан, оболонка, тайга, поле, пустеля, рівнина, річка, савани, ставок.
За частковим описом визначити – про кого або про що йдеться.
Зустрічається лише в Африці. Дуже велика тварина, вагою біля 3 тони, у перекладі назви означає «водяний кінь». Більшу частину часу проводить у воді, гарно плаває. Живиться рослинністю, яка росте біля води. (бегемот)
Величезна тварина, з товстими, наче стовбур дерева, ногами, великими пласкими вухами, довгим хоботом та маленьким хвостом. Він сірого кольору. Шкіра у нього вся в зморшках. Існує два основних типи тварин: африканський та азіатський…(слон)
Копитний ссавець, якого легко впізнати за надзвичайно довгою шиєю. Мають красиву плямисту шерсть з різноманітними вкрапленнями коричневого, помаранчевого, чорного, каштанового, білого та кремового кольорів. В дикій природі ця дивовижна тварина зустрічається лише в саванах
Африки (жираф)
Ця весела тварина трохи нагадує ведмедя. Тварина відрізняється незграбністю і своєрідним чорно-білим забарвленням. Очі, вуха і лапи чорного кольору, а інша частини тіла – білі. Харчуються тварини бамбуковими листям, квітами, грибами і різними корінцями. (панда)
Рослина - „цариця пустелі”, має всього два листки шириною до 20 см, які стеляться землею завдовжки в 1 метр. Її суцвіття дуже схоже на шишки. Тривалість життя від чотирьохсот до півтори тисячі років. Ендемік Намібії, назва
„дивовижна”. (вельвічія дивовижна)
Поширений на всій території України. Росте в лісах та на галявинах. Традиційна лікарська, харчова, ефіроолійна та фітонцидна рослина. Одна з найгіркіших рослин у світі. Аромат рослини відлякує комарів, бліх, вошей, міль. (полин)
Ця рослина з впізнаваними здалеку жовтими кошиками суцвіть, схожих на горобину, здавна застосовувалася в народній медицині для відлякування комах і як найпотужніший протиглистовий засіб. Рослина відома в народі як польова горобина, глистник. Листочки при розтиранні випромінюють яскравий аромат камфори. (пижмо)
Найбільша у світі змія. Більшу частину життя проводять не на суші, а у воді тому її називають «водяним удавом». Будучи ситими, ці створіння ніколи не нападають першими. (анаконда)
Одна з найдавніших рептилій на планеті, прямий нащадок вимерлих динозаврів. Більшу частину доби проводять у воді. Можуть жити по сотні років, іноді навіть більше. Ніздрі, очі і вуха знаходяться практичні на верхівці голови, що дозволяє рептилії лежати під водяною гладдю, але при цьому бачити все, що відбувається на суші. У хижака немає ворогів в живій природі. (крокодил)
Відома пташка у наших краях яка має погану репутацію. Гнізда свого не має, яйця іншим підкладає. Французи називають її „куку”. (зозуля)
По горизонталі: 1. Ссавець із ряду парнокопитних, корінний житель Африки.
(бегемот)
4. Дуже повільна тварина (лінивець)
5. Найбільший представник сімейства котячих (тигр)
8. Рекордсмен по зросту серед тварин (жираф)
10. Найбільша і наймасивніша рептилія на планеті (крокодил)
11. Чорна тварина у білу смужку (зебра)
14. Найвідоміший символ Австралії (кенгуру) 18. Тварина - лютий хижак (вовк) По вертикалі:
2. Один з найбільших ластоногих морських ссавців (морж)
3. Аристократичний, гордий птах (журавель)
6. Тварина - символом хитрості (лисиця)
7. Найбільший птах у світі, що не вміє літати (страус)
9. «Бамбуковий ведмідь» (панда)
12. Велика клишонога тварина, герой багатьох казок (ведмідь)
13. Найшвидший наземний ссавець (гепард)
15. Найбільша сухопутна тварина (слон)
16. Гордий хижак Африки, великий представник сімейства котячих (лев)
17. Великий звір з рогом, мешканець африканських саван (носоріг)
1. Андреєва В.М. Урок географії, якого чекають. Збірка нестандартних уроків. – Х.: Видавництво Основа, 2008. - 140с. (Б-ка журн. ”Географія”; вип. 5 (53))
2. В гармонії з природою: збірник еколого-натуралістичних заходів, свят. /[Іова В.Ю., Красномовець Л.В., Степанець Г.І., Редзинець З.В.]; - Камянець-Подільський: Абетка, 1999. - 136 с.
3. Голишкін В.О. Інтелектуальні ігри на уроках географії. 6 клас.-Х.: видавнича група Основа, 2006.—128 с. (Б-ка журн. ”Географія”; вип. 2 (26))
4. Дидактична мозаїка з географії: навчально-методичний посібник /Байназаров А.М., Афанасенко Ю.М., Селіверстов О.Ю. -Х.: Основа, 2005.- 96 с.(Б-ка журн. ”Географія”; вип. 2 (14))
5. Кулик І.Л. Атмосфера. 6 клас. Кулик І.Л. // Географія. – 2008. – № 3.
6. Мисюра О.А. Гідросфера. Її основні частини. 6 клас. Мисюра О.А. // Географія. – 2008. – № 3.
7. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів на уроках географії у 6-10 класах: методичні рекомендації / навчально-методичний посібник для учителів географії. – Жовква, 2013. – 95 с.
8. Садкіна В.І. Вивчили тему… Що далі? Садкіна В.І. // Географія. – 2007. – № 7.
9. Сєдова С. І. Використання інформаційних технологій на уроках географії / С. І. Сєдова // Географія. – 2004. – № 9.
10. Ситник О.Ю. Географічні загадки. 6–7 класи. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2010. — 96 с.
11. Скоробагата Л. В. Географічна поезія / Л. В. Скоробагата // Географія. – 2007. – №
5. – с. 21.
12. Рябоконь Г.І. Біосфера – найбільша жива система. Рябоконь Г.І. //Географія. – 2008. – № 6.
13. Пілат Н.М. Цікава географія. На допомогу вчителю. – Тернопіль.: Навчальна книга – Богдан, 2012.- 96с.
14. Пестушко В. Географія в поезії / В. Пестушко // Географія та основи економіки в школі. – 2001. – № 3.
15. Технологія формування критичного мислення на уроці географії: навчальнометодичний посібник /Колосова Н.С. та ін.; за заг. ред. Колосова Н.С. -Х.: Основа, 2008.126 с. (Б-ка журн. ”Географія”; вип. 6 (54))