Цікаві вправи для занять з природи. Дидактичні ігри спрямовані на вирішення конкретних завдань навчання і виховання. Вони мають свою структуру: ігровий задум, мету, ігрове завдання, ігрові дії.
Цікаві вправи для занять з природи
Етюд «Я— сонечко»
Ви читаєте текст, а діти відтворюють пантомімою текст і повторюють разом: «Я — маленьке сонечко. Я подібне до жовтої кулі. В мені багато тепла і світла. Я дарую своє тепло всім на землі: лісам, полям, річкам, людям. Я перетворююсь на маленький сонячний промінчик і весело стрибаю, як сонячний зайчик».
Етюд «Я—хмарка»
Ви читаєте текст, а діти повторюють його вголос і супроводжують пантомімою: «Я — велика, темна, пухнаста, легка. Мені радісно бути хмаркою я вільно пливу у синьому небі. Мої руки легкі, вони допомагають мені летіти. Я піднімаю вгору очі і наповнююся світлом. Я стаю добрішою,
красивішою. Я відчуваю в собі дощ. Я можу подарувати свій дощ землі. Я видихаю дощ і прозорими крапельками падаю на землю».
Етюд «Я— листочок»
«Я — маленький листочок, позолочений осінню. Мене весело гойдає вітерець і ніби кличе за собою. І ось я відриваюся від гілочки, злітаю. Як хорошее кружляти над землею! А коли я втомлююся — спущуся на неї відпочити...»
Перегляд відеофільму про живу природу (10 хв). Обговорення у колі, що рення у колі, що найбільше сподобалося у фільмі.
Арт - терапевтична техніка «Земля — вода»
Підготуйте аркуш паперу (A4). Поділіть простір паперу на 2 ділянки за допомогою дуги. Особливістю завдання «Земля — вода» є те, що розміщення екосфер відносно дуги залишається на вибір кожної дитини, тобто «Земля» може бути і у верхній частині паперу, і у нижній.
Підготуйте 8 кольорів фарб або 8 фломастерів: сірий, темно-синій, зелений, жовтогарячий, жовтий, фіолетовий, коричневий, чорний. Виберіть спочатку ті кольори, якими ви замалюєте екосферу «Земля», а потім з решти виберіть кольори для екосфери «Вода». Замалюйте екосфери.
По закінченні малювання спробуйте пояснити, що для вас означає кожен колір і чому ви обрали таке розміщення екосфер.
Мозковий штурм
Ви запитуєте в дітей, що таке природа. Слово природа пишете на дошці. Всі відповіді дітей записуєте на дошці поряд з центральними словами.
Узагальнюєте всі відповіді, говорячи, що всі вони правильні.
Завдання «Я—рослина»
Заплющте очі і уявіть себе рослиною. Намалюйте цю рослину. А тепер розкажіть, що спільного у вас і цієї рослини. Опишіть цю рослину. Кожна дитина розповідає про себе.
Завдання «Я— тварина»
Заплющте очі і уявіть себе твариною. Намалюйте цю тварину. А тепер розкажіть, що спільного у вас і цієї твариною. Опишіть цю рослину. Кожна дитина розповідає про себе.
Екологічна гра «Павутинка»
Інструкція: дітям прикріплюють малюнки з назвами: липа, сонце, повітря, білочка, горішки ліщини, комаха, лелека, людина. Діти стають у коло, 1 (липа) — тримає клубок ниток та каже:
— «Я липа, мені потрібне сонце» (передає сонцю клубок).
— «Я сонце, сонце нагріває повітря» (передає повітрю)...
— «Повітрям дихає білочка».
— «Білочка їсть горішки ліщини».
— «На ліщині живуть комахи».
— «Комах поїдають лелеки».
— «Лелеки приносять весняне сонечко людині».
— «Людям потрібне сонце».
(Так зав'язується павутинка.)
Вправа «Мозковий штурм»
— Що трапиться, якщо:
... менше тепла і світла надходитиме від сонця;
... всіх комах знищать за допомогою отрутохімікатів;
... знищать жаб.
Обговорення:
— Чи сподобалось вам, як вас з'єднувала павутинка?
- Ви відчули потребу один в одному?
Розминка-гра «30 секунд»
Кожній дитині дається 30 секунд, протягом яких вона може сказати все, що захоче. Основне завдання вправи: навчити уважно слухати один одного, не перебиваючи того, хто говорить.
Гра «Асоціації»
Ви пропонуєте слово - стимул і демонструєте його наочний зразок. Наприклад, слова: дерево, море, річка, ліс, повітря, людина, повінь і т.д.
Називаючи слово «дерево» — показуєте його на малюнку, малюєте на дошці, чи демонструєте на відеоматеріалі і просите дітей по черзі говорити все, що спаде на думку, доки вона дивиться на дерево.
Етюд «Квітка»
Всі діти присідають на носочки, опускають голови і уявляють себе насінинкою, з якої може вирости квітка. Отож, дітки уважно слухають та імітують пантомімою всі слова.
«Теплий промінчик упав на землю й зігрів у ній зернятко. З насіннячка виріс паросток. А з паростка виросла чудова квітка. Ніжиться квітка на сонці, підставляє теплу і світлу кожну свою пелюстку, повертаючи свою голівку слідом за сонцем».
Гра «4 стихії»
Чотири стихії — це земля, вода, повітря, вогонь. Землю ми будемопоказувати так: присідаємо, опускаємо руки вниз і торкаємося підлоги(землі). Воду ми будемо показувати так: простягаємо руки вперед і плавно їх опускаємо і піднімаємо перед собою. Повітря ми будемо показувати так: виконуємо кругові рухи руками перед собою.
Хід гри:
Ви називаєте одну із стихій, а всі інші показують цю стихію руками.
Кожен з дітей може бути в ролі ведучого.
Перегляд фільму про живу природу (10 хв). Обговорення того, що найбільше сподобалося.
Арт - терапевтична техніка «Фарби природи»
На аркуші паперу дітям пропонується відтворити всі кольори, які вони бачили в природі, і розмістити їх в будь-якому порядку (використовувати бажано не олівці і фломастери, а фарби і пензлик).
Після малювання кожна дитина розповідає про свій малюнок.