Важливим завданням вчителя є виявлення і розвиток здібностей і навчальних можливостей кожного учня. Цього можна досягти впровадженням різних форм навчання. Однією з таких форм є нетрадиційні уроки, які активізують діяльність учнів, зацікавлюють їх, розвивають здібності і нахили, самостійність у діях і мисленні, сприяють розвитку творчості, виявленню індивідуальних особливостей. Саме тому я пропоную один із таких уроків, який може бути використаний для роботи з учнями у 6 класі.
Міністерство освіти і науки України
Кондрин Леся Петрівна
Вчитель математики
СЗШ № 73 міста Львова
Спеціаліст вищої категорії
Старший вчитель
Тема уроку: Повторення вивченого у 6 класі.
Мета уроку: Ознайомити учнів з життєдіяльністю людського організму;
на прикладах біографій видатних людей показати роль людини у
суспільстві.
Девіз уроку: «Процес створення людини ще не закінчився – ми маємо
пізнати самих себе і Всесвіт»
А. Екзюпері.
Хід уроку.
Могутні крила сучасної науки у своєму леті підносять нас до вершин пізнання, допомагають осягнути таємниці Всесвіту. Рвуть пута земного тяжіння космічні кораблі, павутиною вкрив земну кулю мобільний зв’язок. Розкривають свої загадки давні письмена, працює приручений атом.
Те, що вчора було фантастикою, стає сьогодні невід’ємною частиною нашої дійсності. Але з-поміж усіх турбот науки найголовнішою залишається одна – людина, найдосконаліше творіння живої природи.
Видатний англійський філософ Френчі Бекон говорив: «У кожній людині природа проростає або злаками, або бур’яном: нехай же вона своєчасно поливає перше і знешкоджує друге». Тому слід розвивати свої можливості, у процесі навчання вдосконалювати свої задатки. Якщо до цього додати наполегливість, силу волі, працелюбство, то з кожного учня з часом сформується особистість, яка зможе досягнути висот у певному виді діяльності.
Цікаві факти.
Що ми знаємо про людину? Чи знаєте ви, що людина складається з більш ніж ста трильйонів клітин, із більше, ніж 200 кісток?
Точної кількості кісток у скелеті людини назвати неможливо, бо у 20% людей є відхилення щодо кількості гребців. Дехто із 20% має зайве ребро, проте з віком кількість кісток змінюється: деякі з них зростаються. Через це не завжди зрозуміло, як їх рахувати. Так, крижова кістка, очевидно, складається з 5 хребців, які зрослися. Аналогічно, ніхто не може назвати точної кількості м’язів у людини. Фахівці нараховують їх від 400 до 680. для порівняння: у коників близько 900 м’язів, у гусениць – близько 4 000 тисяч.
Задача 1. Загальна довжина кровоносних судин в організмі людини – близько 100 тис. км. У скільки разів це число більше від довжини екватора, якщо діаметр земної кулі приблизно дорівнює 12,7 тис, км? Відповідь округліть до десятих.
Задача 2. Маса мозку людини становить загальної маси тіла. Яка маса мозку, якщо маса хлопчика становить 41,4 кг?
Задача 3. За хвилину через мозок протікає близько 750 мл крові. Скільки крові протікає через мозок за добу? ( 1л = 1 000 мл )
Задача 4. Знайти площу поверхні свого тіла. Відповідь округлити до десятих. Поверхня шкіри в середньому дорівнює близько двом квадратним метрам. Це потрібно знати, призначаючи деякі ліки і процедури. Для обчислення площі поверхні шкіри застосовують таку формулу:
Площа тіла = (( масу тіла помножити на 4 ) + 7): ( масу тіла + 90 ).
( Масу слід брати в кг, поверхня вийде в )
Є точніші формули, які враховують зріст, але вони значно складніші.
Чи знаєте ви, що…?
Втрата понад 5% води може призвести до непритомності, а понад 10% - до смерті.
Задача 5. Ковток води – це багато чи мало? Вимірювання засвідчило, що чолові проковтує в середньому 21 мл рідини, а жінка на менше. Скільки проковтує за один ковток жінка?
Задача 6. У стані спокою кров у організмі людини розподіляється так: загального її об’єму міститься у м’язах; 25% - у нирках 15% - у судинах стінок кишечника; об’єму – у печінці; об’єму – у мозку; 4% - у судинах серця; решту – в судинах легень і решти органів. Скільки відсотків крові міститься у судинах легень і решти органів?
Задача 7. Частота пульсу бика утричі менша, ніж у людини, а у жаби – на 5 ударів за хвилину більша, ніж у бика, у кроля – 200 уд/хв. якщо додати частоту пульсу бика і людини, потроєну частоту пульсу жаби, частоту пульсу кроля, то отримаємо частоту миші – 400 уд/хв. Яка частота пульсу людини і кожної з названих тварин?
Чи знаєте ви, що…?
Задача – жарт. Волосся росте зі швидкістю 0,35 мм за добу. На скільки
виросло б усе волосся за добу, якщо підрахувати його загальний приріст? Середня кількість волосся на голові: у блондинів – 150 000, брюнетів – 102 000, рудих – 90 000. не забудьте врахувати свій колір волосся.
Чи знаєте ви, що…?
На сьогоднішньому уроці ми ознайомились з деякими фактами, які стосуються життєдіяльності людського організму. Проте навіть найточніші числа й обчислення не можуть охарактеризувати людину. Кожна людина – індивідуальність зі своїми обдаруваннями, нахилами. Тому доречно нагадати напис, який, за Платоном, зробили семеро давньогрецьких мудреців у храмі Аполлона в Дельфах: «Пізнай самого себе!»
Тобто пізнай свої здібності, порівняй їх зі здібностями інших, подумай, у чому ти можеш самовиразитись, твори, пробуй. Не в усіх здібності чітко виражені змалку, як у видатного німецького математика Карла Гауса. Збереглась легенда, що у трирічному віці він був присутній при розрахунках свого батька, водопровідного майстра, з робітниками. Батько помилився, а трирічний син виправив його. Після перерахунку присутні із здивуванням підтвердили правильність обчислень малого Карла. До слова, про себе він казав, що навчився рахувати раніше, ніж розмовляти. Але не в усіх відомих людей здібності виявилися у ранньому віці. Відомого винахідника Едісона вигнали зі школи як нездібного до навчання учня, а відомий математик М. Лузін не зміг осилити шкільну математику без репетитора. Тому кожному слід шукати свою улюблену справу, тому що можливість людини, як ви переконались за сьогоднішній урок, є безмежними.
Підручники і посібники, 2005р.
загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Ґенеза, 2006.
1