Цикл уроків "Андрій Чайковський “ За сестрою “. "

Про матеріал
Цикл уроків "Андрій Чайковський “ За сестрою “. " для учнів 7 класу із цікавими завданнями
Перегляд файлу

Урок № ____         Дата: __________

 

Тема уроку. Андрій Чайковський “ За сестрою “. Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті.

Мета уроку: коротко висвітлити яскраві сторінки життя та творчості А.Чайковського, навчити учнів самостійно добирати, опрацьовувати і систематизувати біографічний матеріал, визначити жанрові ознаки повісті, дослідити динаміку розвитку подій, з’ясувати історичну основу; розвивати логічне мислення, вміння грамотно висловлювати думки, робити ґрунтовні висновки; виховувати почуття національної гідності, геройства, мужності, лицарства і доброти.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, формування умінь і навичок.

 

Епіграф:

Історія – скарбниця наших діянь, свідок минулого, повчальний приклад для сучасності, застереження на майбутнє.

                                                                                                         Сервантес

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Цілевизначення та планування.

ЗНАТИ:

  • основні події у житті А. Чайковського;
  • зміст повісті “ За сестрою”;
  • значення літературного поняття романтичний твір, героїчний твір.

УМІТИ:

  • розповідати про життя письменника;
  • розкривати історичну основу повісті;
  • виразно читати уривки твору;
  • аргументувати своє ставлення до зображених у творі подій, до персонажів, їх поведінки;
  • ставити запитання до героїв твору, автора, самих себе;
  • визначати жанрові ознаки твору.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Робота з репродукцією портрета А.Чайковського

Вірю – не вірю” 

  1. Чайковський народився в м. Коломия на Тернопільщині.
  2. Батько був вчитель.
  3. Першим його наставником була бабуся.
  4. Навчався в Самбірському ліцеї.
  5. Першим талант до літератури помітив І.Франко.
  6. А.Чайковський – автор фантастичних творів.
  7. Рано залишився сиротою.
  8. Був студентом Львівського університету.
  9. Працював вчителем в м. Бережани.
  10. За письменницьке перо взявся аж у 35 років.
  11. Повість «За сестрою» з’явилась у 1900році.
  12. Помер на 78 році життя.
  13. Похований в Києві на Байковому кладовищі.

 

2. Хочу почути ваші враження від прочитаного. Чи сподобався вам твір? 

Продовжте речення:

Читаючи твір я…

  • Захоплювався…
  • Дивувався…
  • Був вражений…
  • Дуже засмутився…
  • Хвилювався…
  • Сумував…
  • Співпереживав…
  • Не міг стримати сліз…

Вчитель. Чи були в тексті  незрозумілі   слова? З’ясуємо за словником.

Вчитель.  Українське козацтво виникло у тяжкі для нашого народу часи, коли Україна втратила державність, а її землі захопили кілька держав, які часто-густо ворогували між собою. 

Відчайдушність, сміливість, хитрість, глибокі знання сучасної військової техніки – такими рисами були наділені запорозькі козаки. Можливо, хочете доповнити мене інформацією з уроків історії ?

V. Етап відтворення та коригування знань.

  1. Диктант-деталь

– З’ясуйте, з якими подіями повісті пов’язані наступні слова

    1.Спасівка.

  1. Судаки.
  2. Церковний дзвін.
  3. Свиридова могила.
  4. Непорадний.
  5. Бублик .
  6. Битва.

 

2.Дослідження динаміки подій у творі.

  • Що сталося в селі Спасівка?
  • Як у цю мить поводився Павлусь?
  • Що ми знаємо про стосунки брата з сестрою?
  • Що з ними сталося, коли прийшли татари?
  • Про що думав хлопчик, коли отямився після поранення? Зачитайте.
  • Чому він утік від козаків? Які риси характеру стали в пригоді при його небезпечній мандрівці?
  • Що йому допомогло вижити?
  • Хто полонив хлопця?
  • Кому потурнак продав Павлуся?
  • Хто купив Павлуся пізніше?
  • З ким зустрівся хлопчик у неволі?
  • Яка кара чекала на Павлуся і за що?
  • Що врятувало?
  • Як він опинився у Девлет-гірея?
  • Чи погодився прийняти чужу віру?
  • Що вчинив Павлусь аби врятувати сестру?
  • Кого ще врятував від неволі Павлусь? Як це його характеризує?
  • Які пригоди пережив хлопчина у пошуках сестри?
  • Чи можна вважати вчинки Павлуся героїчними?

3.Робота з  репродукцією картини А.Монастирського “У погоні за татарином”

 Доба козаччини широко представлена і в літературі і в образотворчому мистецтві. Розгляньте репродукцію картини  “ У погоні за татарином”. Який момент повісті вона ілюструє? Прочитайте. До якого з епізодів намалювали б ілюстрацію ви? Опишіть її. 

4 .Гра “Я – режисер”

  • Уявили? Вам запропонували дібрати музичний супровід до фільму за повістю Чайковського. Якою б була музика?
  • А може такою? Звучить “Гей ви, козаченьки

VІ. Оцінювання навчальної діяльності.

Продовжте речення:

  • Сьогодні на уроці я навчився…
  • Я зрозумів…
  • Я дізнався…
  • Мені було цікаво…
  • Я хотів би ще дізнатись….

Вчитель. Чи досягли ми поставлених цілей?

Що ви сказали б тому однокласнику, який не прочитав повісті?

 І повернемось до епіграфа. Чи розкриває він тему нашого уроку? Прокоментуйте.

VІІ.  Домашнє завдання

Проект у майбутнє. Твір-асоціація “Лист Павлуся у ХХІ століття”.

 

 

 

Урок № ____         Дата: __________

 

 

Тема. А.Чайковський «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство козаків

Мета. Продовжити опрацювання змісту твору, зосереджуючи увагу учнів на IV, V, VI  розділах повісті; дослідити, як на прикладі козаків розкриваються кращі риси характеру українського народу-патріоту; розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, враження, робити висновки; виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого рідного краю.

Цілі.

Учні знатимуть: зміст твору, риси вдачі запорожців, їх моральні принципи, засоби змалювання героїв, авторське ставлення до персонажів, визначення поняття «кульмінація».

Учні вмітимуть: визначати основні засоби змалювання героїв, аргументувати своє ставлення до персонажів, їх поведінки, пояснити актуальність твору в наш час.

Тип уроку. Урок закріплення  знань, умінь, навичок.

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

2. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

ІІ. Цілевизначення і планування.

1. Повідомлення теми і мети уроку.

- Діти, творчість якого письменника ми почали вивчати? Яка тематика найбільше була до душі письменникові? Про що розповідається в повісті А.Чайковського «За сестрою»? 

- Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати творчість А.Чайковського, працюючи над уривками його повісті «За сестрою».

2. Цілевизначення  уроку.

Проблемне завдання:  Підтвердити чи спростувати думку, що моральні принципи козаків не втратили своєї цінності й у наш час.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Перевірка домашнього завдання.

- Які епізоди розділів твору вас найбільше вразили? Чим?

- Чи хотіли б ви бути героями цього твору? Чому? Якщо так, то ким саме?

- Якому героєві твору ви симпатизуєте, а до якого ставитесь зневажливо? Чому?

2. Інтерв’ю. Робота в парах.

Кожен має задати своєму сусідові по парті по два запитання, які виникли під час читання.

3. Робота за змістом твору. Діалог «учитель – учень - текст». Козацтво у творі

А. Чайковського «За сестрою». Обговорення питань.

- Хто є представниками українського козацтва у творі? (Родина Судаків, Семен Непорадний, Андрій Недоля, Остап Тріска, дід Панас).

- Що їх об’єднує? (Дружба, єдина мета, взаємодопомога, розуміння одне одного).

- Чому козаки намагаються досягти своєї мети, хоча це і досить складно?

- За якими правилами живуть козаки?

* вірно служити народу, обороняти його від будь-якого ворога;

* допомагати один одному;

* бути чесним, благородним, відповідальним, мужнім;

*стійко витримувати труднощі;

*дотримуватися клятви.

- Яким у творі зображений рід Судаків?

- Кого із січовиків автор описує найдокладніше? Що можна сказати на основі цих описів про ставлення письменника до запорожців?

- Розкажіть про бій козаків з татарами (розділ 4). Чому татари були такі самовпевнені? Про що свідчить перемога козаків?

- Як ставились запорожці до зрадників свого народу?

- А як ви ставитесь до людей-зрадників?

4. Робота в групах (по 4 учні).

1 ряд – 4 розділ.

2 ряд – 5 розділ.

3 ряд – 6 розділ.

Виписують цитати, заповнюючи таблицю

Звичаї козаків

Здібності

Духовні якості

 

 

 

Учні зачитують, коментують, які риси характеру мали запорожці.

- То які риси уособлюють у собі козаки? (Честь, вірність, відвагу, силу, героїзм, готовність обороняти православну віру, свій народ навіть ціною свого життя).

5. Розповідь від імені героя.

Учні задають запитання Павлусю про те, як жив, чи боявся харцизяку, як ставився до брата, батьків, сестри, чи не страшно самому було йти її визволяти.

6. Проблема.

- Чи буде Павлусь, на вашу думку, у майбутньому гарним козаком?

7. «Незакінчене речення»: «А. Чайковський у своєму творі «За сестрою» намагався показати…, нагадати…, закликати…».

8. Опрацювання відомостей із теорії літератури( композиція та її складові).

Завдання: визначити кульмінаційний момент в  4 розділі – 1 ряд;

                                                                                    5 розділі – 2 ряд;

                                                                                    6 розділі – 3 ряд.

9. Уявіть, що ви режисер фільму «За сестрою», скажіть, який епізод буде, на вашу думку, найцікавіший глядачам? Чому?

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

«Мікрофон»

  1. Що ви взяли для себе з нашого уроку?
  2. Чи потрібно було читати цей твір?
  3. Чому, на вашу думку, повість є актуальною в наш час?
  4. Вернімося до нашого проблемного завдання: хто спростує чи підтвердить думку про те, що моральні принципи козаків не втратили своєї цінності й у наш час.
  5.  А що взяли ви для себе, прочитавши ці розділи повісті?

V. Домашнє завдання.

Обов'язково загальне: 1. Дочитати твір.

                                      2. Написати есе на тему «Які риси характеру я намагатимуся виховувати у собі».

За бажанням: 1. Намалювати ілюстрації до твору.

                          2. Скласти ребус чи кросворд.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № ____         Дата: __________

 

Тема уроку: Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості.  РМ. Написання листа літературному героєві

Мета уроку:

охарактеризувати Павлуся та розкрити його мужність; виховувати почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, справедливості.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  • Літературний диктант

1.   У якому селі відбувалися описувані автором події? (Спасівці)

2.  Який славний рід козаків жив у Спасівці? (Судаків)

3.  З скількох осіб складалася рідня Судаків? Назвіть їх. (Шести, д. Андрій, син Степан, жінка Палажка, сини Петро й Павло, Ганна)

4.  Як звали головного героя повісті? (Павлусь)

5. Хто вночі напав на село? (Татари)

6.  Що знайшов Семен Непорадний у сідлі хлопчикового коня? (Золото, гроші)

7. Чому козаки брали із собою вісімдесятилітнього діда Панаса? (Бо він лікував і розважав)

8. Ким виявився малий Павлусь для козака Петра? (Рідним братом)

9.  Чим пригостить Павлусь брата Петра? (Бубликом з медом)

10.  Як Семен непорадний спіймав татарина? (На аркан)

11.  Як звати сина Ібрагіма ханського Девлет - Гінея? (Мустафа - ага)

12.  Кого попросив викупити і звільнити з неволі Павлусь у   Девлет – Гінея (Невільника - земляка Остапа Швидкого)

ІV. Оголошення теми, мети уроку

V. Опрацювання навчального матеріалу

Характеристика головного героя Павлуся

  • Бесіда за питаннями:
  1. До якого роду належав Павлусь?
  2. Про що свідчить те, що батьки іноді хотіли покарати сина за його моло­дечий порив?
  3. Який вплив мали розповіді діда Андрія на формування світогляду, кру­гозору Павлуся?
  4. Чому протягом свого життя Павлусь не раз згадував повчання діда?
  5. Як хлопець ставився до своєї сестри?
  6. Яким чином пожежа Спасівки, смерть діда і матері від рук татар впли­нули на Павлуся?
  7. Які враження залишилися у хлопця після перебування серед козаків? Чому він від них навчився?
  8. Чим пояснити те, що наказ батька і прохання брата не зупинили пошуки Павлом сестри?
  9. Яких страждань зазнав хлопець, перебуваючи в неволі?
  10. З чим пов'язано те, що Павлусь повинен був стати мусульманином? Як він до цього поставився? В чому виявилася мужність, винахідливість, ви­тримка хлопця, щоб віднайти сестру?
  11. Як би ви повели себе, перебуваючи на місці Павлуся — шукача рідної се­стри?
  12. Через що Павлусь з Ганнусею постійно намагався якомога швидше по­вернутися додому, хоча у Девлет-гірея їм гарно жилося?
  13. Чи будуть, на ваш погляд, щасливими брат і сестра?
  14. Дослідіть, як саме автор твору ставиться до своїх героїв. Спостереження обґрунтуйте.

 

Гра «Вільний мікрофон»

  • Учні стисло висловлюють власну думку, відпо­відаючи на питання: «Чи можна Павлуся вважати справжнім героєм, ко­зацьким лицарем та патріотом? Чому?»

 

Орієнтовний план до образу Павлуся

  1. Павлусь – представник славного козацького роду Судаків.
  2. Портрет і зовнішність п'ятнадцятирічного юнака.
  3. Вольові якості: а) цілеспрямованість і наполегливість; б) мужність і ви­тримка; в) незламність і твердість; г) готовність на самопожертву; д) велика сила волі; е) ненависть до гнобителів українського народу, зрадництва.
  4. Розум і кмітливість: а) володіння зброєю; б) застосування знань, отрима­них  від діда Андрія і козаків.
  5. Почуттєві риси: а) справедливість; б) вірність; в) сердечність і доброта; г) гордість; д) кмітливість і винахідливість; е) любов до сестри, родини, рідного краю; є) вміння реально оцінювати ситуацію.
  6. Павлусь — відважний лицар і герой.

 

VІ. Написання листа літературному героєві (Павлусеві)

 

VІІ. Домашнє завдання

Виписати цитати до характеристики образів родини Судаків

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Данилюк Олена Іллівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 січня 2021
Переглядів
5853
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку