Урок № ____ Дата: __________
Тема уроку. Андрій Чайковський “ За сестрою “. Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті.
Мета уроку: коротко висвітлити яскраві сторінки життя та творчості А.Чайковського, навчити учнів самостійно добирати, опрацьовувати і систематизувати біографічний матеріал, визначити жанрові ознаки повісті, дослідити динаміку розвитку подій, з’ясувати історичну основу; розвивати логічне мислення, вміння грамотно висловлювати думки, робити ґрунтовні висновки; виховувати почуття національної гідності, геройства, мужності, лицарства і доброти.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, формування умінь і навичок.
Епіграф:
Історія – скарбниця наших діянь, свідок минулого, повчальний приклад для сучасності, застереження на майбутнє.
Сервантес
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Цілевизначення та планування.
ЗНАТИ:
УМІТИ:
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
1.Робота з репродукцією портрета А.Чайковського
Вірю – не вірю”
2. Хочу почути ваші враження від прочитаного. Чи сподобався вам твір?
Продовжте речення:
Читаючи твір я…
Вчитель. Чи були в тексті незрозумілі слова? З’ясуємо за словником.
Вчитель. Українське козацтво виникло у тяжкі для нашого народу часи, коли Україна втратила державність, а її землі захопили кілька держав, які часто-густо ворогували між собою.
Відчайдушність, сміливість, хитрість, глибокі знання сучасної військової техніки – такими рисами були наділені запорозькі козаки. Можливо, хочете доповнити мене інформацією з уроків історії ?
V. Етап відтворення та коригування знань.
– З’ясуйте, з якими подіями повісті пов’язані наступні слова
1.Спасівка.
2.Дослідження динаміки подій у творі.
3.Робота з репродукцією картини А.Монастирського “У погоні за татарином”
Доба козаччини широко представлена і в літературі і в образотворчому мистецтві. Розгляньте репродукцію картини “ У погоні за татарином”. Який момент повісті вона ілюструє? Прочитайте. До якого з епізодів намалювали б ілюстрацію ви? Опишіть її.
4 .Гра “Я – режисер”
VІ. Оцінювання навчальної діяльності.
Продовжте речення:
Вчитель. Чи досягли ми поставлених цілей?
Що ви сказали б тому однокласнику, який не прочитав повісті?
І повернемось до епіграфа. Чи розкриває він тему нашого уроку? Прокоментуйте.
VІІ. Домашнє завдання
Проект у майбутнє. Твір-асоціація “Лист Павлуся у ХХІ століття”.
Урок № ____ Дата: __________
Тема. А.Чайковський «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство козаків
Мета. Продовжити опрацювання змісту твору, зосереджуючи увагу учнів на IV, V, VI розділах повісті; дослідити, як на прикладі козаків розкриваються кращі риси характеру українського народу-патріоту; розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, враження, робити висновки; виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого рідного краю.
Цілі.
Учні знатимуть: зміст твору, риси вдачі запорожців, їх моральні принципи, засоби змалювання героїв, авторське ставлення до персонажів, визначення поняття «кульмінація».
Учні вмітимуть: визначати основні засоби змалювання героїв, аргументувати своє ставлення до персонажів, їх поведінки, пояснити актуальність твору в наш час.
Тип уроку. Урок закріплення знань, умінь, навичок.
Перебіг уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
2. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.
ІІ. Цілевизначення і планування.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти, творчість якого письменника ми почали вивчати? Яка тематика найбільше була до душі письменникові? Про що розповідається в повісті А.Чайковського «За сестрою»?
- Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати творчість А.Чайковського, працюючи над уривками його повісті «За сестрою».
2. Цілевизначення уроку.
Проблемне завдання: Підтвердити чи спростувати думку, що моральні принципи козаків не втратили своєї цінності й у наш час.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Перевірка домашнього завдання.
- Які епізоди розділів твору вас найбільше вразили? Чим?
- Чи хотіли б ви бути героями цього твору? Чому? Якщо так, то ким саме?
- Якому героєві твору ви симпатизуєте, а до якого ставитесь зневажливо? Чому?
2. Інтерв’ю. Робота в парах.
Кожен має задати своєму сусідові по парті по два запитання, які виникли під час читання.
3. Робота за змістом твору. Діалог «учитель – учень - текст». Козацтво у творі
А. Чайковського «За сестрою». Обговорення питань.
- Хто є представниками українського козацтва у творі? (Родина Судаків, Семен Непорадний, Андрій Недоля, Остап Тріска, дід Панас).
- Що їх об’єднує? (Дружба, єдина мета, взаємодопомога, розуміння одне одного).
- Чому козаки намагаються досягти своєї мети, хоча це і досить складно?
- За якими правилами живуть козаки?
* вірно служити народу, обороняти його від будь-якого ворога;
* допомагати один одному;
* бути чесним, благородним, відповідальним, мужнім;
*стійко витримувати труднощі;
*дотримуватися клятви.
- Яким у творі зображений рід Судаків?
- Кого із січовиків автор описує найдокладніше? Що можна сказати на основі цих описів про ставлення письменника до запорожців?
- Розкажіть про бій козаків з татарами (розділ 4). Чому татари були такі самовпевнені? Про що свідчить перемога козаків?
- Як ставились запорожці до зрадників свого народу?
- А як ви ставитесь до людей-зрадників?
4. Робота в групах (по 4 учні).
1 ряд – 4 розділ.
2 ряд – 5 розділ.
3 ряд – 6 розділ.
Виписують цитати, заповнюючи таблицю
Звичаї козаків |
Здібності |
Духовні якості |
|
|
|
Учні зачитують, коментують, які риси характеру мали запорожці.
- То які риси уособлюють у собі козаки? (Честь, вірність, відвагу, силу, героїзм, готовність обороняти православну віру, свій народ навіть ціною свого життя).
5. Розповідь від імені героя.
Учні задають запитання Павлусю про те, як жив, чи боявся харцизяку, як ставився до брата, батьків, сестри, чи не страшно самому було йти її визволяти.
6. Проблема.
- Чи буде Павлусь, на вашу думку, у майбутньому гарним козаком?
7. «Незакінчене речення»: «А. Чайковський у своєму творі «За сестрою» намагався показати…, нагадати…, закликати…».
8. Опрацювання відомостей із теорії літератури( композиція та її складові).
Завдання: визначити кульмінаційний момент в 4 розділі – 1 ряд;
5 розділі – 2 ряд;
6 розділі – 3 ряд.
9. Уявіть, що ви режисер фільму «За сестрою», скажіть, який епізод буде, на вашу думку, найцікавіший глядачам? Чому?
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
«Мікрофон»
V. Домашнє завдання.
Обов'язково загальне: 1. Дочитати твір.
2. Написати есе на тему «Які риси характеру я намагатимуся виховувати у собі».
За бажанням: 1. Намалювати ілюстрації до твору.
2. Скласти ребус чи кросворд.
Урок № ____ Дата: __________
Тема уроку: Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості. РМ. Написання листа літературному героєві
Мета уроку:
охарактеризувати Павлуся та розкрити його мужність; виховувати почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, справедливості.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. У якому селі відбувалися описувані автором події? (Спасівці)
2. Який славний рід козаків жив у Спасівці? (Судаків)
3. З скількох осіб складалася рідня Судаків? Назвіть їх. (Шести, д. Андрій, син Степан, жінка Палажка, сини Петро й Павло, Ганна)
4. Як звали головного героя повісті? (Павлусь)
5. Хто вночі напав на село? (Татари)
6. Що знайшов Семен Непорадний у сідлі хлопчикового коня? (Золото, гроші)
7. Чому козаки брали із собою вісімдесятилітнього діда Панаса? (Бо він лікував і розважав)
8. Ким виявився малий Павлусь для козака Петра? (Рідним братом)
9. Чим пригостить Павлусь брата Петра? (Бубликом з медом)
10. Як Семен непорадний спіймав татарина? (На аркан)
11. Як звати сина Ібрагіма ханського Девлет - Гінея? (Мустафа - ага)
12. Кого попросив викупити і звільнити з неволі Павлусь у Девлет – Гінея (Невільника - земляка Остапа Швидкого)
ІV. Оголошення теми, мети уроку
V. Опрацювання навчального матеріалу
Характеристика головного героя Павлуся
Гра «Вільний мікрофон»
Орієнтовний план до образу Павлуся
VІ. Написання листа літературному героєві (Павлусеві)
VІІ. Домашнє завдання
Виписати цитати до характеристики образів родини Судаків