Цикл уроків з теми "Австралія"

Про матеріал
Цикл уроків з теми Австралія складається: Урок №1Тема:Своєрідність географічного положення Австралії.Історія відкриття і дослідження.Практична робота №8 Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії. Мета:навчитися описувати географічне положення материка за стандартним планом; вивчити історію дослідження й освоєння Австралії; закріпити вміння визначати координати крайніх точок і протяжність материка; розвивати уяву, вміння самостійно опрацьовувати додаткову літературу;виховувати цікавість до навколишнього світу.Урок №2 Тема:Будова земної кори,рельєф та корисні копалини Австралії. Практична робота №8 «Позначення на контурній карті назв основних географічних об’ктів Австралії». Мета: ознайомити учнів із тектонічною будовою, рельєфом і корисними копалинами Австралії ; Розвивати логічне мислення учнів на основі вирішення проблемних питань і встановлення взаємозв’язків між тектонічною будовою,рельєфом і корисними копалинами певних територій. Продовжити розвивати вміння користуватися різними типами карт. Виховувати уважність,цікавість до навколишнього світу. Урок№3 Тема: Клімат та внутрішні води Австралії. Мета: повторити основні кліматичні чинники і розглянути їхній вплив на клімат Австралії. Ознайомити учнів із кліматичними поясами, їх характеристикою, розглянути головні особливості розташування і природні умови найбільших річок та озер Австралії. Розвивати: геопросторове мислення, вміння користуватися кліматичними схемами, картами атласу; аналізувати й синтезувати до поставлених проблем інформацію, отриману з підручника та розповідей вчителя й однокласників; виховувати: спостережливість, уважність і допитливість. Урок№4 Тема:Органічний світ Австралії. Природні зони. Зміна природи материка людиною. Мета: поновити поняття : « природна зона», «ендеміки», « релікти», « заповідник», «національний парк»; формувати систему знань про особливості грунтово-рослинного покриву і тваринного світу, природні зони Австралії, вплив людини на природу материка; Сприяти розумінню розміщення природних зон на материку,своєрідності органічного світу; Розвивати практичні вміння працювати з тематичними картами атласу,різноманітними джерелами географічних знань; Виховувати цікавість до природи Австралії. В розробках використовуються схеми,таблиці, цікаві повідомлення.
Перегляд файлу

 

 

                                                       Урок №1

Тема:Своєрідність географічного положення Австралії.Історія відкриття і дослідження.Практична робота №8 Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії.

Мета:навчитися описувати географічне положення материка за стандартним планом; вивчити історію  дослідження й освоєння Австралії; закріпити вміння визначати координати  крайніх точок і протяжність материка; розвивати уяву, вміння самостійно опрацьовувати додаткову літературу;виховувати цікавість до навколишнього світу.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: атласи,підручники, контурні карти, стінні карти Австралії, презентація Австралія, портрети мореплавців.

А життя прекрасне ще й тому, що можна подорожувати.

Микола  Пржевальський.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

-Що таке материк?

-Назвіть і покажіть  материки та океани.

-Що таке острів,півострів,затока, протока?

-Які є острови за походженням?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Загальні відомості про Австралію

Площа-7,687млн.км2.

Населення-22млн.осіб.

Середня висота над рівнем моря-215м.

Найвища точка над рівнем моря-2228км.

Найнища точка від рівня моря-рівень озераЕйр -16м.

Найдовший кораловий риф-понад 2000км.

Найбільший острів-о.Нова Гвінея –другий за розмірами в світі.

Довжина берегової лінії-15,7тис.км.

Максимальна температура-+53,3оС ,Квінсленд.

Мінімальна температура—23оС перевал Шарлоти.

Учитель.Сьогодні ми продовжимо вивчати материки. Розглянемо найменший за площею,найвіддаленіший,  з унікальною і неповторною природою-материк Австралію.

Що найменше 75% рослин і 90% тварин,які є в Австралії, більше ніде не зустрічаються на Землі.Тільки на цьому материку можна побачити в природних умовах кенгуру – гігантських –вищих за людину     і карликових,розміром із кролика. Поголів’я овець і корів у кілька разів перевищує кількість населення,а фермери оглядають свої володіння,використовуючи легкий моторний літак.Автралію іноді називають материк навпаки.І справді , багато чого на цьому материку прямо протилежне тому,що вважається звичайне для європейців.Коли в Україні –зима в Австралії –літо.Коли в Києві -10годин,в Канберрі –надвечір’я -18 годин.

            -Побудова дерева асоціації.

             -Якою ви увляєте собі Австралію?.

             -Як утворився материк?

За теорією німецького геофізика Альфреда Вегенера (1912р.)

                                                             

 

 

 

                      Північний                                                              Південний

 

 

 

 

 

 

 

 

IV.Вивчення нового матеріалу.
1. Гіпотеза походження назви «Австралія».
- Розповідь
2. План вивчення материка.
    1. Фізико-географічне положення: площа материка, його розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків та полярних кіл, морів і океанів, інших материків; крайні точки; протяжність материка з півночі на південь та із заходу на схід.

    2. Історія відкриття та дослідження материка.

   3. Будова земної кори, рельєф та корисні копалини: взаємозв’язок між тектонічними структурами, формами рельєфу та закономірності поширення родовищ корисних копалин.

   4. Клімат: основні чинники, що впливають на формування клімату материка; в яких кліматичних поясах та областях знаходиться континент і вплив основних типів клімату на розвиток природи та розміщення населення.

   5. Внутрішні води: річки, озера, болота, підземні води, льодовики, багаторічна мерзлота.

   6. Природні зони: закономірності їх поширення на материку; характеристика кожної природної зони, як природного комплексу та планом; географічне положення та основні форми рельєфу; клімат; внутрішні води; ґрунти; рослинність, тваринний світ; екологічні проблеми та охорона природи.

   7. Населення: йога загальна чисельність; густота та особливості розміщення; расовий та національний склад.

   8. Політична карта: найбільші за площею, кількістю населення та рівнем економічного розвитку держави материка.

3. План характеристики географічного положення материка.

- Ознайомлення з планом опису географічного положення материка. (план на парті кожного з учня).

План

Географічне положення:

  1.               Площа;
  2.               Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків;
  3.               Розташування щодо півкуль та географічних поясів;
  4.               Крайні точки;
  5.               Протяжність у градусах і кілометрах із півночі на південь, із заходу на схід;
  6.               Океани та моря, течії, що омивають материк;
  7.               Найближчі за розташуванням материки та шляхи, що сполучають з ними.

  Прийом «Мозковий штурм»

  1.               Чому вивчення будь-якої території доцільно починати з характеристики її географічного положення? (Саме фізико-географічне положення визначає природні умови материка)
  2.               Які особливості природи материка залежить від його географічного положення? Наведіть приклади, використовуючи знання про Африканський континент.

4. Особливості географічного положення.
   Робота з картою «Фізична карта Австралії» (Бесіді).

1. S=7,687млн.км2.
2. Австралія розташована південніше від екватора.
Через середину материка проходить південний тропік.
Відносно початкового меридіану Австралія знаходиться у східній півкулі.
Якими просторовими орієнтирами користуються жителі Австралії?
(Випереджальне завдання. Розповідає учень.
Через те, що Австралія розташована від екватора на південь, частина з її просторових орієнтирів є незвичними для жителів Північної півкулі.
Австралійці не бачать сузір’я Великої Ведмедиці, їхнім символом є полярне сузір’я Південний Хрест. Опівдні в Австралії сонце розташоване на півночі, а не на півдні, як у Північній півкулі).
3. Австралія розташована в південно-східній півкулі.
В Австралії виділяються субекваторіальний, тропічний, субтропічний і помірний (південь о.Тасманія, о.Нова-Зеландія) кліматичні пояси.
4. Крайні точки материка:
Учні біля дошки визначають географічні координати крайніх точок, використовуючи карту атласу:
Північна – мис Йорк (10о41’пд.ш., 142о32’сх.д.).
Південна – мис Південно-Східний (39о08’пд.ш., 146о22’сх.д.).
Східна – мис Байрон (153о38’сх.д., 28о38’пд.ш.).
Західна – мис Стіп-Пойнт (113о09’сх.д., 26о09’пд..ш).
5. Використовуючи карти атласу, визначте протяжність материка Австралії в градусах і кілометрах. Протяжність за меридіаном 142осх.д.,
38опд.ш – 11опд.ш. = 27о;
111 км × 27о = 2997км
Протяжність за паралеллю 26 0пд.ш. (10=100км):
153осх.д. – 113осх.д. = 40о
100км × 40о = 4000км.
6. Картографічне завдання «Навколо Австралії за 2 хв.»

Учитель: Чи мрієте ви про подорож? Так. Зараз ми з вами на деякий час відчуємо себе мандрівниками. Будемо подорожувати навколо Австралії. Які географічні об’єкти ми зустрінемо подорожуючи навколо Австралії?
Робота з фізичною картою, контурною картою. (Мореплавець показує географічні об’єкти побережжя Австралії. Позначає на карті їх прапорцями).

Практична робота №8

Тема: Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії.
Мета: Позначити основні географічні об’єкти Австралії на контурній карті та запам’ятати їх місцезнаходження.
Обладнання: фізична картав Австралії, контурна карта Австралії.

Хід роботи

  •       Нанести на контурну карту географічні об’єкти берегової лінії Австраії.
  •       Через які  протоки ми потрапимо з Євразії від півострова Малакка до побережжя Австралії?
  •       Протоки: Малаккська, Зондська.
    Океани: Тихий, Індійський.
    Моря: Коралове, Тасманове, Арафурське, Тиморське.
    Затоки: Велика Австралійська, Карпентарія.
    Протоки:
    Півострови: Кейп-Йорк.
    Острови: Тасманія, Нова Гвінея, Нова Зеландія, Великий Бар’єрний риф.
    Течії холодні: Західно-Австралійська, Західних вітрів.

Запитання

  •       Як холодні течії впливають на територію Австралії? (Сприяють формування посушливого клімату на західному і південному узбережжю материка, формування пустель: Велика пустеля Вікторія, Велика Піщана пустеля).
     

Запитання:

  •       Які теплі течії впливають на клімат? Тепла Східно-Австралійська в Тихому океані.
  •       Чи порізана берегова лінія Австралії?

Берегова лінія Австралії порізана слабо.

  1.   Найближчий материк – Євразія.

5. Географічне дослідження Австралії.
Розповідь учителя (доповнюється корткими повідомленнями учнів з випереджального завдання).
-  Коли був відкритий материк Австралія? Як це відбувалося?
- Які причини перешкоджали швидкому вивченню та й освоєнню материка Австралії?

1. Додавні географи були впевнені, що у південних широтах існує масив суші, який називали Невідома Південна Земля.

2. Роком відкриття Австралії вважається 1606 рік, коли голландський мореплавець Вілем Янсзон на невеличкому кораблі «Дейфлен» («Голубка») досліджував ділянку західного берега півострова Кейп-Йорк на півночі континенту.

3.У 1606 році іспанська експедиція під командуванням  Л. Торреса відкрила протоку між  Новою Гвінеєю й Австралією.

4.  Основні відкриття під час вивчення  невідомої землі  були зроблені голландцями, унаслідок чого Австралія дістала назву Нова Голландія.

5.Абель Тосман голландець здійснив дві подорожі до Австралії. Він обігнув материк з півдня,відкрив острови ,які пізніше були названі Тасманією і Новою  Зеландією.Під  час другої  експедиції досліджував затоку Карпентарія.

6. 1970 рік відомий англійський мореплавець Джеймс Кук під час першої навколосвітньої подорожі досліджував східне узбережжя Австралії і, давши йому назву Новий Південний Уельс, оголосив володінням британської корони. Ця подія стала початком епохи англійського освоєння материка. Місцевість, що відкрилася очам мореплавців, була дуже мальовничою. Джеймс Кук відкрив Великий Бар’єрний риф. Також він довів, що Нова Зеландія – це два острови, які розділені протокою, яку пізніше назвали на честь відкривача. Під час однієї з подорожей його корабель налетів на Великий Бар’єрний риф і отримав пробоїну. На пам’ять про ті події і мис, біля якого це сталося, назвали Кейп-Трібюлейшн (мис Нещастя). Це єдине місце на планеті, де тропічний дощовий ліс майже сягає коренями коралових рифів. Ліси національного парку Кейп-Трібюлейшн площею 1600км2 зберігаються у первісному стані.

Учень 1
Повідомлення про Великий Бар’єрний риф.(Випереджальне завдання).

Одне з чудес природи-Великий Бар’єрний риф- найбільший кораловий риф у світі,простягся майже на 2000км уздовж узбережжя Квінсленду. Це найбільше на планеті коралове утворення представлене більш ніж 350 видами поліпів,включає більше 3000 рифів і займає площу понад 350000м2.

Коралові рифи можуть існувати у воді,температура якої утримується впродовж цілого року в межах+22оС, +28оС  ,що створює сприятливе середовище проживання для найрізноманітнішого угрупування тварин,відомого на Землі.

   В межах Великого Бар’єрного рифу проживає понад 1500 видів риб –калейдоскоп барв і візерунків.Там  виводиться потомство горбатого кита,а ще6 із 7 існуючих у світі видів морських черепах. У заростях водоростей на мілководді біля островів рифу ховаються дюгоні- вид ссавців, яким загрожує вимирання.
У коралових заростях знаходять понад 200 видів птахів.
Помилуватися красою природи туди щорічно приїжджають до  2 млн. туристів. Але така популярність загрожує існуванню рифу. Крихкі корали легко руйнуються нирцями і прогулянковими суднами. Гублять корали також забруднення і підвищення температури морської води.
Ще однією загрозою стали морські зірки, які швидко поїдають кораблі.

Прийом «Мозковий штурм»
Чому водний простір навколо Великого Бар’єрного рифу пастка?
Ця територія пастка. Риф весь час змінює свої обриси. Корали наростають, тому будь-які карти і промірювання глибини швидко змінюються. На багатьх морських картах ще й досі зустрічаються написи «Залишки застарілого корабля».

7.У 1814 році англійський дослідник М.Фліндерс обійшов острів Тасманія, увесь материк й запропонував його назвати Австралія.
8.У 1778 році – було засноване перше англійське поселення – Колонія каторжників.
9.Українці почали поселятися в Австралії з 1820  року.
10.У 1840 році польський мандрівник П.Стелешенський піднявся на найвищу вершину континенту, якій дали назву на честь національного героя Польщі Т. Косцюшко
11.У 1860-1861 році уперше перетнув Австралію з  півдня на північ ірландець Р.О’Хара Бери. Під час повернення експедиції  тим  же шляхом мандрівники, крім одного, загинули від виснаження. Наступні експедиції докладно досліджували пустелі Центральної Австралії. Спроби проникнути в незвідані простори п’ятого континенту нерідко закінчувалися трагічно. Лише в першій половині ХХ ст. були ліквідовані білі плями на материку.

12.Дослідження Нової Гвінеї, Австралії й Океанії проводив наш вітчизняний учений,нащадок  запорізьких козаків М. Міклуха Маклай.З 1878 до 1887 року він жив у Сіднеї,звідки вирушив до Океанії, на Малайський архіпелаг , у внутрішні райони Австралії,щоб збирати етнографічні матеріали.У Сіднеї на власні кошти заснував гідробіологічну станцію для вивчення морських організмів.

V.Закріплення нових знань.

1.Запитання.

1.У чому полягає своєрідність географічного положення Австралії?

2. Порівняйте географічне положення Африки та Австралії, та з’ясуйте риси подібності . Які попередні висновки про подібність материків ви можете зробити?

Гра «Вірю – не вірю.»

1.Чи вірите ви,що вона є уламком Гондвани?(Вірно).
2.Чи вірите ви ,що вона лежить у південно- східній півкулі?(Вірно).

3.Чи вірите ви, що її омивають три океани?(Не вірно).

4.Чи вірите ви, що на півночі її знаходиться острів Тасманія?(Не вірно).

5.Чи вірите ви,що найближче до Австралії розташована Африка?(Не вірно).

6.Чи вірите ви, що Південний тропік проходить через середину материка?(Вірно).

7.Чи  вірите ви,що найбільший півострів материка – Кейп – Йорк?(Вірно).

8.Чи вірите ви, що англійський мореплавець Джеймс Кук відкрив східне узбережжя Австралії,а також Великий Бар’єрний риф?(Вірно).

9.Чи вірите ви,що Австралію перетинає меридіан 180о(лінія зміни дат)?(Не вірно).

10.Чи вірите ви, що у1814 році англійський мореплавець Матью Фліндерс  запропонував  назвати материк Австраліією?(Вірно).

11.Чи вірите ви,що Великий Бар’єрний риф має материкове походження?(Не вірно)

   Гра «Чи знаєш ти карту?»

На столі у вчителя лежать перевернуті картки із написами географічних назв до даної теми.Учні показують на фізичній карті зазначені об’єкти.

Підсумок уроку.

VI.Рефлексія.

Ну от і закінчилась наша фантастична подорож.Ви працювали з різними джерелами знань

-Чого ви навчилися під час подорожі?

-Які труднощі виникли ?

-Що сподобалося на уроці?

VII.Домашнє завдання.

-Опрацювати матеріал підручника.

-Скласти кросворд до вивченої теми.

-Випереджальні завдання.Підготувати  повідомлення «Західно-Австралійське плоскогір’я»; «Корисні копалини Австралії».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №2

Тема:Будова земної кори,рельєф та корисні копалини Австралії. Практична робота №8 «Позначення на контурній карті назв основних географічних об’ктів Австралії».

Мета: ознайомити учнів із тектонічною будовою, рельєфом і корисними копалинами Австралії ; Розвивати логічне мислення учнів на основі вирішення проблемних питань  і встановлення взаємозв’язків між тектонічною будовою,рельєфом і корисними копалинами певних територій. Продовжити розвивати вміння користуватися різними типами карт. Виховувати уважність,цікавість до навколишнього світу.

Тип уроку :комбінований.

Обладнання:атласи,підручники, карти Австралії, контурні карти,фотографії цікавих форм рельфу,зразки корисних копалин.

Хід уроку

I.Організаційний момент.

II.Перевірка домашнього завдання.

1.Індивідуальне завдання біля дошки.Учень визначає географічні координати крайніх точок Австралії.

Запитання:

1)Чому Австралію часто називають «материком навпаки»?

2)Які причини перешкоджали швидкому вивченню й освоєнню Австралії?

3)За типовим планом охарактеризувати географічне положення Австралії.

2.Турнір знавців карти.Перевірка географічної номенклатури. «Учень –учень».

3.Географічний крос.

1.Голландський мореплавець, який першим у 1642 році відкрив острів,який пізніше став називатися його іменем,а у 1644 році він описав північні береги Австралії…

Абель  Тасман.

2.Голландський мореплавець,який першим у 1606 році висадився на західне узбережжя півострова Кейп – Йорк…

Вілем  Янсзон.

3.Великий англійський мореплавець,який  відкрив східне узбережжя Австралії , Великий Бар’єрний риф…

Джеймс  Кук.

4. Австралійський мореплавець, який уперше у 1814 році обійшов навколо материка морем й запропонував назвти його Австрлією.

Матью Фліндерс.

5. Чому Австралія до 1814 року назвали Новою Голандією…

Протягом ст.. основні відкриття під час вивчення
невідомі землі були зроблені голландцями.

6. Хто відкрив протоку між островом Нова Зеландія і материком Австралія і  яку вона мала назву…

Л.Торрес, Торресова протока.

7.  Де перетинає південний тропік Австралію…

Майже посередині.

8.Хто уперше перетнув Австралію з півдня на північ у 1860-1861 рр…

Р.О’Хара Бери

9.Наш вітчизняний учений, нащадок запорізьких козаків, який досліджував Нову Гвінею, Австралію, Океанію…

М.Міклухо-Маклай.

10.Австралійці не бачать сузір’я Великої Ведмедиці, їхнім символом є полярне сузір’я…

Південний Хрест.

11. Який польський мандрівник піднявся на найвищу вершину континенту.

П.Стелешенський

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Продовжимо подорож по материку Австралія. Якими формами рельєфу нас сьогодні здивує Австралія?

IV.Актуалізація опорних знань.

  1.               Що таке рельєф?
  2.               Які ви знаєте форми рельєфу?
  3.               Складаємо схему форми рельєфу.

 

 

 

 

 

 

 

 


  1.               Які ви знаєте тектонічні структури?

                                                                         Тектонічні структури

Плита                                                                                                                          Складчастий пояс

Платформа

 

Щит

V.Вивчення нової теми.

1.Робота зі словничком.

Тектонічні структури – це ділянки літосфери різні за будовою і віком.

Платформа – давня, відносно стійка, вирівняна ділянка земної кори.

Платформа

Кристалічний фундамент                                                                     Осадовий чохол з пухких осадових порід
з твердих порід магматичного та
метаморфічного походження

Щит –це місце, де кристалічний фундамент лежить близько від поверхні або виходить на поверхню.

Пояси складчастості – рухомі ділянки земної кори.

Рельєфом називають сукупність різноманітних за формою нерівностей земної поверхні, які відрізняються за висотою та утворенням.

Рівнини – це рівні або горбисті великі ділянки земної поверхні, на яких висоти сусідніх точок мало відрізняються одна від одної.

Низовини – форми рельєфу абсолютна висота не перевищує 200м.

Височини – від 200 до 500м.

Плоскогір’я – понад 500м.

Гори – це ділянки земної поверхні з дуже розчленованим рельєфом,що високо здіймаються над навколишньою місцевістю.

2.Геологічна будова Австралії.Бесіда.

Сьогодні на уроці ми будемо звертатися до наших геологів, які допоможуть дати відповіді на наші запитання.

Робота з тектонічною картою.

1.Як називається частина суходолу,що дала основу материка?

Гондвана.

2. В межах якої літосферної плити розміщена Австралія?

Індо-Австралійської літосферної плити

Проблемне запитання.

3.Чи бувають на материку Австралія вулкани та землетруси?

-Це єдиний материк, на якому немає діючих вулканів,а землетруси бувають дуже рідко й не мають

руйнівної сили. Австралія розташована в центрі  Індо- Австралійської літосферної плити. За останні 30 млн. років не зазнавала жодних серйозних тектонічних впливів.

4.Яка платформа лежить в межах Австралії?

Австралійська давня платформа.

5.В яку еру сформувався фундамент Австралійської платформи.?

Архейську та протерозойську ери , або докембрійську.

6.Які тектонічні структури ,ще зустрінемо подорожуючи по тектонічній карті  Австралії?

На заході австралійської платформи в результаті тектонічних рухів сформувався великий щит.

На сході обширний прогин, заповнений осадовими гірськими породами.

Вздовж узбережжя Тихого океану простягається пояс давньої складчастості.

Паралельно до берега з давніх часів почав формуватися Великий Бар’єрний риф.

7.Які ви знаєте закономірності у розміщенні тектонічних структур і форм рельєфу?

Давнім платформам відповідають рівнини.

Поясам складчастості – гірські системи.     

8.Порівняйте особливості тектонічної будови материків Австралії та Африки.

Рельєф материка Австралія. Бесіда.

Робота з фізичною картою Аавстралі.

Ознайомимся з основними формами рельєфу материка .

1.

Які форми рельєфу будуть переважати на території Австралії?

Рівнини майже по всій території.Понад 93% території  розташовано  нижче 600м.

 

 

Низовини – на сході іі на південному сході,плоскогір’я- на заході.               

2.Випереджальне завдання. Повідомлення: «Західно –Австралійське плоскогір’я, Центральна низовина.»

 

Західно- Австралійське плоскогір’я, на поверхню якого майже всюди виходять давні кристалічні породи. Привертають до себе увагу невеликі височини- залишки давніх гір,Айєрс-Рок, або Улуру (Священний),як називають його аборигени. Найбільший у світі останець давньої платформи.Його висота -335м(абсолютна-867м) ,а діаметр- 8 км.Знаходиться у самому центрі Австралії. Під час сходу сонця гора здається коричневою, у  день яскраво- жовтогарячою, під час заходу горить червоним кольором,а вночі-чорна. Тисячі туристів з’їжджаються ,щоб помилуватися незвичайною грою кольорів і розглянути в  печерах давні наскельні малюнки. Також привертає до себе увагу і гора Ольга.Вони нагадують собою гігантські чудовища,які заснули серед плоских розжарених пустель.

Центральна низовина укрита товщею осадових порід: глинами, пісками. Висота її не перевищує 100м, а в районі озера Ейр вона опускається нижче від рівня океану (-16м).

3.Гори.

На сході материка  розташований Великий Вододільний хребет.На південному сході він має найвищу висоту і називається Австралійськими Альпами з найвищою вершиною горою Косцюшко 2228. Утворилися вони у палеозойську еру, герцинську епоху горотворення.

Проблемне запитання.

Чому  в Австралії відсутнє сучасне зледеніння?

Яке коралове утворення знаходяться на сході Австралії?

Порівняйте особливості рельєфу Австралії та Африки.

Практична робота №8

Тема:Позначення на контурній карті  назв основних географічних об’єктів Австралії.

Мета:Позначити основні географічні об’єкти Австралії на контурній карті та запам’ятати їх місце знаходження.

Обладнання: фізична карта Австралії, контурна карта.

Хід роботи.

Наносимо на контурну карту основні форми реллльєфу.

4.Корисні копалини.

Проблемне запитання.

-Де в Австралії геологи мають шукати паливні копалини, а в яких регіонах поклади руд?

Геологи дають відповідь:

Учень:

В розміщенні корисних копалин простежуються закономірності.

Рудні корисні копалини (магматичного і метаморфічного походження) пов’язані з кристалічними породами фундаменту давньої платформи.

Отже ,рудні корисні копалини Австралії приурочені до кристалічного фундамену платформи.

Паливні –осадові до передгірського прогину. Австралія багата на рудні корисні копалини: залізні, нікелеві, поліметалічні, уранові руди,золото, платина, олово. На півострові  Кейп- Йорк залягають найбільші у світі поклади алюмінієвих руд. Поклади  кам’яного вугілля залягають на південному сході в осадових породах передгірського прогину.

Родовища нафти і природного газу розташовані на Центральній низовині та у Басовій протоці. Поблизу міста Кімберлі були знайдені алмази. В Австралії зосереджено 85% світового видобутку опалів ,які видобувають у внутрішніх районах Центральної  низовини.

VI.Закріплення вивченого матеріалу.

Запитання.

-Які тектонічні структури лежать в основі материка?

-Яка залежність існує між розташуванням форм рельєфу на материку і його внутрішньою будовою7

-На які корисні копалини багата Австралія?

-Які галузі господарства ви б розвивали в Австралії з огляду на її мінеральні  ресурси?

Тестові завдання:

1.В основі материка  Австралії лежить:

А  молода платформа

Б  складчастий пояс

В  давня платформа

2. Найвища частина Великого Вододільного Хребта називається:

А  Гори Атлас

Б  Австралійські Альпи

В  Західноавстралійське плоскогір’я

3.Австралійській давній платформі відповідає:

А  Великий Вододільний Хребет

Б  Західноавстралійське плоскогір’я

В Великий Бар’єрний риф

4.Сучасний  вулканізм в Австралії:

А  виникає на сході материка

Б  на півдні материка

В  не відбуваються взагагалі

5.Укажіть правильну характеристику географічного  положення Австралії

А найближчі материки –Африка й Північна Америка

Б повністю розташована в південній півкулі

В перетинається Південним полярним колом

Г усі крайні точки розташовані в Західній півкулі

6 . Родовища  нафти та газу  приурочені до:

А Західноавстралійського плоскогір’я

Б Центральної низовини

В Великого Вододільного Хребта.

VII.Підсумок уроку.

VIII.Рефлексія.

Ми сьогодні ознайомились із тектонічними структурами, рельєфом Австралії. Що найбільше вам запам’яталось?

IX.Домашнє завдання: опрацювати параграф 22, вивчити за картою розміщення тектонічних структур, форм рельєфу, корисних копалин. Випереджальне завдання. Підготувати повідомлення про гідрологічні об’єкти  Австралії

 

 

 

 

 

 

 

                                                                    Урок№3

Тема: Клімат та внутрішні води Австралії.

Мета: повторити основні кліматичні чинники і розглянути їхній вплив на клімат Австралії. Ознайомити учнів із кліматичними поясами, їх характеристикою, розглянути  головні  особливості  розташування і природні умови найбільших річок та озер Австралії.

Розвивати: геопросторове мислення, вміння користуватися  кліматичними схемами, картами атласу; аналізувати й синтезувати до поставлених проблем інформацію, отриману з підручника  та розповідей вчителя й однокласників; виховувати: спостережливість, уважність і допитливість.

Тип  уроку: комбінований.

Обладнання: атласи, підручники, стінні карти Австралії, контурні карти.

                                                                             Хід уроку:

Організаційний момент.

Перевірка домашнього завдання.

1.Гра «Чи знаєш ти карту?»

«Учень –учень».

2.Бліцопитування.

-Охарактеризувати географічне положення Австралії за планом.

-Як сформувалися основні тектонічні структури  Австралії?

-Назвати основні закономірності у розміщенні тектонічних структур і форм рельєфу.

Який рельєф переважає в Австралії?

-Які корисні копалини можна знайти в Австралії?

Знайди помилку.

1.Африка, Австралія- велетенські брили що відокремились від продавнього материка Лавразія.

2.В основі материка лежить докембрійська плита Наска.

3.На щитах, де на поверхню виходять кристалічні породи фундаменту,утворилися низовини.

4.Із заходу до Австралійської  платформи прилягає складчастий пояс, якому відповідає Великий Вододільний  Хребет.

5. Великий Вододільний Хребет утворився в альпійську епоху горотворення.

6.Великий Вододільний  Хребет-це молоді гори.

7.На карті Австралії  чітко вирізняються дві частини рівнинна- на сході та гірська –на заході.

8.Найвища вершина Великого Вододільного Хребта – гора Улуру.

9.Австралія- це материк, де є діючі вулкани.

10.Великий Бар'єрний Риф- має материкове походження.

11.До Центральної  низовини приурочені родовища рудних корисних копалин.

Мотивація навчальної діяльності.

Починаючи своє знайомство з Австраією ви мали змогу переконатися в тому, що це незвичайний для нас  європейців материк. Навіть важко собі уявити ,як  австралійці зустрічають Новий рік у розпалі спекотного літа. Але ж цим незвичайність  материка не закінчується.Послухайте ,як поетеса Ганна Усова пише про Австралію:

Австралія країна навпаки.

Вона під нами, наче дно ріки.

Там вивернутий рік,неначе свита-

У жовтні розквітають там сади,

У грудні там, а не у червні, літо,

Й річки там протікають без води,

Й зникають у пустелі,як німії.

Як пояснити « плутанину» з порами року, вив же знаєте,а що особливого в кліматі материка та куди зникають  його  річки –про це ви дізнаєтесь сьогодні .

Актуалізація  знань  учнів.

Бесіда.

1.Якою ви уявляєте собі погоду Австралії?

2.Які ви знаєте кліматотвірні  чинники?

Вивчення нової теми.

Прийом «Словничок».

Клімат –багаторічний режим погоди на даній місцевості.

Погода- це стан нижнього шару атмосфери(температури,тиску, опадів,напрямку  і сили вітру тощо) у певній місцевості в певний час.

Вітер-рух повітря в горизонтальному напрямку з місць високого тиску до місць низького тиску.

Пасати –постійні вітри в обох півкулях Землі, що дмуть  від 300пн.ш. і 300пд.ш. до екватора.

Західні вітри помірних широт- постійні вітри, що дмуть від 300пн.ш. ,300пд.ш. до 600пн.ш. і  600пд.ш..

Ізотерми-лінії,які з'єднують точки земної поверхні  з однаковою температурою.

Ізобари-лінії, які  з'єднують точки з однаковим тиском на земній поверхні.

Кліматичні пояси –величезні території,в межах яких основні показники клімату майже не змі нюються.

Кліматотвірні чинники.

Робота з кліматичною картою Австралії.

1Кількість сонячної радіації.

Відповідає кліматолог-1.

-Чому Австралія одержує велику кількість сонячної радіації?

Австралія одержує велику кількість сонячної енергії через те, що розташована у тропічних широтах.Вся територія материка знаходиться в жаркому тепловому поясі. Тільки крайній південь острова Тасманія і Нова Зеландія в помірному тепловому поясі.Також протяжність Австралії зі сходу на захід уздовж південного тропіка у півтора рази більша ніж Африка. Тому тут середні температури повітря вищі, ніж у Африці. Кількість сонячної радіації,одержувана континентом становить 140-180ккал/см2 на рік (для порівняння на території України цей показник становить 95-125ккал/см2                              на рік).Максимальна температура +53,30С,Квінсленд. Мінімальна температура -230С, перевал Шарлотти.Австралія найжаркіша частина суші в південній півкулі.

2. Циркуляція повітряних мас.

Відповідає кліматолог-2.

Які вітри і як впливають на територію Австралії?

Південно- східні пасати впливають на східне узбережжя материка. Вони формуються над Тихим океаном , тому приносять насичені теплом та вологою повітряі маси. Тому  східні схили Великого Вододільного Хребта цілий рік отримують  велику кількість опадів. На південну частину острова Тасманія і острів Нова Зеландія впливають  західні вітри, які формуються над Індійським океаном і також приносять опади.

 3. Підстилаюча поверхня.

Відповідає кліматолог-3.

Як рельєф Австралії впливають на клімат?Розміщення на шляху південно –східних пасатів Великого Вододільного Хребта не дає можливості вологим повітряним масам проникнути вглиб материка. На східне узбережжя  Австралії приносить тепло і вологу тепла Східно-Австралійська  течія.На центральних і західних просторах материка панують континентальні  повітряні маси.Опадів випадає менше 250мм.2/3 території материка зай мають тропічні пустелі і напівпустелі. Австралія –рекордсмен серед материків по  сухості.

Поблемне запитання.Чому значні простори материк зайняті пустелями.

3.Кліматичні пояси.

Творча лабораторія.

Робота з картою «Кліматичні пояси і області Австралії.

Територія материка розташовані в трьох кліматичних поясах.

Робота в групах:

1-субекваторіальний пояс

2-тропічний пояс

3-субтропічний пояс

4-помірний пояс.

Робота з підручником. Використовуючи текст параграфа та карти атласу,охарактеризуйте кліматичні пояси і з’ясуйте тип погоди в кожному.

Назва кліматичних поясів

Переважаючі повітряні маси

Типи клімату

Температури річні

Кількість опадів

Режим

Суб ЕКП

Вологі (улітку) –ЕПМ

сухі тропічні (узимку) – ТПМ

Субекваторіальний

+28оС

+24оС

 1000мм

1500мм

Улітку (грудень-лютий)

Середні температури

ТКП

ТПМ

Тропічний континентальний

+32оС

літо

+16оС

зима

200мм

Протягом року

Суб ТКП

Сухі (улітку) - ТПМ

Вологі (узимку) - ППМ

Субтропічний
Середземноморський

Субтропічний континентальний й Субтропічний морський

+24ОС

літо

+12ОС

зима

500 – 600мм

 

Менше 200мм

1500мм

Узимку(червень-серпень)

 

Узимку

 

Протягом року

ППМ

ППМ

помірний

+16оС

+8оС

2500мм

Протягом року

 

 Прийом «Мікрофон».

1.Чому у тропічному і субтропічному кліматичних поясах виділяють кліматичні області?

2.Як сезонність у випаданні опадів відбивається на рослинному і тваринному світі?

Внутрішні  води.

Схема:

Внутрішні води суходолу

                                             Води суходолу                                                    Підземні води

               Природні                                                   Штучні
               1.Річки                                                        1.Канали
               2.Озера                                                      2.Водосховища
               3.Болота
               4.Льодовики
               5.Багаторічна мерзлота

Розповідь учителя з елементами бесіди.

Робота з фізичною картою Австралії.

Скільки річок та озер ми бачимо на карті? Австралія дуже бідна на річки та озера. Найбільша річка материка Муррей з притокою Дарлінг. Найбільше озеро – Ейр.Більшість  річок заповнюються водою після злив, а зникають в сухий період   року.Спекотний клімат,незначне й нерівномірне  випадання  опадів на великій частині матерка   призводить до того,що майже 60% його території  позбавлені стоку.

Робота зі словничком.

«Крік»- у перекладі з англійської мови означає «струмок», «потік». Кріки- це тимчасові водотоки, які наповнюються водою тільки під час короткочасних злив. Найбільший крік Австралії – Куперс-Крік-має довжину-1400км.Починається на схилах Великого Вододільного Хребта, а постійну течію має тільки у верхів’ях. Під час сильних дощів водний потік доходить до озера Ейр.

Гідролог-1 характеристика річки Муррей.

Найбільша річка Австралії Муррей(2570км),площа басейну 1057 тис. км2 .Належить до бассейну Індійського океану.Починається в Австралійських  Альпах, у районі гори Косцюшко. Впадає у Велику Австралійську затоку.У горах зароджуються найбільші притоки- Дарлінг,Гоулберн, Маррамбіджі . Довжина Маррамбіджі-2172км, площа басейну 165 тис.км2. У верхній течії порожниста, у нижній течії має широку долину на плоскій рівнині. Ці річки є найбільш повноводними на початку літа, коли в горах тане сніг та йдуть дощі. Сухої пори року вони дуже міліють,а деякі з приток розпадаються на окремі стоячі водойми. Річки Муррей є основним джерелом водопостачання, у нижній течії використовується для судноплавства.

Гідролог-2 характеристика річки Дарлінг.Найдовша річка материка-2740км, площа басейну-650тис.км2. Належить до Індійського океану. Бере початок на Великому Вододільному  Хребті. Впадає у річку Муррей.Уверхній течії вона порожниста, у нижній-широка долина на рівнині. Основна притока- Пару. Переважно дощове живлення. Під час дощів розливається на десятки кілометрів.У посушливий період частково пересихає. Використовуючи для водопостачання.

Прийом «Мікрофон».

Чому озеро Ейр на карті зображено штриховкою?

Більшість озер Австралії, як і річки, живляться дощовими водами.
Вони не мають ані постійного рівня, ані стоку. Улітку озера пересихають і являють собою неглибокі солончакові западини.
Шар солі на дні іноді досягає 1.5м.
Гідролог 3. Характеристика озера Ейр.
Його площа змінюється в залежності від кількості опадів.
Озеро було відкрите в 1840р. вівчарем Е. Ейроле і пізніше назване його ім’ям. Були часи, коли картографи мали намір вилучити озеро з карт, оскільки воно тривалий час було висохшим.
Однак улітку 1949р. в результаті сильних дощів озеро вперше на пам’яті старожилів наповнилося водою.
Вчитель. Характерною рисою Австралії є наявність великих артезіанських басейнів підземних вод.
Тут розташований один із найбільших у світі Великий Артезіанський Басейн. Він охоплює майже всю Центральну місцевість від затоки Карпентарія до середньої течії річки Дарлінг.
У  районах Західної і Центральної Австралії артезіанські води є майже одним джерелом води.
Підземні води займають більше половини материка.
Водна проблема – одна з найголовніших в Австралії. Це найсухіший материк на землі. Тому на материку дбайливо ставляться до водних ресурсів. Широко застосовується повторне використання води, в окремих районах побудовані опріснювальні установки.

  1.               Практична робота №8

Тема: Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Австралії.
Мета: Позначити основні географічні об’єкти Австралії на контурній карті та запам’ятати їх місцезнаходження.
Обладнання: фізична карта Австралії, контурна карта.

Хід роботи

  1.               Нанести гідрологічні об'єкти Австралї: Муррей, Дарлінг – річки, Ейр – озеро на контурну карту.

Закріплення вивченого матеріалу.

Запитання.

1.'Чому  значна частина материка  Австралії одержує малу кількість  опадів?

2.У яких кліматичних поясах розташований материк?

3.Як розрізняють зиму і літо в субтропічному поясі, якщо температура повітря цих сезонів майже однакова?

4.Порівняйте кліматичні пояси Африки та Австралії?

5.Чому деякі річки на карті зображені пунктиром?

6.Яке озеро в Африці має таке походження,як озеро Ейр?

7.Яке живлення характерне для водних об’єктів Австралії?

Учитель зачитує учням коротку характеристику кліматичних поясів, діти в свою чергу показують різнокольорові  картки з назвами кліматичних поясів.

1.)Територія розташована в області високого атмосферного тиску. Опадів менше 200мм,середня січнева температура +160С.(ТКП-картка зеленого кольору).

2.)Для цієї  території  характерна сезонна зміна повітряних мас. Зима посушлива, літо вологе,середня температура +240С +280С.(Субекваторіальний кліматичний пояс-жовта).

3.) Даний тип клімату характерний для південно-західної частини Австралії. Для неї характерні сухе спекотне літо (+24оС) літо під час панування тропічних мас та більш волога (опадів – 500-600мм) й прохолодна зима (+12оС) зима. (субтропічний середземноморський тип клімату – коричнева картка).

4.) Цей тип клімату характерний для південно – східної частини Австалії. Формується під впливом пасатів. Опадів випадає 1500мм з рівномірним зволоженням протягом року. (субтропічний вологий тип клімату – синя картка).

5.) Для південної частини о.Тасманія та Нова Зеландія харне прохолодне літо (+16оС), теплою зимою (+8оС) та рівномірним розподілом значної кількості опадів (2500мм) протягом року, яку приносить західний вітер з океану. (помірний тип клімату – червона картка).

Підсумок уроку.
Рефлексія.
Що вам найбільше запам’яталося з сьогоднішнього уроку.
Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф підручника.
На контурну карту нанести водні об’єкти Австралії. Скласти порівняльну характеристику внутрішніх вод Австралії і Африки. Підготувати повідомлення про ендемічні види тварин і рослин Австралії та заповідні території Австралії.


 

 

 

 

 

 

 

Урок№4

Тема:Органічний світ Австралії. Природні зони. Зміна природи материка людиною.

Мета: поновити поняття : « природна зона», «ендеміки», « релікти», « заповідник», «національний парк»; формувати систему знань про особливості грунтово-рослинного  покриву і тваринного світу, природні зони Австралії, вплив людини на природу материка;

Сприяти розумінню розміщення природних зон на материку,своєрідності органічного світу;

Розвивати практичні вміння працювати з тематичними картами атласу,різноманітними джерелами географічних знань;

Виховувати цікавість до природи планети.

Обладнання: атласи,підручники, стінні карти Австралії, відеоматеріали, малюнки.

      Хід уроку.

Організаційний момент.

Перевірка домашнього завдання.

Гра «Так чи ні»

Австралія- найпосушливіший материк.

Більша частина території Австралії розташована в помірному кліматичному поясі.

Найбільша кількість опадів випадає на західному узбережжі Австралії.

Більшість річок материка мають льодовикове живлення.

Внутрішні води розміщені рівномірно по території материка.

В  Австралії нараховують значну кількість озер.

Посередині Австралію перетинає південний тропік.

На материку існує проблема водопостачання.

Основні постійні вітри, які впливають на територію Австралії,- південно-східні пасати.

Західні вітри приносять на острів Нова Зеландія і південну  частину Тасманії опади.

Холодна Західноавстралійська течія і високий атмосферний тиск, також  значна протяжність території вздовж Південного тропіка веде до формування пустель.

Кріки пересохлі річища в пустелі.

Кліматичне лото

Поєднати назви кліматичних поясів з основними кліматичними показниками запропонованого поясу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прийом «Ти мені – я тобі»

1.Які області виділяються в тропічному кліматичному поясі? Чи вони відрізняються між собою?

2.Які області виділяються в субтропічному кліматичному поясі? Чим вони відрізняються між собою?

Прийом «Дивуй»

Як змінився б клімат Австралії,якби Великий Вододільний хребет був  розташований на заході,а не сході  материка?

Як змінився б клімат Австралії, якби посередині її перетинав не Південний тропік, паралеллю 500пд. Ш.?

Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Учитель. Із кожним уроком Австралійський континент поступово відкриває вам свої таємниці:

      Особливості клімату та річок материка безпосередньо пов’язані з його геограічним положенням у південній півкулі;

       особливості рельєфу пов'язані із геологічною історією розвитку материка.

Але для європейців,що вперше побачили невідомих тварин та рослин в австралії,дуже довго лишалися незрозумілими причини їхньої незвичайності.

Спробуйте пояснити таку майже казкову своєрідність органічного світу материка.

Актуалізація опорних знань

Бесіда

Як розміщені природні зони австралії?

Які природні зони є на території австралії?

Яка природна зона в австралії займає найбільшу територію?

Вивчення нового матеріалу

Словничок

Ендеміки – рослини та тварини ,які живуть лише в певному , відносно об меженому районі або групі районів.

Релікти – види рослин та тварин,залишки давньої флори та фауни, що збереглися донині.

Скреби – зарості колючих  чагарників або низькорослих дерев (евкаліптів та акацій) з дрібним твердим листям.

Епіфіти – рослини,що живуть на інших деревах,використовуючи їх як місце прикріплення.

Національний природний парк – природноохоронна територія загальнодержавного значення, яка створюється з метою збереження,поповнення та ефективного використання природних комплексів і об'єктів,що мають особливу цінність. У них охорона поєднується з раціональною організацією відпочинку населення та туризму.

Заповідник – ділянка території або акваторії, на якій зберігають весь природний комплекс, заборонена будь - яка господарська діяльність, окрім використання для комплексних наукових досліджень.

Унікальність і своєрідність органічного світу австралії.

Бесіда

Коли розколовя материк гондвана  і від нього відкололася австралія?(близько 180млн. Років тому).

Як розміщений материк австралія відносно інших?(значно віддалений від них).

Чи вплинула значна віддаленість австралії від інших материків на тваринний ірослинний світ?(так).

Випереджальне завдання.

1 – й учень.на материку ростуть 34 тис. Видів рослин, із них 3/4 –ендемічні. Серед ендеміків багато видів евкаліптів і акацій, найтиповіших для австралії сімейств рослин.

Евкаліптів у австралії зростає понад 600 видів . Висота окремих досягає 100 метрів.є евкаліпти низькорослі.один з низькорослих видів евкаліптів називається «тасманський дуб»

Евкаліптові ліси світлі та майже не утворюють тіні. Листя евкаліптів містить цілющі ефірні олії,а деревина дуже міцна. Кожний рік  евкаліпти скидають  кору,щоб та не заважала їм рости. Блакитно-сіре листя евкаліптів надає лісам трохи сумного вигляду, в яких майже немає яскравої соковитої зелені.навіть у найсухіші періоди ці дерева не скидають свого листя,а повертають його ребром до сонця.

      значна висота дерев не пов'язана з погонею за світлом – таким шляхом вони захищають від лісових пожеж.

         ці ліси зосереджені на сході австралії.частина великого вододільного хребта має назву блу – маунтіс (голубі гори). Їх так називають , завдяки голубому відтінку листя евкаліптових лісів, які покривають схили.

2- й учень оскільки клімат значної території австралії відрізняється сухістю, у її флорі переважають посу хостійкі рослини: злаки, евкаліпти, зонтичні акації, пляшкове дерево тощо.

           Пляшкове дерево має широку нижню частину стовбуру, яка різко звужується догори. У дощову пору  року в стовбурі накопичується значний запас вологи, яку дерево використовує в посушливий період.

               акація- це ще один типовий представник рослинного світу австралії. Гілка зквітками срібної акації, зображена на гербі австралії ,є її символом.

             дерева , що ростуть у посушливих умовах, мають сильну кореневу систему, яка на 10 – 20, а іноді й на 30м іде в землю, завдяки  чому вони всмоктують вологу. Їхнє листя обернене до сонця ребром,що сприяє зменшенню випаровування води зїхньої поверхні.

   3 –й учень . Повідомлення про тваринний світ австралії.

Незвичайний вигляд кенгуру вразив перших європейців, які ступили на берег континенту. Кенгуру також  є одним із символів австралії (52види).

       найменші кенгуру завдовжки всього 23см, а найбільші – гігантські руді – до 2м.

         качкодзьоби – дивні тварини, укриті густим хутром, які несуть яйця. Вони тривалий час  залишалися біологічною загадкою. Це дивовижне створіння природи відкладає яйця, як птахи, а вигодовує дитинчат молоком ,як ссавці. Має дзьоб, перетинки між пальцями лап ,як у качки,а хвіст , як у борсука.

         «плюшевими ведмежатами» коалами, які люблять поїсти й поспати, милуються всі любителі живиться евкаліптовими листками. Укритий хутром. Дуже неквапливий у русі.довжина тіла  дорослого коали -50см, маса – до10кг, а в дитинчат при народженні -1,8см і важають вони близько – 5г.досягнувши 7 – 8 місячного віку, дитинчата перебираються із сумки на спину самки. 

Не перестають  дивувати людей і плосконосі ящірки,котрі бігають на двох задніх ногах, і різнобарвні райські птахи,  і папуги, і « колюча» єхидна,яка нагадує їжачка, відкладає яйце та виношує його у сумці.  Дитинча після народження живе у сумці, де живиться материнським молоком.

Різноманітність видів тварин Австралії незначна. Серед звірів тут панують сумчасті. Відсутність хижаків сприяла розвитку їхньої надзвичайної різноманітності. Крім усіх відомих сумчастих- «кенгуру»,коали,тут водяться сумчастий  вовк, кріт, борсук, білка та інші.

А із сумчастих хижаків на острові Тасманія жив сумчастий диявол. Серед  чималої  кількості тварин Австралії 9/10 видів ендемічні.

На жаль, далеко не всі вони можуть конкурувати з « переселенцями».

  Простори Австралії виявилися сприятливими для собак динго, лисиць,пацюків,кроликів,горобців, овець, та інших видів,завезених із інших материків.

Природні зони

Бесіда

Які компоненти містить природна зона?

Від чого найбільше залежить формування природної зони?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з картою «Природні зони Австралії»

Які існують закономірності розташування природних зон Австралії, їх формування?

Робота в групах

Завдання. Охарактеризуйте за певним планом природні зони.

І група – зона пустель і напівпустель.
ІІ група – саван і рідколісся.
ІІІ група – мусонні і субекваторіальні ліси.
ІV група – вологі тропічні вічнозелені ліси.
V група – вічнозелені твердо листі ліси й чагарники та мішані ліси.

Бесіда

  •                  Використовуючи карту «Природні зони світу» порівняйте послідовність і розміщення природних зон Австралії та Африки.
  •                  Установіть подібні та відмінні ознаки.
  •                  Поясніть причини, які їх зумовили.

Зміна природи материка людиною
Учитель. На материку Австралія існує багато проблем, пов’язаних із діяльності людини, що швидко та іноді безповоротно змінює природні ландшафти, порушує рівновагу природних комплексів.
Тому перед Австралією стоять невідкладні екологічні проблеми: її природа потребує охорони.

Робота в групах
Кожна група отримує лист завдання з проблемою, над якою має працювати.  Учні протягом 5 хвилин працюють над завданням, коротко записують інформацію у відповідних таблицях, потім обговорюють результати своєї роботи.

Група І

Проблема

Причини

Наслідки

Збільшення території пустель 25% - території піщаної і кам’яної пустелі

Діяльність людини:

  •                  Знищення трав’яного покриву;
  •                  Надмірне випасання худоби;
  •                  Неправильний обробіток ґрунту;
  •                  Вирубка лісів.

Втрата значних площ сільськогосподарських угідь, лісів.

 

Група ІІ

Проблема

Причини

Наслідки

Зменшення кількості диких тварин

У результаті активного освоєння людиною природних територій, розорювання, розведення домашньої худоби;

Хижацьке полювання, браконьєрство

Зникли деякі види кенгуру, сумчастий вовк, окремі види вомбатів

 

Група ІV

Проблема

Причини

Наслідки

Зменшення лісів.

Лісами вкрито 5,5% - територій.

Діяльність людини:

  •                  Вирубка дерев;
  •                  Пожежі, які охоплюють великі площі;
  •                  Для розширення сільськогосподарських угідь
  •                  Зсуви
  •                  Вимивання грунту
  •                  Збіднення видового складу рослинного і тваринного світу

 

Група V

Проблема

Причини

Наслідки

Кролі завезені у 1859 році, лисиці, горностаї

Діяльність людини

Знищення природних пасовищ;

Знищення рідколісних представників місцевої фауни

 

Заповідні території Австралії

Випереджальне завдання

4-й учень. Перші законодавчі акти з охорони природи Австралії прийняті ще наприкінці XIX ст.., коли стало очевидним, що австралійська природа є унікальною і дуже вразливою.
Ці документи передбачили, головним чином, обмеження вивозу тварин із материка. Для збереження природних комплексів в Австралії створено понад  1200 територій, що охороняються, - резерватів, національних парків і заповідників.
Організовано мережу дослідницьких станцій, які вирішують проблеми попередження ерозії ґрунтів, підвищення їх родючості. Для вирішення проблем водопостачання австралійські вчені досліджують питання створення штучних дощів, опріснення морської води.

Робота з відеоматеріалами

Демонстрація відео про охоронювані території материка.

VI. Закріплення знань

Бесіда

  •                  У чому своєрідність тваринного і рослинного світу Австралії?
  •                  У чому полягають особливості розміщення природних зон на території Австралії? Які природні зони в Австралії займають найбільші площі? Чому?
  •                  Чим пустелі Австралії відрізняються від африканських пустель? Чому пустелями Австралії доводиться подорожувати, озброївшись сокирою або спеціальним ножем?
  •                  Чому австралійський уряд у наш час суворо контролює як вивезення, так і ввезення представників органічного світу на територію материка?
  •                  Чому тваринний і рослинний світ острова Тасманія має як і спільні, так і відмінні ознаки з тваринним і рослинним світом Австралії?
  •                  Які види господарської діяльності людей вплинули на зміну природи Австралії?
  •                  Назвіть національні парки Австралії.

VII. Підсумок уроку

VIII. Рефлексія

Що вам найбільше запам’яталося із сьогоднішнього уроку.

IX. Домашнє завдання

  •                  Опрацюйте відповідний параграф підручника.
  •                  Закінчіть характеристику природних зон Австралії (у таблиці).
  •                  Складіть кросворд із 10-12 запитань за темою «Рослинний і тваринний світ Австралії».
  •                  Використовуючи додаткову літературу, підготуйте повідомлення однієї з тем: «Корінні жителі Австралії – аборигени», «Населення Австралії», «Австралійський Союз – єдина держава на материку».

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Гринько Любов
Додано
26 березня 2021
Переглядів
1281
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку