Урок (відкритий) з географії для 7 класу на тему: "Населення та держави Африки"

Про матеріал

Конспект уроку можна використовувати як для звичайного уроку, так і для проведення відкритого уроку.

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Перегляд файлу

 

Тема: Населення та  держави Африки

Мета: сформувати  в учнів знання про основні раси і народи, етнічний склад населення Африки, сприяти розумінню демографічних проблем та шляхи їх вирішення, характеризувати загальні риси населення материка; сприяти розвитку уваги, пам’яті, логічного мислення, вміння працювати у групі; закріпити практичні навички учнів аналізувати політичну карту материка, роботи з атласом, показати зв’язки України з країнами африканського континенту, розвивати навички самостійної роботи з додатковими джерелами географічних знань; виховувати толерантне ставлення до представників усіх рас і народів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок

Обладнання: підручник  (за новою програмою) «Географія» 7 клас В.М.Бойко, С.В.Міхелі 2016 р., зошити, політична карта Африки, карта «Раси та народи», атлас,  роздатковий матеріал, наочність,  фото, проектор та екран, ноутбук, додаткова література.

Епіграф уроку:

Не так назва важлива для країни

І обриси не так важливі,

Як важливо те, хто в тому краю живе,

Для чого живе і чим живе НАРОД.

Аяльнех Мулату

Ефіопський поет

ХІД   УРОКУ

І. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку(привітання, побажання хорошого настрою)

Вчитель читає вірш «Африка»

 

Африка- цікавий континент.

Тут пригадуємо момент

Він був колискою життя

І дав людині майбуття.

У Єгипті, ми всі знаємо,

Перше чудо світу зустрічаємо.

Це одвічні піраміди,

Історії славні сліди.

Природа континенту є контрастна,

Людина у діяльності над ним не власна

Є зона зливових дощів,

Гірських країн й пустель масив.

Хоч материк і є спекотний,

Тече тут Ніл величний, повноводний.

Сам Лівінгстон тут мандрував,

І серцеАфриці віддав.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вчитель

-Назвіть кількість населення нашої планети на даний час. Які чинники впливають на зміну кількості населення?

- Чому людство розміщується на планеті нерівномірно?

- Які основні людські раси виділяють на Землі?

 

Материк Африка, який ми вивчаємо є надзвичайно різноманітний, цікавий і загадковий. Кожен мандрівник перш ніж здійснити подорож  знайомиться з містом чи країною. Так, як у нас є на уроці гості я пропоную учням класу пригадати найцікавіше про материк, щоб скласти відповідну екскурсійну візитну карту  Африки.

 (учні відповідають по одному або два реченні з усіх вивчених тем)

-А що насправді є візитною карткою материка?

(пустеля Сахара, водоспад Вікторія, вулкан Кіліманджаро )

- Чим ще цікавий материк?

Давайте пригадаємо з шостого класу:

Яка чисельність населення світу?

Що таке густота населення?

Чому люди різні за зовнішнім виглядом в усіх куточках Землі?

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Вчитель

Сьогодні на нашому уроці ми продовжимо вивчати материк – Африка. Розглянемо географічне положення, формування та економічний розвиток країн материка. Ознайомимось із основними расами  і народами, етнічним та релігійним складом населення материка. Також звернемо  увагу на розвиток мистецтва, культури, традицій населення. Здійснимо віртуальну туристичну поїздку до деяких країн Африки.

Відео-екскурсія. Фільм «Африка» учні переглядають під коментування вчителя.

 

IV.Вивчення нового матеріалу

Вчитель

Девіз уроку:

Слухати – уважно,

Думати – швидко, Відповідати – чітко!

Розповідь вчителя

Африка – це другий за розміром материк Землі, на якому розташовано більше ніж 50 держав із населенням близько 800 млн.осіб. Це один із найдавніших  материків Землі. Багато вчених вважають, що її східна частина була батьківщиною людини. Саме тут під час археологічних розкопок були иявлені численні знахідки, що свідчать про перебування перших людей, які жили більше ніж 2 млн. років тому. Зараз на материку живуть представники трьох рас, трьох релігій. Африканські країни дуже розрізняються за багатьма особливостями: ГП, природними ресурсами та природними умовами, рівнем економічного розвитку.

 

Прийом «Домашня заготовка»

Вчитель

На уроці виступлять учні, які будуть демографами, етнографами, країнознавцями, мистецтвознавцями, економгеографами. Вони зібрали інформацію із географічних збірників, довідників та інтернету про історичний розвиток материка та формування країн, демографічні процеси, економічний розвиток, формування мистецтва, традицій. Також представники туристичного агентства «Сафарі» ознайомлять нас туристичними та розважальними центрами Африки.

Перед тим як почнемо працювати, зверніть увагу на зразок таблиці ( на дошці) яку ви будете заповнювати  під час уроку(учні отримують аркуш з таблицею).

 Таблиця

1.

Кількість населення на материку

 

2.

Раси

 

3.

Народності , народи

 

4.

Середня густота населення

 

5.

Найменш заселені території

 

6.

Найбільш заселені території

 

7.

Міста – мільйонери

 

8.

Тривалість життя

 

9

Релігія

 

10.

Кількість країн

 

11.

Розвинені країн

 

12.

Країни , що належать до «поясу бідності»

 

13.

Які культури вирощують у с/г

 

 

-Виступ учня-демографа

-Другий учень-демограф

(Виступи)

Вчитель: давайте перевіримо, що ви записали до таблиці

Запитання

1.Яка кількість населення проживає в Африці?

2.Яка тривалість життя?

3.Яка середня густота населення? (на 1 км.)

4.Покажіть на карті найменш заселені території материка

5.Покажіть найбільш заселені території

Вчитель

Далі запросимо етнографа, який продовжить розповідь про африканські народи. Не забувайте записувати дані до таблиці.

 

-Виступ учня-етнографа.

Вчитель: про розвиток і формування політичної карти Африки нам розповість країнознавець

 

Випереджувальне завдання.

Вчитель: на с.87 підручника є запитання:Поміркуйте, чому офіційною мовою в багатьох країнах Африки є англійська і французька?(відповідь дається після прослуховування інформації).

 

-Країнознавець (виступ учня)

Запитання:

1.Які країни Африки не були колоніями?

2.У якому році країни Африки здобули незалежність?

3.Відповідь на випереджувальне завдання.

 

-Економгеограф (виступ учня).

 

Вчитель:Перевіримо, що ж ви записали до  таблиці

1.Які країни Африки є найбільш розвиненими?

2.Які країни належать до «поясу бідності»?

3.Які с/г культури поширені?

4.Назвіть провідні галузі промисловості

5.Які види транспорту найпоширеніші?

 

Робота з контурною картою.

Позначення на карті «поясу бідності»(відсталі країни) і найбільш розвинених.

 

Вчитель: А зараз ми прослухаємо розповідь про розвиток мистецтва в Африці.

-Мистецтвознавець (виступ учня).

 

V. Закріплення  вивченого матеріалу.

- Перевірка правильності заповнення учнями таблиці.

-ВІКТОРИНА

1.Який народ проживає у вологих екваторіальних лісах?

2.Прредставники яких рас населяють континент?

3Кого називають «невтомними бігунами саван»?

4. У якому році всі країни здобули незалежність ?

5. Хто такі мулати??

6.Який народ проживає у складних природних умовах котловини Калахарі?(бушмени)

7.У якого народу фінікова пальма використовується як їжа, корм, при будівництві житла?

8. Чим розплачуються на базарі ефіопці замість грошей?

9. Який народ проживає в Сахарі?(туареги)

 

 

- СЕНКАН (до теми «Африка») усі разом на  дошці

Прогнозований результат:

АФРИКА

Спекотна,дика,

Дивуєш,полюєш, захоплюєш,

Ти закликаєш до пригод,

Сахара

- Прийом «Домашня заготовка»

Учні «агенти» туристичної фірми «Сафарі» ознайомлюють, як можна здійснити подорож по Африці.

1-й учень. Єгипет

2-й учень. Вас запрошує Південна Африка.

3-й учень знайомить з цікавою інформацією про найпопулярніші туристичні маршрути та національні парки Африки (Масаї-Мара –Кенія, Національний парк Крюгера- ПАР, Нгоронгоро – Танзанія). Після цього учні роблять наклейки на політичній карті, таким чином створивши туристичну карту Африки(на політичній карті клеються стікери).

 

VІ. Підсумок уроку

-Метод «Мікрофон» (спочатку учні, потім гості);

-Оцінення учнів;

-Домашнє завдання: Параграф 19,20; підготуватися до тематичного оцінювання з теми «Африка»; написати у зошиті твір «Три дні в Африці».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Виступ учня – демографа

Африка – це материк , на якому зародилося життя .У Східній Африці археологи знайшли    рештки прадавньої людини і знаряддя її праці , вік яких близько 2,7 млн. р. Ці знахідки найдавніші на нашій планеті . Тому материки вважають батьківщиною людства .

Африки – один з найбільш населених материків . За кількістю населення , як і за площею , вона посідає друге місце після Євразії . Населення Африки становить понад 800 млн. осіб . В Африці живуть народи всіх трьох головних рас . Представники негроїдної , європеоїдної монголоїдної рас . Більша частина населення сформувалася в результаті поєднання різних рас .

Більшу частину материка населяють представники негроїдної (екваторіальна) раси . В умовах палючого сонця їхня шкіра набула темного кольору , яка зумовлена наявністю меланіну – речовина , яка захищає організм від шкідливого сонячного випромінювання , опіків . У негроїдів широке , плоске обличчя , товсті губи , кучеряве волосся . До негроїдів належать мешканці Східної Африки – тутсі , масаї – зріст , яких близько 2 м. У вологих екваторіальних лісах живуть пігмеї – найменші люди нашої планети , зріст 130 см. У басейні Нілу – нілоти , на берегах Індійського океану живуть – суахілі . До представників монголоїдної раси належать Ефіопи , які мають світлий колір шкіри з червонуватим відтінком . Також на півдні материка живуть бушмени і геттентоти – вони низько рослі , мають жовтувату зморшкувату шкіру , вилицювате обличчя – робить схожими на монголоїдів .

Представники європеоїдної раси живуть на півночі Африки . Це араби (алжирці , єгиптяни , марокканці ) – говорять арабською мовою і бербери – світлий , але досить смаглявий колір шкіри . Європейці теж проживають на території материка це нащадки , голандських , англійських , німецьких , французьких переселенців . Мулати – походять від нащадків змішаних шлюбів європейців з місцевим населенням.

Другий учень -  демограф

Населення Африці збільшується щорічно на 10 млн. осіб . Але в африканських країнах найменша тривалість життя . Понад 40 % африканців живуть у середньому менше 40 років . На останньому місці за тривалістю життя перебувають Замбія й Зімбабве -32 і 33 роки . Ці країни розташовані в «епіцентрі» поширення СНІДУ , також коротка тривалість життя в Свазіленд , Лесото , Ботсвана .

В Африці низька середня густота населення – близько 20 осіб/км , найменша густота (1 чол/км) – пустельні райони , пів Сомалі . На материку населення розміщується дуже нерівномірно . Найзаселеніші узбережжя океанів і Середземного моря , долина річки Ніл , узбережжя Гвінейської затоки , де розташовані міста і промислові підприємства , розвинута торгівля .

Більша частина населення Африки (70%) проживає в сільських поселеннях . На материку нараховується 20 міст – мільйонерів (Каїр , Александрія , Аддіс-Абеба ,Йоганнесбург ).

Країни Африки неоднакові за кількістю населення . У країнах : Нігерія , Кенія ,Єгипет ,Танзанія , Демократична Республіка Конго , Ефіопія , ПАР – проживає понад 30 млн. осіб .

Африканці сповідують різні релігії : є мусульмани , християни , буддисти , іудеї , а також прихильники специфічних , язичницьких племінних вірувань

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 Етнограф

Африки відрізняється великою різноманітності етнічного складу населення – тут намічується більше ніж 200 народностей , тому в регіоні переважають багатонаціональні держави . Найчисленіщі народи – араби , банту , конго , йоруба , фульбе , сомалі , ібо , нілоти , шона ,бушмени . У будь-якій країн Африки живуть десятки різних народів і племен , усі вони мають свою мову , традиції , спосіб життя . Деякі з них вже склалися у великі нації , але більшість знаходиться ще на рівні народності , зберігаються і пережитки родоплемінного ладу . Спадщиною колоніальною системи є і те , що офіційним мовами більшості країн Африки залишаються : англійська , французька , португальська .

У багатьох країнах світу люди донині носять традиційний одяг . Такий одяг краще пристосований до умов і клімату .

Життя пустелі носять тонкий вільний одяг , який захищає їх від спеки . Люди з племен туагерів , які мешкають у Сахарі , закривають обличчя й голову , щоб захиститися від палючого сонця й піску , який розносить вітер . У багатьох африканських країнах вдягаються в яскраві різнокольорові тканини : обмотують їх навколо тіла . У жарких вологих джунглях живуть племена , які ходять в одних набедрениках . Вони часто натирають шкіру соком різних рослин , щоб відлякувати комах – кровососів . Чоловіки племені нуба  із Судану розфарбовують свої тіла , щоб мати вигляд сильних і здорових . Жінки   племені масаї зі Східної Африки носять намисто зі скла . Деякі з них вдягають на руки й ноги металеві кільця , а заміжній жінці взагалі не можна показуватися на людях без сережок у вухах .

У кожній крайні є власні гроші – їх називають національною валютою . Племена бушменів , які живуть в пустелі Калахарі грошима майже не користуються . Вони добувають собі їжу на полюванні , самі будують своєї житло та шиють одяг зі шкіри звірів . На ринку в ефіопській пустелі покупці розплачуються за необхідний їм товар сіллю , яка тут відіграє роль грошей .А важкі золоті сережки , які носять дівчата племені фулани складають все багатство їх сімей . Якщо родичам знадобляться гроші,  вони продадуть частину золота з їхніх вух .У більш розвинених країнах Африки своя валюта .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Країнознавець :

Майже 50 років тому більшість держав континенту були колоніями могутніх європейських держав : Франції , Великої Британії , Бельгії , Португалії , Іспанії , Італії. Вони довгий час черпали з континенту золото , слонову кістку , цінну деревину, корисні копалини , рабів . Загарбали територію материка і розділили на колонії . Народи Африки тривалий час боролися проти загарбників . З 1960 р. африканські народи стали незалежними . Тільки чотири країни : ПАР , Єгипет , Ефіопія , Ліберія – не були колоніями . Нині на африканському континенті налічують 54 незалежні держави . І хоча вже немає колоній , деякі з них і донині перебувають в економічній залежності від колишніх власників . Колонізатори залишили в спадок господарську відсталість народів , голод , хвороби , злидні . Тривала колоніальна залежність призвела до крайньої економічної відсталості країн . Політична нестабільність характерна для багатьох з них і сьогодні . Слаборозвинуті африканські держави перебувають під економічним і політичним впливом розвинутих країн . Рівень життя африканського населення 75% якого проживають у селах – надзвичайно низький . У багатьох країнах залишаються нерозв’язаними міжетнічні питання , а це призводить до військових конфліктів , що набули вигляду довготривалих громадських воєн . (Сомалі , Бурунді , Судан , Руанда , Ліберія , Мозамбік)розвивається підприємство (Сомалі) .

Проте останнім часом життя в країнах Африки значно поліпшується . Важливу роль  в урегулюванні всіх конфліктів , що виникають на материку відіграє міжнародна організація ООН . Запроваджується безкоштовна освіта , медична обслуговування , будуються коледжі , університети , транспортні зв’язки , туристичні центри .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Економгеограф

З економічної точки зору Африка залишається найбільш відсталими континентом. У всіх цих країнах дуже низький рівень розвитку економіки поєднується зі швидким ростом населення . Своєрідний «пояс бідності» протягнувся через весь континент між 20 пн. ш., і 10 пд. ш. у чистій  природній  зоні Сахель . До нього належить Гвінея – Бісау ,Сьєрра-Леоне, Буркіна-Фасо , Демократична Республіка Конго , Танзанія , Бурунді, Кенія , Ефіопія , Еритрея , Сомалі ,низький розвиток господарства , велика смертність .

Найрозвиненішими серед африканських країн є держави ПАР , Алжир , Лівія, Єгипет , Марокко , Туніс . Усі країни мають вихід Середземного моря , що впливає на їхні торгівельні відносини з європейцями . Вони постачальниками нафти і природного газу , туристичних послуг , с/г продукції , товарів легкої промисловості . На півдні материка є високорозвинена Південно Африканська Республіка , яка є економічним гігантом Африки .

Вона входить до 20 найбільш розвинутих держав світу . Процвітаючого вона стала завдяки добувній промисловості , розвитку великих фермерських господарств .

Основою економіки майже в усіх країнах материка є с/г. Розвиток  його дуже відсталий використовується здебільшого ручна праця , а не сучасна техніка . Населення вирощує пшеницю , кукурудзу , бавовник ,арахіс , банани , апельсини , виноград , просо , сорго , сизаль ,   тютюн , кориця , агава , гевея . Рослинництво сприятливо вивозиться в інші країни світу .

Тваринництво менш розвинуте , ніж рослинництво . Розводять кіз , верблюдів , велику рогату худобу , ферми по розведенню крокодилів . Неконтрольоване випасання худоби призводить до ерозії грунтів . Бідною африканського с/г є стихійні поширення шкідників .

Провідні галузі промисловості – легка і харова , які задовольняють потреби галузі , як машинобудування і хімічна ,майже не розвинута . Швидкими темпами  розвивається видобувна промисловість . На  світовий ринок африканські країни постачають алмази , золото , руди кольорових металів , нафту фосфорити , мідь .(ПАР , Нігерія ,Лівія , Замбія , Конго).

Транспорт   в Африці розвинутий недостатньо . Річковий слабо розвинутий через порги і водоводи , проте використовують частково річки Ніл , Конго , Нігер. Для внутрішнього перевезення користуються послугами транспорту , а для зщовнішніх – морського . Донині велику роль відіграє гужовий і річковий .

Більшість країн не можуть забезпечити своє населення необхідними продуктами харчування , промисловість виробами , змушенні імпортувати їх , деякі отримувати іноземну допомогу . Головним зовнішньо торгівельним партнером – розвинуті держави Європи ,США ,Японія . Також більшість країн континенту підтримують з нашою державою постійні торгівельно-економічні та науково-технічні зв’язки . Основними торговими партнерами України є Єгипет , Лівія , Гвінея , Марокко , Кот-дівуар .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

Мистецтвознавець :

Мистецтво знавець зовні вражає багатьох своїми незвичними формами , мистецтво небагатьох країн так багате на матеріали , як воно . Це мистецтво не має собі подібного ніде на земній кулі . Скільки різних чужоземних впливі не пройшло через Африку , але все це не знищило негритянського мистецтва . Різьбленні вироби майже в недоторканості зберегли старі традиції та відчуття й розуміння краси .

З ХІІІ ст. в Африці у великій кількості виготовлялися бронзові голови заввишки 50 см. , пов’язанні з культом предків , дощечки з рельєфним зображенням , які служать для прикрашання царського будинку, статуетки вельмож , воїнів . Виготовляли прикраси із серебро , золота , кісток.

Найбільшої художньої досконалості в мистецтві народів Африки досягло різьблення по дереву . Різьбленим зображеннями покривають статуетки людей і тварин , які мають за африканським віруваннями магічну силу .

Африканці велику увагу приділяють грі на музичних інструментах , які самі їх створюють .

Серед музичних інструментів найбільш поширеними є барабани . З ними народи Африки закликають дощ , ідуть на полювання , захищають свої землі , використовують барабан і в багатьох культових обрядах . Гра на барабані є справжнім музичним закликанням . Під час гри на барабані африканці уявляють себе мужніми , і спокійними , упевненими і хоробрими , як лев перед полюванням . Є судальний барабан «таблі» - один з найменших . Часто використовують африканці музичний інструмент бірімбао . Зовні він нагадує звичайний лук з кабаком.

Мистецтво Африки – є однією зі сфер людської діяльності , в естетичних категоріях якої найбільш досконало відбиває людська уява , природа .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

Таблиця

1.

Кількість населення на материку

 

2.

Раси

 

3.

Народності , народи

 

4.

Середня густота населення

 

5.

Найменш заселені території

 

6.

Найбільш заселені території

 

7.

Міста – мільйонери

 

8.

Тривалість життя

 

9

Релігія

 

10.

Кількість країн

 

11.

Розвинені країн

 

12.

Країни , що належать до «поясу бідності»

 

13.

Які культури вирощують у с/г

 

 

Таблиця

1.

Кількість населення на материку

 

2.

Раси

 

3.

Народності , народи

 

4.

Середня густота населення

 

5.

Найменш заселені території

 

6.

Найбільш заселені території

 

7.

Міста – мільйонери

 

8.

Тривалість життя

 

9

Релігія

 

10.

Кількість країн

 

11.

Розвинені країн

 

12.

Країни , що належать до «поясу бідності»

 

13.

Які культури вирощують у с/г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\infiniti\Desktop\-14-638.jpg

C:\Users\infiniti\Desktop\4b28349e73f8.jpg

Ритуальні танці

C:\Users\infiniti\Desktop\Без названия.jpg

Житло

 

 

C:\Users\infiniti\Desktop\images.jpg

C:\Users\infiniti\Desktop\a5e56774799afbd7af08f6fa1528f9c4.jpg

 Жінки

C:\Users\infiniti\Desktop\e0a27c.jpgC:\Users\infiniti\Desktop\pigmei_coll13578.jpg

Тутсі і пігмеї (найвищі і найнижчі люди)

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
393
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку