Формування усвідомленого розуміння поняття «людина», унікальності, цінності. Довести ідею неповторності й унікальності кожної особистості, допомогти кожному з учнів знайти в собі те, що відрізняє їх від інших.
Виховна година (7 клас)
Тема: «Цінність людини – в її унікальності!»
Мета:
Обладнання: стікери, постери-самореклами.
Епіграф уроку: «Пізнай самого себе». Афінський філософ Сократ
Хід заняття
І. Організаційний момент
Я рада бачити тих встають по черзі ті, кого стосується вітання), ….
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
У мене в руках чарівна скринька, а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати про те, що там побачили, аж доти, доки всі найцікавіші і найсміливіші не зазирнуть до скриньки(на дні скриньки дзеркало).
(Діти по черзі заглядають у скриньку).
«Пізнай самого себе» - цей вислів приписують афінському філософу Сократу. котрий жив ще у І сторіччі до н. є. З тих часів минуло дві з половиною тисячі років. Але й сьогодні багато філософів вважають що головне завдання, яке стоїть перед ними, - це дати відповідь на запитання:
Повідомлення теми та мети уроку.
Тому тема нашої виховної години сьогодні дещо незвичайна: «Цінність людини – в її унікальності!»
Мета – довести ідею неповторності й унікальності кожної особистості, допомогти кожному з вас знайти в собі те, що відрізняє вас від інших.
ІІІ. Основна частина уроку
Щойно народжене дитя – уже людина. І малюк, і підліток, і юнак – людина. Один, виправдовуючи свої помилки, промовляє: «Я ж тільки людина». Про іншого, захоплюючись силою чи розумом, умілістю, величчю чи благородством, говорять: «Оце людина!».
І я певна, що в кожному з вас є щось цінне, особливе, унікальне, цікаве й дивне. Тільки важко в собі це побачити.
Притча. Ось послухайте притчу про вільну людину.
Одна людина не мала, що втрачати, тож цим пишалась і вважала себе вільною.
«Мені нічого утрачати, — говорила вона. —- Мені нічого втрачати!»
Якось вона захотіла побачити себе. Поглянувши на чисту поверхню озера, вона дуже здивувалася, тому що вода відображала тільки небо і хмари.
«А де ж я?» — розлютилася людина.
«А тебе немає», — відповіло озеро.
Щоб така страшна річ не сталася з нами, ви дома мали виготовити постери-самореклами, де записали, зобразили, показали свою унікальність. Та представлятимете ви їх наприкінці уроку. Можливо дещо прийдеться добавити протягом уроку.
Чи знаєте ви, що особистість кожного з нас характеризується п’ятьма складовими.
Фізичний аспект - це наше тіло: шкіра і все, що під нею, а також наші фізичні характеристики і дії, наприклад, сила м’язів, витривалість, гнучкість.
Емоційний аспект - це наші почуття: гнів, любов, сум.
Соціальний аспект – це наша взаємодія з іншими людьми. Здатність співчувати, поважати, відстоювати свою точку зору.
Розумовий аспект - це наше мислення, здатність розуміти, розмірковувати, і розв’язувати проблеми,творчість і кмітливість.
Духовний аспект – це уявлення про віру, про сенс життя, моральні цінності людини.
І ми у кожному з цих аспектів маємо щось своє, унікальне.
Зараз ми проведемо кілька вправ, які допоможуть вам знайти в собі задатки до якихось видів діяльності, про які раніше ви не здогадувались.
Вправа - розминка «Рима до слова»
Пропоную розбудити в собі талант поета. Прошу назвати риму до даного слова (сонце, рік, поле,…)
Вправа «Нові застосування старим речам»
Для чого ще може пригодитися непрацююча лампочка, списана ручка, диван?
Вправа «Я так бачу»
(вчитель малює, наприклад, хвилясту лінію, учні кажуть,що вони бачать річку, стежину,черв’яка,нитку, …)
Ріпка
Зараз ми пошукаємо майбутніх акторів у нашому класі. Розберемо ролі. Коли чутимете згадку про свого персонажа, кажете ключову фразу і відповідний рух.
Приміром, ріпка - «оце так!», дідусь - «так, так»,бабуся - «ой, ой!», внучка - « Я готова», Жучка - «не зрозуміла», кішка - «краса», мишка - «пі-пі-пі, зараз витягнемо».
Посадив дідусь ріпку. Виросла ріпка велика-превелика. Став дідусь ріпку з землі тягти.
Тягне – потягне – витягти не може.
Покликав дідусь на поміч бабусю. Бабуся за дідуся, дідусь за ріпку:тягнуть – потягнуть – витягти не можуть.
Покликала бабуся внучку. Внучка за бабусю, бабуся за дідуся, дідусь за ріпку: тягнуть – потягнуть – витягти не можуть.
Покликала внучка Жучку. Жучка за внучку, внучка за бабусю, бабуся за дідуся,дідусь за ріпку: тягнуть – потягнуть – витягти не можуть.
Покликала Жучка кішку, кішка за Жучку, Жучка за внучку, внучка за бабусю, бабуся за дідуся, дідусь за ріпку: тягнуть-потягнуть — витягти не можуть.
Покликала кішка мишку. Мишка за кішку, кішка за Жучку, Жучка за внучку, внучка за бабусю, бабуся за дідуся, дідусь за ріпку: тягнуть – потягнуть — та й витягли ріпку!
Чи не задумувались ви, що можливо, деякі наші сторони особистості краще видно зі сторони. Тому пропоную вам записати на стікері риси характеру сусіда, які вам подобаються.
А тепер обміняйтеся записами і приклейте стікер на свій постер-саморекламу.
Подумайте, згадайте, що чули на уроці і допишіть ще речення-два,якщо потрібно.
А зараз найцікавіше. Пропоную представити свої постери-самореклами, які у вас вийшли. Поділіться з нами інформацією, яка для вас є дуже цінною, а для нас надзвичайно цікавою.
(Учні представляють свої постери. Однокласники дають запитання, обговорюють. Вчитель допомагає краще розкрити різні грані унікальності, дещо додає, підбадьорює.)
IV. Висновок
Сьогодні ми з’ясували, наскільки особлива та унікальна природа людини. Ваша особистість є цінною перш за все тому, що не існує нікого в світі, хто б повторював вас до дрібниць Вам ніколи не знайти людини, яка мала би ті самі відбитки пальців, як і ви. Генетична інформація в ДНК ваших клітин є унікальною і неповторною. Не буває людей з абсолютно однаковими почуттями і думками. Саме це робить кожну людину унікальною і особливою.
На завершення послухайте історію «Незвичне пограбування» і поміркуйте,що ж означає «бути особливим». Два хлопці у великому місті потайки пробралися у приміщення універмагу. Коли, через кілька годин, вийшли, обидва вдоволено посміхались, хоча не вкрали жодної речі. Те, що вони скоїли, було набагато гірше. Вони пройшли по усіх відділах, міняючи на товарах цінники. Наступного дня все в універмазі почалося як завжди. Лише через 4 години було помічено, що усі цінники на товарах переплутані.
Деяким покупцям пощастило - вони придбали коштовні речі за безцінь. Іншим не поталанило, і вони заплатили значні суми за речі, які того не варті.
Обговорення історії
Оскільки наша поведінка залежить від того, як ми самі до себе ставимося та від ставлення до нас інших людей, нам слід навчитися адекватно визначати нашу справжню цінність. Це означає, що ми повинні добре знати, якими якостями ми наділені, щоб не дозволяти ні самим собі, ні оточуючим повісити несправжні «цінники»
V. Рефлексія (перегляд відео)
VІ. Домашнє завдання
Пам’ятка дітям:
Пам’ятайте про свою унікальність! Цінуйте кожну мить, кожну людину! Адже кожен з вас НЕПОВТОРИЙ!