5 клас
Тема: Декор інтер’єрів зорельота
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з поняттям орнамент ,його видами, із особливостями узагальнення та стилізації природних форм, розвивати вміння створювати орнаменти різних видів, перетворювати реальні форми на декоративні, прищеплювати учням естетичне ставлення до творів народного ДПМ.
Формування ключових компетентностей: уміння вчитися, комунікативної, інформативної, культурологічної.
Матеріали для уроку: папір кольоровий або білий, ножиці, клей, простий олівець, мобільний телефон.
Обладнання: матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи витинанка. І. Колтун Декоративна тарілка. Інтер’єр громадської споруди в Детройті (США). В. Панко. Розпис печі в українській хаті. Витинанки В. Корчинського, Т. Крамаренко.
Тип уроку: комбінований.
Скарбничка мистецької мудрості
Візерунок — малюнок, що є сполученням ліній, кольорів, тіней тощо.
Декор— поєднання елементів, призначених для прикрашання.
Орнамент — візерунок або група візерунків, створений повторенням і чергуванням елементів. Орнамент може складатися з одного або кількох декоративних елементів.
Ритмічна сітка (допоміжні лінії, за якими виконується ритмічний візерунок) може бути квадратною, прямокутною, ромбовидною. Найчастіше ритмічні візерунки використовують під час створення малюнків для тканин і шпалер. Використовують ритмічні сітки також в архітектурі.
Рапорт- частина орнаменту, що повторюється.
Хід уроку
Організаційний момент
Організація робочих місць. (Спрямування уваги учнів на підготовку матеріалів до уроку).
Для того, щоб роботи ваші були вдалими, а настрій чудовим і контрастним пропоную вам зробити вправу «Казанок відмінного настрою».
Піднімаємося із стільчиків та імітуємо: відкриваємо кришку казанка і кладемо туди позитивні емоції: радість, посмішку, творчість, пустощі, жарти, добро, додаймо небесної синяви та пару сонячних зайчиків, покладемо ще свої кращі сни та лагідний голос мами. Закриваємо кришку, тримаємо казанок обома руками, підтрушуємо його, щоб усе перемішалося.
Інтерактивна гра «Давайте сперечатися» або ХМАРА СЛІВ
Це суміш глини, смальцю, олії чи бджолиного воску та барвників. (Так).
3. Повідомлення теми і мети уроку.
Декор інтер’єрів зорельота. Сьогодні ми будемо з вами вчитись вирізати витинанку.
4.Мотивація.
Перша зупинка “Казкова”
А помандруємо ми нашому зорельоті і проведемо урок у формі подорожі по “Країні народного мистецтва”. (Вчитель виставляє на стіл назву зупинки)
Сьогодні ми з вами, любі діти, завітаємо в українську хату:”…білу, з солом’яною стріхою, що поросла зеленим оксамитовим мохом, архітектурну праматір пристанища людського, незамкнену, вічно одкриту для всіх без стуку в двері… бідну, ясну, як добре слово, і просту, ніби створили її не робочі людські руки,а сама природа, немов виросла вона, мов сироїжка в зеленій траві, - так про неї згадував Олександр Довженко в своїй повісті “Зачарована Десна”.
5 .Вивчення нового матеріалу. Отже, тема нашого уроку “ Декор інтер'єрів зорельоту.”
Наш зореліт узяв курс на планету, де відбувається Міжгалактичний мистецький фестиваль. Усі учасники подорожі з нетерпінням чекають прибуття. Треба підготуватись до свят та прикрасити зореліт. Інтер’єри космічного корабля прості та суворі. Орнаментальний декор допоможе зробити його веселішим і красивішим.
(Ми ,звичайно, пам'ятаємо, що інтер’єр - це внутрішній вигляд приміщення).
1.Відкрийте підручники на с.134 та знайдіть відповідь на питання-Що таке орнамент?
Види орнаменту.
Орнамент-візерунок, побудований на ритмічному повторенні однакових елементів. Геометричний створюється на основі геометричних форм.
Рослинний - складається із стилізованих рослинних мотивів. Тваринний(зооморфний)-із стилізованих зображень тварин.
Стилізація-це спрощення. Буває також стрічковий, коли розміщується у смузі та сітчатий - коли ряди смуг поєднуються у орнаментальній площинній композиції.
Визначьте види орнаменту на с.134-135.
Самостійно опрацюйте с.136,137. Практичне завдання на с.138.
Ви мене можете запитати: а при чому тут українська хата? Навіщо ви на початку уроку прочитали рядки О. Довженка?
А ось чому:ми сьогодні наш зореліт прикрасимо так, як прикрашали українську світлицю у давнину. Прикрашали її не тільки розписами, а й витинанками.
Є пісні про квіти,
Є про вишиванку,
Та чомусь немає
Їх про витинанку.
А колись ,бувало,
У кожній оселі
Стіни прикрашали
У свята веселі.
Чистий лист паперу
У руках я маю,
Відпускаю думку,
Хай собі гуляє.
Ножиці –за нею!
Просиджу до ранку,
Щоб не загубилась
Рідна витинанка.
Презентація.
Слайд 1.Спочатку поговоримо про історію витинанки. Перші вироби, прикрашені аплікацією(сідла коней, прикрашені аплікацією із шкіри, намети, дерев’яні колоди, із зображенням півнів із шкіри) знайдені під час розкопок ще у 5-3 ст. до н.е.
В епоху середньовіччя особливою популярністю користувалися так звані сицилійські сукна- витяті візерунки з оксамиту на фоні атласу. На зміну ажурним візерункам зі шкіри та тканини прходять витинанки із паперу. Вони з явилися в Китаї у 5-12 ст. Готуючись до свята весни, китайські жінки виготовляли візерунки з квітами, виноградом, метеликами, рибами. У дні свята весни прикрашали вікна оселі, звідси і походить назва ”чхуан-хуан” (віконні візерунки).
Слайд 2.В Україні ж зажили слави народні паперові прикраси, зявившись десь у середині 19 ст. Якщо раніше хати топились по-чорному, то тепер селяни швидко відчули естетичне задоволення від чистої хати, яку білили, мазали. А також оздоблювали витинанками. Ними прикрашали полички, сволоки, стіни, горшки для квітів.
Слайд 3.Розквіт українських витинанок приходиться на кінець 19- початок 20 ст. Із села вони переходять у місто завдяки міграції населення. У міських квартирах з являються паперові серветки, фіранки. У деяких школах вводили знайомство з витинанкою як предмет. Навіть художник І. Репін, за його визнанням, прилучився до живопису саме з витинанок, які вирізував разом з сестрою. Щороку перед Великоднем кожна сім я чепурила свою хату. Старі витинанки вишкрябували і спалювали в печі.
Слайд 4.У кінці 19 ст. у Тернополі, у Львові та в Букачі пройшли етнографічні виставки, багато з цих експонатів зберігається у Львівському музеї українського мистецтва.
Слайд 5.Види витинанок(кластер).
Фізкультхвилинка.
Практична робота.
1.Стрічкова витинанка.
Технологічна картка
1.Візьміть аркуш тонкого білого паперу завдовжки 28-30 см.Зігніть його так, щоб утворилось 8 частин.
2.Нанесіть простий малюнок.
3.Виріжте ножицями по контуру.
2.Витинанка “ Ангел”.
Технологічна картка
1.Скласти аркуш наполовину.
2.Простим олівцем намалюйте ангела.
3.Виріжте ножицями.
3.Квадратна витинанка.
Технологічна картка
1.Виріжте квадрат ,зігніть його по діагоналі, потім ще раз, і ще.
2.Простим олівцем намалюйте візерунок.
Виріжте ножицями.
4.Наклеювання.
Щоб наклеїти, по-перше, саму витинанку потрібно випрасувати, потім підібрати картон, клеєм змазати його, зверху накласти витинанку, розправити через серветку.
V.Аукціон робіт.
Яку роботу ви собі купили б?
VІ.Підсумок.”Мікрофон”Що таке орнамент?
СТВОРЕННЯ ІНТЕЛЕКТ-КАРТИ
Що таке витинанка?
VІІ.Домашнє завдання.Художній проект.Розробити піктограми для шкільних кабінетів.Підібрати однакову форму,колір,спрощення.
VІІІ.Заключне слово вчителя.
Почавши витинати,людина буде заглиблюватись у свою душу.шукати коріння минулого,замислюватись над майбутнім.І якщо витинанка хоча б на годину відірве вас від телевізора,комп ютера-час не витрачено дарма.Крім того витинанка має практичну цінність-нею можна прикрасити оселю або подарити друзям.Бажаю вам відкрити собіпотяг до творчості та краси.