День зимуючих птахів

Про матеріал
розширити і закріпити знання учнів про птахів, про їхню поведінку і спосіб життя, роль і місце у природі, значення у житті людини; розвивати допитливість, спостережливість, інтерес до пташиного світу; учити замислюватись над наслідками своїх дій, навчити правил поведінки у природі; виховувати у школярів бережливе ставлення до пернатих друзів, бажання допомогти їм узимку.
Перегляд файлу

 

 

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

Сценарій виховного заходу

 

Мета: розширити і закріпити знання учнів про птахів, про їхню поведінку і спосіб життя, роль і місце у природі, значення у житті людини; розвивати допитливість, спостережливість, інтерес до пташиного світу; учити замислюватись над наслідками своїх дій, навчити правил поведінки у природі; виховувати у школярів бережливе ставлення до пернатих друзів, бажання допомогти їм узимку.

 

Обладнання: зображення птахів, дитячі малюнки, конверти із картками-завданнями для проведення конкурсів.

 

ЕПІГРАФ НА ДОШЦІ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Де ми лишень не зустрічаємо птахів! Варто лише визирнути у вікно, і горобець, і синиця потрапляють у поле нашого зору взимку. У нашій країні птахів нараховується 360 видів. Ми настільки звикли до них, що нам здається, ніби ми про них все знаємо. Птахи – наші друзі та помічники в боротьбі за врожай, вірні союзники в боротьбі зі шкідникам

 

Любі друзі! Не всі птахи відлітають до теплих країн. Частина їх залишається з нами взимку. Зимові та весняні снігопади, обледеніння, природні вороги призводять до гибелі великої кількості птахів В умовах сучасного науково-технічного прогресу треба знайти можливість зберегти світ птахів, не тільки для нинішнього, а й для майбутніх поколінь Основна умова для дійової охорони птахів – збереження їхніх місць гніздування і кормової бази.. Друга умова збереження птахів – підгодівля птахів у не спритний час, оскільки для птахів голод — одна з основних причин загибелі взимку.

 

1-й ведучий. Надворі  зима. Холодно. Завмерли дерева. Зупинилося море. Застигла земля. Зима не тільки холодна, а й голодна. Особливо для наших пернатих друзів — пташок, які не відлетіли у вирій, а залишилися з нами зимувати.

 

2-й ведучий. Для них грудень і січень — найважчі зимові місяці. Зникають комахи, зелені рослини. І тому в зимуючих птахів одна надія — на людину.

 

Ведучий: Птахи! Їх можна побачити і почути скрізь: у парках, скверах, садах, лісах, полях, біля водойм, у містах і селах або просто на вулиці.

 

Ведуча: Птахи – це пісня і політ! Це голоси наших полів, лісів, гір та пустель. Їхні пісні звучать на Землі цілий рік. Їхні голоси чуємо вдень і вночі.

 

Ведучий: Птахи – це діти повітря, підкорювачі повітряного океану. Вони можуть піднятися вище гір і хмар, перелетіти пустелю, море, океан.

 

Ведуча: Птахи – діти веселки. Їхнє пір’я переливається всіма кольорами веселки. Вони несуть радість людям.

Ведучий: Птахи – частина природи, без них її краса була б неповною.

 

Ведуча: Птахи – вірні наші помічники, захисники садів, полів від шкідників та гризунів.

 

Ведучий: Тому їх треба берегти і охороняти. Про них треба піклуватися і допомагати в скрутні хвилини.

 

Ведуча: Зима – найскладніший період у житті птахів. Не так холод, як голод дошкуляє тим, що залишилися зимувати разом з нами. Давайте допоможемо їм, підтримаємо їх!

 

Ведучий: Саме тому в нашій школі була оголошена акція «На допомогу зимуючим птахам!» Ми зробили і розвішали годівнички, а також зібрали багато цікавої інформації про птахів, від простих загадок до енциклопедичних повідомлень. Ми спостерігали за птахами, малювали їх.

 

Ведуча: Сьогодні ми підводимо підсумки. А ще оголошуємо конкурсну програму для учнів 3-4 класів.

 

Ведучий: Мабуть усі ви чули про пташині базари, але побувати там не пощастило. Через те ми спробуємо організувати свій пташиний базар. На малюнках вам будуть показані птахи, яких вам треба назвати. Допомогти вам зможе коротка інформація про того чи іншого птаха.

Ведучий (представляє пташку, а потім вона загадує про себе загадку).

Цю пташку звуть санітаром лісу.

Виходить дятел.

 

Дятел. Вірно людям я служу,

їм дерева стережу.

Дзьоб міцний і довгий маю,

Шкідників ним добуваю...

Ті, що про мене знають,

Ураз відгадають.

Хто я?

Діти (разом). Дятел!

 

1-й ведучий. А ці пташки з червоною грудкою прилітають до нас із приходом зими.

Входять два снігурі.

 

1-й снігур. Ми маєм грудочки червоні,

І чорні крильця в нас міцні.

 

2-й снігур. На крилах зиму ми приносим,

І звуть нас просто...

Діти (разом). Снігурі.

 

2-й ведучий. Маленькі, сіренькі, розумні птахи, живуть поруч з людською оселею.

Входять два горобчики

 

І-й горобець. Ми бідові хлопчики,

Сіренькі сорочечки.

Цвірінь! Цвірінь!

 

2-й горобець. По дворах стрибаємо,

Крихти підбираємо.

Цвірінь! Цвірінь!

Діти     (разом). Горобці!

          Входять два учні.

 

1-й ведучий. Цей птах — цариця темряви, перната кішка.

Входить сова.

Сова. Уночі гуляю, а вдень спочиваю.

Маю круглі очі, бачу серед ночі....

Діти (разом). Сова!

 

2-й ведучий. А ці маленькі пташки за день з'їдають стільки комах, скільки важать самі.

Входять дві синички.

 

1-ша синичка. Ми пташки маленькі,

Блакитно-сіренькі,

Жовті груди маємо,

По гілках стрибаємо.

2-га синичка. У вирій не відлітаємо,

Рідний край не покидаємо.

Діти (разом). Синички!

 

1-й ведучий. Ця пташка добре плаває і літає, має родичів серед свійських птахів, часто зимує на наших озерах.

 

Входить качка.

Качка. Ках-ках-ках,

Ках-ках-ках,

Маю ласти на ногах,

Вмію плавати, пірнати

Можу зиму зимувати...

Ках-ках!

Діти (разом). Качка!

 

2-й ведучий. А ця пташка дуже балакуча, має білі боки, розносить вісті по лісу.

 

Сорока. Скре-ке-ке! Я білобока!

Звуть усі мене...

Діти (разом). Сорока!

 

1-й ведучий. Маленький, сіренький, із жовтими крильцями, у чорній шапочці.

 

Виходить чижик.

Чижик. Маю чорні лапки,

На голівці чорна шапка.

Крила жовті, біла спинка,

Дзьоб маленький, мов зернинка.

Діти (разом). Чижик!

 

 

1- ведучий. Птахи — справжня окраса природи. Вони чарують нас розмаїттям свого оперення і, звичайно, співом.

 

2-й ведучий. Ось ми і познайомилися із зимуючими пташками. Правда ж, вони гарні? А як звеселяють нас своїми співами та розмовами.

 

1-й ведучий. Пропоную послухати пташині розмови.

 

 

Входить ворона, «літає» по галявині.

 

Ворона. Кар-р! Кар-р! Ох, і тяжко нам, воронам, живеться! Всіх боятися доводиться, особливо дітлахів. Як тільки побачать нас, так і намагаються сніжком влучити.

 

Синиця (літає). Бр-р! Який мороз! Добрий день, тітко Вороно! А я чую: хтось тут розмовляє. Сиджу на гілочці, видивляюся, де чого б з'їсти, хоч би крихточку знайти. Тяжко нам доводиться бідувати! За зиму з десяти синичок виживає лише одна. Бідні мої сестрички!

 

Горобець. Цвірінь! Цвірінь! Що тут говорити, взимку всім пташкам сутужно приходиться. Я теж не знаю, як зиму пережити.

 

Сорока. Скрее-ке-ке! А я не так давно чула новину: цією зимою птахам буде легше. Кажуть, є такі юннати, які зроблять годівнички і розвісять їх у са-

 

дах, у себе на балконах, у садках і навіть у своїй школі. Скрее-ке-ке!

 

Ворона. Кар-р! А що це за годівнички?

 

Горобець. Я минулого року бачив таку. Це такий столик, де насипана різна їжа: і насіння, і зерно, і крихти, і навіть сало.

 

Синичка. А чи знають діти правило? Корм до годівничок треба підсипати щодня, інакше ми зневіримося і не будемо прилітати.

 

Чижик. Минула зима була скрутною. Часом, бувало, підлечу до годівнички, а там — порожньо. Так і лягав спати голодним.

 

Ворона. Як ви гадаєте, сорока правду сказала?

 

Синичка. Не знаю, сороці вірити важко. Вона тільки й знає, що розносить по лісу всілякі плітки.

 

Чижик. А як би було чудово з годівничками... Скільки б птахів від голодної смерті врятувалося.

 

Сорока. А давайте попросимо дітей, щоб вони зробили для нас годівнички. І тоді ніяка зима нам не страшна.

Усі птахи говорять разом.

Милі, любі школярі!

Нам зимової пори

Киньте зерна, киньте кашки,

Бо ми дуже бідні пташки.

Щоб співали вам на втіху,

Поможіть,зарадьте лиху!

Порятуйте, друзі любі,

Ми вам дуже вдячні будем!

Стукіт у двері.

1-й ведучий. Хто це стука в двері наші?

                      Що за гомін у дворі?

2-й ведучий. Це до нас прийшли у гості

                        Наші юні поштарі.

 

Під веселу музику заходять два поштарики із сумками, на грудях — емблеми «Укрпошта».                                                                .

1-й поштар. Добрий день вам!

Дістає листи із сумки, рахує.

Раз, два, три.

Є у нас для дітвори                                                     

І листівки, й телеграми,

Познайомтесь, любі, з нами.

1-й ведучий. Ось телеграма (читає): «Дорогі школярі! Вітаємо зі святом Зимуючих птахів. Бережіть пернатих друзів! З повагою, Ластівка з далекої Африки».

 

2-й ведучий. Ось іще одна телеграма: «Любі друзі! Холодною зимою ви зустрічаєте пташок теплом своїх щирих сердець. Хай вам щастить! З повагою, соловейки з Єгипту».

 

2-й поштар. Тру-ру-ру! Тру-ля-ля! Ось і лист від журавля.

1-й ведучий (читає).

Й побажання в щасті жити,

Гарно вчитись і дружити.

1-й поштар. А є ще й посилка. Та й важка ж!

2-й ведучий (відкриває). Бачу годівнички і лист. Ці годівнички виготовили учні нашої школи для зимуючих пташок. Смачного вам, пташенята!

 ПТАШКИ

Дякуємо вам, любі друзі! Тепер нам зима не страшна!

 

 

Ведучий: Красиві птахи на малюнках. Їм би пам’ятники ставити.

 

Ведуча: Багатьом із них уже споруджено пам’ятники у різних країнах світу. Так в США – горобцю, в Італії (Римі) – гусям, у Франції – голубам, у Канаді – казарці, у Японії – лебедю. 1-й учень. Для міського жителя горобці звичні, як асфальт під ногами, і ніхто не шанує їх. Але дарма. Нашому горобцю в Бостоні (США) встановлено пам'ятник за спасіння садів від гусені.

Якось у дзьобі загиблого горобця було знайдено 280 насінин бур'янів. Зробивши розрахунки, вчені дійшли висновку, що зграя з тисячі горобців восени за місяць винищила до 7,5 мільйонів насіння бур'яну

 

Ведучий: А ще птахи мають свої свята. Так, 26 березня наша країна щорічно відзначає День птахів.  На земній кулі налічується 100 мільярдів птахів. Люди люблять пташок. Щорічно 1 квітня відзначається Міжнародний день птахів. 13 вересня — свято журавлів. 12 листопада — свято синичок.

 

Ведуча: 22 березня в народі відзначають свято Сороки. У цей день із тіста печуть жайворонків та пригощають ними друзів і знайомих.

Ведучий: А 12 листопада, на Зіновія – свято синичок.

 

Ведуча: Багато птахів стали символами у народі. Серед них ті, що зимують у нашій місцевості. Ось, наприклад: ворон і сова – символ мудрості, голуб – миру, лебідь – символ вірності і любові.  Малий герб України — тризуб, що повторює силует сокола, який падає вниз на здобич (символ влади Святого Володимира).

.

Ведучий: А що знають учні про птахів, покаже наступний конкурс.

Запитання.

1. Наука про птахів. (Орнітологія)

2. Що є лише у птахів? (Пір’я)

3. Як орієнтуються птахи при перельотах? (По сонцю і зірках)

4. Хто народжується двічі? (птах) Чому? (Спочатку з’являється яйце, а потім із нього вилуплюється птах)

5. Яку функцію виконує у птахів хвіст? (Гальмо і кермо)

6. Які особливості будови кісток птаха? (Вони легкі, наповнені повітрям)

7. Чому заборонено турбувати птахів, які сидять на гніздах? (Бо вони можуть їх залишити)

8. Який птах має найдовший язик? (Дятел)

9. Який птах може виводити пташенят взимку? (Шишкар)

10.  Хто з птахів найбільш морозостійкий? (Качки, гуси, витримують температуру до —110°С.)

11.Який птах гніздиться взимку і чому? (Шишкар, бо має корм — шишки хвойних дерев.)

12. Що змушує птахів робити перельоти — голод чи холод? (Голод.)

13.Чому під час сильних морозів птахи настовбурчують пір'я? (Так їм легше переносити холод, бо шар повітря між перами збільшується, і тепло від тіла птахів унаслідок поганої теплопровідності повітря затримується.)

14. Яких птахів найбільше на Землі? (Домашніх курей — З мільярди, приблизно по одній курці на кожного землянина. Друге місце за горобцями.)

15. У якої пташки все не так, як у інших — і дзьоб хрест-навхрест, і пташенят вона взимку виводить? (Шишкар.)

16. Який птах рухається вертикальним стовбуром дерева вниз і вгору? (Повзик.)

17.Який птах рухається тільки вгору? (Дятел.)

18.У назві якого птаха сорок літер «а»? (Сорока.)

19.Яка сова полює вдень? (Пугач.)

20.Якого птаха б'ють за крадіжки? (Горобця.)

21. У співочих птахів співають самці. У якого зимуючого птаха співає самка? (У снігура.)

Кожен учасник має відгадати птаха, зашифрованого на картці.(Відгадують по черзі представники різних команд)

Картка 1.

Живуть на деревах. Мають міцний дзьоб, довгий язик і міцний хвіст, завдяки якому можна спертися на кору дерева. (Дятли)

Картка 2.

Належать до хижих. Вони мають велику голову і дуже великі очі з розширеними зіницями. У них гачкоподібний дзьоб, гострі кігті на лапах. Ведуть нічний спосіб життя. Живляться гризунами, невеликими пташками, комахами.(Сови)

Картка 3.

Живуть на болотах і берегах водойм. Вони мають довгі ноги, шию та дзьоб. Здобич підстерігають стоячи у воді. Деякі бродять у пошуках їжі. Живляться різними тваринками..(Чаплі)

 

Картка 4.

Білі як сніг. Належать до водоплавних. Вони великих розмірів, з довгою і красивою шиєю. У цих птахів цінний густий пух, тому вони охороняються законом. Живуть переважно парами. (Лебеді)

 

 

Картка 5

Ці птахи схожі на горобців, але вони обережніші і водночас допитливіші за горобців. Люблять їсти насіння соняшника і ласувати несолоним салом. Ми можемо упізнати їх серед інших птахів по жовтенькому «фартушку» (Синиці)

 

Картка 6.

Прилітають до нас з Півночі. У них є чорна шапочка і червона грудка. Дзьоб товстий і короткий. Живляться ягодами, насінням, частково комахами. (Снігурі)

 

 

 

 

Ведуча: Скільки цікавої інформації сьогодні прозвучало! Скільки названо різних зимуючих птахів! Скільки гарних слів їм сказано, скільки виражено пошани!

Ведучий: А зараз завітаємо до нашої «Пташиної їдальні»                                                           

 

Ведуча: Чим і як найкраще годувати птахів?

Відповіді  учнів, хто правильно і більше назве кормів для птахів

 Насіння не потрібно смажити; перш, ніж його давати птахам, потрібно трохи почавити.

 Хлібні крихти мають бути із білого хліба. Сало не повинно бути солоним.

Перелік кормів:

Зерно, насіння соняшника, овес, просо, ягоди калини, горобини, насіння бур’янів, крихти хліба, шматочки несолоного сала, насіння кавуна, гарбуза.

 

Ведучий: Що стосується пташиного апетиту, то відомо, що:

• Птахи можуть розрізняти солоне, солодке, гірке.

• Кожна пара маленьких синичок може обслужити 40 плодових дерев.

• Сова з’їдає за місяць 85-130 мишей, а за літо – до 1000 полівок і мишей, зберігаючи 1 т хліба.

• Грак за день може знищити 400 шкідників.

• Три дятли за день поїдають 1000 короїдів – шкідників лісу.

• Синиця за добу з’їдає стільки комах, скільки важить сама.

• Якби людина мала такий апетит, як птахи, то вона б за добу з’їдала 40 хлібин.

 

1-й ведучий. Пташки дуже рухливі. А взимку, щоб не змерзнути, вони роблять до 1 200 рухів за добу.

 

1-й ведучий. А зараз ми пограємось.

 

Діти стають у два кола. Це «шпаківні». Вибирають сім горобців, які можуть «залітати» і «вилітати» зі «шпаківень» доти, доки звучить музика. Коли музика стихне, ті горобці, що опиняться поза «шпаківнею», вибувають з гри.

 

2-й ведучий. Ще одна гра «Пташина їдальня». Перевіримо, як ви запам'ятали зимуючих птахів.

   

Стоять дві годівнички. Вибирають двох гравців. Завдання: швидше долетіти до годівниці. Право зробити крок гравець здобуває, згадавши назву зимуючої пташки.

 

 

 

Діти читають власні вірші.         

 

Ведучий:

А тепер ми візьмемо наші годівнички, розвісимо їх у шкільному саду і наповнимо смачними пташиними стравами, щоб зима для них була легкою – не голодною. Смачного їм!

 

УЧНІ 2 КЛАСУ

1 УЧЕНЬ

Я годую пташечок!

Дзьобай, пригощайся,

Дивонько крилате!

Є для тебе зерен в мене

Ще багато.

 

2-й учень.

Поки жить планета

Наша буде,

 

Поки світ ще в полоні краси,

Бережіть птахів, людоньки-люди!

Хай чарують нас їх голоси.

 

3-й учень. Не стріляйте у лебедів білих,

Не вбивайте синичок малих.

Вони менші брати і несмілі,

Тож давайте полюбимо їх.

 

Усі (разом). І допоможемо їм пережити зиму!

 

 

 ПІДСУМОК ЗАХОДУ.

 

(Підбиття підсумків , визначення команди – переможниці)

 

 

ВЧИТЕЛЬ. Дякуємо за увагу. До зустрічі!

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЦІЛУ НІЧ ХОЛОДНИЙ ВІТЕР ЗАВІВАВ,

ЩЕ Й КОЛЮЧИМ СНІГОМ

У ШИБКИ ЖБУРЛЯВ,

ВРАНЦІ БУРЯ СТИХЛА,

СНІГ ТІЛЬКИ БЛИЩИТЬ,

А НА ПІДВІКОННІ ПТАШЕЧКА ЛЕЖИТЬ.

Я ЇЇ ТИХЕНЬКО У ДОЛОНЬКИ ВЗЯВ,

ПОДИХОМ ГАРЯЧИМ ШВИДКО ЗІГРІВАВ,

ТА ЛИШ У КІМНАТІ ПТАШКА ОЖИЛА,

ПУРХНУТИ ХОТІЛА, ТІЛЬКИ НЕ ЗМОГЛА,

МАБУДЬ ЗГОЛОДНІЛА, ЗМЕРЗЛА ВІД ЗИМИ,

ГОДІВНИЧКУ ПТАШЦІ ЗБУДУВАЛИ МИ.

ПТАШКА ПРИЛІТАЛА, А ТОДІ ВЗЯЛА

І ЩЕ ЦІЛУ КУПУ ДРУЗІВ ПРИВЕЛА.

СТУКНУЛА У ШИБКУ:

--- ДЯКУЮ ТОБІ, ЩО ТИ НЕ ДОЗВОЛИВ СТАТИСЯ БІДІ !!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 УЧЕНЬ

Я годую пташечок!

 

Дзьобай, пригощайся,

 

Дивонько крилате!

 

Є для тебе зерен в мене

 

Ще багато.

 

2-й учень.

 

Поки жить планета

 

Наша буде,

 

Поки світ ще в полоні краси,

 

Бережіть птахів, людоньки-люди!

 

Хай чарують нас їх голоси.

 

3-й учень. Не стріляйте у лебедів білих,

 

Не вбивайте синичок малих.

 

Вони менші брати і несмілі,

 

Тож давайте полюбимо їх.

 

Усі (разом). 1 допоможемо їм пережити зиму!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

Додаток

 

Зимові птахи у прислів’ях і приказках:

Ворона і ворон.

 Ворона вороні око не виклює.

 Ворона біля ворони сідає.

 Йому ворона й за солов’я стане.

 Ворона й за море літала, а все дурна вертала.

 Ворона маленька, але рот великий.

 Маленька ворона, а горло велике.

 Вороні й мило не допоможе – все чорна буде.

 Вороні соколом не бути.

 І задрипана ворона – своїм дітям оборона.

 І ворона хвалить вороненят.

 Налякана ворона й куща боїться.

 Вліз між ворони – каркай, як вони.

 Старий ворон пусто не кряче.

 Яка ворона в воду, така й з води.

Горобець.

 Горобець маленький, а серденько має.

 Горобець молодець, а ластівка краща.

 Горобець не сіє, не жне, а зернятка клює.

 Горобців боятися – проса не сіяти.

 І горобець своє гніздо любить.

 Ліпше горобець у жмені, як журавель у небі.

 Старого горобця не підманеш.

 Стріляного горобця половою не обдуриш.

Синиця

 Краще синиця в руці, ніж журавель в небі.

 Ліпше синиця у жмені, ніж голуб у стрісі.

 За морем і синиця – птиця.

 Синиця – горобцю сестриця.

Сова:

 Видно сову по польоту.

 І сова своїх дітей хвалить.

 Не бачить сова, яка сама, зате інших бачить.

 Не бачила сова орла, як уздріла, так замліла.

 Не вродить сова сокола, а кобила вола.

 Не пара сова до сокола.

Сорока:

 Всяка сорока від свого язика страждає.

 Високо сорока літає, та вдома не ночує.

 Двох сорок разом за хвіст не вдержиш.

 Хто дві сороки за хвіст тримає, той ні одної не має.

 Знає сорока, де зиму зимувати.

 Кожна сорока чорнобока.

 І сорока розказує, та толку мало.

 

 

 

 

 

 


Птахи у загадках

Дятел:

1. Хто з кори комах виймає,

Про здоров'я лісу дбає.

2. Вірно людям я служу,

Їм дерева стережу.

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним добуваю.

3. Хоч я не молоток –

По дереву вдаряю.

Кожнісінький куток

Обстежувати бажаю.

4. Хто на дереві над нами

Прибиває щось гвіздками.

Наполегливо працює,

Хоч нічого не майструє.

Робить він корисну справу,

Ще й одягнений яскраво?

5. Хто має носик – золото,

Ним комах з кори виймає,

Про здоров'я лісу дбає.

Сорока:

1. Сів крилатий гість на вітах,

Назва гостя з шести літер.

На хвості у нього вісті –

Як усидиш тут на місці?

Що за гість? Ото морока…

Подивіться, то ж - …

2. Біле, як сніг,

Чорне, як жук.

Вертиться, як біс,

І повертається у ліс.

3. Біла латка, чорна латка,

На гілках дерев стрибає,

Все, що блисне, забирає.

Ворона:

Сива латка, чорна латка

На березі скаче.

Снігур:

1. Чорна шапочка у нього,

Сизувата спинка.

У блакитнім піджаку

Прилітає взимку.

2. У чорнім піджаку,

Рожевій сорочці.

В нас зимою по саду

Гуляють, як гості.

3. Взимку гості прилетіли,

Стоголосим табуном

І розсипалися зерном.

4. Заспівали, задзвеніли,

Мов заграли кобзарі,

Вранці гості прилетіли,

Червоногруді …

Сова:

1. Уночі гуляє, а вдень спочиває.

Має круглі очі, бачить серед ночі.

2. Що воно за дивна птиця:

Світла денного боїться.

Дзьоб гачком, великі очі

І не спиться серед ночі.

Горобець:

1. Маленький, сіренький,

На соняшник сів,

Надзьобався добре

І далі полетів.

2. Патлатий хазяїн в стріху прилетів.

Синиця:

1. Шубка з сірого пушку,

Скаче в жовтім фартушку,

Чорний шарфик та шапчина.

Хоч маленька ця пташина,

Та корисна трудівниця,

Називається …

2. Пташка невеличка,

В неї білі щічки.

Сірі лапки, чорна шапка,

Фартушок жовтенький,

Голосок тоненький.

Ця пташка невеличка

Називається …


 

Птахи у народних прикметах

 Якщо граки на Герасима (17 березня) прямо на

 гніздо летять, - буде дружна весна.

 Ластівка прилетіла – незабаром грім загримить.

 Горобці перелітають зграйками з місця на місце

– перед сильним вітром.

 Голуби туркочуть – тепло віщують.

 Гуси полощуться – на тепло.

 Снігурі під вікном цвірінькають – на відлигу.

 Ворона купається – на дощ.

 Коли добре чути дятла – буде дощ.

 Синиця до хати – зима у двір.

 Горобці дружно цвірінькають – на відлигу.

 Горобці ховаються в укриття – на мороз.

 Ворона кричить влітку – до дощу, взимку – на заметіль.

 Птахи ховають дзьоб під крило – на мороз.

 Сорока ховається під стріхою – на заметіль.

 Грак на горі – весна на дворі.

 Горобці гніздяться з північного боку – на спекотне літо.

 Ворони купаються – на негоду, каркають – на мороз,

гуртом літають – на снігопад, а вмощуються на

нижніх гілках дерев – на вітер.

 Снігур заспівав, а сорока під дах заховалася – бути хуртовині.

 

Птахи у легендах та переказах

Ворона

У Галичині прокляття ворони пояснюється так. Ворона хотіла було пити кров, яка крапала з ран розп’ятого Спасителя, за що Бог прокляв її. І з тих пір частина дзьоба ворони навіки набула червоного кольору.

Граки і галки

Любов граків і галок до стадного життя в Україні породила вірування, що в них є громадський суд, причому всі вони гуртом убивають свого родича, який завинив.

Сорока

Сорока створена нечистим і править йому за коня, тому застрелену сороку прив’язують до стелі в стайнях, певні, що нечиста сила не буде на конях їздити, а учепиться за сороку. Крик сороки на хаті чи біля хати означає або те, що господаря хтось лаятиме, або що він одержить якусь звістку, або ж будуть гості.

Сова, сич, пугач

Сови, сичі та пугачі є в українській народній поезії найзловіснішими птахами. Особливо це стосується сови, яка стала символом усього темного і похмурого. У Біблії сова згадується як нечистий птах, а давні єгиптяни вважали її символом смерті.

За українськими народними віруваннями сови і пугачі пішли від кішок, тому в них котячі голови і їхній крик нагадує крик кішки. Поява сови і пугача поблизу села наводить нудьгу і смуток на всіх його жильців. Крик сови і пугача на хаті взагалі віщує пожежу або смерть когось із членів родини.

Круки

Подекуди в Україні, зокрема в Галичині, вважають, що нечистий літає по дворах у подобі крука, підпалює дахи і взагалі завдає людям багато шкоди. Коли кричить крук, дехто хреститься, наче боїться наврочення. Схильність круків і ворон до падалі обумовлюється повір’ям, що крук віщує смерть і стоїть у найближчому зв’язку з душами померлих.

Горобці

Вважають, що горобець – проклята Господом пташка. Прокляття Богом тісно пов’язується з розп’яттям Господа на хресті. Коли розпинали Христа, горобці кричали «Жив! Жив! Жив!». Кати почати тоді зі ще більшою жорстокістю мучити Христа. За це Господь прокляв горобців і не дозволив їм відлітати на зиму в теплі краї.

Дятел

Також є переказ про дятла. Ніби він виник із землі, а що із землі – то із самого Бога. Кажуть, що якби послухати вночі біля гнізда дятла, можна виразно почути, як він стогне; це в дятла болить голова від того, що він цілодобово безперестанку довбає дерево.

Яструб

Яструбові ві перший день Петрового посту жінки обіцяють десятину курчат. Такого звичаю дотримуються для того, щоб зберегти курчат від надто зірких очей яструба, який може всіх побити і поїсти. З цією метою будь-яка жінка, яка виносить уперше в двір курчат, неодмінно мусить зав’язати собі очі і, випускаючи курчат на землю, промовити: «Як я не бачу, де випускаю курчат, так щоб і не бачив їх шулСвято зимуючих пташок

 

 

 

СВЯТО ЗИМУЮЧИХ ПТАХІВ

 

 

 

Мета: розширити, узагальнити знання учнів з теми «Птахи»; розкрити залежність життя птахів від поведінки людини; розвивати смислову та образну пам'ять дітей; виховувати турботливе ставлення до пернатих — справжніх друзів і незамінних помічників.

 

 

 

Обладнання: зображення пташок, плакати з висловлюваннями про птахів: «Бережіть птахів», «Допоможемо птахам узимку», «Пернаті — справжні друзі й незамінні помічники», годівнички, посилка, телеграми, виставка малюнків «Птахи — наші друзі», зо­браження малого герба України.

 

 

 

ХІД ЗАХОДУ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 як».

doc
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
21 вересня
Переглядів
27
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку