Допомогти учням розібратися у поняттях «друг», «товариш», «приятель»; вчити дітей сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з них; виховувати бажання бути чуйними і уважними до своїх товаришів, бути самому справжнім другом; розвивати в учнів загальнолюдські чесноти, прищеплювати їм повагу до людських цінностей; сприяти розвитку терпимості й коректності у спілкуванні з друзями.
Дерево міцне корінням, а людина – друзями.
(Виховна справа)
Мета. Допомогти учням розібратися у поняттях «друг», «товариш», «приятель»; вчити дітей сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з них; виховувати бажання бути чуйними і уважними до своїх товаришів, бути самому справжнім другом; розвивати в учнів загальнолюдські чесноти, прищеплювати їм повагу до людських цінностей; сприяти розвитку терпимості й коректності у спілкуванні з друзями.
Обладнання. Пісні «Посмішка», «Справжній друг», картки для роботи в групах, «Сонечко дружби», прислів’я – смайлики.
Хід заняття
1.Організація класу.
1.1. Створення позитивного настрою.
1.2. Актуалізація опорних знань.
2. Повідомлення теми та мети заняття. Вправа «Очікування»
Сьогодні ми проводимо годину спілкування на тему «Дерево міцне корінням, а людина – друзями». Поговоримо про дружбу як одну із загальнолюдських чеснот, про справжніх друзів; спробуємо усвідомити значення слова «друг», «товариш», приятель», з’ясуємо, яке значення має дружба у житті кожного з вас, визначимо, які цінності треба мати, щоб з тобою хотіли дружити однокласники; будемо вчитися жити у мирі та злагоді, будемо порівнювати, аналізувати вчинки однолітків, робити висновки; розвиватимемо творче мислення, спостережливість; працюватимемо в парах і групах.
3. Осмислення знань.
3.1.Створення проблемної ситуації.
Оля і Маринка живуть в одному будинку, в одному під’їзді і обидві на третьому поверсі. Вони разом ідуть до школи, завжди разом повертаються додому. І тому називають себе «друзі – нерозлийвода».
( Діти висловлюють свої міркування.)
3.2.Бесіда про дружбу. Створення асоціативного куща.
- Що таке дружба? Хто може бути другом?
Сучасні словники й підручники визначають дружбу як близькі стосунки, що засновані на взаємній допомозі, прив’язаності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей, активній зацікавленості один в одному. Друг – це та людина, якій можна довідати свої таємниці, переживання, поділитися радістю.
Слово «друг» походить від давньоруського слова «дорог», тобто «дорогий».
А ось як каже про дружбу народна мудрість, ви дізнаєтесь, попрацювавши в парах.
(На пазлах написані прислів’я. Діти складають пазли, зачитують прислів’я).
3.3.Аналіз ситуацій із життя учнів.
Ігрова вправа «Що таке дружба»
(Вчитель називає ситуації, діти висловлюють свої думки).
3.4.Читання та обговорення оповідання В. Осєєвої «До першого дощу»
Тетянка і Марічка були добрими подружками і завжди ходили до школи разом. То Марічка заходила до Тетянки, то Тетянка – за Марічкою. Якось дівчата ішли вулицею, і почалася злива. Марічка була у плащі, а Тетянка – в одному платтячку. Дівчата побігли.
У школі учителька сказала:
- Дивно, у Марічки плаття сухе, а у тебе, Тетянко, зовсім мокре. Як же це сталося? Адже ви йшли разом?
- У Марічки був плащ, а я йшла в самому платті, - сказала Тетянка.
- Так ви могли накритися одним плащем, - промовила учителька і, подивившись на Марічку, похитала головою: - Певно, ваша дружба – до першого дощу!
Обидві дівчинки зашарілися: Марічці стало соромно за себе, а Тетянці – за Марічку.
3.4. Вправа «Закінчи речення»
- Якщо мій товариш захворів, я …
- Мені подарували фломастери, і я …
- Коли мені потрібна допомога, я …
- Мама дала мені дві цукерки, і я …
3.5.Вправа «Не хочу хвалитись, але я можу…»
Діти стають в коло та висловлюють свої міркування.
«Не хочу хвалитись, але я можу навчити свого друга…»
3.6. Продовження розповіді вчителя.
А чи знаєте ви, що справжню дружбу не можливо ні виміряти, ні оцінити. Вона не має ціни. Щира дружба – ніби повітря, без якого не може жити людина. Дружба – тендітна річ, як скло. Вона випробовується не тільки лихом, а й повсякденними дрібницями. Навіть між кращими друзями виникають сварки. Буває так, що дружиш із кимось, а потім раптово щось ламається, розбивається, і від взаємної приязні залишаються тільки уламки.
- Чи знаєте ви, що треба зробити, щоб помиритися? (Відповіді учнів)
3.7 Вправа «Допоможи подружкам»
Дві подружки зайшли до аптеки і сказали аптекареві:
Грались ми і посварились,
Ходимо тепер надуті,
Знали б як-то помирились.
Що ж нам діяти, як бути?
(Діти пропонують: заспівати удвох веселу пісню, промовити мирилочку-розмоговорилочку, разом намалювати малюнок)
Які мирилочки ви знаєте?
Послухайте пісню «Посмішка», вона підкаже, що ще можна зробити.
( Діти слухають пісню «Посмішка»)
Отже, частіше треба посміхатися один одному.
3.8.Сонечко дружби. Створення пам’ятки «Щоб друзів мати в класі»
Як треба поводитись, щоб до тебе добре ставилися однокласники? Складаємо закони дружби, за якими мають жити учні в класі. (Закони записані на промінчиках сонечка)
4. Підсумок.
4.1.Коло дружби. Гасло гри: «Як добре, що вас любить хтось, і добре любити когось».
Діти стають в коло. Ведучий тримає торбинку із волоськими горіхами. Передаючи за годинниковою стрілкою торбинку, учні «дарують» приємні слова, компліменти один одному.
4.2. Вправа «Чи здійснилися ваші очікування»
4.3.Заключне слово вчителя.
Давайте створимо в нашому класі гарний настрій, посміхніться, скажіть приємне слово сусідові по парті. Молодці, залишайтеся такими добрити і усміхненими завжди.
( Дарую кожній дитині усміхненого смайлика із прислів’ям про дружбу)