Дата__________ Клас________ Прізвище, ім’я__________________________________
Діагностувальна контрольна робота Тема. «Виникнення та становлення Русі-України»
Варіант І
І. Орієнтується в історичному часі й просторі
а) ІІІ - V ст. б) ІV - VІ ст. в) V - VІІ ст.
2. Який термін з часом трансформувався у «слов’яни»?
а) склавини б) авари в) анти
3. Кого з перших князів називають князем-воїном:
а) Олега б) Ігоря в) Святослава
4. У якій літературній пам’ятці вперше використано назву «Русь-Україна» стосовно держави із центром у Києві?
а) «Історія України-Руси» (Михайло Грушевський)
б) «Повість минулих літ» (Нестор-літописець)
в) «Повчання дітям» (Володимир Мономах)
5. Предків сучасних норвежців, шведів, данців та ісландців слов’яни називали:
а) норманами б) варягами в) вікінгами
6. Давні слов’яни вірили в різних духів: а) так б) ні
7. Що зображено на малюнку? (1 б.)
_____________________________________________
8. Виконайте завдання скориставшись картою. (5 б.)
Випишіть назви 5 племен західних слов’ян.
1 ____________________________
2____________________________
3____________________________
4____________________________
5____________________________
ІІ. Працює з інформацією історичного та суспільно значущого змісту
9. Дайте визначення поняття: (3 б.)
Полюддя – це ______________________________
____________________________________________
10. Встановіть відповідність між князями та їх діями: (4 б.)
1. Олег А. Здійснив похід на Візантію у 860 р.
2. Ігор Б. Встановлено чіткий збір данини
3.Ольга В. Здійснив вдалі походи на Візантію в 907 і 911 рр.
4.Святослав Г.Підкорив уличів і древлян
Д. Знищив Хозарський каганат
_______________________________
11. Поставте події у хронологічній послідовності: (3 б.)
А.Хрещення Ольги Б.Похід Олега на Константинополь
В.Знищення столиці древлян Г. Смерть Аскольда
_______________________________________________
12. Про яку подію йдеться в уривку? (2 б.)
«І пішов він на Оку-ріку і на Волгу, і знайшов в’ятичів, і сказав їм: «Кому ви данину даєте?» Вони ж одказали «Хозарам. По шелягу од рала даєм». …і зступилися війська битися, і сталася битва межи ними… _______________________________________________________________________________
ІІІ. Виявляє здатність до співпраці, толерантність, громадянську позицію
13. Укажіть заходи Ольги на київському престолі. (6 б.)
А) заміна родоплемінного устрою Русі на територіальний
Б) дипломатичний візит до Візантії
В) розбудова лінії оборонних укріплень на південь від Києва
Г) початок карбування власної монети
Ґ) реформування системи збору данини
Д) перехід у християнську віру
Е) заснування першої кам'яної християнської церкви в Києві
___________________________________________________
14. Поясніть, чому, на Вашу думку Український історик Михайло Грушевський називав князя Святослава «давньоруським спартанцем» і «першим запорожцем на київському столі». (6 б.)
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Карта самооцінювання |
||
Я добре попрацював/ попрацювала |
Я потребував/потребувала допомоги |
Мені було важко
|
|
|
|
І |
ІІ |
ІІІ |
Оцінка |
|
|
|
|
Дата__________ Клас________ Прізвище, ім’я__________________________________
Діагностувальна контрольна робота Тема. «Виникнення та становлення Русі-України»
Варіант ІІ
І. Орієнтується в історичному часі й просторі
1. Союзи племен у східних слов’ян виникають у: (1 б.)
а) VІ ст. б) VІІІ ст. в) VІІ ст.
2. З якого племені походили перші київські князі – Кий, Щек і Хорив згідно літопису «Повість минулих літ»? (1 б.) а) поляни б) деревляни в) уличі
3. З ім’ям якого князя пов’язана перша спроба хрещення Русі?: (1 б.)
а) Олег б) Ігор в) Аскольд
4. У якій літературній пам’ятці записано, що «стала називатися наша земля – Руська земля»? (1 б.)
а) «Історія України-Руси (Михайло Грушевський)
б) «Повість минулих літ» (Нестор-літописець) в) «Повчання дітям» (Володимир Мономах)
5. Один із важливих торговельних шляхів, що проходив через землі східних слов’ян називався: (1 б.) а) «Із варягів у греки» б) «Чумацький шлях» в) «Руська путь»
6. Давні слов’яни були язичниками: (1 б.) а) ні б) так
7. Що зображено на малюнку? (1 б.)
______________________________________
8. Виконайте завдання скориставшись картою.
Випишіть назви 5 племен східних слов’ян. (5 б.)
1 _______________________________
2_______________________________
3_______________________________
4_______________________________
5_______________________________
ІІ. Працює з інформацією історичного та суспільно значущого змісту
9. Дайте визначення поняття: (3 б.)
Полюддя – це ___________________________
_________________________________________
_________________________________________
_________________________________________
10. Встановіть відповідність між іменами князів та роками їх правління (4 б.)
1. Аскольд і Дір А. 964-972 рр..
2. Олег Б. 945-964 рр.
3. Ігор В. 850 – ті рр.-882 рр.
4. Ольга Г. 882-912 рр.
Д. 912-945 рр. ____________________________________
11. Поставте події у хронологічній послідовності: (3 б.)
А. Похід Святослава на Болгарію
Б. Заснування міста Києва
В. Запровадження «уроків» - чітких розмірів данини
Г. Похід Ігоря до Константинополя
___________________________________________________
12. Про яку подію йдеться в уривку? (2 б.)
«Якщо внадиться вовк до овець, – пояснювали вони свій вчинок, – то повиносить по одній усе стадо, якщо не вб’ють його. Так і сей, якщо не вб’ємо його, то він усіх нас погубить». ________________________________________________________________
ІІІ. Виявляє здатність до співпраці, толерантність, громадянську позицію
13. У яких уривках з історичних джерел йдеться про великого князя київського Святослава Ігоревича? (6 б.)
1 «…на другий день посилає до імператора просити миру за такою умовою: [русичі] повинні віддати [візантійцям] Доростол.., [візантійці] повинні дозволити привозити до себе хліб…»
2 «Більше вже не хочу мститися – хочу тільки взяти з вас невелику данину. Дайте мені від кожного двору по три голуби і по три горобці...»
3 «Хозари вийшли супроти нього з каганом, князем своїм. І зступилися війська битися, і сталася битва межи ними, і одолів він хозар і город їхній столицю Ітіль, і город Білу Вежу взяв...»
4 «Зібрав він воїнів і прийшов до Києва, і вчинив мир із братом своїм Мстиславом. І розділили вони по Дніпру Руську землю: собі узяв сю сторону, а Мстислав – ту…»
5 «Тепер поручаю я, – замість себе, – стіл свій, Київ, найстаршому синові… Ізяславу, …нехай він вам буде замість мене… А Святославу даю Чернігів, а Всеволоду – Переяслав…»
6 «Прийшов [князь] у Переяславець. І послав до греків послів, говорячи: “Хочу йти на вас”… І пішов до Царграда, розоряючи міста. І дали йому данину… І повернувся він в Переяславець…»
7 «Виступив тоді він із города, приготував до бою дружину. Зійшлися вони на місці, де ото нині свята Софія стоїть, митрополія руська. І сталася січа люта, і ледве одолів він печенігів під вечір...»
____________________________________________________________
14. Поясніть, чому, на Вашу думку: (6 б.)
Літописець називав княгиню Ольгу «мудрішою за всіх людей», характеризував як вродливу, розумну. Енергійну жінку й одночасно далекоглядну, холоднокровну та досить жорстоку правительку.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Карта самооцінювання |
||
Я добре попрацював/ попрацювала |
Я потребував/потребувала допомоги |
Мені було важко |
|
|
|
І |
ІІ |
ІІІ |
Оцінка |
|
|
|
|