Діагностувальна робота №2 для учнів 7-го класу
Тема: Русь в період розквіту. Початок децентралізації
Варіант 1
ГР 1: вміння орієнтуватися в історичному просторі
А. Скликання князівських з’їздів.
Б. Розбудова Києва – будівництво «міста Володимира».
В. Об’єднання руських князів для боротьби проти половецької загрози.
Г. Ініціювання нової системи престолонаслідування.
А. Силі зброї.
Б. Інтригам та обману.
В. Дипломатії та династичним шлюбам.
Г. Створенню оборонних блоків держави.
А. 980 р. В. 1015 р.
Б. 988 р. Г. 1019 р.
А. мініатюра. В. Фреска.
Б. Мозаїка. Г. Графіті
А. 1036 р. В. 1051 р.
Б. 1061 р. Г. 1068 р.
А. Оборонні споруди навколо Києва, будівництво яких було започатковано за Володимира.
Б. Залишки язичницького святилища, знищеного при хрещенні Русі.
В. Міські стіни Корсуня, знищені Володимиром.
Г. Природні утворення, які використовувались для спостереження за кочовими племенами.
ГР 2: вміння працювати з інформацією історичного змісту
«...А се — мізерного слабого ума мойого поучення. Послухайте мене, якщо не все прийміте, то хоч половину. Усього ж паче — убогих не забувайте, але, наскільки є змога, по силі годуйте й подавайте сироті, і за вдовицю вступітесь самі, а не давайте сильним погубити людину. Ні правого, ні винного не вбивайте [і] не повелівайте вбити його; якщо хто і буде достоїн [навіть] смерті, то не погубляйте ніякої душі християнської.
Паче всього — гордості не майте в серці і в умі.
Старих шануй, як отця, а молодих — як братів. У домі своїм не лінуйтеся, а за всім дивіться. На війну вийшовши, не лінуйтеся, не покладайтеся на воєвод. Ні питтю, ні їді не потурайте, ні спанню.
Бережіться брехні, і пияцтва, і блуду, бо в сьому душа погибає і тіло».
А. Як називається літературна пам’ятка, ким вона створена?
Б. Які чесноти згадує автор? Що вважає найбільшими людськими вадами?
В. Як ви вважаєте, чи залишились слова автора важливими та повчальними і для нинішніх поколінь, чому?
«Прибули Святополк [Ізяславич], і Володимир [Всеволодович], і Давид Ігоревич, і Василько Ростиславич, і Давид Святославич, і брат його Олег і зібралися [в городі] Любечі, щоб уладнати мир. І говорили вони один одному, кажучи: “Пощо ми губимо Руську землю, самі проти себе зваду маючи? А половці землю нашу розносять і раді є, що межи нами війна донині. Відтепер з’єднаймося в одне серце й обережімо Руську землю. Кожен хай держить отчину свою... І на цім вони цілували хреста. А якщо відтепер хто на кого встане, то проти того будем ми всі і чесний хрест”».
А. Про яку подію йде мова? Коли вона відбулась?
Б. Яке вирішення проблем, що спіткали Руську землю, було запропоновано?
В. Які наслідки мали прийняті князями рішення?
Познач на лінії часу рік, коли Ярослав Мудрий переміг печенігів у битві під Києвом, що стала останнім бойовим зіткненням війська київського князя та кочовиків. Визнач, скільки років тому ця подія відбулась.
ГР 3: вміння виявляти повагу до гідності людини, здатність до співпраці, громадянську позицію.
У відповіді поясніть, як прийняття християнства вплинуло на культурний обмін із сусідніми країнами, централізацію влади та розвиток освіти.
Діагностувальна робота №2 для учнів 7-го класу
Тема: Русь в період розквіту. Початок децентралізації
Варіант ІІ
ГР 1: вміння орієнтуватися в історичному просторі
А. Укріплення економічних зв’язків з Західною Європою?
Б. Об’єднання Русі з Візантією в єдину державу.
В. Визнання Русі рівноправним партнером на міжнародній арені.
Г. Початок занепаду Русі.
А. Володимир Великий.
Б. Ярослав Мудрий.
В. Володимир Мономах.
Г. Ізяслав.
А. Нестор.
Б. Мефодій.
В. Іларіон.
Г. Кирило
А. 1036 р. В. 1068 р.
Б. 1051 р. Г. 1037 р.
А. 1072 р. В. 1097 р.
Б. 1100 р. Г. 1111 р.
А. Хозари
Б. Печеніги.
В. Половці.
Г. Монголи
ГР 2: вміння працювати з інформацією історичного змісту
«1. Коли уб’є муж мужа, то помститися має брат убитого, чи батько або син, або брат старшого сина, або інші брати. Якщо не буде кому звершити кровну помсту, то внести 80 гривень, коли вбитим буде князів муж (боярин) чи княжого тіуна управитель господарством князя). Якщо вбитим буде горожанин, чи гридень (дружинник), чи купець, чи боярський тіун (управитель господарством боярина), або мечник (дружинник, який виконував ще й судові функції), або ізгой, або новгородець, то 40 гривень сплатити за нього.
Коли челядник (холоп) сховається, і на торгу сповістять про його втечу чи пропажу і через три дні його не знайдуть, то після третього дня новий господар вважає його своїм челядником, а попередньому власнику холопа сплачує 3 гривні продажі».
А. Як називається документ, уривок з якого наведено? Ким і коли він створений?
Б. Які висновки про суспільний устрій Русі ми можемо зробити із наведеного уривку?
В. Яке значення мало створення цитованого документа?
«...У рік 6562 [1054]. Преставився Великий князь руський Ярослав. А коли ще він був живий, наставив він синів своїх, сказавши їм: «Осе я одходжу зі світу сього. А ви, сини мої, майте між собою любов, бо ви єсте брати від одного отця і одної матері. І якщо будете ви в любові між собою, то й бог буде в вас, і покорить він вам противників під вас, і будете ви мирно жити. Якщо ж будете ви в ненависті жити, у роздорах сварячись, то й самі погибнете, і землю отців своїх і дідів погубите, що її надбали вони трудом великим. Тож слухайтесь брат брата, пробувайте мирно. Тепер же поручаю я, — замість себе, — стіл свій, Київ, найстаршому синові своєму, брату вашому Ізяславу. Слухайтесь його, як ото слухались ви мене, нехай він вам буде замість мене. А Святославу даю я Чернігів, а Всеволоду — Переяславль, а Ігорю — Володимир, а В’ячеславу — Смоленськ».
А. Яку назву має літературна пам’ятка, хто її автором?
Б. Які причини призвели до появи такого розпорядження?
В. Що вам відомо про те, який принцип престолонаслідування був запроваджений князем?
Познач на лінії часу, коли Володимир Великий запровадив християнство як державну релігію Русі. Скільки років минуло з того часу. В якому столітті відбулась дана подія.
ГР 3: вміння виявляти повагу до гідності людини, здатність до співпраці, громадянську позицію.