Вимоги до переказу У переказі має звучати живе мовлення учня. Під час переказування тексту учень повинен використовувати лексику, виражальні засоби запозичені з оригіналу. Переказуючи текст, учень має вільно будувати речення, використовуючи запозичені з оригіналу мовні засоби. Дотримуватися послідовності подій викладених у авторському тексті, причинно-наслідкової залежності, відтворення основних фактів. Повнота передачі всього суттєвого — одна з найважливіших вимог до переказу тексту.
Номер слайду 3
Послідовність роботи Уважно прочитай твір. Розбери план або запиши власний. Докладно перекажи текст з опорою на план.
Номер слайду 4
ЯЛИНКА Наближався Новий рік. Поїхали люди до лісу, зрубали Ялинку. Привезли Ялинку посередині кімнати , прикрасили . Бігають діти навколо лісової красуні, пісні співають. А Ялинці сумно. Бо немає ні лісу темного, ні зайчика сірого, ні неба синього. Заплакала з туги Ялинка, та ніхто й не помітив гіркої сльози, що впала з гілки на підлогу. Одна тільки дівчинка помітила, зітхнула й прошепотіла: "Ялинка плаче..."Закінчилося новорічне свято, Ялинку викинули на подвір'я... Біля неї стояла дівчинка. За В. Сухомлинським
Номер слайду 5
План переказу1 Підготовка до Нового року.2. Святкування.3. Свято закінчилося.
Номер слайду 6
ЛІСОВИЙ СТАРОСТАКожен чув, як стукає в лісі дятел. Міцний і довгий у птаха дзьоб, а язик — ще довший і липучий-липучий. Продовбає дятел шпарку і знайже жука-короїда…І так увесь день. Та ось наближається зимовий вечір. Висвічуються в небі холодні зорі, підводиться мороз, що спочивав досі в глибокому снігу, і розгортає свої крижані обійми. А пташок — хоч куди глянь — нікого не видно. «Угу-у-у-угу!»—лютує мороз. Крилата малеча сидить по дуплах і хоча б що. Ці дупла теж поробив дятел — дбайливий лісовий староста. За Ю. Старостенком
Номер слайду 7
План переказу1. Працьовитий дятел.2. Зимовий вечір.3. У дуплах не страшний мороз.
Номер слайду 8
ПИРІЖКИ З КАРТОПЛЕЮМама пекла пиріжки з картоплею. Оксанка дивилася, як у печі палали дрова. За ними, на черені, було видно невеличкі пиріжки з білого пшеничного тіста. Полум'я коливалося, підстрибувало, і пиріжки від того рум'яніли.— Мамо, вони засмагають, як я від сонечка над річкою,— сказала Оксанка. А пиріжки вже смачно пахли. Оксанці хотілося покуштувати смаглявого пиріжка і вибігти на берег, де багато піску, а ще хотілося, щоб мама увечері сказала: «Ти, Оксанко, засмагла, як той рум'яний пиріжок». М. Цехместрук.
Номер слайду 9
План переказу1. Мама пече пиріжки.2. Оксана спостерігає за випіканням.3. Оксанчині мрії.
Номер слайду 10
ХВАЛЬКОЯкось Гриць та Маринка пішли в ліс по ягоди.— Грицю! А ти гадюк боїшся? — запитала Маринка. Таке сказала. Минулої неділі знаєш яка на мене напала? Завбільшки з удава.— Я її за хвіст і на сонце! — хвалився Гриць. Цієї миті в траві щось заворушилось. Гриць підскочив. Став білий, як крейда, і аж тремтить.— Що трапилось? — злякано запитала дівчинка. Гриць показав пальцем. Маринка підійшла ближче, пильно подивилась і розсміялась. На пожовклому листку лопуха грілася на сонечку ящірка...
Номер слайду 11
План переказу1. Гриць та Маринка у лісі.2. Грицева пригода минулої неділі.3. Ящірка гріється на сонечку.