Завданнями сучасної шкільної освіти є: навчити дитину самостійно здобувати знання, критично мислити, уміти оцінити свою навчальну діяльність. З цією метою практикую на уроках використання дидактичних карток вивчення теми, які складаються з частин:
Дидактична картка вивчення теми «Будова листка»[1]
Базовий блок
Завдання 1. Заповнити таблицю, вставляючи пропущені слова. Рисунки листків подані для орієнтиру.
|
… |
називають черешковим. |
|
… |
називають сидячим. |
|
|
… |
|
|
… |
|
|
… |
|
|
… |
|
|
… |
Завдання 2. За поданим нижче малюнком:
2.1. Визначити прості і складні листки.
2.2. Заповнити в зошиті таблицю, вказавши тільки номери рослин.
Прості листки |
Складні листки |
|
|
|
Завдання 3. За поданим нижче малюнком визначити листкорозміщення і записати у зошиті:
№ 1 _________________
№ 2 _________________
№ 3 _________________
|
Завдання 4. (Перевір себе!) За поданим нижче малюнком визначити складові внутрішньої будови листка.
|
Завдання 5.Ознайомтесь з клітинною будовою шкірки листка за поданим текстом.
Верхня і нижня поверхні листка вкриті шкіркою – епідермою, яка утворена одним шаром клітин. Якщо розглянути шкірку під мікроскопом, то можна побачити, що її клітини мають різну будову. Одні клітини безбарвні і не мають правильної форми. Вони щільно прилягають одна до одної, захищаючи внутрішні частини від висихання, механічних ушкоджень тощо. Інші клітини – зелені і бобоподібної форми. Вони розміщені парами і утворюють продихи. Між ними знаходиться продихова щілина, через яку здійснюється газообмін і випаровування води. Вдень продихи відкриті, а вночі і в жарку суху погоду – закриті. У більшості рослин продихи є тільки в шкірці нижнього боку листка. У рослин, листки яких плавають на поверхні води, наприклад у латаття, продихи є тільки на верхньому боці листка. Кількість продихів величезна. Так, на 1мм2 листка соняшника налічується 220 продихів, а листка клена – 550. Шкірка листка вкрита тоненькою плівкою з жироподібних речовин - кутикулою. Воски, що входять до складу кутикули, майже не пропускають воду. Це захищає рослини від пересихання. Тому кутикула розвинена насамперед у рослин, які зростають у посушливих умовах. Наприклад, у деяких пальм товщина кутикули може сягати 5 мм. Деякі клітини шкірки мають поверхневі утворення різної будови – волоски, шипики (рис.15.4.). Вони захищають листок від надмірного випаровування води, перегріву та ушкоджень. |
Поміркуйте над питаннями до тексту:
Завдання 6. Самостійно виконати роботу:
Тема: |
Листки прості і складні. Жилкування листка. |
|
Мета: |
ознайомитись із зовнішньою будовою та різноманітністю листків; навчитись розрізняти типи листків та типи жилкування. |
|
Обладнання: |
Гербарій листків, лупа. |
|
Хід роботи:
Вид рослини |
Типи листків |
Тип жилкування |
|||
черешковий |
сидячий |
простий |
складний |
||
|
|
|
|
|
|
Завдання 7. Самостійно виконати роботу:
Тема: |
Площа листка. |
|
Мета: |
виміряти загальну площу листка за допомогою палетки та розрахувати кількість води, що випаровується з 1 см2 поверхні листків. |
|
Обладнання: |
Гербарій листків, аркуші паперу в клітинку. |
|
Хід роботи
, де S — шукана площа.
Завдання 8. Провести лабораторне дослідження[3]
Тема: |
Будова продихів. |
|
Мета: |
навчитись виготовляти тимчасовий мікропрепарат шкірочки листка і розглядати його під мікроскопом. |
|
Обладнання: |
Живі листки традесканції (пеларгонії, каланхое, бріофілуму), препарувальна голка, предметне скло, піпетки, вода, фільтрувальний папір, мікроскоп. |
|
Хід роботи:
Частина листка |
Виконувана функція |
Шкірка |
|
Продихи |
|
Самоперевірка засвоєння отриманих знань[4]
Виконайте тестові і практичні завдання до теми.
Тестові завдання
Формат А – одна правильна відповідь
1.Якщо у вузлі розташовано три і більше листків, то таке листкорозміщення називають а) почерговим б) супротивним в) кільчастим г) спіральним |
|
2.Продихи виконують функцію: а) фотосинтезу б) мінерального живлення в) повітряного живлення г) захисту |
|
3.Дихотомічне (вилчасте) жилкування характерне для: а) тополі б) гінкго в) подорожника г) пшениці |
|
4.Назвіть рослину, у якої листки не мають продихів: а) стрілолист б) кушир в) валіснерія г) елодея |
|
5.Сидячий листок характерний для: а) алое б) яблуні в) горіха г) гіркокаштана |
|
6.Пристосувальне значення осіннього листопаду полягає у захисті: а) від охолодження б) від надмірної втрати вологи в) від хвороботворних бактерій г) від поїдання тваринами |
|
Формат Х – кілька правильних відповідей
7.Парноперистоскладні листки характерні для: а) гороху посівного б) робінії в) тополі г) шипшини д) карагани |
|
8.Трійчастий листок характерний для: а) вахта б) конюшина в) кислиця г) пажитниця д) розхідник |
|
Формат К – тести на послідовність або відповідність
9.Вкажіть шлях проходження сонячного проміння через шари клітин у листку: а) кутикула б) стовпчаста паренхіма в) верхня шкірка г) губчаста паренхіма |
|
||
10.Доберіть до назв шарів листка (1-4) відповідні їм функції та властивості (А-Д) |
|||
|
а) вкриває листок з обох боків; б) надає листку форми; в) здійснює фотосинтез; г) здійснює газообмін і випаровування води; д) захищає рослину від несприятливих умов навколишнього середовища. |
|
|
Формат N – тести на визначену кількість відповідей
11.Виберіть чотири твердження, які характеризують листок пшениці: а) мають піхву б) листок простий в) листок складний г) жилкування паралельне д) жилкування дугове е) листок ланцетоподібний є) листок овальний ж) супротивне листкорозміщення з) кільчасте листкорозміщення |
|
Практичні завдання |
||||
|
1.Знайко і Незнайко отримали від вчителя завдання скласти речення з теми «Листок». Використовуючи схему побудови «Якщо…, то…» спробуйте разом з ними це зробити : |
|||
Якщо …, |
то … |
простим |
||
складним |
||||
черешковим |
||||
сидячим |
||||
ланцетним |
||||
серцелистим |
||||
перистолопатевим |
||||
|
перистороздільним |
|||
перисторозсіченим |
||||
пальчастолопатевим |
||||
пальчастороздільним |
||||
пальчасторозсіченим |
||||
трійчастим |
||||
пальчастим |
||||
парноперистим |
||||
непарноперистим |
||||
|
|
|||
2.Щоб дізнатися, де розташовані продихи на листках певної рослини, учнями було проведено експеримент. Листки цієї рослини змастили вазеліном:
За графіками визначити, на якій стороні листка знаходяться продихи:
а) на обох поверхнях листка
б) на верхній поверхні листка
в) на нижній поверхні листка
г) неможливо з’ясувати
Самооцінювання
№ |
Після опрацювання теми я можу |
Бали (1-2) |
1 |
Назвати основні частини зовнішньої будови листка |
|
2 |
Визначити прості і складні листки, вид листкорозміщення, жилкування листків |
|
3 |
Характеризувати внутрішню будову листка у зв’язку з виконуваними функціями |
|
4 |
Самостійно виготовити мікропрепарат шкірки листка і дослідити його під мікроскопом |
|
5 |
Аналізувати текст і давати відповіді на питання до нього |
|
6 |
Застосувати запропонований метод обчислення площі листків до інших об’єктів |
|
[1] Вивчення теми розраховано на 2 уроки
[2] Підручник – Біологія. 6 клас / Остапченко Л.І. та ін.. – К. Генеза, 2014.
[3] До програми не входить і не є обов’язковим до виконання
[4] Ключі до тестів знаходяться у вчителя.