Дидактична картка вивчення теми «Будова листка»

Про матеріал
Завданнями сучасної шкільної освіти є: навчити дитину самостійно здобувати знання, критично мислити, уміти оцінити свою навчальну діяльність.
Перегляд файлу

Завданнями сучасної шкільної освіти є: навчити дитину самостійно здобувати знання, критично мислити, уміти оцінити свою навчальну діяльність. З цією метою практикую на уроках використання дидактичних карток вивчення теми, які складаються з частин:

  1. опрацювання нового матеріалу – базовий блок (учні працюють самостійно або в парі);
  2. додаткові завдання (учні працюють самостійно);
  3. самоперевірка засвоєння отриманих знань (учні працюють самостійно);
  4. самооцінювання (учні працюють самостійно).

 

Дидактична картка вивчення теми «Будова листка»[1]

 

Базовий блок

  • Прочитати текст підручника[2] на с.107-108 «Яка зовнішня будова листка?» та «Яким буває листкорозміщення?», с.110-111 «Які бувають види жилкування?»
  • Виконати завдання до тексту, які подані нижче.

 Завдання 1. Заповнити таблицю, вставляючи пропущені слова. Рисунки листків подані для орієнтиру.

  1. Листок, який має

називають черешковим.

  1. Листок, який не має

називають сидячим.

  1. Листок злакових рослин має

568-2a.JPG

  1. У дуба листкова пластинка

12-1.PNG

  1. У кульбаби листкова пластинка

12-2.PNG

  1. У коноплі листкова пластинка

12-3.PNG

  1. Біля черешків листків можуть розвиватись

21_labaznik-vjazolistnyjj,_tavolga-vjazolistaja.jpg

 

Завдання 2. За поданим нижче малюнком:

2.1. Визначити прості і складні листки.

2.2. Заповнити в зошиті таблицю, вказавши тільки номери рослин.

Прості листки

Складні листки

 

 

 

image028a.JPG

Завдання 3. За поданим нижче малюнком визначити листкорозміщення і записати у зошиті:

№ 1 _________________

№ 2 _________________

№ 3 _________________

mal14-6.JPG

 

  • Прочитати текст підручника на с.108-110 «Яка внутрішня будова листка?»
  • Виконати завдання до тексту, які подані нижче.

 

Завдання 4. (Перевір себе!) За поданим нижче малюнком визначити складові внутрішньої будови листка.

Мал._71._Внутрішня_будова_листка.jpg

 

Завдання 5.Ознайомтесь з клітинною будовою шкірки листка за поданим текстом.

mal15-1.GIFВерхня і нижня поверхні листка вкриті шкіркою – епідермою, яка утворена одним шаром клітин. Якщо розглянути шкірку   під   мікроскопом, то можна побачити, що її клітини мають різну будову.  Одні клітини безбарвні і не мають правильної форми. Вони  щільно прилягають одна до одної, захищаючи внутрішні частини від висихання, механічних ушкоджень тощо. Інші клітини – зелені і бобоподібної форми. Вони розміщені парами і утворюють продихи. Між ними знаходиться продихова щілина, через яку здійснюється газообмін і випаровування води. Вдень продихи відкриті, а вночі і в жарку суху погоду – закриті.

У більшості рослин продихи є тільки в шкірці нижнього боку листка. У рослин, листки яких плавають на поверхні води, наприклад у латаття, продихи є тільки на верхньому боці листка. Кількість продихів величезна. Так, на 1мм2 листка соняшника налічується 220 продихів, а листка клена – 550.

Шкірка листка вкрита тоненькою плівкою з жироподібних речовин - кутикулою. Воски, що входять до складу кутикули, майже не пропускають воду. Це захищає рослини від пересихання. Тому кутикула розвинена насамперед у рослин, які зростають у посушливих умовах. Наприклад, у деяких пальм товщина кутикули може сягати 5 мм. Деякі клітини шкірки мають поверхневі утворення різної будови – волоски, шипики (рис.15.4.). Вони захищають листок від надмірного випаровування води, перегріву та ушкоджень.

Поміркуйте над питаннями до тексту:

  1. Чому основні клітини шкірки прозорі?
  2. Чому продихи утворені зеленими клітинами?
  3. Чому продихи здебільшого розташовуються в шкірці з нижнього боку листка?
  4. Чому на сонці продихи закриті?
  5. Що станеться з листком, якщо його  позбавити кутикули?

 

Додаткові завдання

 

Завдання 6. Самостійно виконати роботу:

Тема:

Листки прості і складні. Жилкування листка.

Мета:

ознайомитись із зовнішньою будовою та різноманітністю листків; навчитись розрізняти типи листків та  типи жилкування.

Обладнання:

Гербарій листків, лупа.

Хід роботи:

  1. Розгляньте листки різних рослин. Знайдіть листкову пластинку і черешок.
  2. Згрупуйте рослини за будовою листка на прості і складні, черешкові і сидячі.
  3. Зверніть увагу на жилкування листків, визначте тип жилкування.
  4. Заповніть таблицю за результатами власних спостережень.

Вид рослини

Типи листків

Тип жилкування

черешковий

сидячий

простий

складний

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 7. Самостійно виконати роботу:

Тема:

Площа листка.

Мета:

виміряти загальну площу листка за допомогою палетки та розрахувати кількість води, що випаровується з 1 см2 поверхні листків.

Обладнання:

Гербарій листків, аркуші паперу в клітинку.

Хід роботи

  1. Накладіть листок рослини на аркуш паперу в клітинку і обведіть олівцем його контур.
  2. Підрахуйте кількість повних квадратів (а), що попали всередину контуру, і число неповних квадратів (b), пересічених контуром, як показано на малюнку. Черешок листка до обчислень не входить. Пам’ятайте! Квадрат має розміри 1х1см.

image001.gif

  1. Вирахуйте площу листка за формулою:

image002.gif, де S — шукана площа.

  1. Зробіть висновок: Які переваги і недоліки має запропонований метод обчислення площі листкової пластинки?

Завдання 8. Провести лабораторне дослідження[3]

Тема:

Будова продихів.

Мета:

навчитись виготовляти тимчасовий мікропрепарат шкірочки листка і розглядати його під мікроскопом.

Обладнання:

Живі листки традесканції (пеларгонії, каланхое, бріофілуму), препарувальна голка, предметне скло, піпетки, вода, фільтрувальний папір, мікроскоп.

Хід роботи:

  1. За інструкцією вчителя виготовте тимчасовий мікропрепарат шкірки листка традесканції.
  2. Підготуйте мікроскоп до роботи.
  3. Розгляньте препарат за допомогою мікроскопа. Знайдіть безбарвні клітини і забарвлені (зелені) клітини бобоподібної форми, що утворюють продихи.
  4. Замалюйте шкірочку листка і підпишіть малюнок.
  5. Заповніть таблицю:

Частина листка

Виконувана функція

Шкірка

 

Продихи

 

 


Самоперевірка  засвоєння отриманих знань[4]

Виконайте тестові і практичні завдання до теми.

Тестові завдання

Формат А – одна правильна відповідь

1.Якщо у вузлі розташовано три і більше листків, то таке листкорозміщення називають

а) почерговим

б) супротивним

в) кільчастим

г) спіральним

2.Продихи виконують функцію:

а) фотосинтезу

б) мінерального живлення

в) повітряного живлення

г) захисту

3.Дихотомічне  (вилчасте) жилкування характерне для:

а) тополі

б) гінкго

в) подорожника

г) пшениці

4.Назвіть рослину, у якої листки не мають продихів:

а) стрілолист

б) кушир

в) валіснерія

г) елодея

5.Сидячий листок характерний для:

а) алое

б) яблуні

в) горіха

г) гіркокаштана

6.Пристосувальне значення осіннього листопаду полягає у захисті:

а) від охолодження

б) від надмірної втрати вологи

в) від хвороботворних бактерій

г) від поїдання тваринами

Формат Х – кілька правильних відповідей

7.Парноперистоскладні листки характерні для:

а) гороху посівного

б) робінії

в) тополі

г) шипшини

д) карагани

8.Трійчастий листок характерний для:

а) вахта

б) конюшина

в) кислиця

г) пажитниця

д) розхідник

Формат К – тести на послідовність або відповідність

9.Вкажіть шлях проходження сонячного проміння через шари клітин у листку:

а)  кутикула

б) стовпчаста паренхіма

в) верхня шкірка   

г) губчаста паренхіма

10.Доберіть до назв шарів листка (1-4) відповідні їм функції та властивості  (А-Д)

  1. Шкірка
  2. Кутикула
  3. Продих
  4. Паренхіма

 

а) вкриває листок з обох боків;

б) надає листку форми;

в) здійснює фотосинтез;

г) здійснює газообмін і випаровування води;

д) захищає рослину від несприятливих умов навколишнього середовища.

Формат N – тести на визначену кількість відповідей

11.Виберіть чотири твердження, які характеризують листок пшениці:

а) мають піхву

б) листок простий

в) листок складний

г) жилкування паралельне

д) жилкування дугове

е) листок ланцетоподібний

є) листок овальний

ж) супротивне листкорозміщення

з) кільчасте листкорозміщення


Практичні завдання

znaiko.GIF

1.Знайко і Незнайко отримали від вчителя завдання скласти речення з теми «Листок». Використовуючи схему побудови «Якщо…, то…» спробуйте разом з ними це зробити :

Якщо …,

      то …

простим

складним

черешковим

сидячим

ланцетним

серцелистим

перистолопатевим

Umt1n.jpg

перистороздільним

перисторозсіченим

пальчастолопатевим

пальчастороздільним

пальчасторозсіченим

трійчастим

пальчастим

парноперистим

непарноперистим

 

 

2.Щоб дізнатися, де розташовані продихи на листках певної рослини, учнями було проведено експеримент. Листки цієї рослини змастили вазеліном:

  • https://zno.osvita.ua/doc/images/znotest/24/2460/1_20.jpgлисток І — обидві поверхні;
  • листок ІІ — нижню поверхню;
  • листок ІІІ — не намастили.

За графіками визначити, на якій стороні листка знаходяться продихи:

а) на обох поверхнях листка

б) на верхній поверхні листка

в) на нижній поверхні листка

г) неможливо з’ясувати

 


 

Самооцінювання

Після опрацювання теми я можу

Бали (1-2)

1

Назвати основні частини зовнішньої будови листка

 

2

Визначити прості і складні листки, вид листкорозміщення, жилкування листків

 

3

Характеризувати внутрішню будову листка у зв’язку з виконуваними функціями

 

4

Самостійно виготовити мікропрепарат шкірки листка і дослідити його під мікроскопом

 

5

Аналізувати текст і давати відповіді на питання до нього

 

6

Застосувати запропонований метод обчислення площі листків до інших об’єктів

 

 

 


[1] Вивчення теми розраховано на 2 уроки

[2] Підручник –  Біологія. 6 клас / Остапченко Л.І. та ін.. – К. Генеза, 2014.

 

[3] До програми не входить і не є обов’язковим до виконання

[4] Ключі до тестів знаходяться у вчителя.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Воловицька Інна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сімонова Яна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 квітня 2019
Переглядів
3239
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку