Дидактичні ігри до уроків навчання грамоти

Про матеріал
Добре відомо, що особливе місце в житті першокласника займає гра, провідна діяльність в цьому віці. По-перше, гра сама по собі має особливе значення для розвитку дитини. По-друге, гра і ігрові прийоми - невід'ємна форма навчання дітей молодшого шкільного віку. Все навчання повинно проходити в цікавій ігровій формі і образному контексті зрозумілих дитині ситуацій.
Перегляд файлу

Дидактичні ігри до уроків навчання грамоти                                                                              Добре відомо, що особливе місце в житті першокласника займає гра, провідна діяльність в цьому віці. По-перше, гра сама по собі має особливе значення для розвитку дитини. По-друге, гра і ігрові прийоми - невід'ємна форма навчання дітей молодшого шкільного віку. Все навчання повинно проходити в цікавій ігровій формі і образному контексті зрозумілих дитині ситуацій.

                                     Ігри зі звуками і буквами                                                                                                                                                                       Ігрова вправа «Тіло - буква» - оригінальний спосіб запам'ятовування букв. Дитина зображує букву за допомогою всього тіла. Можна загадувати такі "Тіло-загадки", а діти відгадують, яка це буква. Потім можна помінятися ролями, дитина буде загадувати,а ви,або інші діти, відгадувати.

Подібні вправи можна виконувати за допомогою рук і пальців.

                                                              Вірші про букви

Допомогти в запам'ятовуванні букв можуть і вірші про літери, в яких описуються зовнішні ознаки літери. Такі вірші корисно не тільки читати дітям, а й заучувати напам'ять.

Ми вчили букву «А»,

Подивіться, он яка!

А впізнати її легенько -

Ноги ставить широченько.

                                                         Гра «Збери букву»

Гра за принципом розрізних картинок. Гра сприяє не тільки запам'ятовування букв, але і розвитку наочно-дієвого мислення, допоможе попередити помилки в написанні букв (дзеркальне написання, написання «Догори ногами» і ін.)

Для цієї гри необхідно підготувати картки з буквами, розрізати їх на дві, на чотири, на шість, на вісім частин. Розрізання повинно бути від найпростішого до самого складного. Щоб деталі букв не плутати, краще їх виготовити різного кольору. Не забувайте,діти повинні називати, яка вийшла буква!

                                           Гра «Візерунок з букв».

Це свого роду «просторова загадка» з букв. Щоб їх виготовити, вам буде потрібно набір кольорового паперу або картону. Складіть аркуш паперу по вертикалі і горизонталі. На утвореній чверті аркуша намалюйте букву так, щоб її контур максимально займав простір. Виріжте букву, не розгортаючи листка, розгорніть його. Покажіть дитині утворений візерунок. Запитайте, з якої літери вийшов візерунок? На очах дитини складіть аркуш вчетверо - покажіть відгадку.

Можна і самій дитині доручити перевірку відгадки. Ця гра сприяє профілактиці просторових помилок в написанні букв в подальшому (дзеркальне написання, написання «догори ногами»). Гра розвиває просторову уяву і образне мислення.

 

                                             Гра «Знайди і підкресли».

Для цієї гри потрібно будь-який текст з великим шрифтом. Запропонуйте дитині, уважно переглядаючи текст, знаходити і підкреслювати потрібну букву. Не забувайте запитувати у дитини, яку букву вона шукає? Букву можна обводити, закреслювати і ін. При успішному виконанні подібних завдань можна запропонувати одночасно шукати дві букви і їх виділяти будь-яким способом. Завдання корисне на всіх етапах навчання (навіть для тих учнів, які читають, так як ця гра тренує ще й уважність).

                                                   Гра «Домалюй  букву».

Напишіть на аркуші паперу тільки елементи букв. Попросіть учнів вгадати, які букви ви хотіли написати? Запропонуйте дописати відсутні елементи, щоб вийшла буква. Гра розвиває уяву, допоможе попередити помилки при написанні букв.

                                          Гра «Які букви сховалися?»

Запропонуйте дітям вгадати, які букви сховалися в цих картинках. Завдання краще намалювати на окремих аркушах. Якщо учень не може впізнати якусь букву, обведіть її тупим кінцем олівця, це допоможе йому виділити букву на загальному тлі.

Завдання розвиває зорове сприйняття.

                                                                                                                                                                                                                    Гра «Букви відпочивають»

Учням пропонуємо впізнати букви,які після напруженої роботи вийшли на прогулянку,щоб помилуватися природою,а біля річки зупинилися подивитися на своє зображення у воді. (на дошці зображені букви «догори ногами»).

                                                                                                                                                                                   Гра «Четвертий зайвий»

Дітям пропонуються картки із зображенням чотирьох букв, серед яких одна - зайва. Підставою для класифікації може служити ознака букв - голосні - приголосні.

Наприклад (А О У Р), (М П А К) і ін.

                     Гра «Відгадай слово» («Шифрувальники»).                                                                На картці намальовані різні предмети. За першими літерами картинок потрібно прочитати зашифроване слово.

                                       Ігровий прийом «Гармошка».                                                                   Використовується при ознайомленні з усіма голосними звуками (а, о, у, и, і, е). дітям пропонується потягнути голосний звук, імітуючи гру на гармошці (стискають кулачки і розтягують їх, одночасно вимовляючи голосний звук (а-а-а-а). Головна мета вправи - дати дітям уявлення про те, що голосні – тягнуться,або їх можна проспівати.

                                Ігрова вправа «Заспівай пісеньку зі звуком».                                        Спочатку вчитель співає пісеньку з голосним звуком на мотив будь-якої знайомої мелодії, а потім просить дитину заспівати свою пісеньку. Ця вправа дозволяє легше засвоїти основну характеристику голосних звуків (тягнуться і співаються) і зрозуміти основну відмінність їх від приголосних звуків.

                                               Гра «Що ти почув?».                                                                                               Дітям обов'язково пропонується закрити очі і послухати, хто що почує. Вчитель чітко, голосно вимовляє його кілька разів.Учні відкривають очі, вчитель звертається до кожної дитини по черзі:

- Що ти почув? Повтори? Ця вправа допомагає визначити, наскільки чітко і правильно дитина може відтворити почутий звук.

                                         Гра «Склади букву з паличок».                                                                     Можна використовувати пластилін, дріт і т.д.

Гра «Хто самий уважний» (з ударами). Дітям пропонується послухати слова із певним звуком. Як тільки вони почують потрібний звук в слові, потрібно плеснути в долоні.

                                                         Гра «Маячок».                                                                                         Діти запалюють свої маячки тоді, коли почують серед вимовлених окремих звуків - голосний (по вибору вчителя). Маячком може бути червона картка.

                                 Гра «Чарівна скринька»

Дітям роздають фішки. Пояснюється, що це - зачаровані слова. Умова гри - зібрати в скриньку слова на певний звук. Гра починається словами:

“ко-ко-ко

Відкрийся, скринько ".

Учень вимовляє слово і хоче опустити фішку в скриньку. Якщо слово названо неправильно, скринька перед дитиною закривається. В кінці гри підраховується, скільки ж всього слів придумали всі діти.

Варіантів гри багато, так як в скриньку можна складати все, що завгодно: слова на заданий звук, з  двома складами і т.д.

                                            Гра «Буква загубилася»                                                                                                                                   На дошці намальований предмет і поруч написано назву цього предмета з пропущеною однієї буквою. Дітям пропонується знайти і визначити,яка втекла буква.

                                                Гра «Букви втекли»                                                                                                                                         На картці зображено предмет, поруч порожні намальовані клітинки для букв. Учням пропонується скласти слово з букв, повернути їх на місце.

                                       Гра «Складове лото»                                                                                                                                                                   Складаємо слова зі складів. Дітям даються картки з написаними на них відкритими складами. З них діти складають слова. Перемагає той, хто складе більше слів. Кількість карток у дитини може збільшуватися від 3 до 8 і більше.

                                               Гра «Складач»                                                                                                                                                          Складаємо всі можливі слова з букв запропонованого слова. На складальному полотні з букв розрізної азбуки складено слово, діти його прочитують. Потім пропонується з цих букв скласти нові слова, наприклад, зі  слова «магазин» (маг, газ).

                Гра «Букви вийшли на парад, літери вишикувалися в ряд»                                                              З кольорового картону вирізаються літери різного розміру. Краще, якщо кожне слово буде різного кольору, тоді букви легко сортувати. Дитині дається завдання - вибудувати букви від найбільшої за розміром до найменшої і прочитати, яке слово вийшло.

                                   Гра «Придумай слова зі звуком»                                                                                                                  Дітям пропонується придумати слова із заданим звуком. Простий варіант гри – без вказівки місця розташування звука в слові, більш складний - придумати слова із заданим звуком (на початку слова, в кінці, в середині).

                                               Гра «Звуковий ланцюжок»                                                                                                                           Вчить учнів визначати перший і останній звуки в слові. Перший гравець називає слово, наступний гравець підбирає своє слово, де початковим звуком буде останній звук попереднього слова. Гру продовжує третя дитина і т.д. Повторювати слова не можна. Головне завдання гри - не розірвати ланцюжок слів. Гравець, що допустив помилку, платить фант (виконує якесь завдання).

Інший варіант цієї гри - з картинками. Перше слово-картинка позначене червоним прапорцем, з неї починається гра. Потім діти шукають друге слово-картинку і т.д. Починати гру можна з 3-4 картинок, поступово збільшуючи ланцюжок зі слів.

                                 Гра «Піраміда» (поділ слів на склади)                                                                                                       Мета гри: тренувати дітей у визначенні кількості складів в словах. У кожної дитини ігрове поле – зображення піраміди з квадратів (в 3 ряди): внизу 3 квадрати – для трискладових слів, вище - 2 квадрати - для двоскладових слів,а зверху один квадрат - для односкладових слів. Дітям потрібно побудувати піраміду з картинок, для цього потрібно вимовити слово по складах і визначити, куди покласти картинку.

                                                             Гра «Потяг»                                                                                                                                                              Мета гри: закріпити навики синтетичного читання відкритих складів. Пропонується покататися на музичному потязі. Вибирається машиніст (учень). Вчитель оголошує: «Увага! Увага! З першої(другої,третьої і т.д.) колії відходить музичний потяг. Машиніст - Миколка ». Дитина, ведучи указкою по таблиці, проспівує (читає) склади в горизонтальній площині. Ігрова мета  полягає в наступному - чим швидше читає дитина, тим швидше рухається його потяг. Після того, як учень прочитав весь горизонтальний ряд, можна його запитати :                                                                                                                                                                  - З яким голосним були всі пісеньки в потязі?

                                         Гра «Хто в будиночку живе?»                                                                                                                   Мета гри: вправляти дітей в підборі слів з певним звуком. Зображення будиночків з віконцями, куди можуть вставлятися картинки на дошці. На даху будиночка - буква. У дітей картинки із зображенням різних тварин, птахів. Дітям пропонується заселити в будиночок тільки тих тварин, в назві яких є заданий звук.

                   Гра «Для кого подарунок?» (Для Королеви або Принцеси)                                                               Мета гри - тренувати дітей в диференціації твердих і м'яких приголосних. Силуети намальованих Королеви і Принцеси. Сукня у Королеви синього кольору, у Принцеси - зеленого. У дітей картинки із зображенням предметів. Королева і Принцеса запрошують дітей в гості, дитина бере подарунки-картинки. Якщо заданий звук звучить в слові м'яко, це подарунок для Принцеси, а якщо твердо - для Королеви.

                                   Гра «Продовжуй! Півслова за тобою»                                                                                                Мета гри - придумувати слова на заданий склад. Можна грати з м'ячем. Ведучий (вчитель) називає перший склад, кидає м'яч дитині. Дитина повинна вимовити слово цілком і кинути м'яч ведучому. Якщо учень помилився, м'яч повертається до нього назад.

                                      Гра «Плутанина» (склади)                                                                                                                               На дошці розташовуються склади, написані на картках. Склади використовуються відкриті. Поруч розташовуються картинки, що починаються з цих складів. Дитині пропонується поєднати склад з відповідною картинкою.

                                        Гра «Знайди картинку до схеми»                                                                                                                                                                                                                                                                                  На дошці три великі картки зі схемами розташування звуку в слові (одна клітинка зафарбована на початку, середині і наприкінці схеми). У дитини картинки з предметами на заданий звук. Вчитель просить вимовити слово і визначити, де знаходиться звук? Дитина виходить і ставить свою картку до певної схеми.

                                    Ігрова вправа "Пташка"                                                                                                                                Мета гри -для закріплення навички  читання приголосних звуків. Діти грають в цю гру за допомогою своїх пальчиків. Ліва долоня - це годівниця з зернятками, пальці правої руки зібрані в кулачок, вказівний палець - це дзьоб мами-пташки. Вводиться ігровий момент - віршований текст про маму-пташку:

Прилетіла пташка-мати,

Стала зернятка клювати.

Стала зернятка клювати

І приголосні називати (М, Н, К, С, Т і т.д.) в залежності від звуку, який вивчається в даний момент.

Дзьоб пташки (вказівний палець правої руки) вдаряє об долоньку, при кожному русі вимовляється коротко приголосний звук. Ця ігрова вправа дозволяє попередити найголовнішу помилку і труднощі дітей у вимові приголосних - без призвука (и).

                                        Гра «Відгадай слово»

   У вчителя на картці записано слово.Учні мають відгадати це слово за його характеристикою.Характеристика залежить від знань учнів,завдань гри. Так, в 1 класі вчитель використовує цю гру для того,щоб діти змогли самостійно закріпити свої знання,наприклад,про голосні та приголосні,тверді та м’які приголосні,кількість складів у словах,про слова,які відповідають на питання хто?що? тощо.

 Учень,який вгадає слово,що записав вчитель,отримує картку.Переможе той,хто на кінець гри збере найбільше карток.

 Зразок:слова,які можна використати для закріплення і повторення вивченого про вживання букв я,ю,є,ї,й та їх характеристика.

 Наприклад,буква є.

Характеристика:слово відповідає на питання хто?,завжди пишеться з великої букви, має одну літеру є.(Євген,Єлизавета…); слово відповідає на питання яке?,має два склади і одну букву є (синє,раннє,хатнє…); слово відповідає на питання що робить?, має три склади і одну букву є (працює,малює,співає…).

   Дидактична гра є цінним засобом виховання розумової активності дітей. У ній діти охоче долають значні труднощі, розвивають здібності і вміння. Вона допомагає зробити будь-який навчальний матеріал захоплюючим, викликає в учнів глибоке задоволення, створює радісний робочий настрій, полегшує процес засвоєння знань. 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Скрипник Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бондаренко Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
14184
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку