Дидактичні ігри
на уроках
природознавства
5 клас.
Урок № 3
Методи вивчення природи
Кросворд
1 |
П |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
2 |
|
|
|
|
Р |
||||||||||||
3 |
И |
|
|
|
|
|
|
||||||||||
4 |
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|||||||
5 |
|
|
|
|
|
О |
|
||||||||||
6Д |
|
|
|
|
|
||||||||||||
7 |
|
|
А |
||||||||||||||
1. Найдавніший метод спостереження за природою.
2. Прилад, за допомогою якого спостерігають за напрямком вітру.
3. Коли експеримент закінчено, то необхідно зробити …
4. Метод пізнання природи, за допомогою якого знаходять відстань між об’єктами.
5. Прилад, за допомогою якого спостерігають за космічними тілами.
6. Синонім слова експеримент.
7. Найпростіший збільшувальний прилад.
Урок № 8
Речовини. Фізичні властивості речовин
Кросворд
У клітинки кросворду впишіть слова: маса, густина, вимірювання, лінійка, шкала. Поясніть, що означає слово, вписане по вертикалі.
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Урок № 11
Молекули. Рух молекул. Дифузія
Гра «Вірю — не вірю»
Позначте істинне твердження позначкою «+», хибне — позначкою «–».
№ |
Твердження |
+ / – |
1 |
Молекули рухаються постійно |
|
2 |
Рух молекул не залежить від температури |
|
3 |
У твердому агрегатному стані молекули розташовуються упорядковано |
|
4 |
Хаотичний рух молекул називають «класичним» |
|
5 |
Дифузія відбувається швидше, коли речовина має газоподібний стан |
|
6 |
Прикладом дифузії є замерзання льоду |
|
7 |
Молекули складаються з атомів |
|
Урок № 13
Чисті речовини та суміші.
Способи розділення сумішей
Кросворд
1 |
|
|
|
|
|||||
2 |
|
|
|
|
|||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|||
4 |
|
|
|
||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Залізо із карбоном утворює сталь у результаті процесу, який називають …
2. Цю страву готують із води та сухофруктів.
3. Як називають солону воду, що заповнює моря та океани?
4. Це пюреподібна страва, яка готується з перемелених та тушкованих овочів.
5. Цією речовиною вирівнюють стіни, вона буває фінішною та стартовою.
Урок № 15
Фізичні явища, їх різноманітність
Гра «Вірю — не вірю»
Поставте «+», якщо твердження є правильним, і «–», якщо воно неправильне.
+ / – |
Речення |
|
Сонце — це головне джерело тепла на Землі. |
|
Тепло передається від менш нагрітого тіла до більш нагрітого. |
|
При нагріванні тіла розширяються, а при охолодженні навпаки. |
|
Температуру вимірюють барометром. |
|
Температуру в кімнаті вимірюють у градусах за шкалою Цельсія. |
|
Чим більша швидкість молекул, тим вища температура. |
|
Тепло найкраще проводять метали. |
Урок № 17
Фізичні явища, їх різноманітність
Кросворд
Розмістіть запропоновані поняття в клітинки шаблону кросворда:
розсіюється, поглинається, тінь, Сонце, відбивається, заломлення.
С |
|
|
|
|
|||||||||||||||
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
І |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
Т |
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
Урок № 25
Сонячна система
Кросворд
Розгадавши кросворд, ви відкриєте ключове слово, яке і буде темою нашого уроку.
1 |
|
|
|
|
|
|||||
2 |
|
|
|
|
||||||
3 |
|
|
|
|
|
|||||
4 |
|
|
|
|
|
|||||
5 |
|
|
|
|
|
|
||||
1. Планета-гігант, яка має видимі кільця.
2. Один із супутників Марса.
3. Планета-гігант, названа на честь бога моря.
4. Супутник планети Земля.
5. Найбільший серед супутників.
Урок № 26
Зоряні системи — галактики.
Відмінності між галактиками.
Скупчення галактик
Кросворд
Розташуйте назви планет в кросворді так, щоб можна було прочитати ключові слова. Що це за слова?
Назви планет: Фобос, Уран, Місяць, Юпітер, Ганімед, Марс.
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
С |
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
Урок № 31
Гіпотези та сучасні уявлення
про виникнення Землі
Гра «Вірю — не вірю»
Поставте поряд із твердженням позначку «+», якщо ви погоджуєтесь, або «–», якщо ви не згодні
1. Земля — третя планета від Сонця.
2. Земля має форму ідеальної кулі.
3. Місяць — супутник Землі.
4. Земля — це небесне тіло.
5. Центральне тіло Сонячної системи — це Земля.
6. Земля — це зоря.
7. Форма Землі — геоїд.
8. Екватор — це уявна лінія, що поділяє Землю на дві півкулі.
9. Вісь Землі розташована прямо.
10. Давні люди вважали Землю пласкою і нерухомою.
11. Лінія через центр Землі — це полюс.
12. В основі сучасних уявлень про походження Землі лежить гіпотеза О. Шмідта.
Урок № 33
Внутрішня будова Землі
Кросворд
По горизонталі:
1. Розпечена рідина в надрах Землі.
3. Зовнішній шар Землі.
4. Геологічне утворення, з якого викидаються лава, попіл, гарячі гази та водяна пара.
5. Центральна частина Землі.
По вертикалі:
1. Найбільша оболонка Землі.
2. Джерело, яке періодично викидає фонтан гарячої води та пари.
1 |
|
2 |
|
|
|||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
||||||
|
|
||||||||
5 |
|
|
|
|
|||||
Урок № 34
Рухи Землі. Пори року
Кросворд
По вертикалі:
1. Пора року, коли рослини готуються до періоду спокою.
По горизонталі:
1. Час, за який Земля обертається навколо своєї осі.
3. Теж саме, що і пора року.
4. Пора року, коли Земля розташована найближче до Сонця.
5. Пора року, коли все живе пробуджується.
6. Час від сходу до заходу Сонця.
7. Другий місяць зими.
|
1 |
2 |
|
|
|
||
|
3 |
|
|
|
|
||
4 |
|
|
|
|
|||
5 |
|
|
|
|
|
||
6 |
|
|
|
|
|||
|
|
|
|||||
7 |
|
|
|
|
|
||
Урок № 39
Повітря — суміш газів. Властивості повітря
Кросворд
Розгадайте кросворд і ви дізнаєтесь тему уроку.
За горизонталлю:
1. Весна, літо, осінь, зима.
2. Зменшена модель земної кулі.
3. Речовина, що буває у трьох агрегатних станах.
4. Супутник Землі.
5. Пласке зображення Землі.
6. Верхній родючій шар Землі.
7. Третя планета від Сонця.
1 |
|
|
|
|
|||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|||||
|
|
3 |
|
|
|
||||||
4 |
|
|
|
|
|
||||||
5 |
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
6 |
|
|
|
|
||||
7 |
|
|
|
|
|||||||
Урок № 40
Значення повітря
Гра «Вірю — не вірю»
Поставте поряд із твердженням позначку «+», якщо погоджуєтесь з ним, «–» — якщо не згодні.
1. Повітря прозоре.
2. Повітря має смак та запах.
3. Найбільше в повітрі кисню.
4. Повітря має запах.
5. Газова оболонка Землі — атмосфера.
6. Повітря нерозчинне у воді.
7. Повітря містить водяну пару.
8. Повітря є на всіх планетах Сонячної системи.
9. Більшість організмів дихають повітрям.
Урок № 43
Вода — розчинник.
Розчинні й нерозчинні речовини
Кросворд
Розгадайте кросворд і дізнайтесь ключове слово — властивість води.
По вертикалі:
1. Буває Тихий, Атлантичний, Індійський.
2. Утворюється над океанами та морями під час випаровування.
3. Природна водойма, відокремлена від океану.
4. Вода в газоподібному стані.
6. Те, чого не має вода.
7. Надмірно зволожена ділянка суходолу.
8. Речовина, яка здатна розчиняти інші речовини.
9. Найбільш поширений неорганічний розчинник.
По горизонталі:
5. Колір води.
1 |
2 |
|||||||
|
|
|||||||
|
3 |
|
|
|
||||
|
|
4 |
|
|
|
|||
5 |
|
6 |
7 |
|
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
|
|||||||
|
||||||||
|
||||||||
Урок № 46
Узагальнюючий урок із теми «Земля як планета»
Кросворд
По вертикалі:
2. Повітряна оболонка Землі.
По горизонталі:
1. Зменшене зображення об’єктів.
3. Велика частина суходолу.
4. Супутник Землі.
5. Найкращий неорганічний розчинник.
6. Перегній.
7. Молодик, серп, повня — це … Місяця.
8. Форма Землі.
9. Суміш газів.
10. Вода в газоподібному стані.
|
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|||
5 |
|
|
|
|
||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
||||
|
|
7 |
|
|
|
|
||||
8 |
|
|
|
|
||||||
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
10 |
|
|
|
||||||
Урок № 48
Клітинна будова організмів
Гра «Вірю — не вірю»
Поставте поряд із твердженням позначку «+», якщо погоджуєтесь з ним, «–» — якщо не згодні.
1. |
Клітина — найменша одиниця всього живого. |
|
2. |
Усі живі організми мають клітинну будову. |
|
3. |
Ядро — найголовніша органела клітини. |
|
4. |
У тваринних клітинах окрім оболонки є глікокалікс. |
|
5. |
Внутрішній вміст клітини називається лізосомою. |
|
6. |
Вакуолі зустрічаються у клітинах грибів і рослин. |
|
7. |
Бактеріальні клітини мають клітинну стінку. |
|
8. |
Термін «клітина» ввів Робер Браун. |
|
9. |
Цитоплазма на 90 % складається з води. |
|
Урок № 54
Пристосування організмів
до періодичних змін умов середовища
Кросворд
Розгадайте кросворд, порадившись із сусідом по парті.
По вертикалі:
1. Пристосування, яке виникає у більшості рослин з холодами.
По горизонталі:
1. Пристосування тварин, що виявляється у зміні забарвлення хутра в різні пори року.
2. Пристосування тварин, що виявляється в уповільненні всіх процесів життєдіяльності у певні пору року.
3. Наука, що вивчає біологічні основи поведінки.
4. Царство живих організмів, здатних до фотосинтезу.
5. Різні реакції організму.
6. Царство гетеротрофних організмів з обмеженим ростом.
7. Пристосування до змін умов середовища.
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Урок № 60
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості
Гра «Вірю — не вірю»
Позначте правильні твердження позначкою «+», а неправильні — «–».
1. Усі тварини екосистем є виробниками.
2. Екосистеми бувають штучні та природні.
3. Виробниками є автотрофні організми.
4. Бактерії є споживачами.
5. В екосистемах існують ланцюги живлення.
6. Гриби є руйнівниками.
7. Поле — це природна екосистема.
8. Будь-який організм є екосистемою.
9. Океан — це природна екосистема.
10. Бактерії є руйнівниками.
11. Сад — це природна екосистема.
12. Рослини розкладають органічні речовини.
Урок № 67
Узагальнюючий урок із теми
«Людина на планеті Земля»
Кросворд
По вертикалі:
1. Природоохоронна територія, на якій заборонена будь-яка господарська діяльність.
По горизонталі:
1. Процес зміни складу і властивостей довкілля внаслідок діяльності людини.
2. Український біосферний заповідник— …-Нова.
3. Процес деградації ґрунту і зменшення кількості рослинності.
4. Один з біосферних заповідників України.
5. Документ, список, до якого занесені види живих організмів, що охороняються, — … книга.
6. Ссавець, мешканець Чорного моря, занесений до Червоної книги України.
7. Зниклий птах, який вважається символом вимерлих і вимираючих тварин.
8. Природоохоронна територія, на якій можуть допускатись окремі види господарської діяльності.
9. Національний парк у Закарпатській області.
10. Природоохоронна територія — національний …
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|