Дидактичні ігри та вправи для дітей з особливими освітніми потребами

Про матеріал
Діти з ООП, що в силу своїх психолого-педагогічних особливостей, досить часто ведуть себе в класі так, як в умовах гри в групі дитячого садка або в сім'ї. Саме тому одним із найкращих методів у роботі з дітьми з ООП, є застосування ігор, а саме дидактичної гри. Вона сприяє збагаченню знань та уявлень учнів про навколишній світ, активізації розумової діяльності, позитивно впливають на розвиток психічних процесів та особистості учнів Матеріал допоможе батькам, педагогам та іншим дорослим знайти таку гру, яка зможе допомогти дитині розвинути саме ті особливості, які потрібні, а також за допомогою вправ зняти емоційне та психологічне напруження.
Перегляд файлу

Дидактичні ігри та вправи для дітей з особливими освітніми потребами різного віку.

Дидактична гра  «Що змінилось?»

1-й варіант

 Перед дитиною ставиться іграшковий автомобіль, у нього садять декілька котиків (3-4). Дитині пропонується уважно подивитися і запам’ятати. Потім вона повинна закрити очі. Один котик приймається. Відкривши очі, дитина визначає, що змінилось.

2-й варіант

На стіл ставляться два кубики (червоний і зелений). Дається вказівка: «Подивись уважно і запам’ятай. Тепер закрий очі». Ставиться ще червоний кубик. Дитина повинна визначити, який кубик добавився або що змінилося. Цю гру можна широко варіювати, використовуючи різні іграшки та предмети. Гра розвиває увагу, спостережливість, пам’ять.

Гра « Дзвенить дзвіночок»

Мета: орієнтування в просторі відносно себе.

Матеріал: дзвіночок.

Хід: Попросити дитину закрити очі та відгадати, де дзвенить дзвіночок, називаючи напрям відносно себе (вгорі, внизу, попереду, позаду).

«Вивішуємо одяг»

Мета:  розвиток дрібної моторики пальців рук.
Матеріал:  прищіпки, аркуш картону/лінійка/мотузка, силуети одягу.
Хід:  Прищепки в грі використовуються як тренажер для пальчиків. 
Вирізати з паперу декілька силуетів різного одягу (кофтинка, спідниця, шкарпетки, сорочка та ін.).  Попросити дитину допомогти Вам розвісити білизну на мотузку за допомогою прищіпок.
Якщо у Вас немає часу виготовити силуети – можна прищіпки чіпляти на міцний аркуш паперу чи широку лінійку.

«Перетворюємося»

Мета: розвиток уваги, довільності поведінки.

Хід: діти вільно пересуваються по кімнаті, але по плескам ведучого вони повинні зупиниться і перетворитися в лелеки: підняти одну ногу, руки в сторони, на два плески- перетворення в жабу (присісти, п'ять раз, ноги нарізно, між ногами руки). Три плеска дозволяють знову рухатися вільно.

 

«Збери по частинам»

Мета: удосконалити вміння розташовувати предмети в спадаючому за величиною порядку; правильно називати деталі за величиною (великий, менший, найменший). 

Матеріал: вирізані з картону/паперу частини сніговика, ялинки

Хід:  розкласти перед дитиною деталі сніговика. Запропонувати зібрати його, починаючи з найбільшого круга

«Склади розповідь за зразком»

Мета: вчити складати описову розповідь за зразком; розвивати зв’язне мовленн

Матеріал: картинки із зображенням пори року, матеріал, колір, застосування людьми.

 

Гра «Знайди фігуру»

Мета: розвиток зорового сприймання

Матеріал: картинки з фігурами Поппельрейтера

Хід: запропонувати дитині на картинці знайти всі фігури які він бачить, або запропонувати знайти конкретну фігуру. Можна ускладнити завдання, запропонувати знайти фігуру якої на картинці не має і подивитись зорієнтується дитина сказати що цієї фігури не має або ні.

4. «Познайомимося?» 

Мета: розвиток комунікативних навичок.

Матеріал: надувний м'яч.

Хід:  діти з ведучим стають у коло, ведучий тримає м'яч, потім він називає своє ім'я та ім'я того, кому кидає м'яч. Названа дитина повинна зловити м'яч, назвати своє ім'я і ім'я того, кому він кине м'яч.

 

 

«Перетворюємося»

Мета: розвиток уваги, довільності поведінки.

Хід: діти вільно пересуваються по кімнаті, але по плескам ведучого вони повинні зупиниться і перетворитися в лелеки: підняти одну ногу, руки в сторони, на два плески- перетворення в жабу (присісти, п'ять раз, ноги нарізно, між ногами руки). Три плеска дозволяють знову рухатися вільно.

 

«Збери по частинам»

Мета: удосконалити вміння розташовувати предмети в спадаючому за величиною порядку; правильно називати деталі за величиною (великий, менший, найменший). 
Матеріал: вирізані з картону/паперу частини сніговика, ялинки.
Хід:  розкласти перед дитиною деталі сніговика. Запропонувати зібрати його, починаючи з найбільшого круга.

«Повторюємо рухи»

Мета: розвиток уваги та просторового уявлення.

Матеріал: Дошка, крейда, олівець, папір А4

Хід: а) протягни руки вгору, вниз, направо, наліво (якщо не знає «направо», «наліво», то «на вікно», «на двері»);

б) показати витягнутою рукою на названий предмет (стіл, вікно, книгу, іграшку тощо);

в) намалювати крейдою (олівцем) круг (паличку, хрестик) вгорі, внизу, праворуч, ліворуч дошки (зошита, паперу А4).

 

«Кулак»

Мета: розвиток дрібної моторики рук.

Хід: Розчепірити пальці, стиснути в кулак – розтиснути. З стиснутого кулака по черзі випрямляти пальці.

14. « Дзвенить дзвіночок»
Мета: орієнтування в просторі відносно себе.
Матеріал: дзвіночок.
Хід: Попросити дитину закрити очі та відгадати, де дзвенить дзвіночок, називаючи напрям відносно себе (вгорі, внизу, попереду, позаду).

 

«Фігури з пластиліну»

Мета: розвиток дрібної  моторики рук

Матеріал: пластилін

Хід: Скачувати з пластиліну кружечки, ланцюжки, палички, змійки, та різні фігури, можна запронувати дитині зліпити якійсь  свій новий предмет та дати йому назву.

«Даруємо посмішку»

Мета: розвивати почуття доброзичливості, уваги одне до одного.

Хід: діти утворюють коло. Вихователь пропонує дітям передати уяв­ну посмішку з рук у руки по колу, посміхаючись одне одному і про­мовляючи до свого сусіда що-небудь приємне і хороше. 

 

«Малюємо піктограми»

Мета: розвиток образної пам'яті.

Хід: слід починати з коротких речень, добре зрозумілих дитині, наприклад: кішка п'є молоко; книжка лежить на столі; капуста росте на городі; дівчинка сміється. Пікто­грами малює викладач. Потім діти за його малюнками відтворюють речення. З чотирьох років дитина сама мо­же малювати піктограми.

«Навпаки»

Мета: розвиток пам'яті.

Хід: дітям зачитують слова, а вони повинні повторити, починаючи з останнього слова: сон - ніс - ліс (ліс - ніс - сон); слон - біль - міль; ніч - піч - річ; сир - мир -вир; око - лоб - вухо і т.д.

«Яким буває цей предмет?»

Мета: розвиток уміння виділяти властивості предме­тів, творчого мислення, мови.

Хід: потрібно придумати якнайбільше властивостей: яким буває будинок, дерево, автомобіль, корабель, метелик, кішка.

(Наприклад, будинок буває великим, маленьким, де­рев'яним, новим, старим).

 

«Яким це може бути»

Мета: розвиток уваги, уяви, мислення, мовлення.

Хід: діти сидять у колі. Ведучий запитує по черзі кожну дитину: "Ким буде (чи чим буде) яйце, курча, хлопчик, жолудь, насінина, ікринка, гусениця, борошно, залізо, цегла, тканина, учень, хворий, дівчинка, брунька, цуценя, шкіра, теля, дошка, пташеня, козеня, ягня?"

Під час обговорення відповідей важливо підкреслити можливість кількох варіантів. Наприклад, з яйця може бути пташеня, крокодил, черепаха, змія й навіть яєчня. Виграє той, хто назве найбільше варіантів.