Школа – простір демократії. Як живе шкільна спільнота
Номер слайду 2
Сучасне життя вимагає ерудованих людей, професіоналів своєї справи. Знання допомагають людині реалізувати власні здібності та нахили, роблять її потрібною в суспільстві. • Школа – це навчальний заклад, завдання якого дати знання, сформувати вміння та навички учнів, розвивати їх здібності, формувати життєві компетентності. • Школа забезпечує реалізацію права на здобуття повної загальної середньої освіти • Освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі, не має ніякої цінності. Кожен із нас приходить у життя з природженою здатністю жити успішно й щасливо. А ми повинні збагатити цю здатність знаннями і навичками, які допомогли б нам її реалізувати якомога ефективніше. Р. Кійосакі
Номер слайду 3
На чому базується взаємодія в сучасній школі: • повага до особистості, • довіра у відносинах, діалог, • добровільність, • рівність, • відповідальність усіх її учасників. Роль сучасної школи: виховання громадян, які мають бути готові до життя в демократичному суспільстві, до конструктивної взаємодії з іншими. Основа шкільного життя: партнерство між учнем, учителем і батьками, яких об'єднують спільні цілі. Основа партнерства: спілкування, взаємодія, співпраця.
Номер слайду 4
В країнах світу на сьогодні набули поширення демократичні школи. В Ізраїлі в 1987 р. була заснована школа, де за кожне рішення, що стосувалося навчальної програми, голосували учнівство, учительство і батьківство. Ця школа першою у світі назвала себе демократичною. Головний принцип життя демократичної школи передбачає кілька складових: • виникає проблема, що потребує вирішення; • формується загальна воля до прийняття рішення; • альтернативи обговорюють учні, батьки, адміністрація та вчителі; • рішення приймаються на загальних зборах або органом самоврядування, де представлені різні позиції; • адміністрація та вчителі - радники та рівноправні учасники прийняття рішень.
Номер слайду 5
Законодавство України про освіту • Конституція України Стаття 53. Кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов’язковою. • Закон України «Про повну загальну середню освіту» Стаття 6. Право на здобуття повної загальної середньої освіти В Україні створюються рівні умови для здобуття повної загальної середньої освіти. Кожному забезпечується доступність та якість повної загальної середньої освіти. • Відповідно до Закону України «Про освіту», права та обов’язки у школі мають всі учасники освітнього процесу – учні, батьки, вчителі та інші співробітники навчального закладу.
Номер слайду 6
Шкільна громада: • група учасників освітнього процесу, об’єднаних спільністю інтересів, що ставить перед собою певні спільні завдання, • новий тип відносин, характерною рисою якого є взаємодія всіх його учасників заради досягнення спільної мети. Завдання шкільної громади: • взаємовигідна співпраця заради підготовки учнів поза межами навчальних планів до дорослого життя, • набуття учнями корисних соціальних навичок, • спільна відповідальність за освітні успіхи. Учителі, учні та їхні батьки об’єднані у шкільну громаду.
Номер слайду 7
Учнівське самоврядування — це особливий спосіб організації життя учнівського колективу, який реалізується через залучення його учасників до планування, організації та контролю освітнього процесу. Мета учнівського самоврядування: формування та розвиток громадянських, управлінських і соціальних компетентностей учнів, пов’язаних з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту, здорового способу життя тощо Принципи, які лежать в основі учнівського самоврядування: • відповідальність; • розширення реальних прав та повноважень органів самоврядування; • свідомість, самодіяльність та активність учнів; • регулярна почергова змінність виборного активу; • конкретизація колективних творчих справ.
Номер слайду 8
Функції самоврядування у школі можуть бути такими: •участь у складанні плану роботи школи на новий навчальний рік; •проведення соціологічних досліджень з проблем життєдіяльності учнівських колективів; • забезпечення порядку, організація чергування в школі, у класі; • участь у проведенні педагогічних рад, на яких розглядають питання життєдіяльності учнівських колективів; • організація дозвілля учнів: підготовка і проведення конкурсів, творчих свят, змагань; організація літнього відпочинку учнів; • проведення загальношкільних лінійок, зборів, конференцій; • організація дозвілля на перервах; • організація роботи із збереження шкільного майна, води, електроенергії, підручників, із дотримання санітарно - гігієнічних вимог, самообслуговування.
Номер слайду 9
Роль учнівського самоврядування: • можливість впливати на розвиток свого навчального закладу, • набуття необхідних у майбутньому соціальних навичок , а саме: співпраці з іншими людьми, уміння знаходити спільну мову, розв’язання конфліктних ситуацій, • формування особистостей з якостями лідерів, • можливість участі в організація навчання, • набуття життєвих компетентностей, •можливість вчитися на практиці бути громадянином.
Номер слайду 10
Школа є сходинкою для підготовки громадянина до життя та діяльності у демократичному суспільстві. Освітній процес потребує співпраці між громадою та освітніми закладами. Ця співпраця покликана поліпшити взаєморозуміння, довіру і взаємодію між громадою та школою. Серед напрямів діяльності школи виділяють три основні: • демократизація школи, • волонтерство, • партнерство школи і місцевої громади. Школа і місцева громада
Номер слайду 11
Школи у давнину. У давнину учні мали багато обов’язків щодо навчання й дисципліни. Наприклад, в Афінах учні жили й працювали в господарстві вчителя. Неслухняних, лінивих, недбалих учнів карали побиттям. А в Давньому Римі до вчителів початкової школи ставилися зневажливо, бо ними зазвичай були вільновідпущені раби. В Афінах, Спарті та Римі в школах панувала сувора дисципліна. З давніх часів здобуття освіти регулювалося правилами та процедурами. Вони визначали, що мають робити вчителі, а що — учні, як проходитиме освітній процес, як зараховуватимуться його результати та інше.